ETT EUROPEISKT PERSPEKTIV o •• PA ARBETSLOSHETEN KURT WICKMAN I Europa har cirka 1Omiljoner nya jobb skapats sedan70-talets början. I USA skapades under samma tid 30 miljoner nya jobb. Den stora skillnaden borde leda till eftertanke, inte minst när det gäller fackföreningarnas förkärlek för att skydda de som har ett jobb på bekostnad av de arbetslösa. A rbetslösheten i Europa var i mitten av 1970-talet 2.5 procent. I realiteten d.dde överfull sysselsättning. Ett decennium senare hade arbetslösheten stigit upp mot 10 procent. Vi fick bevittna ett märkvärdigt fenomen: trots sju års stigande tillväxt under 1980-talet, unikt i konjunkturhistorien, fortsatte arbetslösheten i Europa att stiga: från drygt 8 procent år 1982 till 11 procent år 1991. Vi obse~erade hög ekonomisk tillväxt och hög arbetslöshet samtidigt. Högre arbetslöshetstal Vid konjunkturnedgången fd.n 1990 steg arbetslösheten i Europa och är i dag över 12 procent. Vad som inträffat är också att Sverige anslutit sig till det allmänna europeiska mönstret under 1990-talet, möjliFil. dr. KURT WICKMAN ärfoifattare. gen på väg mot ännu högre arbetslöshetstal. Immun arbetslöshet Politiker och ekonomer har känt sig vilsna infcir det oväntade i utveckligen. En slutsats som förefaller vara säker är att den nuvarande tillväxten av arbetslöshet knappast rör sig om ett "naturligt" fenomen i en vanlig konjunkturnedgång. Den gamla arsenalen av ekonomisk-politiska medel kan inte mer användas. Det keynesianska standardreceptet att öka offentliga utgifter fcir att hålla ned arbetslösheten kan väl knappast ha fatt en mer grundlig prövning än under 1990-talet. Under de senaste två åren har i Sverige budgetunderskotten varit större än 200 miljarder om året. Helt parallella erfarenheter finns i andra europeiska länder. Men arbetslösheten har visat sig märkvärdigt immun mot alla sådana mediciner. SVENSK T!DSKRIFT 323 HöJd produktivitet och lägre sysselsättning Det faktum att traditionell ekonomisk politik inte längre kan användas betyder inte att det saknas säkra observationer och slutsatser. Den sysselsättningslösa tillväxten har flera komplicerade orsaker. Den forsta är att den europeiska tillväxten sedan mitten av 1970-talet har åstadkommits genom att höja produktiviteten, särskilt i den privata sektorn: en bättre utbildad aktiv arbetskraft har styrts mot att använda allt mer sofistikerade maskiner. Uppdrivna kostnader for arbetskraft i Europa har motiverat foretagare att välja sådana strategier for anställning. Med fackliga lagar som gjort det så svårt att avskeda eller ens omplacera arbetskraft, blir det nästan alltid fordelaktigt for ett foretag att vidareutbilda sin arbetsstyrka i stället for att nyanställa. Rationaliteten i strategin understryks också av att ingångslönerna for ny arbetskraft är höga. Ökat kunnande En sådan strategi åstadkommer nu verkligen tillväxt, men ger fi nya arbeten. Vi fir ett sådant mönster som vi kunde se under 1980-talet. Det genomsnittliga kunnandet for den aktiva arbetsstyrkan fortsatte att stiga så mycket att det uppkommit ett gap i efterfrågan mellan lågutbildade och välutbildade på arbetsmarknaden. Lönerna for välutbildade har stigit kraftigt, men åstadkommer bara att spärrarna blir högre for sämre utbildade att ta sig in: centraliserade löneforhandlingar har möjliggjort for aggressiva fackfereningar att driva sådana krav på utjämning mellan grupperna att foretagen inte blir särskilt intresserade av att byta politik for anställning. Den diskussion som fOrs i dagens Sverige kring varfor fOretag hellre väljer att ta ut övertid av sina anställda än att anställa ny arbetskraft, kan forklaras mot denna bakgrund. Det är inte heller troligt att ens en långvarig högkonjunktur for exportforetagen kommer att leda till särskilt mycket nyanställningar. I denna mening är den nuvarande krisen i arbetsmarknaden inte av traditionell typ. Det är sannolikt att den svenska arbetslösheten kan komma att permanent stanna på den genomsnittligt höga europeiska nivån. Det finns inga unika "svenska" recept som skulle forklara att sysselsättningen varaktigt skulle bli högre i Sverige under resten av 1990-talet. Få nya arbeten i Europa många i USA I Europa skapades omkring 1O miljoner nya arbeten från böljan av 1970-talet till böljan av 1990-talet. Det är märkvärdigt fi. Nya arbeten skapades också i stor utsträckning inom två problematiska områ- den: den offentliga sektorn och de mycket stora foretagen. Innan vi kommenterar detta, kan det vara lämpligt att järnfora med USA under samma tid. Mellan 1971 och 1990 tillkom mer än 30 miljoner nya arbeten i USA. En stor del av dessa jobb kom i små eller nybildade foretag, med relativt låga kapital- 324 SvEN sK TI DSKII.I FT och lönekostnader. Lägre lönekostnader medförde att amerikanska arbetare med lägre kunnande löpte lägre risk att bli arbetslösa än sina europeiska kollegor. Gapet i efterfrågan mellan hög- och lågutbildade blev helt enkelt inte lika stort som i Europa. En mer gynnsam atmosfär av regleringar och skatter- som en följd av att fackföreningarna är svagare - bidrog säkert också till det bättre resultatet. LÄgre produktivitet Det svagare europeiska resultatet ska tolkas mot bakgrund av att de stora fåretagen betalar de högsta lönerna och dessutom har hög fackfåreningsanslutning. Det drev upp den genomsnittliga inkomsten väsentligt. Den andra källan till nya arbeten har dock en helt annan karaktärden offentliga sektorn, med avsevärt lägre produktivitet. I själva verket förefaller det som om den europeiska ekonomiska tillväxten särskilt mycket använts for att finansiera en närmast explosionsartad tillväxt av den offentliga sektorn. Den genomsnittliga nivån får totala offentliga utgifter i de europeiska OECD-länderna (hela Västeuropa) steg från 28 procent av BNP år 1960 till omkring 44 procent år 1990. En stor del av finansieringen har skett genom skatter på löneutbetalningar. Tyska, franska eller svenska arbetsgivare betalade som mest 4o-SO procent i sådan löneskatt, ibland kallad arbetsgivaravgift. Fackföreningarnas nya strategi Fackföreningarna gick under 1980-talet - med accepterandet av hög arbetslöshet - in i en ny strategi. Centraliserade lönefårhandlingar tenderade att driva upp lö- nen får lågutbildade mycket högt och samtidigt garantera en snabb "löneglidning" - löneökningar utöver de centrala avtalen - får de högproduktiva. Det innebar att fårhandlingarna försvagade sambandet mellan löneutbetalning och produktivitet. Marknaden kom att reagera på ett rationellt vis - hög efterfrågan på välutbildad arbetskraft och fallande efterfrågan på lågutbildade. Det kanske i förstone kan verka förvå- nande, att fackföreningarna bidragit till att skapa arbetslöshet och dessutom fortsätter agera efter en strategi, som bidrar till att permanenta arbetslösheten. Det blir lättare att förstå, om vi istället väljer att uppfatta fackföreningar som ombud får dem som har arbete - "insiders" - och därfår primärt blir intresserade av att skydda höga lönenivåer får dessa. Som en följd blir det då rationellt att skärma av konkurrens från arbetslösa- "outsiders" i vid mening. Höga ingångslöner och hög arbetslöshetsersättning kan lösa uppgiften att avskärma. Drakonisk inkomstpolitik Fackföreningarnas nya roll gör att tankarna på ett "socialt kontrakt" knappast kan uppfattas som möjliga. Det är osannolikt att man skulle vara intresserade av att hålla tillbaka löneökningarna mot att vissa generella offentliga utgifter skulle behållas, så som nu föreslås i debatten. Finansiärer och mottagare av fårmånerna är S v e N sK TIDsKRI FT 325 inte samma grupp. För att genomfora en sådan finansiering av offentliga utgifter skulle det krävas en relativt drakonisk statlig inkomstpolitik. Ty annars skulle arbetsmarknaden genom "löneglidning" garantera att löneökningarna kommer till stånd i alla fåll. Men veterligt är inget politiskt parti berett att foreslå detta. Ett inslag i fackforeningamas ointresse for de arbetslösa kan också vara, att de uppfattas som svåra att anställa, åtminstone utan att kvalificera sig for höglönearbete genom utbildning. Arbetsplatser med stora inslag av lågkvalificerad arbetskraft har forskjutits bort från Europa under perioden. De arbetare som friställts har då helt enkelt hamnat vid sidan av arbetskraften med kunskaper som snabbt blivit foråldrade. Det tyska exemplet Det komplicerade i denna insider-outsider-strategi kan belysas med hjälp av ett tyskt exempel från maj 1993. De västtyska fackforeningama uppmuntrade östtyska arbetare att strejka for kravet att lö- nerna skulle höjas till 80 procent av den västtyska nivån. Men eftersom produktiviteten bland de östtyska arbetarna är vida lägre, blev därmed de östtyska arbetarna betydligt dyrare att anställa än de västtyska. Den östtyska arbetslösheten fortsatte att vara hög och den höga lönenivån avskärmade de västtyska fackforeningsmedlemmarna från östtysk konkurrens. Det tyska exemplet ger ovanligt tydligt bilden av de två sektorerna av arbetsmarknaden, så som den delar upp sig mellan högproduktiva och lågproduktiva arbetare. Arbetslösheten är mycket hög i östra Tyskland och relativt låg i västra Tyskland. De västtyskt styrda fackfåreningama garanterade att de högproduktiva västarbetarna gavs möjlighet att flytta sin verksamhet till östra Tyskland, där de är konkurrenskraftiga. Den högre östtyska tillväxttakten har gjort detta alternativ attraktivt. Samtidigt blockerades de östtyska arbetarna från att konkurrera med de västtyska, sedan generalstrejken drivit upp kostnaderna for dem alltfor högt. Den accelererande östtyska ekonorrriska tillväxten har därmed skapat ta nya arbeten får östtyska arbetare. skattepolitik och "låglönechock J1 För att ta en jämforelse kan den avsevärt lägre löneskatten i USA jämforas. Där ligger dessa skatter mellan 12-15 procent, vilket också gäller Storbritannien. Vi har här ett arv från Reagan-perioden i USA och Thatcher-epoken i Storbritannien. För USA:s del kan vi sedan ett år se den starkaste återhämtningen i Västvärlden, där tillväxter på årsbasis ligger mellan 3 och 4.5 procent. Och Storbritannien är det forsta land i Västeuropa som inlett en ekonomisk återhämtning, trots betydligt sämre forutsättningar än till exempel Frankrike. För att forstå den snabbt ökande arbetslösheten bland de lågutbildade kan det vara av betydelse att påminna sig, att 1980-talet definitivt sett fodelsen av ett världskapitalistiskt system. Det är framfor 326 SvENsK TJOsKRIFT allt de centrala finansmarknaderna som i dag är sammankopplade på ett sätt som det inte finns historiska föregångare till. Kapitalet är blixtsnabbt rörligt över hela jorden, och det reagerar på skillnader i fårdelar och nackdelar mellan olika regioner sitt sökande efter bästa investeringsmiljö. Ny global rörlighet Gynnsamma institutionella fårhållanden och l;lga lönekostnader har placerat särskilt Ostasien som en särskilt intressant region får europeiskt kapital under det senaste decenniet. Det är särskilt europeisk industri som expanderar i Ostasien. Lågproduktiva arbetare i Europa kan inte konkurrera med ostasiatiska arbetare, vars löner ligger på omkring 30 procent av den europeiska lönenivån får samma arbeten. Den nya globala rörligheten hos kapital gör att denna konkurrens blivit permanent. I längden kan inte en svensk arbetare betalas avsevärt mer än till exempel en arbetare i Malaysia. En världsvid utjämning av löner pågår. Om europeiska fackföreningar fortsätter att hävda bastanta löneskillnader, åstadkommer man bara ännu högre arbetslöshet. Lågskatteregim Europeiska länder som Sverige och Finland har svarat med att etablera en lågskatteregim. Det har attraherat utländska investeringar, men sådana rörelser måste alltid bli begränsade så länge aggressiva fackföreningar kan antas påverka lagstiftningen i framtiden och den massiva stadsskulden gör hög inflation i Sverige till en definitiv möjlighet. Det är också tveksamt hur mycket till exempel den svenska kapitalimporten påverkar arbetslösheten. Importen verkar främst ske i så- dana sektorer som ger sysselsättning bland välutbildade arbetare, det vill säga på områden där arbetslösheten redan är liten. Europa har via arbetsmarknaden helt enkelt utsatts får en häftig relativprischock som yttrat sig i en permanent hög arbetslöshet. Det är svårt att se hur problemet ska kunna lösas utan mycket djupgående fårändringar i den europeiska arbetsrätten. Förändringar i beskattning, regleringar och fackföreningarnas rollligger i förlängningen. Det är svårt att se något sådant uppvaknande i de europeiska regeringarnas politik eller allvarliga fårsök i EV-kommissionens omskrivna Vitbok över europeiska arbetsmarknader. "Realräntechock" En annan förbisedd faktor är att den svenska ekonomin - i mindre grad de europeiska - utsatts får en realräntechock, med början från maj 1991, då kronan knöts till EU:s avräkningsvaluta ECU:n. Höga räntor och låg inflation har gjort att ett fundamentalt pris i ekonomin- priset på kapital- har höjts rejält och i ett slag. Det flr utomordentligt långtgående konsekvenser. Låt oss ge några exempel. Kapitalintensiv produktion konkurreras ut. Det tydligaste exemplet är fastigSVENSK TIDSKRIFT 327 ----- . - ... .. ~--- hets- och byggnadskrisen. Fastighetsforetagen har tappat börsvärde på 80-85 procent på några år. Byggvolymen har på ett par år fallit med omkring 60 miljarder kronor. Hushållen har dragit ned alla investeringsplaner. Ett högt sparande motiveras av att realräntechocken ökat hushållens relativa skuldsättning och att hushållen forväntar sig fortsatt höga realräntor. Det rationella är då att spara genom att betala tillbaka lån i en så hög takt som möjligt och avstå från att ta upp nya. flla grundadeförslag Det leder till att inhemsk efterfrågan fallit bort. Det slår särskilt mot svensk industri, som har en hög koncentration på vitvaror, bilar och andra varaktiga konsumtionsvaror. Byggindustrin registrerar en "all-time high" i arbetslösheten, nära 30 procent, med regionala variationer upp mot 40 procent. Men orsakerna till den fallande efterfrågan är sådana, att forslag om att någon tänkt regeringen skulle "öka efterfrågan" och på så sätt "skapa jobb" förefaller illa grundade. Om en så- dan regering höjer skatten och köper fler kylskåp och bilar till polisen, faller till exempel i andra änden mer privat efterfrå- gan bort som en fciljd av den högre skattesatsen. I den svenska diskussionen - men den finns också hos europeiska socialister - har man observerat att hushållen i massiv skala övergått från konsumtion till sparande under 1990-talet. Det är en av effekterna av realräntechocken. Det har lett till att gamla strategier på nytt kommit fram hos flera partier som går ut på att höja skatten på hushåll. Det antas helt enkelt att hushållens sparande ger politiker upplysning om att det fins ett "utrymme" fcir att omvandla spararrdet till skatt. Sedan 50 år har detta varit ett återkommande argument fcir skattehungriga politiker att expandera den offentliga sektorn. Högre rationalitet Men bakom skattehöjande forslag finns en hel rad invecklade överväganden, som alla går tillbaka på någon grumlig foreställning om statens roll i en samhällsekonomi. Staten antas ha någon sorts högre rationalitet än medborgama - staten kan spendera hushållens sparande på något mer effektivt eller "rättvist" sätt än vad i grunden ansvarslösa medborgare är beredda att göra. Det faktum att hushållen drivs av helt rationella - och långsiktigamotiv fcir att klara hushållets eget ekonomiska åtagande hörs mer sällan i diskussionen. Det är heller inte vanligt i statsrådspläderingar att påminna om att hushållens strategi äventyras av en politik som hela tiden vrider åt skatteskruven, när medborgare anpassar sig genom att öka sparandet. Politikers hegelianska - alternativt beströrnianska - statsuppfattning har egentligen mycket lite som talar fcir sig. Det är mer fruktbart att uppfatta offentliga tjänster som vilka andra tjänster som helst som bjuds ut i en marknad. Staten ska bäst järnforas med till exempel en oljepanna, där konsumenten betalar ett 328 SVENSK TIDSKRIFT bestämt pris för att fl ut tjänster som uppvärmning av bostad och varmvatten. När det kommer bättre teknologier för uppvärmning ändrar sig konsumenten och slutar utnyttja tjänster från oljepannan. Därmed faller också hans betalningsansvar för de gamla tjänsterna bott. Nya strategier behövs - men kommer de fram? Det nya mönstret i den europeiska arbetslösheten medför, att den som accepterar bara traditionella politiska metoder, mest kan förvärra. Den som vill åstadkomma väsentliga förändringar flr gå till roten -djupa ingrepp i arbetsrätten förefaller vara ett ofrånkomligt första steg. Men samtidigt är arbetsmarknadspolitiken bevakad av samhällets allra starkaste intressegrupper. Europeiska politiker - för att inte tala om svenska - har länge visat sig svaga gentemot dessa intressen. Prognosen för att det ska gå den här gången är kanske inte lysande. SvENsK TmsKRIFT 329