TAXI -AVREGLERINGENs LACKMUSTEST JANERIK LARSSON För bara några år sedan var konkurrens ett okänt begrepp på den svenska taximarknaden. Sedan avregleringen har mycket blivit bättre, inte minst servicen till kunderna. Nu höjs dock nya röster som kräver regleringarna åter, varnarJanerik Larsson som åkt reglerad taxi i Oslo och då påmints om den svenska avregleringens allafördelar. J ag var på ett sammanträde i Oslo på SAFs systerorganisation NHO. Jag skulle med ett sent eftermiddagsplan hem till Stockholm och bad en av mina norska kollegor att se till att det fanns en forbeställd taxi som väntade på mig. Jag skulle ha en ganska snäv marginal till flyget från Fornebu. Redan innan sammanträdet var slut fick jag besked om att taxin fanns på plats. Jag funderade inte mer på den saken utan kom till NHOs entre precis i tid. Trodde jag. Men taxichaufforen som väntade på mig hade en taxameter som redan visade ett tresiffrigt belopp i hårda norska kronor. Försyntfråga Jag frågade varfor och fick då veta att min kollegas sekreterare väntat i telefon på att komma fram till forbeställningen. Förbeställningar ska göras minst en timme innan och eftersom sekreteraren kommit fram några minuter for sent så hade hon i stället tvingats beställa en bil som kom på direkten. Och där hade alltså taxin stått i närmare en timme med taxametern påslagen. Jag frågade på mitt vanliga, forsynta sätt om taxinäringen var avreglerad i Oslo. Otrevligt med konkurrens Nej, svarade taxichaufforen. Gudskelov har vi sluppit avreglering och konkurrens här. Det blir ju så otrevligt med konkurrens; det har vi hört från Sverige. Visserligen hade de borgerliga Oslopolitikerna hotat avreglera, men det hade runnit ut i sanden. Då kom jag tydligt ihåg hur det var i ...................................................... Sverige fore avregleringen. Hur kunderJANERIK LARSSON är itiformatio"sclufpå SAF. nas makt var noll. Hur man blev avsnäst SVEN SK TIOSKRIFT 43 och hur man precis som nu i Oslo fick betala dyrt får att ta service. Under de sista åren av reglering i Sverige var det åtminstone Stockholm bara några limousinefåretag som gav en rimlig service t ex får den som inte ville missa tidiga morgonplan från Arlanda. Som taxikonsument gillar jag avregleringen högt och rent. Jag har inte haft mer att ställa höga krav på fårmågarr att hitta etc. Hur sådana tester ska kunna gå till vet jag inte. Men de fiffiga byråkraterna kan ju studera hur den vita rasismen i USA genom väljartester höll svarta borta från väljarregistret. Taxichauffår är ett typiskt invandrarjobb. Men får att den möjligheten ska stå öppen krävs en okomplicerad, avreglerad minsta besvär av att som konsument ha struktur. valfrihet. Det är ju inte konstigare att kunna välja mellan taxibolag än att välja Hundhuvudet mellan kvällstidningar, tandkräm eller Om det finns problem med skattenågot annat. lagstiftningen (huvudproblem: får höga Fler regleringar Men regleringar har många fiender och fa uttalade vänner. Nu är bl a tack vare initiativ från Stockholms landshövding Ulf Adelsohn mera reglering på väg in. Man kan bara befara det värsta. De regleringar som aviserats har en tydlig invandrarfientlig profil. Man komskatter) eller annat (konkurslagstiftning, statlig lönegaranti etc) så far man vällösa DE problemen i stället får att ge sig på det som fatt bära hundhuvudet: den avreglerade taxinäringen. För den som vill testa en politikers beredskap att sluta reglera och låta marknaden fungera finns det nog ingen bättre lackmustest än taxibranschen. 44 5VENSK TIDSKRIFT