bakom 'den gemensamma europeiska identiteten' precis samma sak som världens marxister, nationsbyggare och etnopolitiker tidigare gjort, nämligen att framställa ett tillstånd i nutiden eller den nära framtiden som en nödvändig konsekvens av ett givet förflutet: de skapar alltså myter." Hutsi-tutsi-tänkande Och något av en europeisk paradox är det väl att kritik riktas mot nationalstaterna samtidigt som EG/EU-byråkratin är villig att kopiera många av nationens kännetecken. Med darr på stärnman argumenteras det mot påstådd inskränkthet då folk värnar den egna valutan. De som motsätter sig en utveckling mot europeisk federalism far bereda sig på anklagelser för "hutsitutsi-tänkande" och att man inte vill medverka till att förhindra nya tragedier likt de i Bosnien. Men samtidigt är de hängivna europavännerna beredda att använda just nationalstatens symboler för att legitimera den egna verksamheten. En gemensam valuta med bilder föreställande esperantokulturen. En "nationalhymn". En flagga. De tolv gula stjärnorna mot blå botten som dyker upp på officiella dokument och andra publikationer. Allt detta är ju ett indirekt erkännande av de känslor som ligger latent i Europa. Men istället för att utnyttja detta i ett samarbete nationalstater emellan görs försök att skapa en konsdad känsla av samhörighet. I detta finns en stor fara. De historiskt framvuxna myterna och traditionerna finns kvar. Om eliten, det politiska etablissemanget, överger dem finns risken att någon annan lägger beslag på dem. Det är en utveckling som sannerligen inte skulle gynna ett fredligt, folkligt uppbackat samarbete Europas länder emellan. BODIL BRYNTESSON: The Affirmative Action Debate A ntologin The Affirmative Action Debate visar tydligt hur stor debatten om Affirn1ative Action har blivit i USA. Redaktören George E Curry, i vanliga fall redaktör för Emerge kunniga skribenter. Boken innehåller en mycket ambitiös genomgång av historia, argument och olika vinklingar på den diskussion som förs "over there". Tyvärr har boken nog mycket att lära oss svenskar om vad som konuna medelklassmän har haft det för lätt i livet följs av inlägg om att Affirn1ative Action har medfört förbättringar för kvinnor, afrikanska amerikaner, asiatiska amerikaner och så vidare. Listan kan göras lång över svenska debatter som har anknytning till det som Magazine, har samlat många namn- skall. Statistik som visar att vita beskrivs. Tham-proffesurer, 55+, kvotering av invandrare, bostadsThe Affirmative Action D ebate, av George E. Curry, Addison-Wesley Publishing Company inc, 1996. 54 SVENSK TIDSKRIFT segregation med mera. En majoritet av skribenterna är för affirmative action. Deras kategorisering av människor är i stort densanuna som forespråkare i Sverige brukar tillämpa. Den debatt som ursprungligen gällde forhållandet mellan americans och african-americans har utökats till att handla om även asian-americans, hispanics och latinos. Ovanpå detta finns sedan ett kvinnoperspektiv. Kvinnor i samtliga grupperna behöver affirmative action mer än männen. Inbördes konkurrenssituation Hur till exempel en "asianamerican" man forhåller sig till en "hispanic" kvinna är inte alltid solklart. Det blir knepigt när det är många kategorier i en kvoteringsdebatt. Och kanske är detta den största lärdomen att dra for Sveriges del. Vad händer i längden med samhället om vi genomfor alla foreslagna Prägling Det svenska värderingsklimatet är "kvinnligt" skrev Anders Leion i förra numret av Svensk Tidskrift. Vi är det minst manliga landet i världen. Kvinnligheten handlar om snällhet, samstämmighet, jämlikhet, medkänsla, anspråkslöshet, solidaritet. Jag kan inte låta bli att undra om vi verkligen är så fina, eller om vi bara inte kan låta bli att ge efter för trycket. De flesta tjejer i en undersökning av gyronasieungdom födda på 70-talet, tjejerna nota bene, särbehandlingar av kvinnor, ungdomar, 55+, invandrare och andra grupper. Hamnar de "hjälpta" grupperna i en inbördes konkurrenssituation? Och vad blir deras forhållande till den ganska stora grupp människor som i Sverige, liksom i USA, utan hjälp av särbehandling far tampas med arbetslöshet och dålig ekonomi? I USA har arbetslöshet varit en av de bakomliggande faktorerna till en åsiktsstorm mot Affirmative Action, som bland annat fatt invånarna i Kalifornien att rösta bort systemet. Det är inte så konstigt att medelklassen forr eller senare reagerar mot att alltid ra höra att deras forutsättningar är for bra, samtidigt som de också upplever svårigheterna att klättra i samhället. Motståndare till vill ha "ett samhälle där alla har det ungefär lika bra och skatterna är höga" Medan killarna däremot ser framför sig "ett samhälle där en begåvad, flitig och duglig människa har möjligheter att få det betydligt bättre än de flesta". Har tjejerna månne varit mera lyhörda för de kollektivistiska signalerna på dagis än killarna? Har tjejerna anammat mera av beställsamheten än killarna? Att alla ska tycka lika mycket om alla, att man ska vänta på sin tur, att alla ska ha i tur och ordning, att alla ska SVENSK TIOSKRIFT Affirmative Action frågar s1g med detta i åtanke om man verkligen gör jämställdheten en god gärning genom ytterligare särbehandling. Själv tror jag inte det. Socialstatsfrälst folkpartist Jag skulle kunna gå in mer på argument i boken, menjag måste erkänna att jag hellre uppmanar alla att läsa den. Särskilt personer som med liberalismen som sin grundideologi vill vara beredda att delta i diskussionerna när de amerikanska ideerna importerats till Sverige. Kontentan bli alltså: Läs boken, men göm den om det passerar en socialstatsfrälst folkpartist. Den innehåller alldeles for mycket input for sådana, och forslagen blir kanske importerade snabbare än du tror! ha sakerna lika mycket, att personalen ger lika mycket till alla, att det ska vara rättvist? Har tjejerna fortfarande dagis i blodet? Tror de att dagis fortsätter att gälla, bara med den skillnaden att personlen nu jobbar på någon snäll social instans? Är det ett oreflekterat underkännande av dem själva som individer med drivkrafter och framåtanda? Tjänar tjejer fortfarande på att få lika mycket saft i glasen fast nu i form av positiv särbehandling? Helena Riviere 55