Texaspajasen vann! l av Joakim Nilsson Han kunde inte vinna. Det var omöjligt. Michael Moore hade ju sagt det. ÄndÃ¥ stÃ¥r han där som en tydlig segrare: George Bush - Texaspajasen. Bäva mÃ¥nde svenska journalister. D AGEN EFTER DET amerikanska presidentvalet avslöjar de svenska korrespondenternas ordval och nyhetsvinkling exakt hur vänstervriden svensk utrikesjournalistik har blivit. I Aftonbladet skriver Otto Mannheimer: "Vädret självt reagerade pÃ¥ valresultatet. Tvärt emot prognoserna var valnattens morgon regnsur och blÃ¥sig." I samma tidning har kollegan Wolfgang Hansson följt upp med rubriken "SÃ¥ drabbas världen av Bushs nya styrka". En trött Lars Moberg, SVT:s UsAkorrespondent, kommenterar Kerry-förlusten frÃ¥n ett dämpat Boston: "John Kerry är ju, om man sÃ¥ vill, en mycket mer sofistikerad politiker, än George Bush är, och det här landet kanske inte vill ha en sÃ¥n ledare." studioreportern frÃ¥n Stockholm ställer ännu en frÃ¥ga: "Det är ju en kluven nation som nu har valt president. Nästan hälften av amerikanerna är ju förlorare i dag. Hur kommer det att märkas?" Aftonbladets nätupplaga visar en videosnutt frÃ¥n USA med "mannen-pÃ¥-gatan"-intervjuer. Folk är chockade. Dessa amerikaner har tydligen inte träffat en enda människa som röstade pÃ¥ Bush. Intervjuerna är utförda pÃ¥ Times Square, i Kerrytrogna New York. Filmen avslutas med bilder frÃ¥n Washington där en liten grupp synbart upprörda kvinnor demonstrerar mot det valfusk de anser att Bush har bedrivit under rösträkningen. Strax intill, utmed ellipsen söder om Vita huset, brukar Lyndon LaRouches supportrar upplysa Washingtonborna om fördelen med att flytta till Mars. Aftonbladet väljer dock att fokusera pÃ¥ kvinnorna som anklagar Bushadministrationen för valfusk, i DC-valkretsen där John Kerry fick 90 procent av rösterna. SVERIGE MOT USA Världen "drabbas" av att den största demokratin väljer ledare. Hälften av amerikanerna är förlorare och den andra hälften är ovärdig en sofistikerad politiker av John Kerrys snitt. Och precis som i rapporter frÃ¥n Nordkoreas nyhetsbyrÃ¥ reagerar till och med vädret i USA pÃ¥ politiska kriser. Detta är slutsatsen vi kan dra av de svenska mediernas bevakning av USA-valet där alltsÃ¥ George W Bush Ã¥tervaldes. Jag tror inte att alla svenska journalister inser att de vinklar sina nyheter. Inte heller behöver flera av de svenska utrikeskorrespondenterna nödvändigtvis vara offer för patologisk sekterism även om nyhetsbevakning kan ge sken av att fungera pÃ¥ det sättet- den enskilda reportern ser inte hur snedvriden den egna världssynen är eftersom alla runt omkring hjälper till att befästa samma bild. DÃ¥lig journalistik fÃ¥r inte förväxlas med avsiktligt vinklad journalistik. En allmänt vedertagen tes inom kommunikationsvetenskapen utgÃ¥r frÃ¥n att mediers lansering av nyheter till stor del handlar om att bygga vidare pÃ¥ nyhetskonsumenternas förutfattade meningar- den världsbild som medierna tidigare har lyckats föra ut. FramgÃ¥ngsrika nyhetsförmedlare beter sig som opportunister- de känner sin publik väl och serverar information pÃ¥ ett sätt som nyhetskonsumenterna förväntar sig. I ett land som Sverige, där 80 procent av de folkvalda riksdagsledamö- terna uppgav att de ville se John Kerry som president (enligt en opinionsundersökning utförd av Svenska Dagbladet), skulle det snarare vara märkligt om vi fick se nyheter vinklade till George Bushs fördel. I dag är allt fler nyhetskonsumenter medvetna om att det förhÃ¥ller sig pÃ¥ det sättet. Men det är lÃ¥ngt ifrÃ¥n alla som inser exakt hur mycket nyhetsdramaturgin frÃ¥n svenska medier bedrar den svenska publiken. SÄLJANDE STEREOTYPER Efterhandskonstruktionerna och analyserna frÃ¥n valet 2004 är en lektion i hur svenska journalister lever pÃ¥ att leverera gamla myter och stereotyper. Bush ska enligt detta koncept avporträtteras som en avskydd och inkompetent ledare. Om detta misslyckas ska de väljare som stÃ¥r bakom honom i stället misstänkliggöras. När Newt Gingrich ledde republikanernas valseger 1994 sades det vara de arga, vita, kristna fundamentalistiska männen som hade lyckats ta över USA:s kongress. Tio Ã¥r senare har denna mediebild inte förändrats en endaste millimeter. s: m o >--< l> lSvensk Tidskrift l2oo4, nr 61 El Uncovwtd · Jbe wnole Trutn about tht lraq War ~a.-111-t.Ooa>m.US...,.,fl'«) l'tloll•••or,...,.,..,_omrn.,.,...n,.. mo.>tnM•ta"''r••ooc"r-.,...., -1Hitwt-t•Jr-ll>lld"'""I'MI_.,~Wit""'I""11NCMJIHUS :;:..::-Wol)t.,,._,.,...,...l"'l_ ..,.._,,.,muthwontal'lllti- ::::"'..-----?C~H..,.I'MIOOC......,....,.,,.,...oroor~Â- _.__....._ Betänk dÃ¥ detta- Bush var populärast och vann en majoritet av rösterna i följande väljarkategorier: Män (55 procent), vita kvinnor (55 procent) samt samtliga Ã¥lderskategorier över 30 Ã¥r (52,5 procent). Bland dem som kallar sig moderata mittenväljare röstade 45 procent pÃ¥ "Texasfundamentalisten" Bush. Han gjorde dessutom ett rekordval bland väljarblock som traditionellt är starka demokratsympatisörer. Hos de spansktalande gick han framÃ¥t med 9 procentenheter sedan valet Ã¥r 2000 och lyckades nu nÃ¥ 44 procent. AngÃ¥ende beskrivningen av Bush som de rika amerikanernas kandidat kan vi konstatera att han mycket riktigt vann en majoritet bland väljare som har en Ã¥rsinkomst pÃ¥ över 100 000 dollar per Ã¥r. Tilläggas bör dÃ¥ att detta är samma väljarkategorier där Ralph Nader har sitt starkaste stöd. Jag väntar ännu pÃ¥ den dagdÃ¥Nader kallas för överklassens kandidat av svenska journalister. DEN MORALISKA RÖSTEN Ett av problemen för europeiska journalister är att förklara motsättningar mellan republikaner och demokrater utan att gÃ¥ bort sig i den europeiska höger-vänsterskalan eller att fokusera pÃ¥ skillnader mellan inkomstgrupper. Om de lyckas med detta konststycke riskerar de ändÃ¥ att beskriva Bushs republikaner som ett mansparti. En stor del av den vänsterliberala pressen i USA har även den jobbat pÃ¥ att försöka föra ut den bilden. Förra Ã¥ret gjorde USA Today en förstasidesnyhet av "de nya politiska skiljelinjerna mellan gifta makar", där man intervjuade ett antal sÃ¥ kallade typiska par där mannen var trogen republikan och hustrun en hängiven demokrat. I Ã¥r tryckte samma tidning samma nyhet igen- nu med nya par som intervjuobjekt. Tvärtemot myten visar det sig efter valet att Bush vann de gifta kvinnornas röst. Tonvikten ska läggas pÃ¥ att de var gifta. Ty det är här de nya skiljelinjerna ska dras i amerikansk politik- mellan dem som är gifta och dem ~~ lSvensk Tidskrift l2oo4, nr 61 som inte är det. 57 procent av alla gifta amerikaner röstade pÃ¥ Bush, medan det bland andelen ogifta amerikaner var en närmast identisk segermarginal för Kerry- 58 procent. Samma sak gäller dem som uppger att de gÃ¥r i kyrkan minst en gÃ¥ng i veckan. Det var här Bush vann sin största seger- bland gifta män och kvinnor som upplever att det är viktigt med en ledare som har ryggrad och bokstavligt talat stÃ¥r upp för vad han tror pÃ¥. Detta var den moraliska rösten. Flera amerikanska valforskare, däribland Kathleen Hall Jamieson frÃ¥n det ansedda policyinstitutet The Annenberg Center, har i omfattande studier pekat pÃ¥ den tydliga trend som visar att väljare tenderar att värdera de moraliska karaktärsdragen hos politiska kandidater högre än kandidaternas inställning i olika sakfrÃ¥gor. Denna trend, som inte alls ska förknippas med evangeliska teser, har varit ett tydligt inslag i val efter val sedan början av 1970-talet. ÄndÃ¥ beter sig den samlade journalistkÃ¥ren som om en banbrytande företeelse har ägt rum. Den moraliska rösten kopplas genomgÃ¥ende samman med Bushs pÃ¥stÃ¥tt trognaste väljarskara-den vita, kristna befolkningen frÃ¥n Södern. Den 4 november skriver TT: "Valet blottade djupnande klyftor i det amerikanska samhället, framför allt mellan storstädernas intellektuella elit och bjärtlandets bibeltrogna." LÃ¥t oss för ett ögonblick bortse frÃ¥n det faktum att beskrivningen känns aningen nedlÃ¥tande mot kristna. Hur kan vi förklara stödet frÃ¥n den evangeliska högern? Denna grupp har tillmätts en helt avgörande betydelse för valutgÃ¥ngen, enligt de flesta medier, sÃ¥ även här i USA. Tydligen har de Bibeltrogna kontrollerats av Bushs valstrateg Karl Rove. Men direkt efter Bushs seger började det synas en hel del sprickor i det republikanska valmaskineriet Washington Post rapporterade bara nÃ¥gra dagar efter valet (8 november) att flera evangeliska rörelser hade trätt fram och beskrivit hur de själva tagit initiativ till sitt valarbete, när republikanernas partimaskin varit dÃ¥ligt organiserad ute pÃ¥ landsbygden. Tittar vi närmare pÃ¥ statistiken frÃ¥n presidentvalet kan vi konstatera att medierna gärna överdriver den evangeliska röstens betydelse. Det finns inget som säger att Bush har lyckats fÃ¥ ut fler evangeliskt troende till valurnorna än i valet 2000. Undersökningarna frÃ¥n valdagen kan helt enkelt inte ge nÃ¥gon bra hänvisning eftersom opinionsinstituten har förändrat själva definitionen av vem som är en evangeliskt kristen. Enligt den rÃ¥dande definitionen tillhör närmare 26 miljoner av de röstande amerikanerna denna grupp. Detta, i ett val som i runda tal drog 120 miljoner väljare till valurnorna. Bush vann 79 procent av "den evangeliska rösten", vilket motsvarar 20 miljoner väljare. De flesta av de sex miljonerna resterande fundamentalistiska knäppgökar röstade förresten pÃ¥ Kerry, om det nu händelsevis var nÃ¥gon som var intresserad av att veta det. Vi tar det igen- Bush vann majoriteten av rösterna i de flesta demografiska kategorier, alternativt lyckades göra enorma framsteg inom väljargrupper där han tidigare varit svag. Men det var kristna fundamentalister som avgjorde valet. Hur är det möjligt? Svaret är naturligtvis att det inte alls är en rimlig tolkning, lika lite som att pÃ¥stÃ¥ att Ohio fällde avgörandet i ett val som i lika stor utsträckning handlade om röster i swing-staterna Wisconsin, New Mexico, Florida, Pennsylvania, Iowa, Michigan och Nevada. Endast i den journalistiska dramaturgin handlar ett val om en tämligen avgränsad grupp väljare eller om endast en delstat. I verkligheten var det mÃ¥nga delstater och mÃ¥nga olika samhällsgrupper som bidrog till den i svenska mediers ögon sÃ¥ apokalyptiska segern. TT- ALLTID FÖRST MED ATT HA FEL TT:s beskrivning av valsegern (den 4 november) är talande för hur svÃ¥rt svenska journalister har att förstÃ¥ amerikansk politik. TT har denna dag inte bara genomgÃ¥ende fel i sak utan bygger även egna smÃ¥ analyser som helt eller delvis saknar grund. Anledningen till att Bush vann var, enligt TT, att han var elakast: "Negativism fungerar [...1Valrörelsen var den smutsigaste i mannaminne. Alla klagade. Men smutskastning fungerar, fler röstade och den elakaste- Bush- vann." Hur är det möjligt för TT att rapportera pÃ¥ detta sätt? Den överväldigande majoriteten av alla de ekonomiska medel som har gÃ¥tt till skattebefriade pÃ¥tryckargrupper, sÃ¥ kallade 527-or, rapporteras ha kontrollerats av Kerrytrogna organisationer. MÃ¥nga av dem, däribland MoveOn, The Media Fund och Texans forTruthhar lagt enorma summor pÃ¥ smutskastningskampanjer av Bush. The A1111enberg Center vid University of Pennsylvania rapporterade vid flera tillfällen om grova lögner som presenterades av de Kerrytrogna trupperna- främste MoveOn. Till detta ska läggas den inte helt okända filmaren Michael Moore vars Fahrenheit 9/11 är talande för hur smutsig valkampanjen verkligen var- frÃ¥n dem som stod pÃ¥ John Kerrys sida. Kerrys supportrar var naturligtvis inte ensamma. Bush-kampanjen, och de fristÃ¥ende organisationerna Veterans for Truth och Club for Growth sände flera reklamfilmer med pÃ¥hopp pÃ¥ Kerry som var direkt osakliga. Men den ekonomiska uppbackningen bakom smutskastningen av Bush var oöverträffad. Dock inte enligt TT, som verkar beskriva valrörelsen som hemmasupportern beskriver en match mot ärkerivalerna: När det egna laget vinner är det en produkt av god lagmoral och vackert spel. När motstÃ¥ndarna vinner beror det pÃ¥ felaktiga domslut. TT:s analys frÃ¥n samma text är ocksÃ¥ i övrigt direkt felaktig: "Okat valdeltagande, i Ã¥r cirka 60 procent, brukar gynna demokraterna. Den tumregeln gäller inte längre." Faktum är att den tumregeln aldrig har gällt. Men svenska journalister verkar älska att fÃ¥ det att framstÃ¥ som om republikanerna inte har nÃ¥got brett folkligt stöd. Beräkningar av de röstandes andel av populationen (National voter turnout) visar nÃ¥got helt annat. Ã…r 1952, dÃ¥ republikanen Dwight D Eisenhower blev vald, bevistade 61,6 procent av amerikanerna vallokalerna. Det var 10,5 procentenheter fler väljare än fyra Ã¥r tidigare dÃ¥ demokraten Harry Truman valdes. 1976 vann demokraten Jimmy earter presidentvalet efter att 53,5 procent av amerikanerna hade röstat- 1,7 procentenheter färre än när republikanen Richard Nixon Ã¥tervaldes 1972. Slutligen kommer vi till valet Ã¥r 2000, dÃ¥ George W Bush vann efter att 51,3 procent av amerikanerna hade röstat, vilket kan jämföras med presidentvalet 1996 dÃ¥ endast 49 procent av befolkningen röstade. Faktum är att det sedan 1960 har funnits en nerÃ¥tgÃ¥ende trend av andelen väljare som anser det lönt att rösta. Det stora undantag var Bill Clintons segerval1992, ett val som för övrigt drog en lika stor andel amerikaner till vallokalerna (55,2 procent) som valet 1972- dÃ¥ Nixon vann en jordskredsseger över demokraten George McGovern. PARTSINLAGAN SOM NYHETSIDE Hur kommer det sig att uppenbara felaktigheter och myter blir ledande för svensk journalistik om USA? En av anledningarna är givetvis, som tidigare har pÃ¥pekats, att journalister känner sin publik och serverar vad som efterfrÃ¥gas. Men det är bara halva sanningen. En stor del av förklaringen ligger förmodligen ocksÃ¥ i att det svenska ruedielandskapet har odlat starka monopolbildningar för informatio. Public Service har tillsammans med nyhetsbyrÃ¥n TT haft en närmast absolut kontroll av den bild av USA som vidareförmedlas till svenskar. Nyhetskonsumenterna i de röda stugorna har generellt sett haft smÃ¥ möjligheter att skärskÃ¥da UsA-bevakningen i svenska lSvensk Tidskrift l2oo4, nr 61 m medier pÃ¥ samma sätt som de annars kan göra i frÃ¥gor av inrikespolitisk karaktär. När vi undersöker källorna för svenska medier inser vi snart vilken världsbild som ska bekräftas. Svenska medier är ofta flitiga med att hänvisa till amerikanska auktoriteter för att underbygga sina teser. New York Times är en av svenska journalisters favoritkällor när det kommer till analyser av USA. Att tidningen successivt har politiserat sina nyhetsavdelningar talas det däremot tyst om. Under de senaste 20 Ã¥ren har NY Times genomgÃ¥ende rekryterat nyhetschefer frÃ¥n sin vänsterliberala ledarsida: Max Franke! blev chefredaktör 1986 och hämtades frÃ¥n ledaravdelningen. Ã…r 2001 blev Howard Raines chefredaktör efter att ha arbetat pÃ¥ ledarsidan sedan 1993. Även den nuvarande chefredaktören Bill Keller har jobbat pÃ¥ ledare- och debattredaktionen och kort efter att han tillträdde sin post utsÃ¥g han Philip Taubman, som tidigare varit ställföreträdande redaktör pÃ¥ ledarsidan, till chef över NY Times Washington-kontor. Effekterna av denna politisering har varit oerhört synlig pÃ¥ nyhetsplats i tidningen -dagen efter valet 2004 beskriver tidpartsinlaga frÃ¥n vänsterkanten- i Sveriges television lanseras den som en dokumentär. Den oreflekterade partsinlagan är journalistikens regel snarare än undantag. Lisa Karlsson, SVT-reporter för Agenda, ger ett praktexempel när hon inbjuds att tala vid en lunchkonferens i Washington DC: "The ones who are voting for Bush are the rural voters, those who are !east Iikely to be hit by a possible future terrorist attack. They are also the ones who would benefit the most from Kerry's economic ideas about minimum wage." Att USA:s ekonomkÃ¥r (AEA) ofta brukar pÃ¥peka att minimilöner tvärtom kan öka arbetslösheten eftersom de driver upp priset pÃ¥ arbete, verkar Karlsson helt ovetande om. I sin roll som reporter tar hon sig friheten att göra politiska bedömningar - och pÃ¥stÃ¥r indirekt att Bushs ekonomiska politik är dÃ¥lig för amerikaner pÃ¥ landsbygden. Och hon är knappast ensam om att leverera flagranta partsinlagor. Rapports utrikeskommentator Bo Inge Andersson recenserar George Bushs tal till nationen i en krönika SVT-den 21 januari 2004 med följande lakoniska beskrivning: "Det kändes lite som ett böneningen utslaget i termer av "Rollback of the enlightenment". möte för USA:s kristna höger men När det egna laget vinner är det var Representanthusets kamdet en produkt av god lagSveriges television är ett talande exempel pÃ¥ hur lÃ¥ngt driven denna vinkling är. När Sveriges Televisions hemsida ska ge en bild av opinionsläget under valrörelsen länkar man till electoral-vote.com - en hemsida där John Kerry av nÃ¥gon mystisk anledning alltid tycks ligga före Bush i statistiken. mare." Vidare ger han samma dag prov pÃ¥ hur det stÃ¥r till med valtemperaturen i USA: "Demokramoral och vackert spel. När terna har ännu ingen kandidat vilket ger Bush fördelar. Det finns motstÃ¥ndarna vinner beror dock bedömare som menar att det pÃ¥ felaktiga domslut. utgÃ¥ngen av presidentvalet den 2 november inte är given." UtgÃ¥ngen av ett val som ligger tio Det skulle vara intressant att veta varför SVT inte länkar till de mer betrodda opinionsinstituten Pew, Gallup, Rasmussen eller Zogby utan i stället utgÃ¥r frÃ¥n en hemsida som lÃ¥nar grafik frÃ¥n Kerrykampanjen och närmast uteslutande länkar vidare till Demokraternas hemsidor. Den 14 oktober sänder SVT1 programmet "Outfoxed: Murdochs mord pÃ¥ journalistiken" inom ramen för Dokument utifrÃ¥n. Temat för filmen är att Fox News är en stödorganisation Ã¥t Republikanerna. Filmen är producerad av Robert Greenwald, som har byggt sin karriär pÃ¥ att göra kampanjfilmer mot republikaner. Den är finansierad av tvÃ¥ Kerrytrogna grupper - MoveOn samt Center for American Progress. Bland filmens kommentatorer finns komikern Al Franken och Eric Alterman. Franken har med sin radioshow pÃ¥ Air America bedrivit en uttalad kampanj för John Kerry under valrörelsen. Hans senaste bästsäljande bok heter "Rush Limbaugh Is a Big Fat Idiot". Eric Alterman har ocksÃ¥ han skrivit flera böcker som kritiserar Bushadministrationen. I USA skulle ingen säga annat än att filmen är en ~~ jSvensk Tidskrift l2oo4, nr 61 mÃ¥nader framÃ¥t i tiden är, enligt expertkommentatorn pÃ¥ Sveriges television, "inte given". Det är inte utan att man häpnar över den nivÃ¥ av insikt som präglar en sÃ¥dan analys. Det är svÃ¥rt att se hur Andersson värderar de nyheter han presenterar. Mitt under valrörelsen spinner demokratiska strateger ett rykte om att Bush tänker Ã¥terinföra värnplikten. NÃ¥gra sÃ¥dana planer finns inte frÃ¥n republikanernas sida och ryktet visar sig vara helt utan substans, vilket bland annat Newsweek rapporterar om den 11 oktober. Att det rör sig om ett fult kampanjtrick nämns dock inte med ett ord när Bo-Inge Andersson levererar sin nätkrönika: "Rädslan som växer bland dem om att allmän värnplikt (som under Vietnamkriget) Ã¥terinförs, kan pÃ¥verka valutgÃ¥ngen." LANDET ANNORLUNDA Vad Sveriges television sänder följs ofta upp av den svenska pressen. Den fördömande bilden av president Bush är unison. SÃ¥ fort George Bush nämner Jesus är han en Bibelrabblande president. Men när valforskare i USA :5: m o ........ )> ~j~ Sveriges Radio noterar att John Kerry nämner Bibeln, Gud och Jesus i lÃ¥ngt mycket större utsträckning än Bush under de tre tvsända debatterna, dÃ¥ är John Kerry bara John Kerry. Att George Bush är en dödsstrafföresprÃ¥kare har knappast kunna undgÃ¥ nÃ¥gon. Presstexts arkiv innehÃ¥ller 134 artiklar (drygt 38 artiklar per Ã¥r) mellan Ã¥ren 1997 och 2002 som beskriver Bush och dödsstraffet. Tonen är ofta mycket hÃ¥rd- bÃ¥de i det opinionsbildande materialet och i redaktionell text. PÃ¥ ledarplats i Dagens Nyheter (94-ll-06) hävdar man pÃ¥ fullt allvar att konservativa republikaner i USA strävar efter att ha ihjäl svarta amerikaner. Som jämförelse kan nämnas att dödsstrafföresprÃ¥karen Bill Clinton finns med i 47 artiklar (fem per Ã¥r) mellan 1992 och 2001. Här är vinkeln en annan. Även om kritik framförs sÃ¥ innehÃ¥ller flera artiklar förmildrande resonemang om att Clinton har känt sig tvingad att verkställa dödsstraff, trots att journalisten tror sig veta att han innerst inne inte vill. När den svenska pressen ska "förstÃ¥" USA:s republikaner tar de demokraterna till hjälp. Anita Goldman Ã¥ker till San Francisco och "undrar hur det ska gÃ¥ med demokratin i republikanernas USA" (Aftonbladet 26/7 2004). Väl där tittar hon pÃ¥ Michael Moores film och läser Sheldon Ramptons och John Staubers bok Banana Republicans. Stefan Jonsson skriver för DN Kultur (4/ ll 2004) i ett försök att analysera "det ideologiska kombinat som präglar Bushs väljare" med hjälp av Thomas Franks What's the Matter with Kansas? How Conservatives Won the Heart ofAmerica. Titlarna borde ge en luttrad journalist en viss hänvisning om den nÃ¥got vinklade inställningen. Att tro att man kan förstÃ¥ republikaner genom att läsa böcker av den sorten är ungefär lika sansat som att tro att Ordfront bedriver nyanserad politisk information eller att Bibeln hjälper oss till insikt i Hinduismen. ANALYSER FÖR FÖRÄNDRING Att den politiskt vinklade nyhetsselektionen är sÃ¥ markant lämnar stora trovärdighetsproblem för de svenska nyhetsmedierna i allmänhet och Sveriges television i synnerhet. Public Service-uppdraget mÃ¥ste ifrÃ¥gasättas när oseriösa reportage slinker igenom. När vi problematiserar bilden en aning märker vi dock att bilden av USA och demoniseringen av president George Bushs republikaner bygger pÃ¥ ett mycket större samspel än vad mediekritik i allmänhet gör gällande. Det är svÃ¥rt att ifrÃ¥gasätta tesen att medier levererar vad kunderna vill ha. Däremot finns det en viktig förändring av medietandskapet som definitivt kommer att kunna förändra den nyhetsagenda som fram tills nu har dominerats av Public Service och nyhetsbyrÃ¥n TT. Mytbildningarna är som bekant lättare att bevara om det finns fÃ¥ konkurrerande nyhetskanaler och smÃ¥ möjligheter för nyhetskonsumenterna att fÃ¥ tag i information som motbevisar den givna tesen. Framväxten av Internet gör onekligen att verifieringen av nyhetskällor genom tv-sändningar frÃ¥n utländska stationer, webloggar och konkurrerande nyhetssajter blir ofantligt mycket enklare. När invÃ¥narna i Knäckebrödhult kan ta del av nyheter i samma ögonblick som invÃ¥narna i New York faller själva grunden för det gamla informationsmonopolet. Möjligen är inte alla svenska journalister medvetna om denna möjlighet till skärskÃ¥dning av deras rapportering. Förhoppningsvis leder den nya tekniken till att de flesta svenska journalister blir bättre pÃ¥ att inhämta information, samt korrigera gamla myter och leverera fakta till sina nyhetskonsumenter. De andra fÃ¥r fortsätta att smaska pÃ¥ det sura äpplet i fyra Ã¥r till innan nya träffsäkra analyser ska levereras till de svenska stugorna. Joakim Nilsson (joakim.nilsson@svet.lu.se) är Fellow vid Institute for Humane Studies, George Masan University där han for· skar om politisk marknadsföring. Han har tidigare studerat svensk drevjournalistik och är författare till boken "Offentlighetens tribunal- Drevkarlar och demokrati". lSvensk Tidskrift 12oo4, nr 61 m