Möjligen skulle man dock ha önskat sig Vilka var hans gudar? Visserligen finns litet mer av fårg och personlighet i det gott om rutor i boken med citat från beskrivningen av tiden. Vi Br reda p~ tidens brev, tal och tidskrifter. De ger vad Gripenstedt gjorde. Men vem var fårg.MenSystemsk!fietharväcktaptiten. han? Vilka var hans bundsförvanter? Man vill ha ännu mer. EDDIE TISTELGREN: PARADOXERNAS HAYEK D et sägs att Gunnar Myrdal först ville tacka nej till sitt delade nobelpris i ekonomi när man berättade för honom vem andra halvan tillföll. Eftersom just den omständigheten att han fick dela priset med Friedrich von Hayek kanske är Myrdals bästa chans att bli ih~gkommen av n~gon om hundra ~r. är ju episoden rätt lustig. Inte s~ mycket om ekonomi men väl om en rad andra aspekter av Hayeks politiska teori skriver nydisputerade statsveteran Mats Lundström i sin avhandling Politikens moraliska rum, en text n~gonstans i gränslandet mellan statskunskapen och den praktiska filosofin. Politikens tnoraliska rutn. Mats Lundström. Almquist & Wiksell1993 Av intresse är Lundströms utredning kring den starkt motsägelsefulla - men bara delvis självmotsägande - karaktä- ren hos det hayekska idebygget. En hel serie paradoxer följer ur teorins elitistiska tudelning i dels ett grundläggande plan - de föreställningar Hayek verkligen hiller för sanna - och dels ett instrumentellt - de föreställningar han för samhällsnyttans skull önskar se allmänt utbredda. P~ omclde efter omclde driver Hayeks ideer honom att önska sig att människor handlar p~ ett sätt som står rakt i strid med hans egna innersta övertygelser. Som rationalist förespclkar han antirationalism, som konsekvensetiker pläderar han för pliktetik, som nihilist kärnpar han for den moraliska realismen, som agnostiker uppmuntrar han religion, ja t o m vidskepelse. 296 SvENsK TmsKRIFT Bakom janusansiktet finns ideerna om s k spontan ordning. Hayek ser ju välsdnd och civilisation som resultat inte av medveten planering utan av evolutionärt framvuxna, oreflekterade och ofta metafysikt legitimerade, handlingsregler, institutioner och trosföreställningar. De grupper som anammade rätt handlingsmönster visade sig mest överlevnadsdugligai den kulturella evolutionen, och frågan om normernas eventuella moraliska sanningsvärde blir därmed i Hayeks skepticistiska utilitarism sekundär. Det rör sig i Hayeks fall om ett slags holistisk utilitarism, där ofta sociala system snarare än individer tycks utgöra de grundläggande moraliska enheterna. Målet är ett samhälle som maximerar en okänd individs möjligheter att genomfora sina livsplaner. (Nyttoberäkningen har här en öppen tidshorisont; d v s maximeringen är utsträckt över ett oöverskådligt evolutionärt förlopp.) Lundström skriver: "Det är inte konkreta individers självfcirverkligande Hayek värderar, utan chansen fcir en okänd individ att forverkliga sig själv. Djupare sett är det Ordningen som står i centrum fcir Hayek. Det är den som är bärare av 'chansen fcir en okänd individ'." Men är Hayek då, som han själv med viss tveksamhet valde att kalla sig, liberal? Lundström har rätt när han påpekar det vanskliga i att fOrena liberalism, i den mening ordet vanligen ges, med någon form av systematiskkonsekvensetik Om vi i "liberalism" läser in ett engagemang for människan som individ och denna individs frihet, blir den naturligtvis svår att forena med en syn som i grund och botten inte tillmäter människan annat värde än som instrument for vissa moraliska kvaliteters förverkligande. "Konkreta individer", framhåller Lundström, "är lika abstrakta och moraliskt irrelevanta i Hayeks utilitarism som i Benthams''. Det tycks här också föreligga en genuin motsättning i Hayeks tänkande. Idealet om den okände individen som fritt gör upp och förverkligar sina livsplanerverkar forutsätta en autonom och rationellt kompetent individ. Medan å andra sidan hela Hayeks politiska strä- van äratti samhällsintressets namnfrämja den icke-autonoma, oreflekterat regelföljande människan. En svagare punkt i Lundströms text är nogsjälva huvudnumret, titelns "moraliska rum".Begreppetkonstrueras som ett analysinstrument for att mäta vilken grad av personlig ansvarighet en politisk teori påför det handlande eller teoretiserande subjektet. Om analysmodellen nu verkligen, somforfattaren tycks mena, tillfor den statsvetenskapliga begreppsapparaten ett väsentligt och värdefullt nytt redskap, borde han ju lämpligen ha låtit sin avhandling bli till SvENsK TIDsKRIFT 297 ett åskådningsexempel på detta. Efter en braskande presentation i inledningskapitlet flr nu företaget en ganska undanskymd plats. Lundström konstaterar att dubbelheten i Hayeks teori låter sig analyseras i form av två moraliska rumett grundläggande teoretiskt, där subjektet på alla etiska nivåer tilldelas maximalt moraliskt ansvar, och ett praktiskt politiskt, där den handlandes upplevelse av ansvarighet bör hållas minimal. ". .. det goda samhället ingår i den grundläggande teorins moraliska rum.En konsekvens av detta ansvarstagande är, paradoxalt nog, att formulera teser som talar mot ansvarstagande for det goda samhället. l . . .l Det goda samhället ingår i hans eget moraliska rum, i egenskap av politisk teoretiker. Som en fciljd av detta vill han övertyga politiska aktörer att utesluta det ur sitt moraliska rum." Man flr lätt en känsla av att samma poäng hade låtit sig formuleras utmärkt väl utan rumsanalogin, och någon imponserande uppvisning av begreppets fårtjänster presteras under alla omständigheter inte. Tvivelsutan är det dock på många sätt en givande framställning Lundström erbjuder. Hans avhandling är ett välkommet bidrag till forsöken att förklara, problematisera, kritisera och i största allmänhet bringa reda i det dynamiska och ofta fruktbärande (om än inte alltid glasklara) idekomplex som efterlämnades av denne Österrikes främste representant för den skotska upplysningen. 298 SvENsK TIDsKRI FT