Be Sociable, Share!
  • email
  • LinkedIn
Print Friendly

Plain Packaging – hur klarar sig media i en värld utan varumärken?

Av Amanda Wollstad | 8 juli 2016

I måndags höll Svensk Tidskrift ett uppskattat seminarium om Plain Packaging och ägande-, yttrande- och tryckfrihet i Almedalen. Ägande-, yttrandefrihet, människovärde och folkhälsa diskuterades initierat av en namnkunnig panel, berättar Amanda Wollstad.

Australiensiska skattebetalarnas VD Tim Andrews berättade om införande av Plain Packaging i Australien, något som lett till ökad försäljning av lågpris- och smuggelcigaretter, samt hotat en uppsättning av den klassiska Operan Carmen – men inte lett till minskad rökning. Ändå vill både australiensiska politiker och många andra länder utöka lagstiftningen till att också omfatta alkohol, godis, socker, skräpmat, bröstmjölksersättning, läkemedel – och i några fall alla produkter som vänder sig till barn.

Därefter diskuterade Johan Hakelius, chefredaktör för Fokus, Alexandra Ivanov, ledarskribent på Svenska Dagbladet, och Henrik Hall, frilansskribent och före detta chefredaktör för Svensk Linje, konsekvenserna och möjligheterna av det liknande direktiv som just nu är ute på remissrunda i Sverige. Hur mycker är vi egentligen villiga att offra för folkhälsan, skulle förslaget varit lättare att försvara om åtgärderna bevisligen fungerade och kan man egentligen mäta en människas värde och frihet i vårdkostnader?

Seminariet har under veckan omskrivits i både NWT och Jönköpingsposten.

Seminariet filmades och kommer läggas ut Röster ur Svensk Tidskrift och på sociala medier i början på nästa vecka.

Amanda Wollstad är chefredaktör för Svensk Tidskrift.

Be Sociable, Share!
  • email
  • LinkedIn

Comments are closed.

ANNONSER:

Till bokus

Till Christofer Fjellners hemsida

Omslaget

webshop_banner

samvetsfrihetsmockup pocket