DE NYA RYSKA LEDARNA ELISABETH HEDBORG De nya ryska makthavarna är de regionala guvernörerna som utnyttjar det vakuum som råder kring den ryska presidentmakten. Därmed har ytterligare ett steg tagits bort från tsartidens och kommunismens starka centralstyrning. I den svenska bevakningen av rysk politik har parlamentets underhus, statsduman, spelat en framträdande roll. Inte att undra på - där har dramatiska debatter mellan eldfängda politiker ägt rum. Dumarr har krävt regeringens avgång och presidentens huvud på ett fat. Den har varit centrum i den kraftmätning mellan olika politiska riktningar, som ingalunda tog slut hösten 1993. Om parlamentets överhus, det s k federationsrådet, har det däremot varit forhållandevis tyst. Där sitter representanter for de administrativa enheterna inom den Ryska federationen, de sk "federationssubjekten" (en direkt översättning från ryskan, som är otymplig och som jag i fortsättningen kommer att ersätta med begreppet "regioner"). ELISABETH HEDBORG är frilansjournalist med Ryssland som speciaIitet. Ledarna for Rysslands regioner, ofta kallade "guvernörer", har tidigare utsetts av presidentJeltsin. Federationsrådet har alltså varit en forsamling bestående av politiker lojala med presidenten. Men sedan forra året är viktiga forändringar på väg: guvernörerna väljs lokalt och är därmed ansvariga infor sina väljare snarare än infor den avlägsna centralmakten i Moskva. Detta är ett led i en pågående decentralisering och en betydelsefull brytning med den situation som rådde både under tsartiden och under kommunismen, då all makt utgick från centrum. Mäktiga guvernörer Guvernörerna kan liknas vid svenska landshövdingar. skillnaden är att de ryska guvernörernas territorier och makt är så oändligt mycket större än de svenska landshövdingarnas. Regionerna har dessutom egna parlament, ungefår som ett svenskt landsting, men med större befogenheter. De kan bl a stifta egna lokala lagar, SVENSK TIDSKRIFT forutsatt givetvis att de inte strider mot de allryska lagarna. Den federaliseringsprocess, som nu äger rum kommer forhoppningsvis att leda till att Ryssland far en mindre stelbent och centraliserad administration. Den kommer också att innebära att beslutsfattarna i Moskva måste räkna med att starka regioner och deras ledare vill lösa sina egna problem på sitt eget sätt. Redan nu finns tydliga tecken på växande motsättningar mellan Moskva å ena sidan och regionerna å den andra. En viktig orsak till dessa motsättningar är de sviktande statsfinanserna. BNP har sjunkit med 28 procent under de senaste fyra åren - en större nedgång än under andra världskriget. skatteuppbörden ger inte de beräknade intäkterna och därmed kan staten inte fullgöra sina plikter gentemot samhället och medborgarna. Enligt uppgifter i dagstidningen Izvestij"a fullföljde endast tre regioner i Ryssland sina inbetalningar till 19 staten under de nio forsta månaderna i fjol. Men de främsta syndarna finns bland industriforetagen - intressant nog inom de vinstrika gas- och oljebranschema. Deras skulder till statskassan räknas i triljoner rubel. Företagens ovilja att betala skattema är ytterst ett uttryck for misstro gentemot centralmakten. Och motståndet mot indrivningen ter sig nämust naturligt om man studerar de skattebördor, som åvilar de ryska foretagen. F ör att i någon mån råda bot på denna situation mrättades i höstas en kommisslOn med en om1sskännlig doft från den gamla sovjetiska tiden. "Den tillfålliga extraordinära kommissionen" (forkortad VTjK) är direkt underställd presidenten och dess syfte är att "stärka disciplinen inom skatteinbetalmngen". Konunissionen har enligt pressuppgifter till en del påverkat foretagens benägenhet att betala sina skatteskulder. Hotet att hamna på kommissionens "svarta lista" och forsättas i konkurs har haft en viss effekt. Men i längden är det naturligtvis orimligt att bygga en ekonomisk politik med qjälp av ganmtaldags bestraffuingsmetoder. Konunissionen har i hög grad bidragit till att skapa ovilja och misstämning i relationerna mellan Moskva och regiOnerna. En annan orsak till statens dåliga 20 finansiella situation är de rundhänta löften, som Boris Jeltsin gjorde under presidentvalskampanjen forra året. Många av dessa löften är visserligen redan avskrivna, men andra har han haft svårt att svära sig fri från. Konsekvenserna av dessa ekonomiska svårigheter är en växande brist på "reda pengar" - eller som man säger i Ryssland "levande pengar". Ute i landet driver nu privatpersoner och foretag handel med metoder som påminner om gant.!a tiders naturahushållning: de byter tjänster och varor med varandra. På industrierna far de anställda många gånger lön i form av de varor som produceras på foretaget (kastruller på kastrullfabriken etc). Mera avancerade affä- rer görs med hjälp av växlar eller olika typer av skuldpapper. SVENS K T ID SKRIFT Man kan tala om att ett slags parallellekonomi håller på att växa fram, en gråzon mellan legalitet och illegalitet, där det viktigaste är att överleva. Eftersom i stort sett alla regioner är beroende av statsunderstöd i olika fom1er, så har Moskvas möjligheter att utöva ett inflytande ute i landet varit helt kopplat till dessa statliga subventioner, löner, pensioner och bidrag. När nu statskassan är barskrapad och regionerna inte far sitt understöd har Moskva inte sanuna möjligheter att ställa krav på regionernas trofasthet och lydnad. Man räknar med att bara omkring tio regioner är "gtvare", dvs bidrar till statskassans intäkter, resten är att betrakta som "tärande". Den ryska pressen har under de gångna månaderna allt oftare talat om regionernas uppror mot Moskva - ett uppror som visserligen inte sker med militära medel, men som definitivt handlar om minskande lojalitet och krav på att i högre grad få disponera sin egen ekonomi. Rationella val Det är under dessa förhållanden, som Ryssland under de senaste månaderna har valt nya guvernörer för drygt femtio regioner. Tidigt i höstas befarade många politiska iakttagare att den dåliga ekonomin skulle ge kommunisterna stora framgångar, vilket i sin tur skulle kunna leda till politisk oro och osäkerhet. Man fruktade att en reformsinnad, marknadsekonomiskt inriktad presidentmakt skulle få tampas med högljudda, revanschlystna konununistiska lokala ledare - en situation som skulle lamslå landets ekonomiska och politiska liv. Som så ofta annars har förutsägelserna om rysk politik inte hållit streck. Guvernörsvalen har visat att en oanad politisk potential finns ute i landet. Enligt Makarenko är valresultaten varken en seger for vad som i Ryssland kallas "maktpartiet", dvs den styrande presidentmakten, eller en kommunistisk revansch. De nyvalda guvernörerna har en egen politisk ''Ute i landet driver nu privatpersoner och företag handel med metoder som påminner om gamla tiders naturahushållning: de byter tjänster och varor med varandra. På industrierna får de anställda många gånger lön i form av de varor som produceras på företaget. ''plattform och ett lokalt förankrat förtroende att stödja sig på. Missnöjda och ekonomiskt forfördelade regioner med starka och självständiga ledare - det kan bli en rejäl underdånig lojalitet, grundad på en tacksamhetsskuld till statsledningen. Det är snarare en vilja till samarbete, en beredskap att upprätta en dialog med centrum. Till och med Jeltsins ärkefiende sedan konflikten 1993, Alexander Rutskoj, nyvald guvernör i staden Kursk, har lovat Jeltsin att samarbeta. Moskva kan alltså inte längre diktera sina villkor som förr, men de kan - i bästa fall - tillsammans med de nya regionala ledarna utveckla den spirande federalismen till landets bästa och söka lösningar på alla de svåra problem som väntar på sin lösning. Själva ta itu med problemen Men detta kräver att även centrum, presidentmakten, visar handlingskraft och politisk vilja. Så länge nuvarande vakuum råder i politikens centrum har de nya guvernörerna ingen riktig motpart i dialogen. De regionala ledarna kan lösa problemet på flera sätt: vänta och se, men därmed riskera att det ekonomiska läget förvärras och deras egen maktbas krymper. Eller själva ta itu med lösningen Enligt direktören på Institutet för huvudvärk för jeltsinadministra- av problemen - vilket i nuvarande politiska telrnalogier i Moskva, Boris Makarenko, har valen präglats av att väljama har träffat rationella val. Motsättningarna mellan kandidatema har inte varit ideologiska utan har gällt sakfrågor. De segrande guvernörerna har i stort sett alla en bred erfarenhet från den lokala politiken eller industrin. Demagogerna har fått stå tillbaka för pragmatikerna. tionen. Men trots allt räknar Boris Makarenko bara med två eller tre riktiga "bråkstakar", som kan ge Jeltsin problem. Bland dem finns den nye guvernören i Pskov, som har sin politiska hemvist i Zjirinovskijs parti LDPR. I övrigt är de nya guvernö- rerna att betrakta som "lojala" gentemot Moskva. Men det är ingen SVEN S K TID SKRIFT situation kan komma att öka avståndet mellan Moskva och regionerna. Med all säkerhet kommer rapporteringen från Ryssland i framtiden att handla lika mycket om vad som händer i parlamentets överhus, federationsrådet, som om den uppstudsiga duman. 21