av två murar; järnridån i öst och statlig interventionism i "det fria väst". Keynes kan dock bara lastas för den ena. Även om vi har fler hinder mot rörlighet idag är globaliseringen mer påtaglig för den breda massan på grund av den kraftfulla teknikutvecklingen. Ett av de bästa exemplen i boken på intelligent teknikanvändande är berättelsen om bönder i Bangladesh som använder mobiltelefon för att ta reda på världsmarknadspriserna för sina produkter och därigenom minskar risken för att bli blåsta på sina lokala marknadsplatser. Att globaliseringen inte är oåterkallelig och därför hotad är bokens huvudpoäng. All politik är lokal, människor bryr sig mer om vad som händer hemma än vad som händer i världen. I Adam Smiths exempel om mannen med ett skadat fingret och nyheten om jordbävning i Kina med tusentals döda är det naturligt att det egna fingret hamnar i mannens centrum. Det faktum att mänga människor inte känner sig delaktiga i globaliseringen utnyttjas av populistiska politiker. Deras populism tangerar gärna fascism och socialism, ideologier som baseras på interventionism, isolationism och protektionism. Författarna menar dock att det inte är dessa politiker som utgör det största hotet mot frihet och globalisering utan istället de pragmatiska politiker som menar sig vara för frihandel samtidigt som de tycker att "rättvis handel" är toppen. Bill Clinton har gjort mer skada för globaliseringen än de flesta. Leif Pagrotsky och Pascal Lamy har jag tidigare skrivit om som exempel på denna sorts politiker. Denna klockrena analys grumlas tyvärr då författarna själva plötsligt börjar sväva på målet och utrycker tveksamhet inför bland annat expanderande hollywoodism och entreprenörer i utbildningssektorn. Man talar även om globaliseringens "offer" i fattiga länder såväl som vid bilfabrikerna i Detroit. På annat ställe i boken hävdar man dock NÄRINGSLIV Industrihistoria för utlänningar Av Elisabeth Braw Inte för att svenskt näringsliv är så svenskt men det är nyttigt att studera sig själv utifrån. D E STORSÄLJANDE Absolut Vodka-flaskorna pryds av ett tillägg: Product of Sweden. Det hemlighetsfulla landet i norr har nämligen också sitt marknadsvärde. Absolut Vodka och konungariket Sverige har båda funnit en nisch på den internationella marknaden. Men vad utgör svenE!J lSvensk Tidskrift l2oo2,nr 1 l skt affärsliv? Den amerikanske journalisten, tillika svenskättlingen Jerry Hagstrom, presenterar en översiktskurs i ämnet i To Be, Not To Be Seen. The Mystery of Swedish Business. En mer passande undertitel hade varit: The History of Swedish Business. Visserligen inleder Hagstrom sin studie med träffande obatt dessa individer skulle drabbas härdare om stängda gränser och protektionism skulle vara rådande. En något förvirrande argumentation. Kanske har de två författarna skrivit vartannat kapitel. Trots stundtals bristande argumentation är de 400 sidorna fyllda av bra exempel och poänger. Mickelthwait och Wooldridge är till exempel tydliga på att globalisering inte främst handlar om ekonomisk effektivitet utan något så enkelt som frihet. Globalisering innebär att rätten att konsumera, att resa, att arbeta etc. stärks. Att vara emot är att vara emot rätten att förverkliga sig själv och sin talang. Karl Isaksson (karl.isaksson@ moderat.se) är kanslichef för moderaterna i Europaparlamentet BOKFAKTA Titel: Global: Reportage frän en värld i förändring Författare: John Mickelthwait och Adrian Wooldridge Förlag: Timbro, 2001 servationer av svenskarnas förhällande till kapital och kapitalister. Han citerar så en svensk diplomat som förklarar det faktum att krö- sus i form av familjen Wallenberg tilläts existera av de jämlikhetsbesatta svenskarna med att de är så längt borta och att de skapar jobb. Värre vore det om grannen blev lite rikare än man själv. To Be, Not To Be Seen är dock inte någon studie i vad en svensk affärsman, ett svenskt företag eller svensk industri är. Den är snarast det svenska företagandets historia frän istiden (!) till nutiden, ackompanjerad av politik, kultur och lite societetsskvaller. Och historien är lärorik. To Be, Not To Be Seen - vilken tillfredsställelse det är att inte vara föremål för en studie med titeln lt's All About Appearance! - är en historiebok som tar fasta på personer och konkreta företeelser snarare än ideologier och teorier, och jag är säkert inte den enda svensk som behöver påminnas om brukens viktiga roll som den svenska ekonomins pelare i 200 år. Eller det faktum att Sverige misslyckade kolonialisering hjälpte våra förfäder fokusera sina krafter på den inhemska ekonomin. Eller att landreformerna gjorde adeln så fattig att den blev tvungen satsa på bildning och statlig karriär- med positiva följder för landet i övrigt. Hagstrom är påfallande välinformerad, och han är ivrig att tacka dem som hjälpt honom. (En diger namnlista, innehållande såväl Ingvar Carlsson, Carl Bildt, Curt Nicolin som denna tidskrifts förre redaktör, Mats Johansson, och en av dess nuvarande, Per Heister, samt Johan Hakelius, som sammanställt volymen, befinner sig i slutet av boken.) Den svenska affärsvärlden var fram till 1900-talet knappast mer mystisk än något annat lands affärsvärld. På sin höjd utmärkte den sig enligt Hagstrom genom en relativt välutbildad befolkning och en stor anhopning uppfinnande entreprenörer som inte var rädda att snappa upp ideer från utlandet. När det svenska bankväsendet i sin tur slutligen tog form hade det ett förhållande med resten av affärslivet som för resten av världen verkade, och verkar, påfallande intimt. Det är inget mysterium att det har att göra med Sveriges lilla befolkning, och svenska företag i allmänhet kännetecknar sig till denna dag för den utomstående betraktaren genom sin förmåga att samarbeta. Är små nationer mer benägna att tänka kollektivt, eller är svenskarna unika i sin politiska och ekonomiska gemenskapsanda? Hagstrom hade gärna fått undersöka. Inte för att svenskt företagsliv är så svenskt. Sanningen att säga har vi invandrare att tacka för både expertis och företagsgrundande. Hagstrom kallar vallonen Louis de Geer rentav den svenska industrins fader; det var han som på Gusär lite för ivriga att bli sedda. Hagstrom marscherar i raskt tempo genom flera tusen års svensk historia, och hans bok blir därför en ytlig "Trots all Sveriges stolthet tav Il Adolfs inbjudan och med vallonska experter i följe kom till Sverige för att lära svenskarna slå pengar ur sin järnmalm genom att över sina politikers och tjänstemäns roll i FN kan dess chefer göra kanoner av den. En- sägas ha nått proportionellt gelsmän, skottar, tyskar och valloner, liksom judar av svensk och utländsk börd, större makt på sitt område." är sedan länge pelare i den svenska industrin, men just för att Sverige är så homogent tänker man sällan på dem som sådana. När utomstående beskriver Sverige blir det lätt lite gulligt och med ett leende som antyder att Sverige när allt kommer omkring ändå är en marginell företeelse. Därför är Hagstroms betoning av den svenska industrins internationella framgång välkommen: "Trots all Sveriges stolthet över sina politikers och tjänstemäns roll i FN kan dess chefer sägas ha nått proportionellt större makt på sitt område." Vilken släng med sleven åt svenska politiker, som till skillnad från sina kapitalskapande landsmän måhända men instruktiv undersökning. För en utlandssvensk som undertecknade, eller gemene svensk som glömt när Atlas Copco kom till, eller att Stockholm år 1885 hade tack vare LM Ericsson hade fler telefoner än London och Paris, eller hur familjen Wallenbergs släktskaps- och ägandeförhållanden ligger till, är To Be, Not To Be Seen, angenäm läsning. Ibland är det bra att se på sig själv utifrån. Elisabeth Braw(ehbraw@aol.com) är frilansskribent och bosatt i USA. BOKFAKTA Författare: Jerry Hagstrom Titel: To Be, Not To Be Seen Förlag: SkanAtlantic Press Tror du att ideer spelar roll? Då är det säkrast att du börjar prenumerera på Svensk Tidskrift. Vi ger dig inblick i samhällets idedebatt, en kvalificerad samtidsanalys och politiskjournalistik Vår ide är enkel. Vi tror att människan spelar roll! Vår åsikt är enklare. Vi tror på ettfriare och civilare Sverige! Svensk Tl'dskrl"ft Prenumer~tion: 345 kr. Studentpns: 100 kr. Tidskriften utkommer med sex nummer årligen. Sätt in pengarna på posteller bankgiro med namn och adress på talongen. Eller skicka ett e-post till: prenumeration@svensktidskrift.se. Postgiro: 7 27 44-6. Bankgiro: 575-7620. lSvensk Tidskrift l2oo2, nr 1 lEIJ