KOMMUNISMENS JUBILERANDE MANIFEST FREDRIK ERIXON Det Kommunistiska manifestet 150-årsjubilerar. Frågan är om det finns andra skäl än his - toriska för att uppmärksamma vad Marx och Engels tänkt och skrev när industrialismen ännu befann sig i sin vagga? Skulle ens Karl Marx kalla sig marxist idag? I en artikel på Aftonbladets kultursida for några månader sedan, frågar sig Göran Greider och Tor Wennerberg: "Vad är brottet att råna en bank i jämforelse med brottet att grunda en bank?". Ytligt medvetna om frågans olustiga innehåll harklar sig forfattarna lite nervöst. De efterfoljande meningarna stakar sig en aning. Det som borde slutat med en entusiastisk revolutionsapell, landar blott i vad som på sin höjd kan kallas skönsmässig empm. Men att de menar allvar råder det inga tvivel om. Artikelns inramning är 150-års jubileet av Karl Marx och Friedrich Engels Kommunistiska manifestet och inspirerad av Bertalt Brecht (som är upphovsmannen till den inledande frågan) ser Greider och W ennerberg FREDRIK ERIXON är Svensk Tidskrifts redaktionssekreterare. hur manifestet idag kliver fram i ett "nästan messianskt ljus." Inte mer än så, blygsamt nog bara nästan. Men ljuset är i alla fall "messianskt". Den amerikanske skribenten John Cassidy är lite mer forsiktig med orden. I ett höstnummer forra året av tidskriften The New Yorker publicerades en minst sagt omtalad artikel av honom (översatt till svenska i år av vänstertidskriften Arena), i vilken manifestet behandlas, om inte lika kärleksfullt som av Greider och W ennerberg så i alla fall ömt. student of capitalism Men Cassidys känslor har inte forlösts av någon blind tro på Marx och Engels kommunism. Tvärtom betackar han sig snabbt från den. "Marx was a student of capitalism, and that is how he should be judged", skriver Cassidy istället sammanfattande om Marx och manifestets värde. Och visst, jag ställer mig själv frå- SVENSK TIDSKRIFT gan: vem har egentligen rätt? Greider och W ennerberg eller Cassidy? Var Marx och Engels omedvetet producenter av ett messianskt ljus och manifestet deras reflektor? Eller var de blott forutseende och begåvade studenter som tenterade av kapitalismen i Kommunistiska manifestet och andra böcker? Drömmare eller kyliga iakttagare? Kanske varken eller? Kanske både och? Frågorna har som i andra hermeneutiska sammanhang inga givna svar utan bestäms av vem som tolkar, vem som forsöker sig på den lika fascinerande som svåra konsten att läsa en text utifrån dess samtids forutsättningar och inte tolka in de stämningar som påverkar vår egen tid. Det kan vara värt att påverka när Marx och manifestet är upprinnelsen till artikeln. Litteraturen av de närmast nervöst laddade Marx-exegetikerna samlar så många titlar att det är alltid någon som blir trampad på tårna. Alternativen är alltså många och vi 39 kan inte bara ringa in två fålt i den debatt som fOrts om Marx och manifestet. Att fullblodsrevolutionärer dragit andra slutsatser än light-kommunisterna i Greiders sällskap och medelklassliberaler från USA faller sig rätt naturligt. Men, trots detta rangar tolkningarna den debatt som forts om Marx och manifestet sedan Sovjetväldet foll, då en mer rimlig diskussion kunnat foras både av anhängare och kritiker. På den ena sidan ser vi svältfodda ideologer som haft svårt att hantera en snabbt forändertig omvärld och som sökt tröst i ett principfast evangelium. Poeter och kulturskribenter som dubbat sig själva till intellektuella riddare i eh tid som enligt dem bara är ett dåli!5't avtryck av pragmatism. Makt och relationer På den andra sidan finns personer som både forstår och i grunden uppskattar kapitalismen. Men som missnöjda med dagens själlösa nationalekonomi - det ämne som enligt Marx avslöjar bourgeoisins inre hemligheter - sökt sig längre tillbaka i biblioteksluntorna med ekonomisk idehistoria for att ra kunskap om ekonomiska sammanhang. Och där funnit texter om kanske det allra viktigaste i ämnet, makt och maktrelationer. Som funnit Marx och manifestet. Kommunistiska manifestet skrevs i en minst sagt stökig tid. På kontinenten hade olika revolutioner startats, men de hade slagits ner eller gått under av sig själva. Samma år som ma- 40 nifestet forfattades, år 1848, genomlevde Europa de stora revolutionerna under 1800-talet. Paris, Neapel, Milano, Rom, Berlin, Wien, Budapest - hela Europa stod i lågor. Marx och Engels visste naturligtvis om detta. Marx själv kom till Paris strax efter revolutionen brutit ut i februari och kunde påverka händelserna i Presussen från sin position som redaktör på den Kölnbaserade tidningen Nueu Rheinische Zeitung. Tillsamn1ans med den evige foljeslagaren Engels hade Marx också dokumenterat sviterna av 1830-års revolutioner. Men det omvända gällde inte. Få revolutionärer kände till manifestet, revolutionen hade ännu inte dokumenterat kommunismen. Överhuvudtaget var det ra som visste vad kommunismen var, ännu fårre som bekände sig till den. Marx och Engels uppdrag, som de fick av Kommunisternas forbund, var ju att bryta upp den trånga offentligheten och sprida kommunismen. Kort och gott att manifestera. Ty kommunismen hade ju, om manifestet uttrycker det, betraktats som ett spöke och jagats bort av alla. Av påvar, av tsarer. Av franska liberaler som Guizot, av österrikiska statsmän som Metternich. Manifestet är dock inget vanligt partiprogram och uppfattades heller inte så av omgivningen. Det lyfter forvisso fram principer och visar på kommunismens dagordning, men i hög grad är skriften ett tidsavtryck, en vittnesbörd om industrikapitalismen. Genren är kännetecknande for SVENSK TIDSKRIFT Marx. Större delen av hans litteratur handlar inte om kommunismen, utan just om kapitalismen. Det är Marx stora ämne. För honom lika fascinerande som skrämmande. Primus motor Kritiken mot kapitalismen, och några handplockade forn1er av socialismen (exempelvis Joseph Proudhons borgerliga socialism) som manifestet bjuder på, saknar varken eggande passion eller nyktert fornuft. Men den är i grunden mycket enkel: Kapitalismen har inte uppvärderat betydelsen av klasskampen, den av systemet givna konflikten mellan arbete och kapital, samhället primus motor. För Marx och Engels var klasskampen ingen illusion. Ett samband var oomtvistligt, och allom giltigt: De som äger produktionsmedlen har makten i samhället. De kan diktera villkoren for produktionen, de vet att bestämma politikens former och innehåll. Och i manifestets samtid, i romantikens sista varvtag, låg denna makt i händerna på kapitalet. Denna klass hade söndrat den feodala ekonomin och tagit makten i från den jordägande aristokratin. Bourgeoisin hade gjort revolution mot den samhällsklass som varken lät rättvisan eller penningen styra. Bourgeoisin hade vunnit medeltidens klasskamp. Men i den nya tiden gällde andra strider. Kapitalet forde nu istället en kamp mot arbetarna. Borgarklassen tog allt mervärde från produktionen, framfor allt från den framväxande industriproduktionen, och gav på sm höjd svältlöner till sina anställda. De sög ut en samhällsklass som inte satt på några ekonomiska värden alls. De lät arbetarna skambudskonkurrera med varandra och visade ingen större känsla för humanistiska principer. Arbetare bröts ned och dog i produktionen, men kapitalet vek inte en tum. Avkastningen och den egna kapitalackumulationen var det viktigaste. Andra hänsyn kunde inte tas. Utgången av detta var att hela arbetarklassen inte kunde känna någon naturlig hemortsrätt i ett samhälle som förbehöll delaktigheten till de besuttna. Proletärerna alienerades, för att använda ett psykologiskt uttryck som den unge Marx hämtade från Hegel. Betydelsen av delaktighet Vid alienationen bör vi dröja kvar en stund. Mot detta resonemang, denna maktanalys, kan en rad invändningar resas. Men oavsett dessa finns det ändå en poäng i Marx och Engels rader. Och den poängen är att de visar på betydelsen av att kunna känna sig delaktig i samhället. De visar på faran med en stor grupp människor som står utanför samhällsgemenskapen och som saknar egna ekonomiska för just delaktighetskänslan. Istället bygger de en modell av människan som överbelastas av timliga, ekonomiska intressen. Från att ha varit noggranna iakttagare blir Marx och Engels koreografer. De regisserar historiska scener och skriver en i många stycken fiktiv berättelse. Den empiriska studien blir en novell. Dagens marxister diskuterar gärna manifestets betydelse idag utifrån nå- got slags maktanalys. Problemet i deras analyser är dock att deras reso- ''För Marx och Engels var klasskampen ingen illusion. Ett samband var oomtvistligt, och allom giltigt: De som äger produktionsmedlen har makten t samhället. De kan diktera villkoren för produktionen, de vet att bestämma politikens former och innehåll. ''medel för att kunna påverka sin egen nemang fortfarande styrs av förhåltillvaro. Som kort och gott saknar landena på 1800-talet. Visst var makkänslan av egenmakt. ten och delaktigheten då plågsamt låg Men, manifestet brister på avgö- för de allra flesta människorna och rande punkter i denna delaktighets- visst kan vi tala om en skev maktreladiskurs. Med några snabba penndrag tion mellan kapitalister och proletä- stryker Marx och Engels över den rer. Men utvecklingen sedan dess har betydelse som icke-ekonomiska rela- ju gjort att de ekonomiska betingeltioner och värdeföreställningar har serna för delaktighet förändrats radiSVENSK TIDSKR.IFT kalt med de kapitalistiska ländernas välståndsutveckling. Dessutom har ju det maktförhållande som är det mest fundamentala enligt marxisterna - relationen mellan arbete och kapital - förändras avsevärt. Egenföretagandet har idag en betydligt viktigare roll i produktionen, det kan den enklaste nationalekonom bevittna. Och det viktigaste produktionsmedlet är idag, och kommer i än högre grad framöver att bli, kunskap. Och vem äger den? Jo, arbetarna själva. Detta, och mycket mer därtill, kastar om rangordningarna i Marx och Engels världsbild och gör den enligt författarnas egna sätt att betrakta omvärlden obrukbar. Om en flyktig iakttagelse av samhället blottade detta ogynnsamma maktförhållande mellan arbete och kapital, för att gå tillbaka till 1800-talet och manifestets samtid, föll det sig naturligt för Marx och Engels - framför allt Marx, som senare fortsatte sina studier av den kapitalägande klassen i bokserien Kapitalet- att försöka krypa under skinnet på kapitalet. De dissekerade borgerlighetens salvesfulla ordningar och fann hur dess dygder var hårt knutna till just penningen, och allra mest den egna tillväxten av den. Alla former av relationer reducerades av bourgeoisin till simpla transaktioner, till debet och kredit. En moral a la Joakim von Anka. Med några snitt från Ockhams berömda rakkniv beskar borgerligheten dygder som förlöstes av högre vär- 41 den, av själsliga förhållanden, och kvar blev blott egenintresset. Den nakna och själviska egoismen. Vi lå- ter Marx och Engels själva fa tala: "Bourgeoisin har överallt, där den kommit till makten, förstört alla feodala, patriarkaliska och idylliska förhållanden. Den har obannhärtigt slitit sönder de brokiga feodalband, som band samman människorna med deras naturliga ledare, och icke kvarlänmat några andra band mellan människa och människa än det nakna intresset, det känslolösa 'kontant betalning'. Den har dränkt det fromma svärmeriets heliga rysning, den ridderliga hänförelsen och det spetsborgerliga vemodet i den egoistiska beräkningens kalla isvatten. Den har upplöst den personliga värdigheten i bytesvärdet och i stället för de otaliga lagstadgade och välför~änta friheterna satt den samvetslösa handelsfriheten allena. Den har, kort och gott, i stället för den utsugning som dolt sig i politiska och religiösa illusioner satt den öppna, skamlösa, direkta, torra utsugningen." Motsägelser Manifestet talar rafflande. Och förbryllande. I dessa meningar möter vi å ena sidan den klassiska marxistiska kritiken av kapitalismen, den kritik som med teorin om bas och överbyggnad som utgångspunkt berättar hur kapitalismens materiella ordningar skapar en makt av nakna egenintressen, en makt som skamlöst suger ut arbetarna. Å andra sidan berättar 42 Marx och Engels också om tiden fö- re kapitalets makt, då samhället bands sanlffian med sina "naturliga ledare", då förhållandena människor emellan var "patriarkaliska och idylliska". Mot bakgrund av den "intresseteori" som Marx och Engels senare i livet förklarade mänskligt beteende med är den illa dolda för~usningen över den medeltida feodalismens ideal märkligt. Men texten skall naturligtvis inte ses som ett svärmeri för den feodala aristokratin. Vad Marx och Engels säger är att innan det borgerliga samhällets ordning styrdes makten av andra värden än penningen och syftet med de mentalhistoriska stavelserna är troligevis att försöka visa på en kontinuitet i kapitalets agerande. Egenintresse mot dygder då. Egenintresse mot dygder nu. Samma process då som nu. Historien tycks gå igen. Låt vara att rollbesättningen och rekvisitan är en annan: Först med välja och kalk mot jordägande aristokrater, sedan med maskiner och kapital mot utsugna arbetare. I manifestet och i Marx övriga skrifter har det vänts ut och in på just brottet mellan den feodala aristokratins och bourgeoisins tidsepoker. Marx stora intresse är ju att fanga förändringsprocesser. Syftet med dessa historiska avhandlingar har varit just att visa på ett tidsbrott, en snabb förskjutning i ekonomisk makt. Då pendeln i historien slagit över från den ena sidan till den andra. Då tes har besegrats av sin antites. Dessa förskjutningar ingår i den SVENSK TIDSKRIFT dialektiska historieteori som Marx - läljunge till Hegel - blev en ömsom livlig, ömsom tvivlande förespråkare för och den ger manifestets empiriska skrivningar om historia och framtid en teoretisk inramning. Materialism Men det är inte bara dialektiken som utmärker Marx och Engels historielära. Redan i inledningsfrasen anmä- ler sig en minst lika viktig tankefigur - materialismen, teorin att historien styrs av materiella ordningar, den kraftkälla som i Marx och Engels form styr dialektiken och som distanserar dem från Hegels världsande. Denna historiska materialism, som Marx och Engels alls inte var de första att lansera men som ändå blivit teorins ikoner, har vållat huvudbry för många historiker och filosofer. Och orsaken till det är lika enkel som ofrånkomlig - Marx och Engels veckade själva sina pannor inför denna lära. Bara det varnar för att änmet krä- ver en varsam hantering. Men inte nog med det. Den som vill studera Marx och Engels historiska materialism stöter också på problemet att ingen av dem ger läran en grundlig teoretisk framställning. Allra minst i Kommunistiska manifestet, som bara bjuder på en stiliserad popvemon. Exegetikern far därför bläddra igenom den övriga litteraturen, men det äventyret ger heller inga ledtrådar. Orkar man sig igenom Marx litteratur innan manifestet mö- ter man bara änmet i upplöst form. Teorierna utgör brottstycken, resonemangen är fragmentariska. Fortsätter man sedan med den äldre Marx tas den historiska materialismen för given. Den bästa framställningen finns att hämta i inledningen till Den tyska ideologin, som Marx och Engels skrev år 1848 men aldrig gav ut. Där finner vi också länge dolda nyanser. Marx hade börjat med en rätt enkel version av den historiska materialismen, i vilken produktionen av "mat och dryck, kläder och bostad" var utgångspunkten. Alla andra behov, alla andra jordiska önskningar, var underordnade. släktskapet mellan Marx och den tyske filosofen Ludwig Feuerbach, som en aning tillspetsat beskrev materialismen med uttrycket "Människan är vad hon äter.", uppfattades vara tydligt. Att Marx inspirerades av Feuerbachs reduktionism är knappast ett kontroversiellt påstående. Men vad som är viktigare är att Marx efter ett tag avskrev värdet på Feuerbach teser -vilket uttryckligen gjordes i ett manuskript som Engels fann efter Marx död och som 1888 publicerade med titeln Feuerbachteserna- och författade en ny konstitution för den historiska materialismen. Texten lades ut av Marx och Engels i Den tyska ideologin, en av seklets stora uppgörelser med de inflytelserika unghegelianerna, och det finns två nyckelord i deras historielä- ra att lägga på minnet: ProduktivSVENSK TIDSKRIFT krafter, de materiella och immateriella faktorer som direkt styr produktionen, och produktionsförhållanden, den samhällsform som produktionen sker i. Vetenskaplighet och empiri Att samspelet mellan dessa två styr produktionen, faller sig rätt naturligt i Marx och Engels idevärld. Men denna produktionsprocess var också något mer. Den sades vara objektiv och överindividuell, utom räckhåll för människorna. Samspelets krafter var så starka att de drog spåren som historien skulle följa. Marx och Engels historiska materialism imponerade på många. Dess vetenskaplighet, den manifesterade 43