Äventyr i •• • naringslivsprosan l av Johan Tralau li1 Du arbetar mot marknaden. ~Du kommunicerar illa. li1 Du har snabba deadlines. li1 Du gillar kinesiska ordspråk. ~ Du läser ej förenklade trilogier. li1 Du har en oräknebar mängd rum. li1 Du läser Dagens Industri. Läs då den här artikeln. Please. J ARGONGER ÄR INTE ALLTID SÄRSKILT roliga att lyssna på. Den alltid hårt påfrestade språklige renlevnadsmannen får dock försöka se det från den ljusa sidan - med lite ansträngning kan man nämligen finna nyspråket svårartat underhållande. För den som har förmånen att umgås med människor som sysselsätter sig i mer ordrika delar av näringslivet öppnar sig då en helt ny värld: med en blandning av humor och masochism kan man komma att närmast tycka om det löjligaste nonsensspråk I "affärsvärlden"- redan det ett ord som snart, mycket snart, kommer att anses hopplöst spindelvävsmossigt - talas nämligen en helt annan svenska än utanför. Mest iögonenfallande är nog det gåtfulla bruket av prepositioner. Genom ett inpetat "mot", "ut" eller "in" kan även den mest oekonomiske fås att verka invigd i den mystiska sammanslutningen. Den språkligt oförstörde blir förbryllad av att höra att en person "jobbar mot" något. Nej, det här med att arbeta mot något handlar inte alls om att motarbeta det. Naturligtvis kunde man tycka att det vore mer naturligt att arbeta med eller för något, men det tycker bara den som ännu inte har uppfattat betydelseglidningen. Det troliga är att de flesta som använder uttrycket inte ännu har kommit till insikt om Ordets betydelse- men någonstans, obemärkt, i ett upplyst öppet kontor utan dörrar någonstans, sitter nog en på ytan helt vanlig man, en som inser varför man måste säga sig arbeta mot marknaden, inte för den, på den eller med den. Och den insikten behövs faktiskt inte för de vanliga människorna; tillhörigheten markeras oavsett om man kan förklara ordet eller inte. Under tiden kan vi andra skräcknjuta. En person i ansvarig ställning någonstans sade i en intervju att hon "jobbar mycket mot snabba deadlines" - smaka på det. Och glöm inte att det rör sig om snabba deadlines, inget annat. På samma sätt säljer man inte saker längre- man säljer in dem. Jag är inte helt klar över vad som är skillnaden, men tro mig: den finns. Den måste finnas. Och förstår inte läsaren den, är det nog inte för att någon har kommunicerat illa, utan för att man har kommunicerat ut hela paketet dåligt. zc:u: < lSvensk Tidskrift /zooo,nr 1 llEJ > U) Ol c: l.... :ro z Nar du har gjort en mödosam analys av allt detta är det snart dags an börja förenkla. Men inte riktigt ån. Först måste du veta allt om din företag och vad som gjort det till vad det ar. LÅTER SOM SCIENCE FcriON. Precis som före den informella revolutionen kommunicerar handlingar, utseende,ldader, bil. toalettstadning, broschyrer, annonser, artiklar, rykten, skvaller och presskommunik~r diverse budskap om din företag. Men rummet dar kommunikationen sker har fOrandrats rotalL Rummet ar oerhört mycket större, alla har nyckel och runt omkting finns en oraknebar mangd andra lika stora rum fulla av kommunikation om något annat. Vilka kommunikationsprocesser gör bästa jobbet fOr din varumårke i detta nya rum? Och hur s~rker du dessa i en tid när "Människoanden återfOrenar sina dimensioner i en nyn samspel mellan hjarnhalvor, maskiner och sociala sammanhang", för an låna en av anuel CasteUs besktivningar i fOrsta delen hans ej förenklade trilogi om informationssamhället. Gastell erkanner an det börjar låta som science fiction och som den vanliga kommtrsiella entusiasmen som omger den framvaxande ·elektroniska motorvagen".Men det är verkligheten. "En globalt nätverk med enkelt och billigt tillrrade, förändrar faktiskt kommunikationens villkor fundamentalt." Vem ar du? Vem ska du bli? Hur ska du kommunicera ut din personlighet och din erbjudande på en enkelt satt? VIlket fOr oss tillbaka till början. Det är fOrs~eligt an man tar till förenklingar. l en tid när allt går snabbt snabbt snabbt är fOrenklingar allt man binner med. Eller ~ du nu ta itu med en betydligt större unnaDing an det var an lasa den bar texten? Tanker du koppla greppet om din kommunikation? 100% BRAND: Dagors Industri har utvtcklat m ny metodför svtnSka förttag att stpå sina varumärken. Vi menar att varumärket är summan av allt t1tförttag kommunictrar. I business-to-business förttag är varumärket summan av forskning och utvtckling, ledning, image, börsutvtckling, effektivitet, marknadskommunikation mm. Med hjälp av vdr metod kan vi visa hur varje tkl i verksamheten driver värdet av ditt totala varumärke.Inom business-to-business är det ldngr mu än den fysiska produkten. Vilket ställer nya kravpå den strategiska plattformen och hur den genomförs. Ett annat tillskott till varumärkesbyggare ärfogande fakta: Dagors Industri läses varje dag av i genomsnitt 476 000 personer i svtnSkt näringsliv (Orvesto 2-1999). Vclr upplaga har ökat oavbrutet 17 clr i rad och är nu uppe i 112 800 aonplar (TS-kontrolleratförsta halvdrtt 1999).DtsSUJom har www.di.st 106 714 besökart varje vardag (TS Nttchtck, Stpl 1999). Dagens Industri har såltdes dm bästa räclwidtkn till hela Sverige bland beslutsfattare. Vill du veta mu om vdr "10096 Brand"- undersökning som genomförs tk närmaste veckorna är du välkommen att ringa och frdga efter Ste/an T Nuo eller Sören Sunmo. Telefon 08-736 50 00. MfidFRAMGÅNG ÅR INGEN SLUMP Den cyniskt lagde frestas nästan att tycka att symbolekonomins största problem inte är den problematiska omställningen från industrisamhällets produktionsformer till informationssamhällets (det senare även det ett ord som kanske snart kommer att kännas lika fräscht som automobiler med vev där fram), utan omställningen från det betydelsebärande språket till det blott tillhörighetsmarkerande. I en annons för Dagens Industri finner jag tröst: "rummet där kommunikationen sker har förändrats totalt. Rummet är oerhört mycket större, alla har nyckel och runt omkring finns en oräknebar mängd andra lika stora rum fulla av kommunikation om något annat. Vilka kommunikationsprocesser gör bästa jobbet för ditt varumärke i detta nya rum? Och hur stärker du dessa i en tid när 'Människoanden återförenar sina dimensioner i ett nytt samspel mellan hjärnhalvor, maskiner 'och sociala sammanhang', för att låna en av Manuel Castells beskrivningar i första delen av hans ej förenklade trilogi om informationssamhället". Oräknebar... gör bästa jobbet... hans ej förenklade trilogi... Det är ett stordåd, det här. Sällan har så många språkliga oegentligheter fått samsas på en så liten plats i en så meningslös text som har kostat så mycket pengar. Vad betyder alla dessa jättestora rum och kommunikationsprocesser? Vi har tatt förmånen att ta en titt på ett förstadium till intet- med Eldkvarns ord på näst senaste skivan: "som ordspråk ifrån Kina l de betyder ingenting': Kanske är det trösterikt att tänka sig att det inte kan bli värre än det redan är, och att det därför bara kan bli bättre. Men hur det blir får vi se, och nu har jag faktiskt inte tid med att spekulera längre. Även jag, kära vänner, även jag jobbar mot snabba deadlines. Johan Tralau Uohan.tralau@statsvet.uu.se) är doktorand i statsvetenskap vid Uppsala universitet. mlSvensk Tidskrift l2ooo, nr 1 l