KONTROLLSTATENS MENTALITET GUN HELLSVIK Regleringar och kontroll har aldrig varitfolkets melodi. Men detfinns en del besynnerliga och motstridiga undantag, till exempel när det gäller att montera in mikrofoner i människors vardagsrum. Förklaringen är sannolikt den svaga ställning enskilda åtnjuter i Sverige och lösningen måste vara att stärka de civila nätverken och gemenskaperna. O m det genomfordes en opinionsundersökning i vilken medborgarna fick svara pi fclgan om de tycker att det är bra eller dlligt med minga regler och omfattande offentlig styrning och kontroll i samhället skulle säkerligen en överväldigande majoritet svara att de tycker det är dlligt. "Alla" är ju emot ett övermitt av föreskrifter och byclkrati. Denna grundinställning var sä- kerligen en viktig orsak till stjärnskottetsnart en släckt stjärna - ny demokratis initiala framgingar. Troligen är moderatemas kritik mot en allt for mäktig offentlig sektor for övrigt en av anledningarna till den sympati en bred väljaropinion hyser for partiet. Tveeggat motstånd Men paradoxalt nog kan inte sällan motGUN HELLSVIK är justitieminister och 2:e vict ordforande i moderata samlingspartiet. svarande väljaropinion, utan att besväras av sin principiella grundinställning, i enskilda fclgor välkomna - och till och med ivrigt kräva - ny reglering och intensivare offentlig kontroll. Ibland kan dessa krav forutsätta långtgiende inskränkning av den personliga integriteten och kanske till och med ändring av grundlagsstadganden tillkomna just i syfte att skydda den enskilde gentemot staten. Motsättningen kommer naturligtvis tydligast till uttryck pi det kriminalpolitiska fältet där kraven pi rättstrygghet, det vill säga att staten skyddar medborgama mot brottsliga angrepp mot person och egendom, måste ske ocksi med iaktagande av de krav som rättssäkerheten ställer, det vill säga. att brottskampen inte far foras med vilka medel som helst. Ut mig ge nigra exempel. Positiv till huggning Orwells bok 1984 har blivit symbolen for en kritisk inställning till en stat som SVENSK TIOSKRIFT 173 vill övervaka sina medborgare in i hjärtat av deras privata sfår. "Alla" skakar på huvudet och forfasar sig över en sådan förfårlig urveckling. Samtidigt är det ingen hemlighet att många, många människor i vårt land har en positiv inställning till huggning, det vill säga att staten utan medborgarens kunskap monterar in mikrofoner i medborgarens hem for att avlyssna allt som sägs och görs av alla som vistas i bostaden. Besök av polisen Från många håll efterfrågas ett datoriserat polisiärt "forspaningsregister" . I ett så- dant register kan exempelvis införas uppgifter om alla personer som en viss kriminell person har någon som helst kontakt med. Tänk er situationen att ni fårdas längs en landsväg i bil. Vid sidan ·om vä- gen står en man och viftar frenetiskt och far er att stanna. Han forklarar att han fatt motorstopp och ber om lift till närmsta ort. Ni ger honom den begärda liften och era vägar skiljs efter tjugo minuter - for alltid tror ni. Tre månader senare far ni besök av polisen. De ställer ett antal frå- gor om er yrkesverksamhet, er ekonomi och era resvanor. Så småningom framkommer att polisen gripit en narkotikahaj i megaklassen. Polisen kartlägger nu hans distributionsnät. Ert namn fanns i "forspaningsregistret". Ty den man ni gav lift var i själva verket denna haj och han var skuggad av polisen. Via bilregistret fick polisen fram ert namn, vilket prompt infördes i "forspaningsregistret". Barnpornografi Ännu ett exempel. En ny och avskyvärd hantering tycks ha fatt fåste i vårt land - barnpornografi. Den sprids bland annat i form av videoband. Visserligen är spridandet av sådana alster redan straflbelagt. Men en stor och engagerad opinion vill gå längte. Även innehav av sådana videoband måste straflbeläggas menar man. Detta går på tvärs med en grundbult i Yttrande- och tryckfrihetslagstiftningen, nämligen att det i princip är den ansvarige utgivaren som skall ställas till ansvar - inte den som läser en bok eller tittar på en film. Konsekvensen av ett forbud for innehav av vissa filmer måste bli att polisen ges rätt att genom husrannsakan gå igenom misstänkta människors hem fOr att se vad de har i sina videohyllor. Därmed har principiellt slussarna öppnats for kontroll av vilka böcker eller tidningar en person har i sitt hem. Det är inte en kontrollverksamhet vi forknippar med Sverige... Tankeforträngning Hur kan det komma sig att sådana krav som de ovan nämnda så lätt kan vinna stöd hos en opinion som i princip ställt sig avvisande till dem? Det är inte lätt att säga. Möjligen kan man spekulera över vad jag vill kalla den ego-rationella tankeförträngningen. Med detta menar jag att man mentalt föser invändningarna åt sidan med exempelvis formeln "det drabbar egentligen ingen oskyldig..." Ändamålet far helga medlen när det är fråga om att ingripa mot klandervärda 174 SVENSK TIOSKRIFT beteenden. Man bortser ifrån att det si att säga ligger i sakens natur att även oskyldiga kan konuna att drabbas. Man fårutsätter också många gånger det som skall bevisas, nämligen brottet, och glönuner att den oskuldspresumtion som alla på ett principiellt plan bekänner sig till faktiskt fårutsätter en i laga ordning meddelad dom om brottet får att det skall finnas en brottsling. Stryning och kontroll Bortseendet från det enskilda individperspektivet underlättas av det politiska klimat som under lång tid präglat virt land. Det finns en djupt fårankrad tradition i Sverige att "samhället" har ett övergripande ansvar får allt och därfår fårväntas ingripa mot det som är eller på- sds vara fel eller olämpligt. Jag törs inte påstå att socialdemokratin är ensam ansvarig får denna acceptans får offentlig styrning och kontroll av medborgarna. Men det är tveklöst så att socialdemokratin har utnyttjat och fårstärkt detta fenomen. Övertro Socialdemokratiskt tänkande är baserat på en socialistisk ideologi. Denna bygger på en övertro på värdet av politiska beslut och en övertro på möjligheten att genom kollektiva lösningar och styrning av människor skapa det perfekta samhället. Mot denna bakgrund har också "samhället" kommit att bli synonymt får det allmänna, det vill säga stat och konunun, och undanträngt den viktigaste komponenten i ett samhälle, nämligen de enskilda medborgarna. Detta synsätt har enligt min mening kommit att prägla Sverige och svenskarnas tänkande i större omfattning än många föreställer sig. Lille Kalle Det finns hos många människor inte bara en beredvillighet att acceptera offentlig insyn och kontroll på snart sagt alla livets områden. Tvärtom finns rent av enfårväntan om detta. Sköter sig inte lille Kalle i skolan? Det flr samhället, i form av någon offentligt anställd person, lösa. Vistas unge Kalle i olämpligt sällskap och är han ute sent om nätterna? Det måtte väl samhället, i form av någon fältassistent, kunna ta hand om. Har Kalle böljat knarka? Nu är det verkligen på tiden att "samhället" visar omsorg och vårdar Kalle. Vad som i många andra länder sköts av de "civila nätverken"- familj, släktingar, vänner eller grannar - har ofta i vårt land överlåtits åt "samhället". Detta har legitimerat omfattande reglering och därav följande kontroll. Det fårment goda syftet har ofta inte gjort halt ens inför de mest grundläggande krav på skydd får den personliga integriteten. Undantagssituationer Självfallet finns det i ett modernt samhälle ett behov av former får offentliga ingripanden i vissa situationer där de civila nätverken fallerar eller kanske helt saknas. I vissa extrema lägen miste också den personliga integriteten sättas i andra SvENsK TiosKRIFT 175 hand - kanske för att skydda just den berörda personen, kanske för att skydda andra människor från svåra skador. Men detta måste vara undantagssituationerna, de situationer där inget alternativ finns. I Sverige har dessvärre den motsatta inställningen ofta gått segrande fram. Den lilla världen I detta sammanhang far det av moderaterna lanserade begreppet den lilla världen en särskild betydelse. Den lilla världen strävar inte efter att isolera sig från den stora världen, men att klara sig själv så långt det går. Den lilla världen värjer sig mot integritetsintrång. Den lilla världen vill inte bli styrd och reglerad på områ- den den klarar bra själv. I den lilla världen tar mamma och/eller pappa upp frågan om hur lilla Kalle egentligen sköter sig i skolan med läraren och med Kalle själv. I den lilla världen bryr sig föräldrarna om vilka Kalle umgås med och hur länge han är ute på kvällarna. Tack vare detta behö- ver normalt sett mamma och pappa aldrig konfronteras med olyckan att Kalle har börjat knarka. Återfärden har börjat I den lilla världen tolereras inte lagöverträdare. Men man känner sitt eget värde och man kräver respekt för sig själv. Det skall krävas övertygande skäl för att den lilla världen skall ge upp sitt motstånd mot offentlig kontroll av den egna tillvaron. Kamp mot lagöverträdare i den stora världen far endast i undantagsfall medföra intrång i den lilla. Finns andra metoder - vilket oftast är fallet - skall dessa prövas med kraft. Först när inga andra lösningar ges tar respekten för den lilla världens integritet vika. Fria medborgare Det kommer dessvärre att ta tid att ändra vad som under generationer präglat Sverige och svenskarna. Men jag tror att fården åter till den lillavärldens ideal har börjat. Steg för steg kommer allt fler människor inse att allt inte ankommer på "samhället". De kommer att finna att mycket går att lösa människa och människa emellan. De kommer att finna att stöd och hjälp från en familjemedlem eller vän i de flesta fall är både effektivare och mer tilltalande än om en utomstå- ende, offentligt anställd person, står för insatsen. De kommer att finna att många regler och en omfattande offentlig verksamhet inte var så oundgängligt nödvändig som de kanske trodde. De kommer att finna att den lilla världen ger en trygghet och en valfrihet "samhället" normalt sett aldrig kan skapa. Endast så skapas fria, trygga och självständiga medborgare. 176 SVEN SK TIDSKR.I FT