MARsHALLPLAN FÖRo MILJONPROGRAMOMRADENA NILS HAST Vad gör vi Ã¥t omrÃ¥den som genomsyras av arbetslöshet och utslagning? l Frankrike har man prövat frizoner . • • A r det en Marshallplan som behövs för att möta de sociala och ekonomiska problem som blir allt vanligare i vissa förorter? Ja, det tror man i alla fall i Frankrike där den förra regeringen i januari 1996 presenterade projektet Förbund för stadens förnyelse. Med detta program, som inledningsvis gick under benämningen Marshallplan för förorten, ville man ta ett helhetsgrepp pÃ¥ livet i städernas förorter. Ambitionen var att man inte bara skulle koncentrera sig pÃ¥ enskilda problem, utan arbeta med alla aktörer i ett sammanhang. Frankrike har en rad olika program som kommit till under efterkrigstiden i syfte att höja boendestandard i vissa omrÃ¥den, förhindra segregering etc. Nyheten i Förbund för stadens NIL S HAST studerar pÃ¥ KTH. 10 förnyelse är inslaget av skattelättnader och generella undantag frÃ¥n olika statliga regelverk. Men även i Juppes program finns mÃ¥nga traditionella stödÃ¥tgärder och bidrag kvar. Tre mÃ¥lsättningar Programmet innehÃ¥ller 70 Ã¥tgärder vilka springer ur tre övergripande mÃ¥lsättningar: stimulera ekonomisk aktivitet och nya arbetstillfÃ¥llen i de mest utsatta omrÃ¥dena, Ã¥terupprätta den allmänna ordningen och Ã¥terge invÃ¥narna en känsla av trygghet i sitt bostadsomrÃ¥de, samt förbättra levnadsvillkoren för invÃ¥narna i utsatta omrÃ¥den. UtgÃ¥ngspunkten för premiärminister Juppe när han presenterade sitt projekt var att de problem som finns i städernas förorter inte kan avhjälpas enbart med traditionell socialpolitik. Det behövs en form av positiv diskriminering där man medger lättnader i skatteuttag och upphäver regler just av positiv diskriminering. Samtidigt mÃ¥ste det pÃ¥pekas att det inte är givet att ett annat omrÃ¥de nödvändigtvis mÃ¥ste förlora nÃ¥got, för att lättnader genomförs i en frizon. Som tidigare nämnts finns det en mängd program och Ã¥tgärder för att förbättra situationen i Frankrikes utsatta omrÃ¥den. Lite förenklat kan man säga att den franska politiken gÃ¥r ut pÃ¥ att klassa olika omrÃ¥den efter hur allvarliga problemen är och vilken typ av Ã¥tgärder de behöver; frÃ¥n ett litet bidrag till frizonsklassning. Den enklaste nivÃ¥n är kontraktsomrÃ¥den. Det finns 1.300 kontraktsomrÃ¥den och i dessa sluter ansvariga politiker ett femÃ¥rigt avtal med de centrala myndigheterna. För denna grupp öppnas dÃ¥ möjligheter att söka finansiellt stöd frÃ¥n staten för social utveckling och höjning av bostädernas standard. Det finns ocksÃ¥ pengar till olika arbetsmarknadspolitiska Ã¥tgärder som exklusivt ges till konför dessa omrÃ¥den. I Frankrike ser traktsomrÃ¥dena. man alltsÃ¥ sina frizoner som en form Känsliga stadszoner är benämningSVEN SK TID SKRIFT "" o s: s: c z m ;;c z > r o en pÃ¥ omrÃ¥den med nedgÃ¥ngna bo- bidragsberoende. Det finns knappt franska systemet med frizoner, men stadsomrÃ¥den och som allmänt anses 40 frizoner i Frankrike och det är kräver av konkurrensskäl att det bevara pÃ¥ social nedgÃ¥ng. Dessa omrÃ¥- mindre än en procent av landets be- gränsas till att enbart gälla fÃ¥r fÃ¥retag den Ã¥tnjuter de möjligheter som folkning som bor i en frizon. med mindre än 50 anställda. kontraktsomrÃ¥dena har, men dessutom medges omrÃ¥dets fÃ¥retagare vissa undantag frÃ¥n sociala avgifter vid nyanställningar eller dÃ¥ en anställd erbjuds fast anställning. Det rör sig om knappt 750 omrÃ¥den med en befolkning pÃ¥ 3,9 miljoner som klassas som känsliga stadszoner och berörs av dessa Ã¥tgärder. Stimulerade stadszoner är en undergrupp till känsliga stadszoner och omfattar runt 350 omrÃ¥den. Här har man vidtagit ytterligare Ã¥tgärder i syfte att stimulera nya fÃ¥retag och fler arbetstillfallen i omrÃ¥det. ' ' Del behovs en form... av positiv diskriminering där man medger lättnader .i skatteuttag och '~ppniiÂ- ve.r regler ju#'för' dessa omrÃ¥den. l .,Brankrik.e ser mtm alltS'a sina frizqner som en. form av positiv diskriminering. '' Det nya inslaget i Förbundet fÃ¥r stadens fÃ¥rnyelse är Frizonerna. Det är utsatta och nedgÃ¥ngna omrÃ¥den med mer än 10.000 invÃ¥nare, med en hög arbetslöshet, särskilt bland ungdomar, lÃ¥g utbildningsnivÃ¥ och högt skattebefrielser En frizon Ã¥tnjuter viss skattebefrielse, undantag frÃ¥n regelverk och möjligheter till olika typer av statliga bidrag och Ã¥tgärder, vilka inriktas pÃ¥ det mesta frÃ¥n skola och boende till kultur. Flera av dessa fcirrnÃ¥ner är villkorade, till exempel gäller ett undantag frÃ¥n arbetsgivaravgifter bara ifall minst 20 procent av de anställda är boende i omrÃ¥det. De största fÃ¥rändringarna gäller fÃ¥r fÃ¥retag i frizonerna. Dessa befrias frÃ¥n bolagsskatt under fem Ã¥r och slipper betala arbetsgivaravgifter under 12 mÃ¥nader fÃ¥r var femte nyanställd. ED-kommissionen har godkänt det SVEN SK T!D SKRIFT I frizonsprojektet ingÃ¥r ocksÃ¥ att statliga medel satsas pÃ¥ att rusta upp kommersiella lokaler i syfte att attrahera köpmän och hantverkare att etablera sig i omrÃ¥det. Genom fÃ¥rmÃ¥nliga hyresavtal fÃ¥rsöker man ocksÃ¥ fa konstnärer och andra kulturutö- vare att fÃ¥rlägga sin verksamhet till dessa omrÃ¥den. Den traditionella arbetsmarknadspolitiken Ã¥terfinns ocksÃ¥ i frizonsprojektet, om än i lite annorlunda tappning. Man har infart en särskild anställningsform fÃ¥r ungdomar som är mellan 18 och 25 Ã¥r, inte har högskoleutbildning och som bor i ett frizonsomrÃ¥de. Denna anställning gäller i minst 12 mÃ¥nader och är befriad 11 c z i" z > r o frÃ¥n flera av de regler som gäller normal anställning. Anställningen kan gälla i upp till fem Ã¥r, max 30 timmar i veckan och med en lägsta ersättning pÃ¥ 120 procent av den lagstadgade minimilönen. Statens bidrag till lö- nen är antingen 75 procent under forsta Ã¥ret och därefter en minskning pÃ¥ tio procentenheter per Ã¥r, eller 55 procent av lönen under hela den femÃ¥riga anställningen. Man räknar med att 100.000 ungdomar i utsatta omrÃ¥den ska ra sysselsättning genom detta program. Det franska projektet handlar inte bara om blomstrande foretag att sätta folk i arbete. En viktig del är att bekämpa brottsligheten och att Ã¥terupprätta ordning pÃ¥ gatorna i syfte att ra folk att känna sig trygga i sin omgivning. Därfor satsar man stora resurser pÃ¥ att ra ner ungdomsbrottsligheten, bland annat genom att öka antalet poliser och forsäkra sig om snabba ingripanden, särskilt mot unga lagöverträdare. Förhoppningen är att man ska lyckas minska Ã¥terfallsfrekvensen bland de yngre. De unga som blir dömda tillforsäkras ocksÃ¥ möjligheten att fullfolja sin utbildning även om de placeras pÃ¥ ungdomsanstalt eller i fängelse. Traditionellt har ideella frivilligorganisationer en stark ställning i socialt arbete i Frankrike. Dessa utnyttjas ocksÃ¥ i de olika frizonerna. Till exempel finns det möjlighet att som civil värnplikt arbeta med yngre ungdomar i rama i en skola. Ungdomarna frÃ¥n det utsatta omrÃ¥det far dÃ¥ en kontakt med en nÃ¥got äldre ung person frÃ¥n världen utanfor. Man räknar med att 10.000 ungdomar kommer att göra sin plikttjänstgöring i lokala organisationer eller skolor i dessa omrÃ¥den. Bättre levnadsvillkor Med hjälp av de program som redan finns inom bostadspolitiken forsöker man stimulera en social mix i bostadsomrÃ¥dena. Men även här arbetar man med skattelättnader. Bland annat kan byggare som bygger bostäder i hyresrätt ra en femtonprocentig skattereduktion forutsatt att dessa bostäder forblir hyresrätter under minst sex Ã¥r. Man är ocksÃ¥ angelägen om att forbättra samhällsservicen i dessa omrÃ¥den. Framfor allt inriktar man sig pÃ¥ kollektivtrafiken, men ocksÃ¥ pÃ¥ att stimulera och stödja olika kulturella projekt. Det är framfor allt tvÃ¥ aspekter av det franska projektet som vi kan dra lärdom av och som bör lyftas fram. Dels det helhetsgrepp fransmännen tar genom frizonsprojektet, dÃ¥ de vä- ver samman Ã¥tgärder for att minska KONTRAKTSOM RAD EN FRIZONER arbetslösheten och stimulera nya foretag med Ã¥tgärder mot ungdomsbrottslighet och utbredd otrygghet i människors omgivningar. Dels det aggressiva sätt pÃ¥ vilket man arbetar med skattelättnader och undantag frÃ¥n regelverk. Samtidigt ska man vara medveten om att de flesta Ã¥tgärderna är i form av offentliga bidrag och stöd. Man är i och for sig duktig pÃ¥ att involvera lokala ideella organisationer, men det är ändÃ¥ det lokala näringslivet som mÃ¥ste komma igÃ¥ng for att den nedÃ¥tgÃ¥ende trenden ska kunna vändas. Den knappt ett Ã¥r gamla socialistiska regeringen ogillar metoden att arbeta med skattelättnader som uppenbarligen sticker i ögonen pÃ¥ bland andra arbetsmarknadsminister Martine Aubry. Hon vill avskaffa frizonerna, eller Ã¥tminstone ändra villkoren. Det är alltsÃ¥ ovisst vilken framtid de franska frizonerna gÃ¥r till mötes. O visst om effekter Det är ocksÃ¥ ännu for tidigt att uttala sig kring effekten av frizonsprojektet Det finns de som hävdar att det är ett misslyckande och nämner att man trots 1,2 miljarder francs bara lyckats ra fram 5.000 jobb pÃ¥ fem Ã¥r och att den sociala och ekonomiska nedgÃ¥ngen inte har kunnat brytas. Samtidigt intygar mÃ¥nga andra hur olika delar i projektet har varit framgÃ¥ngsrika och resulterat i nya fOretag och fler jobb i de mest utsatta omrÃ¥dena. en ideell organisation eller som ett komplement till lä- Konstruktion av Förbund fOr stadens fOrnyelse Källa : Problemes p olit iques et sociaux , No 784, p . 5 8 . 12 SV EN SK T!D SKRIFT r o s: s: c z "'z r o