SÄRINTRESSENAS LYCKORIKE MONICA WER.ENFELS RÖTTORP Politiker är ofta oklara över vems intressen de egen tligen företräder. Samtidigt blir det politiska uppdraget allt mer komplicerat. Det leder till att snabba populistiska beslut tar över långsiktigt agerande för allmänintresset. en politiska rollen är ständigt gtanskad och diskuterad. Men i den kommunpolitiska vardagslunken sätter debatten inte några påtagliga spår. Det rullar på, som det gjort under de senaste årriondena, mot specialisternas och särintressenas lyckorike. Allmänintresset forsvaras av ingen. Det råder enligt min mening fOrvitring bland politikerna själva om vilka intressen de foreträder. Före kommunalvalet forklarar många sig vilja foreträda konm1llninvånarna. När valet är över uppstår fenomen som skymmer denna ambition. En mängd krav från olika intressegrupper tenderar att ta över MONICA WER.ENFELS R.ÖTTOR.P arbetar på Sver~ska Arbetgivareföreningerz och l1ar bl a skrivit bokw Konkurrws på låtsas, utgivw på Ekerlids forlag 1995. 30 allmänintresset. Omedelbart uppstår en mängd frågor som är direkt knutna till arbetsgivarrollen och producentrollen. Personalen pockar på sitt, den administrativa apparaten kräver sitt. Att rationalisera eller lägga ut ett uppdrag på entreprenad skapar omedelbart missnöje bland de egna och obehagliga åtgärder i form av friställande osv. Personalintresset konuner då lätt fore allmänhetens intresse av en kostnadseffektiv verksamhet. Det finns också tendenser hos politiker att se sig som foreträdare enbart for de egna väljarna. Socialdemokrater foreträder arbetarklassen, centerpartister Vuxenskolan och småbönder o s v. Enligt min mening måste en kommunpolitiker se sig som ansvang for alla kommuninvånare, även for sådana som röstat "fel". Det politiska uppdraget blir allt SVENSK TIDSKR.IFT mer komplicerat. Komn1Unerna är enonna koncerner med hundratals olika verksamheter och regelsystemen är omöjliga att överblicka, än mindre behärska for politikerna. Tjänstemännens makt har växt i takt med systemens komplexitet. Fritidspolitiker, men också heltidspolitiker, hamnar underläge gentemot specialisten/ -tjänstemannen. Det är tungt och konfliktfyllt att trotsa tjänstemannaexpertisen och den enklare vägen blir då att köra kompisskap med tjänstemännen. Då far man åtminstone igenom lite! Det är viktigt att uppmärksamma att även tjänstemän kan vara särintressen som man inte bör liera sig med. Det finns en uppenbar risk att tjänstemän, med specialistens naturliga önskemål om perfektion ställer orimliga krav på t ex ett foretag vid myndighetsutövning. Ramlagar kan ge upphov till omfattande lokala regleringar som baseras på särintressen hos enskilda tjänstemän/ politiker. Det inträffar också att tjänstemän med motstridiga krav forsätter foretag i situationen att varje val blir ett regelbrott (bageriet t ex som av en tjänsteman åläggs att ha räffiade golvplattor for att forhindra halkning och av en annan att ha släta golvplattor av hygienskäl). Detta är politikernas sak att lösa. Att tvinga foretager att välja det minst regelvidriga alternativet eller det alternativ som medfor lägsta vitet är att svika sin pohtiska uppgift. Politiker måste stå över sektorstänkande och hindra tjänstemän från myndighetsutövning grundat på långtgående särintressen. Nämndens ombud? Men det råder också, enligt mm mening, missuppfattning om vilka politiska intressen politikern foreträder. Det finns en tydlig tendens hos fritidspolitiker att som ledamot av en nänmd se s1g som forsvarare for den nämndens intressen (att ra högre anslag t ex). Han/ hon blir forsvarare av ett särintresse, i det här fallet nänmdens, i stället for allmänintresset (t ex konmmnens ekonomiska situation som helhet). Det finns "utforarpolitiker" som tror sig slippa totalansvaret och enbart ha ansvar for produktionen. Dessvärre råder dessa foreställningar också i kommunalrådskretsar. Socialkommunalrådet t ex hänvisar snabbt till konmmnstyrelseordforanden när det börjar bli obehagliga frågor om pensiOnsskulden. Kommunens ombud? Idag härskar bland konununpolitiker ett nytt särintresse, det kommunala egenintresset.Vi har fatt konmmnpolitiker som är i konflikt med rikspolitiker. Särintresset konununen leder till ställningstaganden hos kommunpolitiker som strider mot åsikter man forfåktar andra sammanhang. Moderata politiker på riksplanet forsvarar fortjänstfullt utvecklingen av friskolor. Men i kommunerna bygger man nya skolor i egenregi -utan att forsöka stimulera andra alternativ. Medan den moderate näringsministern skrev privatiseringslistor kanslihuset utvecklade moderata politiker kommunal affårsverksamhet. Egenvärde Samtidigt som moderata rikspolitiker talar om skattesänkningar och effektiviseringar utfårdar moderata kommunalpolitiker vallöften om anställning for alla. Det politiska budskapet går inte ihop. Därfor att konmmnen har fatt ett egenvärde. Kommunen är inte längre enbart ett redskap får att sköta gemensanmu angelägenheter åt kommuninvånarna. Konununen själv har plötsligt egna intressen och egna rättigheter. Utifrån denna syn kan SVENSK TIDSKRIFT man argumentera for att kommunen (och dess anställda) har samma rätt som andra t ex att driva affårer, eller att växa. Dänned ges inte utrymme for att ställa de principiella frågorna om kommunens uppgifter respektive ickeuppgifter. Den som dristar sig till detta blir ett hot. Det kommunala självstyret åberopas i snart sagt alla sanunanhang. Detta självstyre innefattar rätt att höja kommunalskatter till det orimliga, vägra rationaliseringar genom konkurrensutsättning osv. När ska debatten om medborgarnas rätt till skydd mot detta särintresse och allsmäktiga kommunpolitiker komma igång? Påtryckargruppernas ombud? Det finns många grupper med ett överskuggande intresse. Det kan vara jämställdhet, handikappfrågor, invandrarfrågor, miljöfrågor, fredsfrågor, kulturfrågor osv. Numera terroriseras politiker infor varJe val med frågeformulär av mycket styrande karaktär. "Svarar du inte ja på den eller den frågan så uppmanar vi våra sympatisörer att inte rösta på dig" är det hotfulla budskapet till kandidaten. Det är frestande att kasta till dessa grupper ett köttben då och då. Och ju mer de far, desto mer vill de ha. Den som vill hålla sig väl med alla blir lätt allmänintressets svikare. Politiken ingriper allt mer i varje enskild människas liv. Det blir trångt for individer och foretag. I takt med 31 att besluten blir allt mer detaljerade och ingripande fods nya krav på justeringar av de ganila och än mer detaljregleringar. Krav på nya regler Detta ökar förväntningarna hos nya särintressen på nya regler. Det blir ett allt snabbare beslutstempo och krav på nya regler. Självklart urholkas då respekten for de politiskt fattade besluten. Det finns en tydlig ovilja hos politiska och andra särintressen att acceptera beslut. Demokratiskt fattade beslut respekteras endast om de tillfredsställer de egna intressena. Regimbyte blir byte av allt, stort som smått. Inblandade aktörer blir nyckfullt behandlade och osäkerhet konm1er att hindra utveckling. Snabba populistiska beslut tar över långsiktigt agerande. Detta är en utomordentligt farlig utveckling, som endast kan motverkas av politisk klokskap. Politisk klokskap ser till allmänintresset. Gemensamma angelägenheter Konununer och stat är till for att ordna gemensamma angelägenheter. Med det politiska uppdraget foljer rätten att använda tvång, dvs beskatta, stifta lagar, anta tvingande regler osv. Den rätten rar inte användas till att tillfredsställa särintressen. Att önska och propagera for fler kvinnor ledande befattningar i företag är en sak. Att 32 stifta lagar om kvoteringstvång är att missbruka lagstiftningsmakten. Det finns konununer som upprättar listor på varor som inte ska ra säljas i de lokala butikerna, trots att medlen i lag inte är förbjudna. Det är också missbruk av makt. St~bventionerade särintressen Detta är en gigantisk pedagogisk uppgift. Att forklara att politikens främsta uppgift inte går ut på att forbjuda saker eller subventionera särintressen utan att skapa grund och regler som tillåter växt, for individer och företag. Att forklara att fåretagssubventioner inte leder till tillväxt. Att forklara att goda beteenden inte kan lagstiftas fram utan endast uppmuntras. Att forklara for de offentliganställda att deras institution inte har ett egenvärde utan måste värderas efter vilken nytta den gör. Detta är en balansgång som kräver en forändring av forhållningssättet genomgripande det politiska till väljare, specialister och särintressen. Socialdemokraterna klarar det sannolikt inte dels pga den politiska socialistiska barlasten, dels pga att man gruvligt misskött den interna debatten och där-med inte uppnått någon forändringsvilja. Moderaterna är, tror jag, det bäst rustade partiet for en pånyttfödd politisk roll allmänintressets tjänst. SV E NS K TID SKR.IFT Lösa boliner betyder att någonting går vind för våg, utan kontroll. Om skattepengar pytsas ut på lösa boliner så förskingras de, och det är allvarligt för skattepengar är inte vilka stålar som helst. Det är anförtrodda bristvaror, en sorts nådemedel som borde omgärdas med stor ceremoniell vördnad. Nu visar det sig att det finns miljardbelopp att spara bara på att granska hur folk ansöker om bostadsbidrag. Man har alltså slarvat bort en dryg miljard om året! i onödan, genom att inte bry sig om på vilka grunder folk ville ha del av utskänkningen, genom att godta folks egna uppgifter om behov och efterfrågan utan att stämma av med verkligheten. Och inte nog med det. Man har låtit utbetalningarna löpa vidare, grundade på denna en gång uppgivna inkomst, såvida inte mottagaren själv ändrade på uppgifterna och själv strök sig från bidragslistan. Det visar sig att det är så det har gått till. Nu ska nämligen rutinerna ändras. Från och med nu måste en ny ansökan lämnas in varje år. Och uppgifterna ska kontrolleras mot skattemyndigheternas egna. Denna självklara noggrannhet med anförtrodda medel beräknas innebära att en dryg miljard mindre kommer att behöva betalas ut. Rensar man bort den här typen av flathet i värlfärdssystemen så kommer den allmänna moralen att höjas en bra bit. Helena Riviere