HUR SVERIGE BLEV RIKT ANDERS E BORG Det var inte teknologiska framsteg som ångmaskinen eller ens de massiva utbildningsinsatser som genomfördes under 1800-talet som låg till grundför den exceptionella ekonomiska utvecklingen i Sverige. Det handlade snarare om en serie institutionella förändringar. Det visarJohan Myhrman i sin bok "Hur blev Sverige rikt?". E n industriarbetares reallön har utvecklats svagt sedan mitten av 1970-talet. Välståndsutvecklingen i Sverige har halkat efter den övriga industrivärlden. Den politiska och ekonomiska debatten har varit hård om orsakerna till de ekonomiska problemen. Svalt intresse Samtidigt har debatten hittills dragits med ett allvarligt tillkortakommande: det snäva tidsperspektivet. Få svenska ekonom-historiker har varit intresserade eller lämpade för att ge den nödvändiga historiska reliefen. En rad debattörer, bl.a. Cecilia Stegö, har varit inne på frågan, men från den vetenskapliga sfaren har intresset varit svalare. Medan forskare som Douglass North och Nathan Rosenberg diskuterat industrialismens grunder ur ett teoretiskt perspektiv har ANDERS E BORG arbetar med politisk analys åt Carl Bildt. svenska ekonom-historiker förblivit mer historiker än ekonomer och därmed också tenderat att bli mindre intressanta i samhällsdebatten. Handelsprofessorn Johan Myhrman har nu givit ett substantiellt bidrag till diskussionen om våra ekonomiska problem med sin Hur blev Sverige rikt?. Myhrmans ambition är inget mindre än att skriva om praktiskt taget hela Sveriges ekonomiska historia samtidigt som han vill presentera en ny teoretisk utgångspunkt för den nationalekonomiska forskningen. Med glasögon från den moderna institutionalistiska skolan visar Myhrman på att de traditionella tolkningarna av den ekonomiska utvecklingen sedan slutet av 1700-talet och framåt kan ses ur nya perspektiv. Den nya nationalekonomin Teoretiskt har den moderna nationalekononlin under de senaste decennierna varit centrerad till att analysera skeenden utifrån den allmänna jämviktsteorin. Den teoretiska ansatsen har byggt på en perSVENSK TIDSKRIFT 99 fekt konkurrensmodell med perfekt information, automatiska anpassningar av utbud och efterfrågan, statisk effektivitet och passiva ekonomiska aktörer. Begränsningen med denna modell är att den inte formår forklara en lång rad funktioner i en normal ekonomi. Den renodlade neoklassiska modellen ger inga övertygande svar på varfor foretag existerar, vilken roll entreprenören har, varfor priserna varierar också på en lokal marknad, varfor arbetsmarknaden inte återgår till jämvikt efter en lågkonjunktur och vilken roll äganderätten och andra rättsinstitut spelar. Spontana institutioner Den institutionalistiska ansatsen, med banbrytare som nobelpristagaren Ronald Coase, Armen Alchian, Harlod Demsetz, Douglass North och Oliver Williamson, bygger på en radikalt annorlunda utgångspunkt. Den centrala frågeställningen är hur en ekonomi, med transaktionskostnader, bristfällig information och externaliteter hanterar samspelet mellan individerna på ett effektivt sätt. Kärnan i svaret är att det spontant, utan medveten utformning, kan växa fram institutioner som nedbringar transaktionskostnaderna och leder till att individernas frivilliga interaktioner framdet ineffektiva systemet for att koordinera användningen av radiofrekvenser. Coase centrala tes var att frekvenserna borde betraktas som en vanlig ekonomisk nyttighet och användningen av frekvenserna borde baseras på marknadspriser. I det administrativa systemet, med nollpriser, skulle alltid efterfrågan överstiga utbudet, resursanvändningen bli ineffektiv och incitamenten for teknisk utveckling allt for svaga. Överflödigt regleringssystem För att marknadspriser skall uppstå, konstaterade Coase, måste vi ha klart definierade äganderätter och det måste foreligga en rättslig struktur som gör det möjligt att sluta frivilliga kontrakt om villkoren fOr resursanvändningen. Givet att äganderätterna definierades skulle det inte uppstå några oöverstigliga problem med att den ena radiostationen störde den andra och därfor, hävdade Coase, behövdes inte det administrativa regleringssystemet. Coase artikel innebar en intellektuell revolution och det är knappast en slump att den uppfoljande artikeln The Problem of Social Costs, kommit att bli en av den mest citerade under såväl 1970- som 1980-talen. bringar ett resultat som överträffar vad Nyttigheter som kan uppnås genom administrativa Det revolutionerande i Coase artikel var beslut och politisk styrning. for det fOrsta att han visade att effektivitet i en ekononli var direkt kopplat till den Illustrativa radiofrekvenser institutionella ramen for marknaden. Den engelske ekonomen Ronald Coase Ägandet och effektiviteten var inte två skrev i slutet av 1950-talet en artikel The separata frågor. Genom äganderätten Federal Commmunication Commission om avgränsas bestämmanderätten till olika 100 SVENSK TIDSKRIFT nyttigheter. Ägarna kommer, i en ekonomi byggd på kontrakt, endast att överlåta nyttjanderätten om den nya ägaren har en användning som ger en högre avkastning givet att alla relevanta kostnaderna beaktats, vilket gör att bytena kommer att fortsätta tills dess resurserna och rättigheterna innehas av de aktörer som också kan göra bäst samhällsekonomisk nytta av dem. Effektivitet, visade ningarna ofta återspeglade att det förelåg transaktionskostnader och att de s.k. marknadsmisslyckandena därmed faktiskt återspeglade en korrekt avvägning mellan samhällets kostnader och intäkter. Att likställa förekomsten av externa effekter med samhällsekonomisk ineffektivitet menade Coase var vetenskapligt ohållbart. Coase, kan inte diskuteras utan att vi dis- Sveriges utveckling kuterar det ramverk av institutioner som Efter Coase banbrytande artikel har regler, sedvänjor, kontrakt, moral och forskningen kring samspelet mellan äganderätter. marknaden och institutioner kommit att växa explosionsartat. Johan Myrhnuns Klar diftnition För det andra visade Coase, vilket blev det centrala temat fcir den uppföljningsartikel som efterfrågats, att externa effekter dels kunde hanteras inom ramen fcir en marknadsekonomi och dels att de inte nödvändigtvis var ett uttryck fcir att marknaden ledde till ineffektivitet. Coase framhöll att dessa fenomen ofta kunde hanteras genom att staten och domstolarna ger äganderättigheterna en klarare definition. Externa effekter, konstaterade Coase, tenderade ofta att drabba resurser som sjöar, hav och luft där klara individuella äganderätter inte definierats. Drabbade bönder I den samhällsekonomiska bedömningen måste man, framhöll Coase, också inkludera transaktionskostnaderna fcir att kontakta och nå enighet mellan de drabbade bönderna, fastställa värdet av skadorna, forhandla fram ett avtal med fabriken om kompensation och övervaka att avtalet uppfylls. Coase menade att marknadslösstudie över den svenska tillväxten är ett exempel på detta. Myhrman utnyttjar den institutionella teorin som grund, vilken han också utvecklar, fcir en studie av Sveriges ekonomiska utveckling. Ur ett institutionalistiskt perspektiv blir den centrala forklaringen till Sveriges exceptionella förvandling från fattighus till välfärdsstat inte naturresurser, teknologiska genombrott, brittisk importefterfrågan på svenska varor eller ens den stigande utbildningsnivån. Dessa faktorer, som varit de traditionella förklaringarna, är viktiga faktorer och uttryck fcir att Sverige växlade upp på en högre tillväxtbana, men de håller inte som grundläggande förklaring. Startmotor Myhrman argumenterar övertygande mot hypotesen att den brittiska expansionen utgjorde startmotor fcir den svenska tillväxten. Han framhåller att Storbritannien vuxit snabbare än Sverige i mer än hundra år. Varfor hade då inte SVENSK TIDSKRIFT 101 den exportledda tillväxten inträffat tidigare? Han påpekar också att teknologiska genombrott som ångtnaskinen knappast forklarar varfor det var just Sverige, snarare än Portugal eller Belgien, som följde det brittiska genombrottet och därtill lyckades uppnå hög tillväxt under 100 år. I Hur blev Sverige n"kt? poängteras också att det knappast kan ha varit utbildningsnivån i sig som legat till grund for tillväxten eftersom Sverige uppnått en relativt hög bildningsnivå långt innan vi växlade upp på en hög tillväxtbana. Mynjotsystem Istället ser Myrhman de institutionella forändringarna under slutet av 1700-talet och början av 1800-talet som den grundläggande orsaken till Sveriges tillväxtunder. Efter forfattningsreformerna 1809 följde, for att citera Myhrman, "en period på cirka femtio år när nya instituserades i och med den nya civilrätt som växte fram. Det blev nu tydligt att det är individen som står i centrum och att medborgarna ges möjligheter att sluta avtal och forvärva egendom av varandra på lika villkor. Högre tillväxtspår Det liberala samhällsklimatet skapade goda forutsättningar for en entreprenörsoch foretagarkultur. Det politiska och det sociala systemet var sådant att stabiliteten gav säkerhet åt investeringar och garanterade den långsiktighet i regelsystem som är nödvändig for att en långsiktig överväxling till ett högre tillväxtspår skall vara möjligt. Myhrman framhåller särskilt betydelsen av att konstitutionsforändringarna 1809 gav en stabil politisk miljö for de snabba samhällsforändringarna. Avgörande skiftesriformer tioner utvecklades inom nästan alla sek- Även skiftesreformerna omnämns torer i landet". Myhrmans framställning. Det är dock Det handlade om att grunderna lades något forvånande att Myhrn1an inte ger for ett fungerande finansiellt system med större tyngd åt denna process inom jordbanker och marknadsräntor. Genom bruket. Att klara och tydliga äganderätter institutionella forändringar, med bl.a. ett till jordbruksmark definierades hade dels myntfotsystem och en oberoende riks- betydelse genom att det bröt upp det bank fick vi en monetärregim som min- tidigare kollektivistiska systemet, vilket skade riskerna for inflation, vilket är en hade en avgörande betydelse for den grundläggande fOrutsättning for god till- snabba ökningen av produktionen som vi växt. Samtidigt forbättrade den nya akti- upplevde under 1800-talet dels genom eholagslagstiftningen forutsättningarna att det skapade en rättighetsstmktur som for investeringsfinansiering och risksprid- kunde pantsättas och belånas, vilket sanrung. nolikt måste ha bidragit till finansieringen av den tidiga industrialismen. Individen i centrum Att Myhrrnan inte ger skiftesreformen Det ekonomiska regelverket individuali- någon mer framträdande roll kan tyckas 102 SVENSK TIDSKRIFT forvånande mot bakgnmd av exempelvis l hur North och Thomas behandlar den engelska industrialismen i The Rise cif the Westem World. Förstärkta incitament Den centrala tesen i Myhrrnans tolkning är att de politiska, ekonomiska och sociala institutionerna systematiskt forändrades så att incitamenten for individerna att satsa på utveckling och tillväxt forstärktes. Förändringarna av äganderättsregler, annan lagstiftning och sociala konventioner var sådana att sambandet mellan den privata nyttan av investeringar i marknadsproduktion kopplades närmare den samhällsekonomiska. De institutionella forändringarna underlättade en process där resurser, kapital och arbetskraft, överfordes till verksamhet det var devalveringen 1932 som ledde till att Sverige kom ur trettiotalskrisen menar Myhrrnan att fokus borde läggas på de fasta spelreglerna. När kronan återknöts till pundet sonmuren 1933 blev bindningen trovärdig därfor att vi dessforinnan långvarigt och stabilt foljt en strikt norrnpolitik. Eftersom "sammanbrottet foregåtts av en lång period - åttio år - med en stabil och fullt trovärdig monetär institution" var hushållens förväntningsbild formad av stabilitet snarare än av ackonm1odation, vilket gjorde att operationen lyckades, argumenterar Myhrrnan. Utifrån denna forklaring var det inte en klok svensk politik, utan den expansiva penningpolitik som britterna bedrev som tog Sverige ur recessionen. Återgick till normpolitik med bättre avkastning och högre pro- Två kommentarer kan tillforas duktivitet. Myterna om Sverige Myhrrnan väljer också att diskutera de problem Sverige upplevt under 1900- talet. Det intressanta med Myhrrnans moderna historieskrivning är att han, liksom många andra forskare under senare år, omprövar etablerade sanningar om bl.a. stabiliseringspolitiken. Det var, som också Erik Lundberg och Lars Jonung tidigare visat, inte den begränsade finanspolitiska stabiliseringspolitik som bedrevs efter kohandeln mellan socialdemokraterna och centern som förde Sverige ur trettiotalets stålbad. Fasta spelregler Myhrn1ans tolkningen. För det forsta tonar han snarare ner än motsäger betydelsen av devalveringen 1932. Han visar inte att Jonung och Lundbergs tolkning är felaktig, snarare kompletterar och utvecklar han deras tolkning. Det bör dock påpekas att ävenjonung hänvisat till att riksbanken återgick till normpolitik även om Jonung mer betonat betydelsen av prisstabilitetsnorrnen. Släppte den fasta kopplingen För det andra är omdömet att perioden fore återkopplingen sonunaren 1933 prä- glades av stabilitet, inte oemotsägligt. Under forsta världskriget släppte Sverige den fasta kopplingen till guldet och under 1920-talet upplevde vi såväl inflation som Medan Lundberg och Jonung hävdat att 1 deflation. I själva verket var det tidiga SVENSK TIDSKRJFf 103 \ \ 1900-talct en period av betydande penningpolitisk osäkerhet och turbulens. Det är inte självklart att hushållen forväntade sig en återgång till en politik byggd på fasta spelregler, vilket möjligen kan ha bidragit till att 1930-talskrisen blev mer utdragen än vad som annars varit nödvändigt. avtalen skapade stabilitet. Det forefaller knappast orimligt att hävda att den marknadsmässiga arbetsmarknaden spelade en mer avgörande roll for att vi under efterkrigstiden upplevde en snabb produktivitetsutvecklingen och en i det närmaste permanent full sysselsättning. Det kan tyckas förvånande att Myhrman, mot bakgrund av hans teoretiska utgångsTvivelaktig utgångspunkt punkt, fåster så stor vikt vid arbetsmarkEn invändning som kan riktas mot nadens makrostruktur istället for att fokuMyhrmans framställning är att han i sera på rnikronivån. behandlingen av den svenska modellen tenderar att välja ett makroperspektiv, trots att hans teoretiska utgångspunkt borde tala för en analys som bygger på effekterna av institutionella förändringars påverkan på incitamentsstrukturen. Myhrman väljer att framhålla betydelsen av Saltsjöbadsavtalen. Man måste då konuna ihåg att dessa avtal slöts på en marknad med en incitamentsstruktur som präglades av flexibla löner, en betydande lönespridning, låga marginalskatter, låga ersättningar vid arbetslöshet, hög avkastning på utbildningsinvesteringar, en mycket liberal arbetsrätt och en betydande geografisk rörlighet. Myhrman menar att de centrala Skapat en grund Myhrmans tolkning av Sveriges moderna ekonomiska historia är inte invändningsfri. Det är ingen intressant forskning. Genom att skära en rad intressanta frågor ur ett institutionalistiskt perspektiv öppnas dock en rad intressanta frågor som borde kunna representera en intressant utmaning for den fortsatta debatten. Johan Myhrman har inte givit oss de slutgiltiga svaren, men han har skapat en grund som gör att vi bättre vet vilka frågor som bör ställas och inom vilka områden det är värt att söka, vilket torde vara det yttersta syftet med god forskrung. 104 SVENSK TiDSKRIFT