PJANDERS LINDER: SYSTEMSKIFTET D enSvenskaHistorienskulle behöva en rejäl dos Cecilia Stegö. Som den ser ut idag lämnar den alltfor mÃ¥nga viktiga frÃ¥gor obesvarade. Den har kanske blivit mer lättsmält pÃ¥ det sättet, men den har ocksÃ¥ blivit mindre av inspirationskälla och tankeväckare än den skulle kunna vara, allra helst i en tid av ekonomisk motgÃ¥ngsom den vi upplever i dag. Jag talarforstÃ¥s om den svenska historien med stora D, S och H, utställningen som sedan mÃ¥nader finns att se pÃ¥ Nordiska museet. Och jag talar om Cecilia Stegös fÃ¥rska Systemskiftet. Det är ingen lÃ¥ngbok hon har skrivit. Manläserden pÃ¥ en timme. Men hennes beskrivning av det stora systemskiftet, det liberala genombrottet vid 1800-talets mitt, dess forspel och dess efterbörd, berättar en historia som är väl värd att kontemplera. Den Svenska HistorienlämnaregentSystemskiftet. Cecilia Stegö. Nerenius & Santerus Förlag AB 1993 ligen ämnet Ã¥t sitt öde. r en av rundvandringens sista montrar kurar nÃ¥gra av snilleindustriernas produkter. Men vad som forlöste den svenska industriella skaparkraften och gjorde det möjligt att fÃ¥rdas frÃ¥n fattigdom till rikedom inom loppet av nÃ¥gra fl generationer, det flr man inte veta sÃ¥ värst mycket om. Handelns och industrins pionjärer bleknar bort i jämforelsen med stormaktskungar och arbetarrörelse. Den Svenska Historien blir berättelsen om det bevakande snarare än det skapande Sverige.Kanske hade den omvändaprioriteringen inte varit alldeles malplace, ett Ã¥r som nÃ¥dens 1993, dÃ¥ statsskulden sprängde biljonkronorsvallen med sÃ¥- dan kraftattgÃ¥ngna tiders spendersamma monarker skulle ha grönskat av avund. Cecilia Stegö delar in historien kring det liberala genombrottet i tre delar. Vägen dit började redan runt 1720, dÃ¥ enväldet bröts och frihetstiden togsin början. Själva genombrottsperioden inträffade sedan under de tre intensiva decennierna mellan 1840 och 1870, dÃ¥ en rad genomgripande politiska ekonoSVENSK TI OSKRI FT 293 miska reformer avlägsnade förÃ¥ldrade fjättrar och band och gjorde ett vidgat folkligt deltagande i samhällslivet och en kreativ renässans möjliga. Perioden efter 1870 blev sÃ¥ en första skördetid, en tid av aldrig tidigare skÃ¥- dad expansion, som protektionistiska Ã¥terfall till trots varade tills världskrigets regleringsekonomi tog vid . 1700-talets uppmarschperiod handlade mycket om att skapa intellektuell beredskap och infrastruktur. Vi fick en tryckfrihetsförordning. Det grundades akademier och vittra sällskap. Naturvetenskaperna blomstrade. En kultur av rationalitet och kritisk prövning hann växa sig sÃ¥ pass stark att den kunde överleva tider av motgÃ¥ng. I den österbottniske prästen Anders Chydenius fick vi en egen Adam Smith. Ett decennium in pÃ¥ 1800-talet började sÃ¥ de nya ideerna försiktigt ta konkret gestalt. Grundlagen är självfallet ett exempel, 1810 Ã¥rs liberalisering av den inhemska handeln ett annat. Den gamla, skrÃ¥baserade ekonomiska ordningen gällde dock i allt väsentligt fortfarande. Men för sÃ¥gverksägare och bruksledningar tedde sig regleringsekonomin allt orimligare. Trycket pÃ¥ reformer växte. Decennierna kring seklets mitt blev Ã¥r av kraftig reformverksamhet pÃ¥ snart sagt alla samhällsomrÃ¥den: ekonomiskt, politiskt och socialt. PÃ¥ det sociala omrÃ¥det handlade mycket om att öka den personliga friheten och möjligheterna att pÃ¥ ett upplyst sätt utnyttja denna frihet. Det blev tillÃ¥- tet att flytta omkring i landet efter eget huvud, sÃ¥ smÃ¥ningom ocksÃ¥ för utlänningar, närpasstvÃ¥ngetavskaffades 1860. Den allmänna folkskolan blev verklighet. Gymnasierna reformerades och de gamla universiteten i Lund och Uppsala fick konkurrens av Tekniska institutet i Stockholm, som fick status av högskola. Här skulle bataljoner av ingenjörer, det svenska välstÃ¥ndets verkliga hjältar, komma att utbildas. Inom ekonomin skapade en stark rörelse i riktning mot näringsfrihet nya möjligheter till förnyelse och försörjning. Kraven pÃ¥ etableringskontroll och skrÃ¥tillhörighet löstes upp genom ett första stort steg 1846 och ett andra 1864. Det ekonomiska systemet skulle gagna den som bäst sörjde för konsumenternas önskemÃ¥l, inte den som av hävd eller pÃ¥ annat sätt hade vunnit burskap och blivit legitimerad borgare. stÃ¥ndcirkulation blev därigenom möjlig pÃ¥ ett sätt som man aldrig tidigare hade upplevt, Ã¥tminstone inte i fredstid. I mitten av 1860-talet släpptes räntan fri, vilket gjorde det möjligt att bygga upp ett modernt kreditväsende. Aktiebolag och järnvägar är ocksÃ¥ barn av 1800-talets mitt. Att sprida risk är inte mindre viktigt än att frakta varor. 294 SVENSK TIDSKRIFT B~dadera gjorde ekonomin smidigare och bättre skickad att hantera kontinuerliga förändringar. B~dadera förde främmande människor närmare varandra. Man behövde inte längre vara grannar och helst släktingar fcir att kunna samarbeta. Handeln avreglerades inte genom lika stora och radikala reformer som nä- ringspolitiken. Frihandelns införandevar betydligt mer av stegvis process, som lotsades i hamn av den briljante Johan August Gripenstedt, finansministern som genom sina insatser for näringsfrihet, frihandel, stabilt penningvärde och goda kommunikationer mer än kanske n~gon annan politiker fottjänar beröm for att ha byggt Sverige. De sociala och ekonomiska reformerna kompletterades s~ med ett politiskt systemskifte. Den gamla st~ndsÂ- riksdagen ersattes av ett tvframmarsystem. S~ följde en skördetid. Eller, korrektare, en grundartid. Under decennierna efter 1850- och 1860-talens radikala avregleringspolitik grundades huvuddelen av de stora exportföretag som fortfarande utgör stommen i det svenska nä- ringslivet och en avgörande förutsättning fcir v~rt välst~nd. Deras livskraft imponerar. Att de har fatt s~ ta efterföljare fcln senare ~rtionden forskräcker och stämmer till eftertanke. skolböckernas, de svartvita angfilmernas och Den Svenska Historiens snillen fortjänar all uppmärksamhet och beundran de kan ta. Men det var Gripenstedt och hans samtida som lade grunden. Men vem har hört talas om dem? Eller som Cecilia Stegö skriver i sitt förord: "VarifrÃ¥n kommer allt det goda, det svenska välst~ndet och välfärden? Det är inte bara min generation som saknar svar p~ den fclgan. Beskrivningarna av välfärdsutvecklingen i Sverige har länge dominerats av den sena Fördelningens historia inte det tidiga Skapandets. Det har gett oss en ofullständig bild av den ekonomiska historien och ett gravt handikapp när vi nu ~ter söker efter ett Skapande som kan lösa oss fcln en rad bekymmer." Det svenska historieintresset harvaknat till liv igen efter en fimbulvinter. TV-programomAxelvon Fersen väcker numera nationellt intresse. Skarn den som tycker illa därom. Men en eller annan minut borde ocks~ kunna ägnas ~t de individer och de händelser, som flyttade Sverige ut ur den formoderna stagnationen och fattigdomen och gjorde det personliga självförverkligandet möjligt fcir miljoner i stället för, som tidigare, for tusenden. Det är den sortens inspiration som tiden ropar, eller ~tminstone suckar, efter. Systemskiftet är klar och lättillgänglig. SvENsK TIOsKRIFT 295 Möjligen skulle man dock ha önskat sig Vilka var hans gudar? Visserligen finns litet mer av fÃ¥rg och personlighet i det gott om rutor i boken med citat frÃ¥n beskrivningen av tiden. Vi far reda pÃ¥ tidens brev, tal och tidskrifter. De ger vad Gripenstedt gjorde. Men vem var fÃ¥rg. Men Systemskijtetharväcktaptiten. han? Vilka var hans bundsförvanter? Man vill ha ännu mer. EDDIE TISTELGREN: PARADOXERNAS HAYEK D et sägs att Gunnar Myrdal först ville tacka nej till sitt delade nobelpris i ekonomi när man berättade för honom vem andra halvan tillföll. Eftersom just den omständigheten att han fick dela priset med Friedrich von Hayek kanske är Myrdals bästa chans att bli ihÃ¥gkommen av nÃ¥gon om hundra Ã¥r, är ju episoden rätt lustig. Inte sÃ¥ mycket om ekonomi men väl om en rad andra aspekter av Hayeks politiska teori skriver nydisputerade statsveteran Mats Lundström i sin avhandling Politikens moraliska tum, en text nÃ¥gonstans i gränslandet mellan statskunskapen och den praktiska filosofin . Politikws tnoraliska rutn . Mats Lundström. Almquist & Wiksell1993 Av intresse är Lundströms utredning kring den starkt motsägelsefulla - men bara delvis självmotsägande - karaktä- ren hos det hayekska idebygget. En hel serie paradoxer följer ur teorins elitistiska tudelning i dels ett grundläggande plan - de föreställningar Hayek verkligen hÃ¥ller för sanna - och dels ett instrumentellt - de föreställningar han för samhällsnyttans skull önskar se allmänt utbredda. PÃ¥ omrÃ¥de efter omrÃ¥de driver Hayeks ideer honom att önska sig att människor handlar pÃ¥ ett sätt som stÃ¥r rakt i strid med hans egna innersta övertygelser. Som rationalist föresprÃ¥kar han antirationalism, som konsekvensetiker pläderar han för pliktetik, som nihilist kämpar han för den moraliska realismen, som agnostiker uppmuntrar han religion, ja t o m vidskepelse. 296 Sv ENsK TmsKR I FT