ROBERT L. WOLKOFF: DEN LIBERALA DEMOKRATINs MOTSAGELSER E tt gammalt talesätt: "Man vet inte vart man är på väg, om man inte vet varifrån man kommit". Sanningen i detta lyser klarast i den ettriga debatten kring multikulturalism och beledsagande spörsmål: Politisk "korrekthet", rninoritetsrättigheter, dekonstruktionismens utmaning av den klassiska litteraturen. Förtjänar diskussion Multiculturalism and The Politics of Recognition är således ett välkommet och strålande undantag från det allmänna debattläget. Essäisterna som har bidragit till denna samling skisserar den liberala demokratins inneboende motsägelser - motsägelser som fortjänar genomtänkt disskussion snarare än högljudd retorik på de politiska barrikaderna. I den essä som har givit boken dess titel, beskriver den politiska filosofen Charles Taylor två grundläggande forändringar i perspektiv som tillsammans skapat den moderna identiteten. Då Multiculturalistn atJd 71Je Politics of Recog,ition, An Essay by Charles Taylor, with commentary by Amy Gutmann, editor, Steven C. Rockefeller, Michael Walzer and Susan Wolf, Princeton University Press, 1992. rigida samhälleliga hierarkier försvann, forsvann också begreppet "ära" ("honor"). Det ersattes med begreppet "dignitet", något inneboende i varje människa qua människa. Samtidigt, med individualismens frammarsch, inträffade en "förskjutning av den moraliska tonvikten". "Att vara sig själv", snarare än att "ha rätt" enligt ett bestämt moraliskt schema, blev ett avgörande element i att vara helt mänsklig. Intim dialog Taylor bevisar hur Rousseau ansvarade for denna "massiva subjektiva inriktning", och dessutom hur Herders tillämpning av denna ide blev "den moderna nationalismens mest grundläggande utgångspunkt." - på både gott och ont. En naturlig följd av dessa utvecklingar var att frågan om "erkännande" ("recognition") av individens identitet fick en brinnande ny angelägenhet. Tidigare, var sådant erkännande nästan automatiskt, något som skedde i enlighet med en bestämd och hierarkisk samhällelig ordning. Då identitet blev allt mer subjektiv, krävde "erkännande" en alltmer intim "dialog" mellan samhället och individen. 278 SVEN SK TIOSKRIFT Problemet är bara att denna "dialog" ställer motsägande krav. "Vi erkänner med rätta bara det som är universellt närvarande - alla har ju sin identitet - genom att erkänna det som är unikt i var och en. "Betoningen på dignitet leder åt allmänmänskligt håll- "mänskliga rättigheter", för alla. Betoningen på individuell identitet kräver däremot en "skillnaders politik" ("politics of difference"). De som betonar järnlikhet fördömer "individualisterna" som främjare av diskriminering (oavsett om avsikten med den är positiv eller negativ). De som betonar individens identitet anklagar "universalisterna" för främmandet av på- tvingad (och ofta totalitär) homogenitet. Lika respekt Den aktuella fråga som multikulturalismen ställer, innebär emellertid ett mer långtgående krav. Inte bara det att alla människor, som tänkande varelser, eller som tillhörande och skapare av mänskliga kulturer för~änar lika respekt - utan också att dessa kulturers moraliska och intellektuella alster själva för~änar lika respekt. Detta krav verkar vid första ögonkastet vara oresonabelt. Samhälle, tycker man, bör vara neutralt sådana "urvärderingsfrågor". Det är opassande för ett liberalt samhälle att anse en viss kultur vara överlägsen andra, eller att hävda att alla kulrurer är av lika värde. En sådan bedömning, anser Taylor "kan inte Principiellt tänkande befallas av en moralisk princip." DessTill detta redan imponerande komplex utom skulle en sådan "bedömning på beav ideer, tillägger Taylor Kants åsikt att gäran vara ett agerande av hisnande nedgrunden för mänsklig dignitet är var och låtenhet. Det kan inte allvarligt menas ens kapacitet för principiellt tänkande. som genuint tecken på respekt." Denna kapacitet är något som alla människor delar - i motsats till konsekvenserna av sådant tänkande, som ofta går starkt isär. Ronald Dworkin, som Taylor citerar, visar vad detta i praktiska termer innebär. Han skiljer mellan det liberala samhällets "procedurmässiga" och "substantiva" förpliktelser. "Ett liberalt samhälle är ett som...inte tar någon substantiv ställning beträffande livets ändamål. Samhället är i stället förenat kring en starkt procedurmässig förpliktelse att behandla människor med lika respekt." Älsklingsteori Taylor understryker dessutom på ett strå- lande sätt varför dekonstruktionismen - som anser att alla moraliska och kulturella mått etableras av, och har för avsikt att förstärka, den rådande maktstrukturen - har blivit multikulturalismens älsklingsteori. "En positiv bedömning på begäran är rentav nonsens, om inte någon sådan teori anses vara gällande." I själva verket, påpekar Susan Wolf i sin kommentar till Taylor, är ett sådant krav självmotsä- gande. Det är "sammanflätat med ett förnekande av alla möjliga måttstockar, och SVEN SK TI OS KR..I FT 279 skulle således undergräva bedömningar vissa värderingar, men som sedan måste av lika värde i samma utsträckning som brottas med kampen att lindra spänningar den undergräver bedömningar av mindre som uppstår mellan de "officiella" värdevärde." ringarna och de medborgare som inte delar dem. Styr våra attityder Frågan är emellertid: Är liberalismen faktiskt neutral, eller är den per definition hegemonisk? Är det inte sant att liberalismen främjar vissa värderingar som, på osynligt sätt, som luften vi andas, styr våra attityder beträffande folk och kulturer? Har den främjat "icke-erkännande" ("nonrecognition"), eller värre, "förvridet erkännande" ("rnisrecognition") av "andra" - i så fall, ett slags förtryck, som till och med kan hota "de andras" överlevnad? "Själva begreppet "blind'-liberalism", skriver Taylor, "är möjligtvis ett slags pragmatisk motsä- gelse, en partikularism forklädd som det universella." Utan tvekan är det på detta som de västerländska demokratierna betraktas i större delar av den muslimska världen, och det finns mer än en smula sanning i denna beskrivning. Taylor själv anser att att liberalismen måste vara "en kämpande troslära" {creed). Opraktisk liberalism Det kvarstår alltså ett val mellan två alternativ: Ett liberalt samhälle som betonar neutralitet - och däm1ed riskerar en hycklande blindhet gentemot sina egna värderingar, och sitt sätt att tvinga minoritetsgrupper att anpassa sig till dem. Eller, alternativt, ett liberalt samhälle som öppet erkänner att det är berett att främja I längden, skriver Taylor, "kan den procedurmässiga liberalismens rigiditeter snabbt bli opraktiska." Samtidigt blir den "substantiva" forklaringen till nya invandrare och kulturella grupper- "Så här gör vi i Sverige" allt mer tafatt. Med tilltagande "porositet hos gränser" {"porosity ofborders"), och beledsagande kulturell mångfald, blir det allt fler som kan svara "Såhär gör du i Sverige - du, men inte vi." Susarr Wolf sätter huvudtrycket på ordet "vi", i sin diskussion om den stora kontroversen beträffande vilka böcker som skall ingå i begreppet "stor litteratur" - en kontrovers som har drabbat amerikanska universitet under ett decennium. Ett legitimt intresse på "vår" identitet kräver en utvidgad litterär kanon, just därfor att "vi" har utvidgats. Intolerant demokrati Steven C. Rockefeller är mer tveksam än Taylor och Wolfbeträffande farorna med betoningen på etnisk identitet i stället fcir vår identitet som "bärare av en universell mänsklig natur." En sådan felaktig prioritering "kan undergräva liberalismens grunder och... öppna dörren fcir intoleransen." Må vara att demokratin hotar en viss kulturs överlevnad. "Den demokratiska vägen innebär respekt och öppenhet infcir alla kulturer, men samtidigt utmanar den alla kulturer att överge de 280 SVENSK TIDSKR II·l intellektuella och moraliska värderingar som är oförenliga med ideal som frihet, jämlikhet och det fortgående gemensamma experimentala sökandet efter sanning och välstånd. Liberalismen är en skapande metod för förvandling Cacreative method of transformation')". Respekterar skillnader Michael Walzer bidrar med den anmärkningsvärt skarpa insikten att en "neutral" liberalism som betonar lika rättigheter är bara ett alternativ som står till buds inom en liberalism som respekterar kulturella skillnader. Det amerikanska samhället, som av Horace Kallen, en av USA:s stora filosofer, har kallats en "nation av nationer", och som saknar en väl etablerad majoritetskultur, har av skäliga anledningar valt en liberalism som betonar lika rättigheter. Dessutom, påpekar han, har de invandrare som har kommit till USA medvetet valt att acceptera en spänning mellan den nya och den gamla kulturen. Andra länder, som Sverige, har i stället valt en liberalism som tillåter dem att främja sina egna nationella identiteter, medan de samtidigt (med olika grader av framgång) försöker respektera grundläggande rninoritetsrättigheter. Man kan emellertid fråga sig om de minoriteter i Sverige, vilkas medlemmar ofta består av flyktingar, asylsökande och gästarbetare, i lika stor utsträckning som invandrare till USA är beredda att låta sina kulturella värderingar ifrågasättas. Rättafrågorna Varje övergång från den ena typen av liberalism till den andra är plågsam. Detta förklarar den starka spänning som är förknippad med dessa spörsmål. Varje politiskt beslut har oundvikligen, oavsett hur begränsat det är i omfattning, långtgå- ende konsekvenser. Den flr genklang i en debatt som har pågått i århundraden. Denna rika saniling essäer gör inte anspråk på att ge entydiga svar. Men den hjälper en åtminstone att ställa de rätta frågorna. SVENSK TIDSKR.I f.T 281