LEDARE T INGSTEN FÖRSTOD INTE DEN BORGERLIGA FRIHETEN L ars westerberg upprörs i sydsvenska Dagbladet (29 juli) över Svensk Tidskrifts ledare om Herbert Tingsten nyligen. SvT kallar inte "en katt för en katt" menar Westerberg. Vi nämner inte uttryckligen begreppen liberal och konservativ, och tar inte upp frågan om termen borgerlig "bör förbehållas konservativa". SvT företräder enligt vårt syfte liberalkonservatismen vilket besvarar den första invändningen. Vi ser alltså ingen motsättning mellan friheten som kulturellt livsvillkor och traditionen som värdeförmedlare och broms på ögonblickets impulser. Och i den historiska grupperingen borgerlighet har erfarenheter av fritt samhällsliv och handel samt kulturell traditionsutveckling samverkat och berikat det praktiska livet. Vad man ideologiskt kallar detta är mindre intressant. Herbert Tingsten åtnjöt själv många fordelar av en stabil borgerlig bakgrund. Ändå speglar hans författarskap svårigheter att inse, hur europeiskt borgerliga med rötter i gammal etisk livsklokhet medverkat till civiliserad frihet. Själv betonade han i sin ungdoms darte-anda snävt järnlikheten som sarnhällsprincip. Den intellektualiserande, formallogiska ansatsen var hans primära medel i värdeanalysen. Detta fast människan äger ett brett register för att skapa och bevara värden - viljan, fantasin, konsten, allt i den ständiga förmedling av livserfarenhet som pågår i samhället, i familjer, skolor och arbetsliv och som den akademiske forskaren extraherar och ordnar. Självfallet finns Tingstens radikala upplysningsideal företrädda i Europa, jämte mer traditions- och värdeorienterade åskådningar. När vi skall välja de idelinjer som kan bära Europa och Sverige genom konunande påfrestningar torde dock Tingstens egalitära frihetslära, hans kulturradikalism och värdenihilism snarast ha mindre att ge i dag än när han utformade dem. SvEN sK TIDsKRI FT 221