FRAMTIDEN LIGGER I REGIONERNA HANS WALLMARK De röd-gula fanorna syns vaja på den skånska slätten och i skolorna börjar krav resas på att tiden under danskt styre och hur försvenskningsprocessens terror mot lokalbefolkningen ska beskrivas mer rättvist. Det lurar en förtroendekris runt hörnet om inte den politiska makten inser kraften i det lokala och regionala. I politiska sammanhang talas det mycket om IT, decentralisering och en globalisering som leder till ökad regionalisering samt lokalt beslutsfattande. Notabelt är dock att den förnyelse som sägs vara önskvärd i samhället som helhet hittills i ganska liten utsträckning präglat partiväsendet. Trots ett och annat elektroniskt klotterplank och veckobrev i cyberspace är partierna fårhållandevis opåverkade sedan detta sekels fårsta decennier. Socialdemokratins struktur är sådan den skapades av Per Albin Hansson, partisekreterare Gustav Mötler och biträdande partisekreterare Rickard Lindström under 1920-talet! Ungefår samtidigt formerades allmänna valmansfårbundet i enlighet med de ritningar som gjorts upp av högerhövdingen Arvid Lindman. HANS WALLMARK är redaktör och skriver ledare i bl a Nordvästra Skå- nes Tidni~1gar. Det borde ju rimligtvis vara enklare att partierna som sådana präglades av torgförda fårändringar och moderniseringar. Den egna organisationen kan till skillnad från stat, landsting och kommun omstöpas utan att hänsyn behöver tas till andra partier eller intressen. Här finns således ett helt fålt får experimentlusta. Märkligt nog sker ganska litet. D et lokala bryter fram Samtidigt finns det tendenser i samhället som pekar mot just en ökad regionalisering. Det lokala bedöms som allt viktigare på det nationellas bekostnad. Somliga menar att detta är en bra och önskvärd utveckling. Men vad gäller de politiska institutionerna har inte överdrivet mycket hänt. Den observante kan dock se att något är på väg att bryta fram. Den politiskt intresserade kan likt Enok Sarri sprätta upp fisken och begrunda gallans fårg och romkornens storlek får att därmed avgöra hur det ideologiska klimatet ser ut att gestalta sig. SVENSK TIDSKRIFT Under höstens moderata partistärnma i Umeå lanserades från Skåne ett nytt namn vid val av partistyrelse. Det var Jerker Swanstein från Helsingborg. Argumenten får att han skulle väljas var att de övriga av stämman valda ledamöterna hade sin huvudsakliga utkomst från den offentliga eller politiska sektorn. Merparten är heltidspolitiker. Ett parti som ibland säger sig vilja företräda fåretagarna och marknadsaktörernas intressen borde således bredda partistyrelsens personkrets. Swanstein är advokat, affärsjurist, ledamot av ett par bolagsstyrelser och dessutom tidigare kommunstyrelseordfårande i Helsingborg. Denna bakgrund gjorde att han av somliga ansågs vara ett viktigt komplement. Liknande skånsk oppositionslusta har även kunnat noteras inom folkpartiet liberalerna. Under den stora partiledarstriden efter Bengt Westerbergs avgång utgjorde Skåne något av Anne Wibbles politiska kämland. Att hon hävdades ligga nära moderatema i ekonomiska frågor ansågs inte vara ett problem utan en tillgång. Vid landsmötet i Göteborg vid vilket Lars Leijonborg utsågs till Maria Leissners efterträdare revolterade de skånska liberalerna genom att i strid mot partistyrelsen kräva befogenheter for polisen att bugga; alltså att använda sig av dolda mikrofoner. En i fP-sammanhang nog så utmanande tanke. Efter landsmötets längsta debatt beslutade delegaterna med slim majoritet att gå emot partietablissemangets avslagsyrkande och bifalla de "oppositionellas" forslag. Ökat oberoende centersammanhang är det allmänt känt att de mest EU-vänliga styrkorna finns i Sydskåne. Europaparlamentarikern Karl Erik Olsson gick emot det egna partiet när det torgforde valparollen "Nja till EU". Olsson målade över bokstaven n. De centerpartister som pläderat for ett ja till EMU har också i hög utsträckning kornmit från Skåne, exempelvis Bertil Fiskejö. Allt detta kan naturligtvis avfärdas som bagateller. Tillfålliga politiska krusiduller som inte spelar någon roll. Ett ställningstagande vid ett folkpartistiskt landsmöte, centerpartistisk europapolitik eller val av moderata partistyrelseledamöter skall naturligtvis inte överdrivas, men satta i ett större sammanhang kan detta tydas som tecken på vilja att markera ökat oberoende. I bakgrunden finns politiska åsiktsskillnader som delvis också kan ha en regional grund. Sedan en tid tillbaka pågår arbetet med att bilda två nya regioner: Skåne och Västsverige. Skåne är på många sätt en självklar enhet med ungefår en miljon invånare, ett väl utvecklat nä- ringsliv, ett universitet som kan mäta sig med Uppsalas och en manifesterad självkänsla. I takt med att regionorganen börjar synas och fa betydelse kommer människors politiska intresse att riktas mot denna nygamla nivå. I Skåne känns det for många naturligt att denna sammanslagning av Kristianstads- och Malmöhus län samt Malmö stad kornmit till stånd. de nationella myterna ifrågasätts och den blå-gula fanan samt nationalsången av somliga hävdas representera något unket. Den skånska identiteten stärks samtidigt som den rikssvenska forsvagas. Långsiktigt kan det leda till ökade slitningar mellan Stockholm som ser sig som centrum och de delar vilka behandlas som periferi. Regionala partier Erkända sociologer som norrmannen Tomas Hylland Eriksen och den amerikanske nestorn Robert Nisbet De gamla gränserna, som delat land- pekar på behovet av samhörighet, skapet i öst-västlig riktning, anses ju endast ha varit ett skickligt sätt av den svenska nationalmakten att "neutralisera" den nya provinsen efter freden i Roskilde 1658. Här handlar det inte om någon vid politiska sammanträ- desbord skapad hybrid vilken sedan måste fyllas med konstlade organ, symboler och samhörighetskänsla. Den som reser omkring i Skåne ser tydliga bevis på lokala och regionala identifikationstecken. På många gårdar vajar den röd-gula flaggan. Det finns snart sagt inte ett hem som saknar en gås; i porslin, keramik eller mässing. Istället for att som under 60- och 70-talet närmast skämmas över sin dialekt kan en ökad stolthet formärkas. Krav reses på att skolorna skall ge en mer rättvis bild av hur styret gestaltade sig under den danska tiden och hur forsvenskningsprocessen gick tillväga med terror mot lokalbefolkningen. Denna tendens att markera gemenskap sker samtidigt som gemenskap och sammanhang. Hur myter, symboler och delade organ håller folk och grupper samman. I forlängningen finns således möjlighet att den regionala identiteten stärks. Detta kommer att leda till krav på politiska forändringar, önskemål om att makt och beslut flyttas närmare dem det berör, men också att själva partiväsendet känns lokalt forankrat. Om inget görs kan sprickor uppstå som inget politiskt Rhoca-Gil i världen kan täta! Ett klassiskt sätt att besegra en fiende är annars att göra den till vän: "If you cant beat them, join them". Ett möjligt sätt att hantera de regionala underströmmarna innan de brutit fram i krav på extrem regionalism och i forlängningen olika särlösningar som innebär nationalstatens sönderfall som 1 Storbritannien (Skottland) eller i Spanien (Baskien) är att dra nytta av det lokala. Låt därfor partiorganisationerna påverkas och i högre grad kontrolleras regionalt. I annat fall finns risken att dessa med tiden inte kommer att uppfattas som representativa. Separatism framstår som befängt och uteslutet i dag - men är så fallet om tio år? Modem teknik gör det ganska lätt att flytta ut och decentralisera. Det är ingen tillfållighet att firmor som använder sig av telefontjänster har personalen utlokaliserad. Den som svarar i telefon kan lika gärna befinna sig i Pajala som i centrala Stockholm. Den moderna datatekniken gör att rapporter kan skrivas och tidningar redigeras samt produceras i praktiken var som helst i landet Ga, reellt behöver inte ens Sveriges gränser utgöra ett hinder). Genom att partierna i högre utsträckning placerade verksamhet i större orter som exempelvis Göteborg och Malmö skulle där också en politisk och social kompetens kunna byggas upp. Nav runt vilka andra mer lokala och regionala institutioner kan kretsa och låta sig inspireras. Det krävs ju vanligtvis ett tiotal personer for att skapa "en kritisk massa". Huvudstadsperspektiv Som det är i dag uppfattas nog många dokument, rapporter, pamfletter och medlemstidningar - oavsett vilket parti som står som avsändare - som påverkade av ett huvudstadsperspektiv. Egentligen fullt naturligt. Det är lättare att ha kontakt och utbyta tankar med människor man stöter på i en mängd sammanhang; i den lokala partiforeningen, på kvarterskrogen eller på den fria bjudningen där man går omkring och spiller vitt vin på varandra. En decentralisering kan därfor medfora det positiva att nya synpunkter och perspektiv tillfors den nationella debatten. Det självklara steg som sedan bör tas är att ersätta de nationella partierna med paraplyorganisationer som består av regionala grupper i samverkan. Ungefår på samma sätt som i dag sker i Tyskland mellan CDU och CSU. Makten och inflytandet borde ligga på den regionala nivån och sedan går man samman under en gemensam beteckning och politisk plattform när det är dags for val. Det delade dokumentet blir då ett slags kodifiering av de gemensamma politiska nämnarna och självklart en kompromiss mellan olika intressen. De regionala partierna kan således i vissa frågor torgfora skilda uppfattningar och framfor allt betona olika aspekter. Moderatema i Sydsverige kommer med säkerhet att intressera sig for annat än vad Moderaterna i Västsverige tycker är viktigt. Under mellanvalsperioden finns möjlighet att självständigt driva de lokala frågor som anses vara viktiga. Dessutom finns chansen att låta mer framträdande lokala och regionala ledare synas och höras mer. De riksdagsmän som tar säte och stämma på Helgeandsholmen Stockholm foreträder således det regionala partierna och inte det nationella vilket endast är den gemensamma "kartellen". Partistöd och andra former av ekonomiska ersättningar tillfaller den regionala organisationen. Därmed finns möjlighet att finansiera och bygga upp lokal kompetens. Dagens centrala tjänster och service som exempelvis medlemsregister, riksdagskansli, medlemstidning med mera far rimligtvis köpas upp. Endera genom att man regionalt fåttar beslut om att ha det som idag eller söka andra lösningar som bedöms billigare och/eller bättre. Det hela skapar sporrande konkurrens - något som man också vanligtvis brukar hylla. Förtroendekris Nog upplevs det som märkligt av runt den miljon vilken är samlad i ett levande och dynamiskt område att makten inte är lokalt fOrankrad. Att beslut om exempelvis politisk inriktning och materialets utformning fattas i Stockholrn istället for "hemma". För både socialdemokraterna och moderaterna handlar det ju om utifrån ett skånskt perspektiv om hundratusentals väljare vardera då båda partierna samlar runt 30-35 procent av väljama i området. Om partierna misslyckas med att kanalisera de nya stämningarna - inte tar det egna budskapet om fomyelse på allvar - finns risken att en fortroendekris lurar runt hörnet.