Journalistikens N, G- och F som i Furhoff l av Annika Ström-Melin Blir "Tankar om journalistik" kurslitteratur pÃ¥ journalistutbildningen finns det hopp. Kanske har dagens hysteriska nyhetsindustri dÃ¥ sett sina bästa dagar. N ÄR GÖRAN ROSENBERGS "Tankar om journalistik" kom ut i höstas, sprang jag omedelbart till bokhandeln för att köpa ett exemplar. Sedan var jag fast. Göran Rosenbergs tänkvärda och välskrivna essäsamling om journalistikens villkor och utgÃ¥ngspunkter är, tycker jag, god tröst för alla som förtvivlar över tillstÃ¥ndet i den svenska journalistikens värld. Kanske finns det hopp, trots allt. När nu svensk tidskrifts redaktör bett mig att recensera Göran Rosenbergs bok, undrar jag emellertid om tidskriftens läsare inte först borde veta nÃ¥got lite om min bakgrund. Jag är nämligen, liksom Göran Rosenberg, ett barn av 1968. Visserligen är jag nÃ¥gra Ã¥r yngre än Rosenberg, men det gjorde för min del bara saken värre. När jag som trettonÃ¥ring gick med i FNL-grupperna var det svÃ¥rt att motstÃ¥ alla de vältaliga studenter som liksom Rosenberg pÃ¥ den tiden hade en förmÃ¥ga att teoretisera och analysera och uppröras över orättvisor, krig och napalmbomber pÃ¥ ett sätt som var oemotstÃ¥ndligt för mig. Men min egen förfärliga resa in i det kommunistiska teoribygget hade antagligen inte blivit sÃ¥ lÃ¥ng, om det inte hade varit för journalistiken. För det var drömmen om journalistyrket som gjorde att jag blev lycklig och glad när jag fick en förfrÃ¥gan om att flD lSvensk Tidskrift lzoo1,nr z l ingÃ¥ i tidningen Kampucheas redaktion. DÃ¥ var jag 19 Ã¥r och redan en veteran i FNL-grupperna, och dessutom en "superaktivist". SÃ¥ kallades den som ägnade nästan all sin tid Ã¥t att gÃ¥ pÃ¥ möten, demonstrera eller stÃ¥ pÃ¥ torg för att sälja Vietnambulletinen. För flertalet av mina vänner tog aktivistlivet slut samtidigt med kriget vÃ¥ren 1975. Vi var inte kommunister - själv har jag aldrig ens röstat kommunistiskt- för det där med revolution i Sverige förstod vi oss inte pÃ¥. Det var de fattiga, bombade folken i Sydostasien som hade fÃ¥tt oss att gÃ¥ ut pÃ¥ gatorna. Nu börjar mina vänner fylla femtio Ã¥r och jag hör att de firar födelsedagarna iklädda palestinasjalar, sjungandes Befria Södern. De fÃ¥r nÃ¥got varmt och blött i blicken när de talar om 1970-talet. Kommer du ihÃ¥g? Jo, det gör jag. Men jag ryser av mina minnen. Jag hade säkert ocksÃ¥ kunnat le och fyllas av längtan tillbaka om mitt liv som superaktivist hade tagit slut 1975. Men istället drogs jag alltsÃ¥ genom arbetet i tidningen Kampucheas redaktion in i Pol Pots svenska vänkrets. Jag trodde att jag hade tackat ja till ett uppdrag som skulle sätta mina journalistiska drömmar pÃ¥ prov. Istället blev det en för mig livsavgörande, kvalfylld och fortfarande pÃ¥gÃ¥ende uppgörelse med mig själv om varför jag drogs in i röda khmerernas galna teorivärld. Hur kunde jag lÃ¥ta mig övertygas av de vältaliga, sammetsögda kommunisterna som försvarade den värsta slags brutalitet som medel för att uppnÃ¥ det de trodde skulle bli lycksalighetens rike? Hur kunde jag bli sÃ¥ förblindad av tron pÃ¥ att de hade rätt? Men det där är en annan historia. Jag berättar delar av den här, eftersom jag tycker att det finns ett visst samband mellan gÃ¥rdagens vänsterrörelse och dagens journalistik samt mellan gÃ¥rdagens maktansprÃ¥k och dagens journalistiska herravälde. NÃ¥got gott förde nämligen tiden bland de röda khmerernas svenska vänner med sig för min del, det tycker i alla fall jag själv. Jag fick tack vare den en effektiv dos antikroppar mot odemokratisk, maktövertagande ideologi. Eftersom jag sÃ¥ smÃ¥ningom blev journalist pÃ¥ riktigt (liksom Rosenberg och mÃ¥nga andra i min generation) har jag ofta tyckt mig ha haft stor nytta av min kunskap om hur lätt det är att känslomässigt styrd övertygelse slÃ¥r över i oförmÃ¥ga att se och förstÃ¥ sakernas verkliga tillstÃ¥nd. I journalistikens värld finns det ocksÃ¥ gott om människor som vill styra världen. FRÃ…N A-Ö Det är bland annat därför det är trösterikt att läsa Göran Rosenberg. Han funderar kring journalistikens villkor under kapitelrubriker frÃ¥n A-Ö. Under "Nyhet", "Grävande", "Kannibalism" och "Ägande" utvecklar han sin syn pÃ¥ journalistik som i mÃ¥ngt och mycket gÃ¥r pÃ¥ tvärs mot det mesta i dagens massmedievärld. Här fÃ¥r till exempel alla som förtvivlat över den fortgÃ¥ende och tilltagande nyhetiseringen av svensk press en väl grundad och intressant analys av hur och varför detta har skett. Nyhetssinne är tuktad berättarglädje, skriver Rosenberg. Och som sÃ¥dan är den en frisk kraft i journalistiken, tycker jag själv. Har du hört vad som har hänt? är grunden i all journalistik och utan berättarglädje - och berättartalang - blir det trist och torrt. Det finns gott om ämbetsmannajournalister ocksÃ¥, som varken har lust eller talang att skildra att nÃ¥gonting intressant har utspelats. Men den pÃ¥gÃ¥ende nyhetiseringen av journalistiken är nÃ¥got annat. Nyhetisering är verklighetskonstruktioner, inte sällan fantasifoster byggda pÃ¥ skärvor av verkligheten. Med nyhetiseringen av medierna blir vÃ¥r verklighetsbild fattigare, inte rikare. Vi förstÃ¥r mindre, inte mer, skriver Rosenberg och fortsätter: "Allting ser följaktligen ut som nyheter. Miljön är nyheter, liksom kulturen, tekniken, ekonomin, medicinen och personer. Politiken är numera nyhetsdriven. Dess rytm är inte längre riksdagsÃ¥rets eller ens valperiodens, utan nyhetsproduktionens." Nyhetiseringen av svenska medier har visst samband med sÃ¥ kallade grävande, som bildat särskild skola inom den svenska journalistiken. Uttrycket härstammar frÃ¥n USA där det vid förra sekelskiftet utvecklades en journalistik som av dÃ¥varande presidenten, Theodor Roosevelt, fick beteckningen muckraking. "Vi kallar det inte dynga, utan skandaler eller avslöjanden eller grä- vande journalistik" skriver Göran Rosenberg. "Ibland är det ocksÃ¥ förträfflig journalistik, men oftast inte. Alltför ofta märks den säljande avsikten. Dynggrävarjournalistik är ingen undergroundverksamhet. Dynggrävarjournalistik är en växande medial huvudfÃ¥ra; en farligt frestande syntes mellan det publicistiskt prisbelönta och det kommersiellt säljbara. Farlig, därför att journalistiken här erbjuds mÃ¥nga tillfällen att sälja sin själ." F SOM I FURHOFF Rosenberg anser att grävaridealet blir problematiskt först när det blir ideologi och identiningar. Men hans bok "Makten över Medierna" fick en förödande verkan pÃ¥ journalisterna i min generation. Furhoffs teser ekar fortfarande i korridorerna pÃ¥ sÃ¥väl Sveriges Radio som Svenska Dagbladet. Nu tar jag fram hans bok igen. Furhoffs resonemang är- kortfattat och förenklat - ungefär följande: Eftersom markanden för tidningsutgivning i Sverige präglas av koncentration och monopolism existerar inte längre verklig tryckfrihet. Därför mÃ¥ste journalisterna träda fram som medborgarnas ombud och tet, kopplad till den professionaliserade journalistiken vars egenintresse är att själv fÃ¥ välja, förpacka och förmedla vad "allmänheten" "Nyhetisering är verklighetskonstruktioner, inte sällan fantasifoster byggda pÃ¥ skärvor av verkligheten." har rätt att veta. "Allmänhetens rätt att fÃ¥ veta" är den professio~aliseraÂ- de journalistikens självtillverkade grävlicens, skriver Rosenberg. Denna "allmänhetens rätt" talas det ofta om pÃ¥ olika svenska redaktioner. Bakom detta mantra gömmer sig mÃ¥nga journalister. Var det till exempel rätt att stÃ¥ i trapphallen utanför justitieminister Laila Freivalds lägenhet och prata och störa och skrämma upp familjen Freivalds barn som befann sig inne i lägenheten? Självklart, svarar en nästan enig journalistkÃ¥r. Allmänheten hade ju rätt att fÃ¥ svar pÃ¥ frÃ¥gan om familjen skulle köpa sin bostadsrätt! När Göran Rosenberg funderar över professionalisering av journalistyrket skulle han ha kunnat lägga in ytterligare ett kapitel under bokstaven F, F som i Furhoff. Lars Furhoffvar rektor pÃ¥ Journalisthögskolan när jag efter mitt första, förskräckande försök i journalistbranschen sÃ¥ smÃ¥ningom började pÃ¥ Journalisthögskolan i Stockholm. Han var en sirlig, akademiskt lagd forskare och vi gillade alla hans torra men samtidigt inspirerande föreläsjournalistyrket mÃ¥ste professionaliseras. Lars Furhoffs slutsats är följande: "Historiskt är det tidningsutgivarna som har tillkämpat sej den tryckfrihet vi för närvarande har. Men monopolutgivarna stÃ¥r i den aktuella situationen ganska handfallna, när man frÃ¥n politiskt hÃ¥ll börjar ifrÃ¥gasätta deras privilegier. Vi befinner oss med andra ord i en situation dÃ¥ journalisterna mÃ¥ste ta ledningen." (Makten över Medierna. Lars Furhoff. Bo Cavefors förlag 1974) Eftersom jag alltsÃ¥ under 1970- talet blev vaccinerad mot den här typen av "taövermakten"-resonemang tillhörde jag aldrig Furhoffs lärjungar. Men idag upprepas hans teser om att journalisterna har ett "uppdrag" - oklart vilket - som anses rättfärdiga mÃ¥nga av övertrampen inom journalistiken. JOURNALISTJAGET Mot detta anonyma uppdrag som den professionaliserade journalisten ofta hänvisar till argumenterar Göran Rosenberg under kapitlet J - :5:: ro 0.. OJ lSvensk Tidskrift l2oo1, nr 21 fm J som i Jag. Ett nytt journalistjag har vuxit fram, skriver Rosenberg. Dess främsta kännetecken är att det är dolt- även när det är öppet. Det är ett konstlat jag, ett tillägnat jag, en professionell personlighet, argumenterar Rosenberg: "Ganska snart upptäcker man att det är ett jag som stÃ¥r för allt och förpliktar till intet. Det är ett professionellt jag som skickligt vrider och vänder för att alltid stÃ¥ med ryggen fri. Det är inte "jag" som stÃ¥r bakom det hÃ¥rda omdömet, den kritiska uppgiften, den svarta löpsedeln, den förödmjukande detaljen. "Jag" har inga personliga avsikter. "Jag" gör bara mitt jobb." Göran Rosenberg vill istället att journalisterna ska ha sitt äkta "jag" med sin in i journalistiken. Men här blir jag fundersam. Drar inte Rosenberg sitt resonemang ett steg för lÃ¥ngt? Visst bör vi journalister strä- B!] lSvensk Tidskrift l2001. nr 2 1 va efter att ha vÃ¥rt äkta "jag" med in i vÃ¥rt arbete. Inte hänvisa till nÃ¥got diffust uppdrag, utan själva ta ansvar för vÃ¥ra handlingar när vi klampar in i farstun hos människor och ställer vÃ¥ra frÃ¥gor. Tydliga avsikter, ärliga metoder och eget ansvar för resultatet är ganska rimliga principer för ett yrke med sÃ¥ mycket makt som journalistens. Men Rosenberg gÃ¥r längre än sÃ¥: "Det finns inga objektiva sätt att välja eller skriva ens en notis. Varför en notis och inte en femspaltare? All journalistik är en frÃ¥ga om val och bedömningar, alla journalistiska val och bedömningar förutsätter ett jag. Görs valen och bedömningarna av en apparat, mekaniskt eller mänskligt, är det inte en frÃ¥ga om journalistik, i varje fall inte i min begreppsvärld." SÃ¥ är det naturligtvis. Men jag blir alltid en smula orolig när nÃ¥gon hävdar att det inte finns "objektiva" sätt att välja och skriva. Och dÃ¥ är det 1970-talet som spökar igen. Den falska objektiviteten talades det ständigt om när jag satt pÃ¥ FNL-gruppsmötena och drack kinesiskt rökt te och lät mig imponeras av de välformulerade studenterna. OcksÃ¥ under mina Ã¥r som student vid Uppsala universitet fördes lÃ¥nga diskussioner om det objektiva. Den fanns inte- inte ens i vetenskapen! hävdade de rödaste studenterna och hänvisade till Gunnar Myrdal som ocksÃ¥ skrivit ganska klokt, även om han vantolkades, i ämnet. Det gör det visst! sa vi som ansÃ¥g att vetenskapens ändÃ¥ borde vara att sträva efter mesta möjliga sanning, även om den inte var objektiv. PÃ¥ samma sätt tror jag att journalister idag behöver dämpa sitt "jag". Och när Rosenberg skriver att det ocksÃ¥ i den enklaste notis finns ett subjekt, oavsett om det stÃ¥r i texten eller inte, kan det tolkas pÃ¥ olyckligt sätt. I värsta fall tycker ocksÃ¥ telegramredaktörerna att de i denna del av Rosenbergs lilla röda bok anser sig ha fÃ¥tt argument för att det inte ens är värt mödan att försöka spegla verkligheten pÃ¥ ett sÃ¥ objektivt sätt som möjligt. Jag hoppas förstÃ¥s att landets journalistskolor ska byta ut Furhoffs bok mot Rosenbergs. För om landets blivande journalister läser Rosenberg istället för Furhoff tror jag att dagens hysteriska nyhetsindustri kanske trots allt har sett sina bästa dagar. Sist och slutligen hoppas jag dessutom att dagens studenter läser Rosenbergs bok, sÃ¥som alla smÃ¥ röda böcker bör läsas, med det kritiska sinnet i behÃ¥ll. Annika Ström-Melin (annika. strom-melin@pl.sr.se) är EU-journalist pÃ¥ Sveriges Radio BOKFAKTA - - - Författare: Göran Rosenberg Titel: Tankar om journalistik Förlag: Prisma, 2000