ANDER.S BJÖR.NSSON: TILL MINNET AV ARVID FREDBORG B udet om Arvid Fredborgs bortgång kom ungefår samtidigt som TV visade minnesprogrammet om Olof Palme. Modernisten Palme representerade naturligtvis mycket av det som Fredborg, en av den svenska 1900-talskonservatismens betydande gestalter, stod främmande infor. Kan man tänka sig två mera oforenliga politiker- och personlighetstyper? Men det finns också sådant i deras intellektuella profil som tycks mig sammanfalla: den breda internationella orienteringen, förmågan att kombinera fakta från olika samhällsområden, lusten att finna en glänsande formulering. Och i två (sinsemellan ojämforbara) sammanhang kom de att spela en avgörande roll i svensk opinionsbildning: liksom Olof Palme, Amerikabeundraren, gjorde kritiken av USA:s krig i Vietnam till en politisk nödvändighet, fick Arvid Fredborg, Tysklandsvännen, Hitler-regimen att framstå inte blott som en samling brottslingar utan som förrädare mot allt det bästa i den tyska och europeiska traditionen. Den som i ett svep läser Arvid Fredborgs viktigare arbeten möter nämligen på vaije sida en övertygad och genomtänkt europe. Bakom stålvallen (1943), den intelligent resonerande skildringen från krigets och folkutrotningens Tyskland, formar sig till ett försvar för det som är och måste vara Europa: humanism, medborgardygd, vanlig mänsklig anständighet. Här belade forfattaren bortom vaije tvivel att den nazistiska staten var engagerad i raka motsatsen och i full fård med att forinta sin judiska befolkning. Till Arvid Fredborgs 80-årsdag i höstas kom denna klassiker i ett välbehövligt nytryck. Långt upp i ålderdomen skulle Fredborg med sin briljanta studie Serber och kroater (1994) ge en initierad och personlig bakgrund till den värsta europeiska tragedin sedan Hitler. Jag har slagits av den lätthet med vilken han tar sig fram i det historiska landskapet. Hur skulle inte svensk politik och svensk samhällsdebatt ha berikats om Arvid Fredborg fullfoljt sin publicistiska gärning! Nu framstår SV EN SK TID SKRIFT han som en av seklets stora p, imponerande - publicister. Hans rapportering till Svenska Dagbladet från det bruna Berlin var djärv, samtidigt omdömesgill. Hans prosa är frisk och fyndig; Bakom stålvallen smattrar av skarpa iakttagelser, brinner av en återhållen - här och var framsläppt - vrede. Polemikern Fredborg kom till sin rätt i magasinet OBS, en pigg högerröst i ett Efterkrigssverige där socialdemokratin höll på att skaffa sig hegemoni. Men mellan en doktorsavhandling i historia (1951) och memoarvolymen Destination: Berlin (1985) ligger en period när han i stort sett avstod från att skriva för en bredare publik. Hans europeiska kontaktnät kom istället att tillvaratas av svenska foretag. Det finns säkert de som beklagar att Arvid Fredborg på detta sätt valde diskretionen framfor att spela en offentlig roll. Hans klokskap och erfarenheter var å andra sidan av sådant format att ett samtal med honom alltid kändes som en belöning. ss