POSTEN SOM DIVERSEHANDEL PER BILL Efter en genomgång av Postens verksamhet visar det sig att 20 procent strider mot Riksdagens beslut om vad Posten får och inte får göra. ungliga Postverket har bolagiserats, konkurrensutsatts och heter numera Posten AB. Tyvärr har det statliga företaget också expanderat sin verksamhet till områden långt bortom sin kärnverksamhet. Denna expansion inom sidoverksamheter har skett utan att ägaren har informerats och utan att fårändringen diskuterats i riksdagen. Posten håller på att fårvandlas till en gigantisk statlig diversehandel. I den senaste propositionen angå- ende Postens verksamhet har regeringen uttalat följande, vilket även riksdagen ställt sig bakom: "Det är regeringens uppfattning att huvudinriktningen får Posten även i fortsättningen bör vara att på den svenska marknaden erbjuda riksPER B I LL är riksdagsledamot för moderaterna i Uppsala län. täckande postverksamhet. Bolaget inte fallet. Tvärtom bedrivs kringskall vidare med huvudinriktning verksamheten ofta med förlust. på den svenska marknaden erbjuda Ett krav som riksdagen ställt är att rikstäckande kassaservice samt be- eventuell kringverksamhet skall ske talningsfårmedling och finansiell under "rimligt risktagande". Hur verksamhet. Även i framtiden bör stort risktagande som är "rimligt" gälla att annan verksamhet än kärn- kan diskuteras, men ur ekonomisk verksamheten kan bedrivas endast synvinkel kan det knappast vara helt om denna kompletterar kärnverk- riskfritt att bedriva till exempel girosamheten, bidrar till lönsamheten verksamhet i Estland eller reklamraoch sker under rimligt risktagande." dio i Västerås. CD-skivor och datorer Riksdagen har således fastslagit vilka fårutsättningar som skall gälla får att Posten skall ta ägna sig åt annan verksamhet än postverksamhet. Mot den bakgrunden kan det tyckas märkligt att Posten i dag säljer allt från CDskivor till datorer. Än mer uppseendeväckande framstår det att företaget arrangerar charterresor och bedriver internationell inkassoverksamhet. Företaget Posten AB hade 1996 en omsättning på 23 miljarder kronor. Vinsten uppgick under samma år till 363 miljoner kronor. Postens verksamhet och ekonomi redovisas normalt under sju affärsområden: Posten Brev, Postgirot, Posten Utrikes, Posten Försäljning, Posten Finansiella ~änster och Övriga Enheter. Vid en fårsta anblick synes detta vara verksamhetsområden som väl En ursäkt får Posten att ägna sig åt stämmer överens med ägarens uttaladessa kringverksamheter skulle kun- de mål. Det finns ingenting i Postens na vara att de kraftigt bidrar till att öka företagets lönsamhet. Men så är SVENSK TIDSKRIFT årsredovisning som antyder att det skulle finnas någon verksamhet utö- 7 o ?:: o z o o en z ver den traditionella postverksamheten. Den "udda" verksamheten har omsorgsfullt bäddats in så att oinitierade inte skall kunna se den. Ett exempel på hur Posten döljer sin kringverksamhet är radiostationen Radio 106,1, som Posten är delägare i. Postens andel i Radio 106,1 KB ägs av det helägda dotterbolaget MailVision AB, som i sin tur ägs av Posten Brev AB, som i sin tur ägs av Posten Sverige AB som slutligen ägs av Posten AB. Reklamradioverksamheten redovisas således under affärsområdet "Posten Brev". strider mot riksdagens direktiv Efter en genomgång av dotterbolagens årsredovisningar for 1996 visar det sig att 20 procent av foretagets verksamhet strider mot riksdagens direktiv. (Räknat som andel av omsättningen.) Däremot är siffran betydligt lägre om vi ser till antalet anställda i sidoverksamhetema. En forklaring till detta är att sidoverksamheten ofta bedrivs med hjälp av inhyrda konsulter. Sidoverksamhetema kan delas in i fem verksamhetsområden: utlandsverksamhet, forsäljning av varor och ~änster som inte hör till kämverksamheten, finansiell verksamhet som inte hör till kämverksamheten, fastighetsforvaltning samt elektroniska kommunikationer. Postens utiandsverksamhet består bland annat av internationell konsultverksamhet, delägande i posttoretag och remailing-verksamhet. Ett exempel på utiandsverksamheten är SwedPost Consulting AB som har haft som huvuduppgift "att marknadsfora och tillhandahålla postala konsult~änster på den internationella marknaden samt därtill hörande aktiviteter". Verksamheten har gått med fOrlust under de senaste åren. 1996 uppgick forlusten till 3,3 miljoner kronor. Sedan årsskiftet har bolagets verksamhet övertagits av Postbolagen AB. Ett annat exempel är Posten Express PEX AB. Posten Express PEX AB bedriver bland annat interYtterligare ett exempel på Postens utiandsverksamhet är Nordie Mail AB, som bedriver så kallad re-mailingverksamhet, vilket innebär att man fraktar nationell post från ett land till ett annat land, där portot for att skicka tillbaka posten till det forsta landet är lägre än om posten frankerats och skickats inom ursprungslandet. Verksamheten bedrivs på den europeiska marknaden och under 1996 öppnades kontor i Paris och London. Nordie Mail AB äger dessutom närmare en femtedel av det amerikanska posttoretaget Euromail USA, Ltd. Företaget har tidigare gått nationell kurirverksamhet i samarbe- med forlust, men under 1996 har te med det internationella kurirforetaget TNT. 1996 gick foretaget med 3,4 miljoner kronor i forlust. Vidare: Posten Logistik On Line Center AB äger en femtedel av Nordie Gateway Distribution AB, ett fOretag som säljer elektroniska logistiklösningar på den nordiska marknaden. Posten Logistik On Line Center AB har också gått med forlust de senaste åren. 1996 uppgick forlusten till 8,7 miljoner kronor. Posten Holding International AB äger det holländska bolaget Nordie Postgroup BV, som i sin tur under de senaste åren ägt upp till 54 procent av Holdingbolaget GD Net BV, som i sin tur äger hälften av GD Express Worldwide BV. Nordie Postgroup forsålde dock aktierna i GD Net under 1996. Denna engångsintäkt utgjorde i princip Posten Holdings International ABs hela vinst foregå- ende år. SVENSK TIDSKRIFT detta vänts till en knapp vinst. Postens ägande i Estland Swedgiro AB, ytterligare en del av Postens utlandsverksamhet, äger samtliga aktier i de estniska foretagen Giro Eesti OU, Giro Maksekeskuse OU, Eesti Maksevahenduse OU och Swedgiro AS, samt hälften av aktierna i Eesti Maksekkuse AS. Swedgirokoncemen avser att bedriva betalningsformedlingstjänster i Estland, men den har tidigare även varit engagerad på den polska marknaden. Swedgiro AB har aldrig gått med vinst och forra året uppgick forlusten till 19 miljoner kronor. Enligt rykten tänker Posten, trots de stora forlustema och ägamas anvisningar, fortsätta utveckla och bygga ut sin internationella verksamhet. Närmast i tur står Finland, Lettland och Litauen. Posten säljer på sina postkontor fårutom frimärken allt från teaterbil- på Posten med att det "passar ganska jetter och CD-skivor till kontorsma- väl in i Postens koncept eftersom vi terial och hus- och lägenhetsmäklar- också säljer CD-omslag som skivorna tjänster. Posten säljer även andra kan skickas i." Motsvarande gällde kontorsvaror och utrustning, till ex- också fcir videofilmerna och barnlekempel datorer. Denna fcirsäljning sakerna eftersom de kunde skickas på återfinns inom affärsområdet Posten Posten. Med denna logik kan Posten Försäljning som också ansvarar fcir sälja vad som helst. När rar vi se den rikstäckande kassaservicen (post- brevbomber i sortimentet? kontoren). I Postens bolag Falcon Aviation dessa marknader. Det är svårt att se indrivningsverksamhet som ett komplement till Postens kärnverksamhet eller på annat sätt motivera verksamheten. 1996 gjorde fåretagen en gemensam vinst fcire bokslutsdispositioner och skatt på 2 miljoner kronor. Under namnet Lita Försäkringar säljer Posten fårsäkringar i samarbete med W ASA. Inte heller denna verkAB, som ursprungligen startades fcir samhet kan sägas komplettera Postens Kräver mer subventioner Försäljningsverksamheten är svår att dela upp på olika dotterbolag. Förmodligen är detta en medveten strategi. Posten erhåller årligen 200 miljoner i ersättning från skattebetafraktflyg, driver Posten numera inrikes reguljärflyg och charterflyg till drygt ett dussin destinationer kring Medelhavet. Under det senaste året har en renodlad expansion inom reguljär- och charterflygbranschen gelama fcir den rikstäckande kassaservi- nornfcirts. Falcon Aviation har gjort cen. Trots detta har man under de ett negativt resultat under de senaste senaste åren stängt ett stort antal åren och så sent som 1995 erhöll få- postkontor, fcirsämrat servicen och retaget 25 miljoner kronor i konkräver nu till och med ytterligare cembidrag. subventioner till den rikstäckande Utöver den utländska finansiella kassaservicen. verksamheten, som måste betraktas Det kan konstateras att uppkom- som långt ifrån kärnverksamheten sten av forlustema inom affärsområ- just med anledning av sin geografiska det tidsmässigt verkar stämma väl hemvist, driver Posten också inöverens med Postens satsningar på hemsk verksamhet som i bästa fall fcirsäljning av tjänster och varor. Det kan kallas fcir udda finansiell verkkan därfår inte uteslutas att den dåli- samhet. I fårsta hand rör det inkassaga ekonomin fcir postkontoren och verksamhet och satsningen på Lita den rikstäckande kassaservicen hän- fcirsäkringar. ger samman med satsningen på ny, PBK Inkasso AB och dess dotterväsensskild verksamhet och att det i bolag Posten ReskontraService AB själva verket är fcir att täcka dessa fcir- bedriver inkassoverksamhet, reskonluster Posten vill ha ännu mer pengar trabevakning och fårmedling av krefrån skattebetalarna. Affärsområdet ditupplysningstjänster. Detta är verkkämverksamhet. Lita Försäkringar ingår tillsammans med Lita Bolån och Postbanken i Posten Finansiella Tjänster AB. Affärsområdet Finansiella Tjänster gjorde 1996 en fårlust på 343 miljoner kronor. ''För en tid sedan motiverade en postchef försäljningen av CDskivor på Posten med att det 'passar ganska väl in i Postens koncept eftersom vi också säljer CD-omslag som skivorna kan skickas .'t. Med denna logik kan Posten sälja vad som helst. När får vi se brevbomber i sortimentet? ''Försäljning gjorde 1996 en fårlust på samhet som normalt ingen annan ak- Postfastigheter AB är moderbolag i 439 miljoner kronor. tör på den finansiella marknaden äg- en koncern om 21 dotterbolag. Dessa För en tid sedan motiverade en nar sig åt - dessa tjänster köps i all- äger tillsammans 134 fastigheter och postchef fcirsäljningen av CD-skivor mänhet av fciretag specialiserade på tomträttigheter omfattande en yta på SVENSK TIDSKRIFT 9 1.096.492 kvadratmeter. Detta gör Postfastigheter AB till ett av de större fastighetsbolagen i landet. Större delen av fastighetsbeståndet utgörs av terminalbyggnader och kontorsfastigheter som inrymmer Postens egen verksamhet. Denna del av fastighetsbeståndet kan motiveras utifrån vad den politiska majoriteten uttalat att Posten skall ägna sig åt. Däremot finns det inom koncernen flera bolag och ett större antal fastigheter som helt hyrs ut på marknaden till externa hyresgäster. Denna del av verksamheten, som inte kompletterar kärnverksamheten i enlighet med regeringens och riksdagens direktiv, är således verksamhet som inte skall bedrivas av Posten. Räknat i hyresintäkter utgör den externa uthyrningen cirka en tiondel av verksamheten. Går mot strömmen Företaget PostNet AB "erbjuder främst svenska foretag, organisationer och myndigheter elektroniska kommunikationslösningar for att stödja elektronisk handel". Det är även detta bolag som driver Postens satsning på Internet, "den elektroniska marknadsplatsen Torget". Satsningarna på Internet och elektronisk kommunikation ligger långt från den verksamhet som regering och riksdag har uttalat att Posten ska inrikta sig på. Enligt uppgift har Posten enbart på Torget satsat över 100 miljoner kronor i investeringar utan att satsningen ännu blivit lönsam. Under 80-talet böljade Volvo, for 10 att parera lågkonjunkturer i kärnverksamheten, sälja allt från barnmat till läskedrycker och läkemedel. Även andra stora koncerner diversifierade sin verksamhet bort från sin huvudsakliga kompetens. I dag går trenden åt ett annat håll. Företagen väljer i allt större utsträckning att lägga ut verksamhet på entreprenad, out-sourcing, istället for att producera i egen regi. Posten gör tvärtom. Allt skall drivas i egen regi och ingen bransch tycks gå fri. Det verkar dock inte vara någon klok strategi. De två affärsområden som rymmer större delen av den verksamhet som ligger långt ifrån kärnverksamheten, Posten Försäljning och Posten Finansiella Tjänster, fororsakar Posten de största fårlusterna. 1996 uppgick forlusten tillsammans till närmare 800 miljoner möjligheter till underprissättning och missbruk av marknadsdominerande ställning. Posten har inte något krav på marknadsmässig avkastning på sina dotterbolag och inte heller har staten ett marknadsmässigt avkastningskrav på Posten AB. Statens ägande av Posten medfor en ekonomisk garanti som inget konkurrerande foretag har, oavsett om det handlar om persondatormarknaden, chartermarknaden eller inkassoverksamhet. Privatisera Denna genomlysning av Postens verksamhet har främst koncentrerats till de verksamheter som, enligt regering och riksdag, inte skall bedrivas av Posten. Det finns ytterligare verksamhet som Posten bedriver i strid med ägarnas direktiv om inriktning. Detta innebär dock inte att Posten kronor, vilket kan järnforas med endast bör avyttra den här omnämnPostens vinst på 363 miljoner kronor. Posten bedriver således en omfattande verksamhet som inte "kompletterar kärnverksamheten" och som dessutom inte "bidrar till lönsamheten" och ej heller "sker under rimligt risktagande". Det är mycket allvarligt att Posten inte foljer de direktiv regering och riksdag har uttalat, ännu allvarligare är att regeringen och kommunikationsministern inte vidtar motiverade åtgärder. Värst av allt är dock att Posten på olika marknader snedvrider konkurrensen. Inom Postkoncernen sker ett omfattande flöde av koncernbidrag mellan olika verksamheter. Detta ger SVENSK TIDSKR!FT da verksamheten, eller att den kvarstående verksamheten även fortsatt bör bedrivas i statlig regi. Tvärtom bör Postens verksamheter fullt ut kunna privatiseras, eftersom foretaget i dag verkar på fullt konkurrensutsatta marknader. Om någon verksamhet, till exempel rikstäckande postformedling till ett rimligt pris, inte skulle fungera utan statligt stöd så bör denna tjänst kunna upphandlas i konkurrens bland entreprenörerna på marknaden. Ett statligt konglomerat av Postkoncernens natur hör inte hemma i en marknadsekonomi. Företaget kan utan någon större kontroll och insyn ägna sig åt korssubventionering mellan verksamheter och underprissättning i syfte att slå ut konkurrenter på olika marknader. Dessutom blir det aldrig en rättvis konkurrens på marknaden - oavsett om det rör chartertrafik, uthyrning av kommersiella lokaler eller försäljning av datorer - så länge Posten har staten som ägare och ekonomisk garant. Något hårddraget kan sägas att Posten AB i dag är ett statligt konglomerat av sovjetiskt snitt, som löpt SVENSK TIDSKRIFT amok på grund av en före detta socialdemokratisk statssekreterares och imperiebyggares ohämmade expansionslusta. Posten, dess dotterbolag och personalen skulle må bäst av att företaget privatiserades. 11