Konstitutioners l 1 av Carl -Johan Westholm Rätt många frågeställningar kring Europas framtid kan besvaras med att "det beror på". B ÖR TURKIET BLI MED I Eu? Hur bör EVs framtida konstitution se ut? På Svensk Tidskrifts önskemål om en artikel i det senare ämnet, svarar jag med en liten annorlunda vinkel. (För en mer traditionell genomgång, se mitt anförande "A Constitution or a Construetian for Europe", Barcelona, 29 Aprill996, finns på skatter, utom möjligen för sina uppdragsgivare, men oftare mer bidrag till dessa. En stor brist i Europa är att ideutvecklingen för frihet och mot särintressen är dåligt organiserad och finansierad. Näringslivets egen EV-organisation är inget mer än i bästa fall summan av sina delar, men ofta en minsta gemensam nämnare, som kommenterar EV-kommiswww.google.com under mitt namn) Om Turkiet och EV tror jag att många, vid närmare eftertanke, "Det beror på." sionens förslag. De olika tankesmedjor som finns är med något undantag nationella, och med blygskulle resonera så här. Om EV utvecklas bra, med mindre byråkrati, mer marknadsekonomi och ingen överpolitisering - då vore det önskvärt om Turkiet snabbt blir medlem. Men om EV utvecklas dåligt, då skulle Turkiets bidrag till EV kanske till och med driva på i fel riktning, förutom att EV skulle försämra för Turkiet. Så vad blir slutsatsen? "Det beror på". På samma sätt ser jag alltmer på EV:s konstitutionsdebatt. En eller två presidenter, en eller två kamrar, mer makt åt kommissionen eller ministerrådet? Det beror på. Avgörande är de ideer som styr tankar och beslut hos politiker, media och väljare. Om dagens ideklimat i Västeuropa fortsätter, kommer politiken att förbli en arena för särintressen - det samma resurser. Slutsats 2: Sä länge företagsamheten i Europa inte bryr sig om att genomtänkt organisera försvaret för marknadsekonomi och näringsfrihet, finns ingen motverkande kraft som balanserar fackliga och branschmässiga särintressen. INTE ALL MAKT I EN KORG Det sammanlagda resultatet blir dåligt inte bara för investerare utan också för andra medborgare. Enskilda företagare kan vara free riders. Men företagsamheten i Europa borde hellre frivilligt avstå en peng till ett effektivt försvar för till exempellägre skatter än att tvingas betala högre skatter. Ett gott räd lyder, att inte lägga alla ägg i samma korg. På samma sätt är det klokt att inteblir själva definitionen på politik, en dominerande ide sä paradoxal "Fördelen med Katrineholm lägga all makt i samma enhet. Det gäller både maktdelningen inom en stat, och mellan stater. EV bör inte "harmonisera" eller "likrikta" (välj själv ordet) allt - det kräver ingen -men olika ambitionsnivåer finns. eftersom den förnekar ideernas betydelse. Politik ses som ytterst eller bara en maktkamp mellan olika ekonomiska grupperingar, inom stater eller mellan stater eller är att det finns flera andra kommuner att flytta till." över nationsgränser. Slutsats 1: Ideerna är avgörande. Om den konstitutionella debatten kan föra fram bra ideer, men inget annat händer, då har ändå något gott kommit ur EVkonventet. FRIHETEN DÅLIGT ORGANISERAD Det finns 8 000 lobbyister i Bryssel. De arbetar inte på uppdrag av allmänintresset. De driver sällan fram lägre mlSvensk Tidskrift l2oo3, nr 21 Ju större utrymme för avvikelser i politiken mellan olika nationer, desto mindre risk för en harmoniserad kollaps - och desto större utrymme för "mänsklig utveckling i sin rikaste mångfald", som Berlinuniversitetets grundare Wilhelm von Humboldt en gäng formulerade det. Aandra sidan. Individens frihet kan bli lika inskränkt av samma beslut i Bryssel som i Stockholm eller Katrineholm. Men fördelen med Katrineholm är att det finns flera andra kommuner att flytta till. egränsade makt Slutsats 3: Låt talet om"subsidiaritet" materialiseras i en konstitutionellt tydligt reglerad maktdelning. De finns en inneboende centraliseringstendens i både näringsliv och politik. De storföretag som är dåliga går sitt öde snabbare till mötes än dåliga storslagna politiska institutioner. Politiska församlingar Slutsats 4: Maktdelning är bra. Maktbegränsning är nödvändig. Ett praktiskt förslag, som är mitt eget, är följande. En regering inom EU bör ges rätten att inte ta emot subsidier till en viss verksamhet i det egna landet. I stället ska lär vara bland de mest trögrefor- "Det finns anledning att vara merade av alla skapelser. EU är det största pågående både positiv OCh skeptisk till experimentet inom public choicemotsvarande belopp alltid kunna användas av varje lands regering för att minska avgiften till EU. Om till exempel Sverige inte vill ta emot jordbruksstöd idag, förlorar Sverige på det i icke-returnerade avgifter till EU. Istället borde regeringen kunna låta dessa pengar gå direkt tillbaka till statskassan. teorin. Bryssel blir toppen av kar- EU, på samma sätt som det riären för den som vill expandera politiken, men undviks av den som finns anledning att vara det vill jobba på marknaden som företagare eller i fria yrken. Denna mentala snedrekrytering har till staten Sverige." De franska bönderna skulle paradoxalt nog gilla detta - de skulle få mycket entydiga effekter på EUs kultur, som tas som självklar av de närmast berörda, vilket sannolikt betyder lika mycket, minst, som konstitutionella formuleringar. Varje sak, stor som liten, tolkas i politiserande riktning. Det är som på ett svenskt departement, fast grandiosare och segare. MAKT KORRUMPERAR Det finns alltså anledning att vara både positiv och skeptisk till EU, på samma sätt som det finns anledning att vara det till staten Sverige. mindre konkurrens av svenska subsidierade bönder. En god spiral skulle sättas i verket. Det franska jordbruket skulle kunna behållas på samma nivå, men till lägre bidrag även till franska bönder. (För ett utförligare resonemang, se min artikel i Wall Street Journal Europe, 26 March 2002) Ett delvis nytt argument rör förhållandet till USA. EU måste bli en motvikt till den enda supermakten, heter det. Är det ett starkt argument? Det beror också på. Tänk tanken att Chiracs andlige kusin sitter i Vita huset om tio år. De som idag vill ha en motvikt till USA, Makt korrumperar, och mer makt korrumperar mer. Det rådande ideklimatet styr både hur ett Europa med EU och utan EU skulle se ut. "Maktbegränsning skulle kanske inte vilja det då- och tvärtom. är nödvändig." Från internationell maktbalanssynpunkt borde i så fall EU vara som svagast inrikespolitiskt, ochEuropa utan EU skulle sannolikt inte vara mindre politiserat än med EU, men sakna överstatligheten. EU- och Sverige- blir vad vi gör det till. Dessvärre är "vi" alltså överrepresenterat av den politiska klassen, som både utgörs av och i lyckliga stunder ska balansera särintressena. Hur kan en författning motverka denna överrepresentation? Genom entydiga gränser för beslutsfattandet och beskattningen, till exempel ett skattevärn i grundlagen, som förbjuder skatter över en viss nivå. starkast utrikespolitiskt. Det militärpolitiska samarbetet borde vara eftersträvansvärt. Men det är lätt att falla i 1815 års fälla, eller fastna i Henry Kissingers tankevärld om balans mellan de stora staterna eller världsmakterna. Balans är verkligen bättre än underkastelse under förtryck. Men ännu bättre är inga förtryckande makter alls. Återigen alltså "det beror på"- på vilka ideer som råder. lSvensk Tidskrift i2oo3,nr 21 fl Slutsats 5: Där frihetens ideer härskar, där härskar ingen makt. Nationalism används ofta i kollektiva politiska syften. Ju mer EU kan anknyta till de frihetens värden som förenar Europas och USA:s historia, desto större är chansen att dessa värden inte försvagas. Europa mot USA vore därför ingen lycklig utveckling, oavsett alla makt- "Europas Förenta Stater" och "federalism" har blivit termer utan motsvarande entydiga begrepp. Det senare betyder decentralisering i Tyskland och motsatsen i Storbritannien. ED-konventet ska balansteorier, för det antyder att " Där frihetens ideer härskar, något fundamentalt förlorats på enaenligt något förslag skriva in "federalism" i konstitutionen men det förvirrar mer än förenar. Om något slags "Europas Förenta Stater" blir sidan. där härskar ingen makt." Som Winston Churchill sade i ett verklighet, vilket är troligt så småningom, får vi hoppas att såväl USA som USE blivit mindre politiserade än idag - och mer än idag präglade av allmänanda och frivilligt samarbete mellan medborgare, kommersiellt och ideellt. tal mitt under brinnande krig: "The empire of the future is the empire of ideas". Konstitutioner följer av ideer, inte tvärtom. Men konstitutioner kan skydda och stärka ideer. Europa har för några blivit en ideologi, adjektivet Fil. dr. Carl-Johan Westholm (carl-johan.westholm "europeisk" tycks försona det mesta. På en annan kon- @gallup.se) är ansvarig för opinionsanalyser vid TNS Gallup Svetinent fyller "amerikansk" ibland samma funktion. rige och har tidigare bland annat varit VD i Näringslivets EkonomiAndra hatar lika onyanserat. fakta, Företagarna och Svensk Handel. DJlSvensk Tidskrift !2oo3, nr 21