LEDARE: Varning för oppositionsanpassning nart två år efter alltid med hänsyn till ekonomin. socialdemokraternas Partiet är dessutom isolerat maktövertagande står riksdagen. I de traditionella politiska moderaterna inför ett vägval som oppositionsparti. Antingen kan partiet fortsätta agera som ett trovärdigt regeringsalternativ, en vana som sitter i sedan regeringsperioden 1991-1994, eller kan det börja fora en allt mer utpräglad opposionspolitik, med alla de kortsiktiga fördelar som detta innebär. Ingen den moderata partiledningen skulle öppet förorda den senare vägen. Ändå är det lätt hänt att utvecklingen glider i den riktningen. Carl Bildt är heltidssysselsatt i Bosnien, vilket gör att partiledningen saknar sin naturliga auktoritet. Att olika personer styr över olika politiska ontråden är i och for sig ingen nyhet, men det krävs en sa=anhållande kraft för att ra en bra helhet. Vad som framstår som ett bra forslag ur socialpolitisk eller jordbrukspolitisk synvinkel fungerar inte 2 tvistefrågorna vänder sig socialdemokraterna sällan till moderaterna för att ra stöd, och även i de fall då moderaterna har en liknande viljeinriktning som socialdemokraterna kan de inte påverka de konkreta förslagen. Lockelsen blir stor att helt distansera sig från regeringspolitiken, och därmed slippa ta ansvar för impopulära beslut. Farlig tendens Det har inte skett ännu, men en tendens i den riktningen går att utläsa i moderaternas partimotion med anledning av regeringens vårproposition. Trots 61 miljarder i skattesänkningar kom moderaterna fram till ett budgetsaldo som var 8 miljarder bättre än regeringens år 1999. Samtidigt sade emellertid moderaterna nej till flera impopulära besparingsförslag. Detta gäller till exempel förslagen att höja högSVENSK TIDSKRIFT kostnadstaket for sjukvård och läkemedel, att redan i år minska utgifterna för tandvårdsförsäkringen, att sänka änkepensionerna, att försämra bostadstillägget för pensionärer samt att avstå från att ansöka om EVbidrag för att återskapa våtmarker. (Svenska staten måste stå för hälften av kostnaderna.) Moderaterna hade forstås andra och i många avseenden bättre besparingsförslag. Problemet med denna taktik är dock att de egna besparingsförslagen inte har några förutsättningar att bli antagna. I praktiken står valet mellan att genomföra de utgiftsminskningar som socialdemokraterna är beredda att medverka till eller att inte genomföra några utgiftsminskningar alls. Varje gång moderaterna röstar emot regeringens besparingsförslag måste partiets företrädare beakta risken att de redan dåliga statsfinanserna därmed kan bli ännu sän1re. Den här gången blev det inte så. Moderaternas motstånd var emellertid sannolikt ~n bidragande orsak till att socialdemokraterna och centern började tveka infor höjningen av högkostnadstaket for sjukvård och läkemedel. Historien slutade som bekant med att högkostnadstaget skall höjas något mindre än planerat, och att den resterande besparingen i stället skall tas ut genom att subventionerna på de enskilda läkemedlen minskas. Ansvarsfulla förslag En vanlig foreställning är att den nya kraterna att hamna i positioner där de kan utsättas for sådan kritik. Risken är uppenbar att den politiska skalan i ett sådant läge skulle forskjutas, och att socialdemokraterna skulle forsöka höja skattema ytterligare. Visst finns det utgiftsminskningar som moderaterna inte bör ställa upp på. Detta gäller dock inte alla de besparingsforslag som partiet avvisade vårpropositionen. Handen på hjärtat är det svårt att tro att den moderata partiledningen, om den själv hade suttit i regeringsställning, statsfinansproblematiken. Mindre besparingar ökar knappast utrymn1et for dynamiska och tillväxtbefrämjande skattesänkningar. Moderatema kommer inom överskådlig framtid att vara stämplat som ett parti som vill sänka skattema och minska de offentliga utgifterna. Det tjänar därfor inte särskilt mycket till att forsöka gråta med änglarna. De flesta väljare kommer ändå inte att tro att det blir mindre smärtsanuna besparingar med moderatema vid makten. För den lilla grupp som budgetprocessen skulle befria skulle ha dragit sig for att höja förmår att utläsa politiska nyanser kan oppositionen från att behöva ta ekonomiskt ansvar. Regeringens forslag går igenom om inte riksdagsmajoriteten enar sig om ett gemensamt motforslag. Detta är i och for sig sant, i ett kortsiktigt och formellt perspektiv. Men en forutsättning for att de nya reglerna skall hjälpa är att regeringen är så stark så att den från början orkar lägga fram ansvarsfulla fOrslag. Om moderaterna i framtiden - mot all formodarr - skulle gör det till en vana att aktivt motarbeta de besparingsforslag som regeringen lägger fram, skulle detta säkert påverka de andra riksdagspartiernas agerande. De andra oppositionspartierna skulle a svårt att ställa upp på besparingsforslag "som till och med moderatema är emot". Av sanuna skäl som många moderater tycker att det känns skönt att for en gångs skull a kritisera socialdemokraterna for att de skär ner stödet till "de svagaste" i samhället, undviker socialdemohögkost-nadstaket for sjukvård och läkemedel med några hundralappar. Likaså är det svårt att tro den till exempel skulle ha sagt nej till att sänka assistentersättningen for handikappade. BU-bidraget for att återskapa våtmarker borde den ha avstått ifrån - även om den troligen inte skulle ha gjort det. Gråt inte med änglarna Det är alltid lätt att finna argument mot besparingar. En slagkraftig invändning, som de flesta säkert känner sympati for, är att folk har litat på systemet. Det känns fel att dra in bidrag som människor har räknat med att a. I det uppkomna läget har emellertid detta resonemang sin begränsning. Om det inte genomfors några besparingar i dag kommer det att krävas ännu större och ännu mer omoraliska ingrepp i framtiden. Det går inte heller att avfärda besparingsforslag med att det behövs en mer dynamisk angreppsmetod på SVENSK TID S KRIFT de moderata foreträdarna säkert forklara att de egentligen vill spara på ett annat sätt, men att de väljer att stödja regeringens forslag i brist på annat. Ett vitalt intresse både for Sveriges befolkning och for moderatema är att statsfinanserna hålls i någorlunda skick. Så konuner inte att ske om det inte etableras en kultur där oppositionen ställer upp och lotsar igenom obekväma men nödvändiga besparingsfOrslag. Beredskapen att göra detta måste finnas även i de fall då det går att framfora relevanta invändningar mot den praktiska utformningen av forslagen. Hittills i oppositionsställning har moderatema tagit ett större ansvar fOr samhällsekonomin än vad socialdemokraterna gjorde under den borgerliga regeringstiden. Detta är inte alls ett problem for moderaterna, utan något som partiets roreträdare har anledning att känna en viss stolthet över. 3