FRAMTIDEN ÄR INGET VM I HYGGLIGHET MAGNU NILSSON Socialdemokratin intar en särställning. Men det kommer den inte alltid att göra. Det är däiför ingen bra ide attförsöka bredda bilden av moderaterna mot områden som traditionelltförknippas med något annat parti. Det leder bara till otydlighet. D en svenska vahnanskåren består av ungefår 50 procent som vill ha någon annans pengar och 25 procent som vill behålla sina egna. Resten odlar jorden, tycker att det är viktigt med Gud i politiken, tycker synd om de fattiga, tycker synd om naturen eller tycker synd om Vivianne Franzen. Detta är ett enkelt sätt att se på svensk politik. Stabil image Ett annat enkelt sätt att se på svensk politik är ur ett rent marknadsföringsperspektiv. Sossarna är Premium Brand. Moderaterna är uppstickaren. Två till ett. Coke och Pepsi. MeDonaids och Burger King. Att vara först är det viktigaste. Alla vet vem som var den förste som flög över Atlanten. Men bara specialister på flyghistoria vet vem som var tvåa. Ändå var MAGNUS NILSSON iirforlagsredaktör på Timbro. han en mycket bättre pilot, han flög snabbare och gjorde av med mindre bränsle. Socialdemokraterna var visserligen inte ensamma på plan när det begav sig, men de har lyckats arbeta in en mycket stabil image. Var och en som har läst samhällskunskap i en svensk skola vet att Arbetarrörelsen gav oss rösträtten och gav den ett innehåll rättvisan. Socialdemokratin är "the real thing"! EPA och MEA När ett märke etablerat en image är den mycket svår att rubba. Det är också mycket svårt att s~äla en produktimage från någon annan. Detta gäller både ideologier och vanliga produkter. De ingår i vår världsbild, i den täta väv av föreställningar om ditt och datt som gör att vi känner igen oss och som är en del av vår identitet. Mercedes är världens bästa bil, Rolls Royce är världens lyxigaste bil. Folkvagn är billig och bra, Volvo köper vi när vi fatt barn, Coke is, som sagt, the real thing och EPA står för billigt skräp, SVENSK TIDSKR.IFT 105 även for dem som foddes långt efter det l "bil som ägs av smart, sportig och framatt den sista av Enhetsprisaktiebolagets gångsrik person." Valet av parti styrs på butiker köpts av Tempo, som köptes av Åhlens dit vi ändå inte går om vi är ute efter riktig kvalitet. Den köper vi på NK som haft ett rörigt sortiment, for höga priser och rutten service sen långt fore det att det bättre och billigare MEA slog igen, eftersom folk hade for sig att MEA var for dyrt att handla på. Detta har alltså nästan ingenting med några objektiva egenskaper hos produktema att göra. Det finns flera hundra läskar i världen, är verkligen Coke den godaste? Kanske. Är Prippens det godaste svenska ölet? Är Spendrups verkligen så annorlunda att det motiverar sin särställning som uppstickare mot "monopoljätten"? Eller smakar egentligen inte Prippens och Spendrups ungefär likadant som alla andra? Jo. samma sätt av foreställningar som präglas av mindre "rationalitet" än vi vanligtvis tror. Precis som valet av bil, vin, kläder eller ryggsäcksmärke är valet av parti ett livsstilsorienterat vaL Naiv vision Detta är den psykologi som gör Ann Wibbles vision om att skapa ett Folkparti med miljöprofil så omåttligt naiv. Visionen forutsätter att man kan hänga på nya egenskaper hos ett parti och därigenom forändra folks bild av partiet. Det finns en efterfrågan på miljöansvar hos valmanskåren, om vi erbjuder miljöansvar som extrautrustning kommer detta att öka antalet väljare. Ingen tror på allvar att detta kommer att fungera. Alla "vet" att Folkpartiet har en hygglig miljöprofil. Men de som tycker att miljöfrågan är BMW eller LADA? viktig på ett konventionellt sätt röstar på När en viss foreställning är etablerad 1 miljöpartiet eller möjligen centern. folks sinnen är den svår att rubba. Det är helt enkelt inte en särskilt vettig sysselsättning att gå omkring och ompröva alla de tusentals foreställningar vi håller oss med. Om de inte visar sig vara helt åt pipan far de va'. Vore det inte så skulle folk bete sig som ekonomerna anklagas for att tro att folk beter sig. Den dag en Lada är lika bra som en BMW och kostar en krona mindre kommer BMW:s forsäljning att falla till noll. Vi vet att det inte är så. Folk köper inte BMW for att det är en så bra bil. För det vet de egentligen inte. Folk köper BMW därfor att den betyder någonting i vårt samhälle. BMW betyder Ett parti för dem som lyckats Sanuna problem har naturligtvis moderaterna när det gäller att forändra sin profil, att, som det heter, bredda sig. Fördomarna om moderater är i allt väsentligt de samrna som for 20, 30, 40 eller 50 år sedan. De är mer eller mindre väl- eller illvilliga varianter av foreställningen att moderatema är ett parti for dem som lyckats och som håller på sitt. Om vi återgår till inledningens retoriska poäng med egna eller andras pengar ser vi att den har en hel del allvar i sig. Näm1are 40 procent av BNP går till bidrag. Och då är inte den offentliga sek- 106 SVENSK TIDSKRIFT torn medräknad. Tar vi med den blir en i ganska hög utsträckning. ännu större del av BNP, och av väljarna, som omfattas av bidragstagandet. Allmännyttigt perspektiv Dessa väljare misstänker att moderatema inte är deras parti. Vi vill ju minska bidragstagandet. Och vi vill minska den offentliga sektorn. Många av dem som arbetar i offentligt finansierad verksamhet eller uppbär bidrag kan säkert anlägga ett mer allmännyttigt perspektiv. De kan säkerligen se det rimliga i en mindre offentlig sektor och i ett lägre skattetryck. Men med en privatekonomi med små marginaler och 10-15 procents arbetslöshet utanfor forvaltningsknuten gäller det for individen att tänka på sitt. 450 kronor i lägre skatt per månad är inte till någon glädje om man inte har jobb, ens när AMS-siffrorna antyder att man nog kan ra ett inom ett år. Bidragen kvar Med andra ord är det rationellt for mycket stora grupper att inte rösta moderat. Vi har fatt ut vår politik mycket tydligt på riksnivån. Alla vet att vi är for personlig frihet, låga skatter och gott foretagarklimat. Men med sju procent foretagare och ett ganska litet gäng höginkomsttagare for övrigt blir det bara 25 procent. De flesta andra är inte intresserade av detta. De hoppas att ra behålla en anställning i offentlig sektor och sina bidrag. Någon bred medelklass med egna hem och egna måttliga men rimliga inkomster att leva på utan bidrag finns inte. Men så har det inte alltid varit. För Kciftor och svallande blod Men då var det nästan inget utrymme till vänster om moderaterna. Man hade röstat for både generalklausuler och senare socialtjänstlagen. Bort med rättssä- kerheten. Och bort med valje tanke på att det är individen och inte det allmänna som har det yttersta ansvaret. skattedebatten handlade om marginalskatter, inte om skattetryck, även ungmoderater ansåg stora formögenheter vara ett problem, "samhället" betydde "staten" och privata dagis var en verklighetsfrånvänd och oansvarig utopism. sakpolitiskt sett är det svårt att komma längre vänsterut även om revolutionärt eller pacifistiskt tungomålstalande, koftor, rödvin och svallande blod naturligtvis inte sågs i kretsen kring Gösta Bohman (vars partiledarskap blev uppbrottet från den tidsanda han verkade i). Parti för arbetssamma Det var då moderaterna var fel profilerade. Alla de väljare som motiverades av vänstervågens kraft röstade till vänster. Men många väljare önskade naturligtvis ett parti for de inititativrikas och arbetsammas legitima anspråk på utrymme for sin skaparkraft och rätt till sina egna pengar. Men moderaterna var på den tiden inte ett tydligt alternativ. I dag är det annorlunda. Nästan alla i denna kategori röstar moderat. Och det kommer de att fortsätta med så länge den moderata politiken gynnar dem. Det är viktigt med fokusering. bara 15-20 år sedan fanns denna kategori Uppmärksamhet är en bristvara och SVENSK T!DSKRIFT 107 bilden av ett parti måste vara tydlig. Med framåtanda Jag tror inte att detta mål går att kombinera med ambitionen att "bredda" partiet genom profileringar på social-, miljö- och kvinnofrågor. En sådan ambition kommer i bästa fall att gynna moderaterna, men gå ut över fp, c och kds. I sämsta fall tar den all strålglans ur moderaterna som det parti som ger stadga åt ett borgerligt forändringsalternativ. Detta betyder inte att moderaterna bör låta bli att ta fram ännu bättre socialpolitik eller miljöpolitik. Och en betydande åtgärdsinriktad fundering bör ägnas vilka strukturer och vilken mentalitet som orsakar att partiets kvinnorepresentation är dålig. Ingen dum bild Men det är ingenting som bör framhållas med någon större möda. De som tror att moderaterna vill att kvinnor skall kedjas fast vid spisen, socialbidragstagare svältas till döds i gathörnen och naturen skövlas vinner vi ändå inte genom kampanjer. Bilden av moderaterna är att det är ett parti for dem med framåtanda. De initiativrika, smarta och verklighetsinriktades parti. Ett parti for dem som vill och kan klara sig själva. Förvisso ingen vision om den universellt goda människan. Men det är trots det ingen dum bild. Den bör inte göras otydlig. 108 SVENSK T!DSKRIFT