Print Friendly

Ett surrealistiskt Ryssland

Av Erik Herbertson | 25 september 2015

Nothing Is True and Everything Is Possible: Adventures in Modern Russia
Peter Pomerantsev
Faber & Faber 2015

pomerantsev_bookPeter Pomerantsev är journalist, född i Kiev av ryska föräldrar och uppvuxen i England efter att föräldrarna flydde Sovjet på 70-talet. Under 2000-talet ägnade han många år i Ryssland åt TV-journalistik. I sin bok Nothing Is True and Everything Is Possible redogör han för sina erfarenheter och skildrar ett surrealistiskt Ryssland, som han kallar det första verkligt postmodernistiska samhället, där tillvaron är som boktiteln.

Det är en ny typ av auktoritärt styre som Putinregimen står för och förmår utnyttja i informationskriget. Saker är inte vad de skenbart verkar vara. Någon egentlig sanning existerar inte. I ett stort land som Ryssland har TV en viktig sammanhållande funktion, och de flesta får sin information från detta medium. Kreml har skickligt använt detta för propaganda och kväst regimkritiska media. De största TV-kanalerna ägs eller kontrolleras av staten.

I TV-debatter bjuds galningar in som får stå oemotsagda om de är regimvänliga och spottar ur sig allt möjligt vansinne om Väst och Ukraina, alternativt om de är oppositionella får vara clownartade kritiker där syftet blir att framställa Putin eller andra från hans parti som sansade och kloka och samtidigt ge bilden av Ryssland som demokratiskt. ”Ögonvittnen” till hemskheter i Ukraina är istället anställda av TV.

I boken beskrivs hur tidigare intet ont anande medarbetare i RT (Russia Today), som sänder på flera språk, inser att Kreml kontrollerar kanalen, att ”den ryska synvinkeln” alltid innebär ”Kremls synvinkel”. En ung anställd från England skissar på ett reportage där det förklaras att Estland ockuperades av Sovjet 1945, men blir utskälld och måste ändra det till att Sovjet räddade Estland. En annan planerar ett reportage om en skrogsbrand som presidenten inte kunde hantera, men måste ändra det till att Putin var i förgrunden och bekämpade elden.

Bland de många personer Pomerantsev träffat under sin tid i Ryssland och som förekommer i boken finns Putins rådgivare och spinndoktor Vladislav Surkov. Han beskriver sig själv som en av ”författarna till det nya ryska systemet”. Bland hans många uppgifter finns att låta TV, i vad det än handlar om, lägga ut outtalade antydningar och förvrängningar om fienden, som finns överallt, skapa förvirring och i slutändan framställa presidenten som stabilitetens värnare i oredan, samtidigt som regimen är den primära orsaken till denna oreda.

Pomerantsev träffar vidare i sin odyssé gangstrar som gör actionfilmer, oligarker som betalar Putin sin lojalitet och köper upp stora fastigheter i London, bisarra sekter, unga kvinnor som betalar mängder för att delta i programmet ”Hur man får en miljonär”, med en traditionell könsroll för kvinnan som vackert bihang till mannen istället för självständighet, det Putinstödda mc-gänget ”Nattvargarna”, som kämpar för det ”heliga Ryssland” mot de ”utländska jävlarna”, och många fler.

Pomerantsev beskriver de Kafkaartade processerna för två misshagliga personer. Företagaren Yana Yakovleva vägrade betala mutor, fängslades i sju månader för att ha sålt rengöringsmedel som plötsligt helt godtyckligt klassades som narkotika, trots att hon hade licens på att sälja det och hade drivit företaget i många år.

Juristen Sergej Magnitskij arbetade för den amerikanske affärsmannen Bill Browder, som Pomerantsev intervjuade, och hade avslöjat korruption och stölder från staten till ett företag där ryska tjänstemän var inblandade. Magnitskij greps dock utifrån falska anklagelser och fängslades under ett år, varpå han dog efter tortyr och nekande till akut vård. Browder har själv beskrivit detta i sin bok Mitt krig mot Putin.

Pomerantsev ser ett mönster i dagens Ryssland som han utifrån sin mors upplevelser känner igen från Sovjettiden. I den gamla diktaturen var man tvungen att ha flera, sinsemellan motstridiga identiteter, då man inte kunde lita på någon. Det personliga ansvaret eroderades och apatin bredde ut sig. Denna identitetssplittring har fortlevt och präglar det postmoderna Ryssland. Pomerantsevs bok är en fascinerande och skrämmande skildring av ett land vars propaganda även många i Väst går på.

Erik Herbertson arbetar inom bokbranschen och bloggar på http://herbertson.wordpress.com.

Comments are closed.

ANNONSER:

Axess

Efter demokratin

webshop_banner