JONAS HELLMAN: När valfriheten kom till Harlem et finns två sätt att forändra våra skolor: det naturliga och det mirakulösa sättet. Det naturliga sättet innebär att en grupp änglar kliver ner från himlen år 1974 fick tillstånd att starta en alternativ skola. Därefter foljde två andra lärare efter. Ar 1976 utnänmdes Seymour Fliegel, en av bokens två fårfattare, till cheffor den nyinrättade forvaltning som skulle ha ansvar for de alternativa skolorna. komponenten är att de tidigare väldigt stora skoloma har splittrats upp i massor med små skolor med endast 200-300 elever i varje. Ofta finns det flera skolor i samma skolbyggnad. Varje skola har en egen profil. Tillsammans bidrar detta både och fårvandlar skolorna. Det Successivt forändras hela skol- till att göra valfriheten reell och mirakulösa sättet innebär att en distriktet tills det enbart bestod av minska anonymiteten mellan elever grupp lärare, genom samarbete, alternativa skolor. och skolpersonal. lyckas åstadkomma samma resultat. Historien är hämtad ur boken Miracle in East Harlem. The Fight for Choise in Public Education, forfattad av Seymour Fliegel och James MacGuire. Boken utkom redan 1993 i USA, men den känns mer aktuell än någonsin. Här återberättas i detalj hur valfrihetsreformen i östra Harlem har gått till - när olika beslut har Välja skola Valfrihetsreformen i östra Harlem skiljer sig i många avseenden från det svenska skolpengssystemet. Det handlar om valfrihet mellan offentliga skolor - några privata skolor finns inte med i bilden. Sedan 1982 måste de foräldrar som. bor i området välja skola åt s1na barn. fattats, vilka regler som gäller, hur Närhetsprincipen är helt avskaffad elevernas resultat har forändrats osv. och anslagen fåljer oavkortat barnen Inledningen på historien är vid det till den skola som de går i. här laget väl känd i Sverige. Det Valfrihet är en av reformens två började med att en engagerad lärare viktiga komponenter. Den andra Miracle in East Harlem. The Fight for Choice in P~1bli c Education, av Seymour Fliegel and James MacGuire Times Books, 1993 . 50 SVENSK TIDSKRIFT Om en skola inte lyckas attrahera tillräckligt många elever tvekar inte skolfårvaltningen att lägga ner den. Eftersom skolorna är små fororsakar inte detta några större protester. En ny skola med en ny rektor rar ta över de gamla lokalerna. Imponerande resultat Valfriheten har lett till imponerande resultat, sannolikt får att den ökat skolpersonalens, elevernas och foräldrarnas engagemang. Ar 1973 hade endast 15,3 procent av skoldistriktets elever tillfredställande läskunskaper får sin ålder. Ar 1988 hade andelen ökat till 62,5 procent. Ar 1974 rankades skoldistriktet på 32:a plats av 32 skoldistrikt vad gäller elevernas läsresultat. År 1988 hade det klättrat upp till 19:e plats. Denna del av historien har tidigare berättats i Sverige. Men eftersom boken är forfattad 1993 innehåller den även en del uppgifter om fortsättningen. Under slutet av 1980- talet böljade resultaten vända neråt igen, framgår det av tabellerna. År 1992 hade 38,3 procent av eleverna tillfredställande läsresultatet - mot 46,4 i New York som helhet. Distriktet hade glidit ner på 22:e plats i läsrankingen. Harlem ett föredöme Om man studerar hela perioden 1974-1992 är dock fortfarande forbättringarna östra Harlem anmärkningsvärda. I hela New York har andelen elever som kan läsa tillfredställande ökat med 12,6 procentenheter, medan andelen i östra Harlem har ökat med nästan dubbelt så mycket - 23,0 procentenheter. Endast ett av stadens 32 skoldistrikt har lyckats bättre. År 1992 lyckades 20 procent av eleverna från östra Harlem ta sig in på någon av statens sju mest attraktiva highschools, medan andelen i New York som helhet endast var 8,6 procent. Av boken framgår även att andra skoldistrikt har böljat kopiera östra Harlems modell. År 1993 genomforde skoldistriktet på övre västra sidan av Manhattan en liknande valfrihetsreform. Vad som inte kan framgå är däremot att utvecklingen har fortsatt i samma riktning efter det att boken skrevs. När jag träffade Seymour Fliegel i december berättade han att ytterligare fem skoldistrikt i New York har tagit efter modellen. Skoladministrationen Chicago planerar en liknande refonn. Skälet till att historien om östra Harlem är så intressant är att den har bidragit till att legitimera tanken på konkurrens och valfrihet mellan skolor inte bara i USA, utan i hela västvärlden. Under 1990-talet har den inspirerat en våg av s k SVENSK TIDSKR.IFT charterskalereformer USA. Charterskolor är en sorts friskolor inom det offentliga systemet. De är fristående, men de finansieras med offentliga medel och måste vara öppna for alla elever. En stor och växande andel av USA:s delstater har i dag infort särskilda "charterlagar" som möjliggör den här typen av skolor. Stor genomslagskraft Även den svenska skolpengsreformen är till viss del inspirerad av erfarenheterna från östra Harlem. Skälet till att valfrihetstanken fatt så stor genomslagskraft är sannolikt delvis att den har genomforts och lyckats just Harlem. Av skoldistriktets elever är fyra procent vita och en procent asiater. Resten är svarta eller kommer från spansktalande hem. Stadsdelens sociala problem är kända över hela världen. Om frihet och enskilt ansvarstagande kan fungera där måste det fungera överallt. 51