kronan pÃ¥ det sätt som nu har skett via marknaden. Den levnadsstandardfOrsämringen är vi alla bara betraktare av. Ingen har fattat beslutet. Det skulle inte gÃ¥ att fatta, for det hade inte fltt majoritet. PÃ¥ samma vis är det med mÃ¥nga av de stora och viktiga samhälleliga förändringsprocesserna.EllermedLyttkens ord: "Detärrned Sverigesommedpuppan och larven. För den naturintresserade som enbart har sina sinnen till hjälp forblir puppan ofOränderlig ända fram till det ögonblick dÃ¥ den spricker och THOMASGUR: fjärilen tar sig ut. Kunde man istället följa larvens utveckling i puppan vore fjärilens befrielse inte samma stora överraskning. Barn växer ur sina kläder men sÃ¥ smÃ¥ningom ocksÃ¥ sin barnslighet... En paradox är att svenskarna och deras fortroendevalda blandar ihop puppan och fjärilen. Panik och Ã¥ngest sprider sig när puppan spricker bland dem som tror att fjärilen inte kan leva utan sitt skydd. Men puppan sprickerfor att fjärilen inte längre kan leva med puppan." l ENSAMHETENS LABYRINT S verige finns inte längre. Som en homogen nationalstat, med en homogen kultur och ett etniskt homogent folk danades det kring 1520-talet och har nu upphört attexistera.Visst,dethade nÃ¥grakolonier över Östersjön under ett par decennier. l ensamhetens labyrint, Mauricio Rojas, Bromberg,;/ En Moderna Tider bok, 1993. Och det hade Finland och det miste Finland. Och det hade, men vann egentligenaldrig, Norge, trots enlevering och tvÃ¥ngsäktenskap. Men i hjärtat och i hjärtlandet var Sverige ett helgjutet och ensartat land och detta land finns alltsÃ¥ inte mer. Istället finns ett nytt Sverige där närmare var tionde innevÃ¥nare är utlandsfcidd. Vad mer, deras barn, den SvENSK TI DSKRI FT 457 andra generationen av invandrare, personer födda i landet men med minst en utiandsfödd förälder (sÃ¥väl HM Konungen och hans tre barn som de barn som den senast anlända stora invandrargruppen, bosnierna, kommer att sätta till världeni det somkommeratt bli deras nya hemland), utgör idag var mer än femtonde innevÃ¥nare detta nya land som ersatt det gamla Sverige. Sverige sÃ¥ som vi kommit att känna det genom seklerna finns sÃ¥ledes inte längre. PÃ¥ kort tid, inom loppet av en generation upphörde det att existera och forvandlades till nÃ¥got annat. Idag har var sjätte innevÃ¥nare i landet en bakgrund som invandrare. Ta en kärnfamilj med far, mor och tvÃ¥ vuxna barn. Utbarnen ta med sina äkta hälfter. En av dem kommer att ha en bakgrund i utlandet. De nya innevÃ¥narna i landet har sin bakgrund i mÃ¥nga olika länder, men alltfler avde nykomna bärpÃ¥ etniska och kulturella identiteter som är allt avlägsnare den infödda befolkningens. NÃ¥gon gÃ¥ng i mitten av sextiotalet började forändringen av detta gamla Sverige och vi befinner oss nu bara i börja:n. Ingen kan med visshet säga hur det nya Sverige kommer att bli, men mÃ¥nga, väldigt mÃ¥nga är nu varse om hur fort det gamla Sverige försvann. Det säger sig självt att denna snabba metamorfosfrÃ¥n ett etniskt ochkulturellt homogent samhälle till ett etniskt och kulturelltheterogentsÃ¥dant, intepasserar obemärkt, intekanske utansmärtsamma konflikter. Om detta och om mycket mer kring det svenska invandrarproblemet, ty det är ett problem, har ekonomhistorikern Mauricio Rojas frÃ¥n Lunds universitet skrivit en av de mest intressanta och pregnanta debattböcker jag hittills läst. Som alla bra debattböcker är Mauricio Rojas Iensamhetens labyrint (Brombergs/ Moderna Tider. 1993) en bok där det individuellaperspektivetochdegenerella slutsatserna sammanflätas pÃ¥ ett omärkbart och därmed naturligt sätt. Rojas skriver mycket öppet och utan illusioner och med stor förstÃ¥else om denvÃ¥nda sommÃ¥nga svenskarplÃ¥gas av när de ser hur deras land forändrats i det mest grundläggande - dess mänskliga sammansättning - utan att nÃ¥gon ens forsökeratt pÃ¥allvarsägahurdetkommer att bli, vart vi är pÃ¥ väg, vad det ärfor ett land vi kommer att fa istället for det Sverige som inte längre finns. I ensamhetens labyrint, behandlar vid forsta ögonkastet tämligen konventionella ämnen som forsök till karaktärsbestämning av Sverige och den svenska kulturen, den svenska invandrarpolitiken, invandrarnas sociala och ekonomiska situation i Sverige, mötet mellan invandraren och svensken och den manliga invandrarens marginalise- 458 SvENsK TiosKRIFT ring och degradering. MÃ¥nga av dessa presenterade inte ens i sin samrnanteman har avhandlats i enskilda former fattning redigt det beslut som den lade tidigare. fram till riksdagen att anta. Det utskott Kulturkrockspreventeringsindustrin, de somharinvandrerietsomnäringstang; socialarbetare, kuratorer, frilansande hyllare av det mÃ¥ngkulturella Sverige, som behandlade propositionen refererade beslutet även den bristfÃ¥lligt. Tio Ã¥r senare skrev regeringen i en annan proposition att beslutet frÃ¥n 1975 togs handelsresande i begagnande ideer, utan en ordentlig diskussion om dess invandrarpolitiker, invandrarsekreterare innehÃ¥ll. Men mot mitten av 1970-talet och invandrarorganisationsföreträdare har alla, antingen med en eloge till en pÃ¥ förhand som oproblematisk definierad mÃ¥ngfald eller med grÃ¥ten i halsen och äskandet om ytterligare medel för informationsinsatser i beredskap, berört dessa frÃ¥gor. Rojas styrka bestÃ¥r i att han gör det utan att pÃ¥ nÃ¥got sätt vara förbunden med det officiella invandrarSverige. Det viktigaste i Rojas' bok är hans inbjudan till samtal, hans envisa betonande av att alla frÃ¥gor, hur dumma och okunniga än de lÃ¥ter, mÃ¥ste fl ställas och attmänniskor mÃ¥ste fl bli förvissade om att de flr säga sitt, även om det inte sker i sÃ¥ vÃ¥rdade former som man kan förvänta sig av medborgare som sedan decennier tillbaka uppfostrats av "den offentliga inskränktheten, legaliserad, toppsvensk, socialbyrÃ¥kratisk, systematiserad, plagierad, monopoliserad, kyrklig, andligt beredskapsmässig etc." för att tala med Ekelöf 1975 togs ettinvandrarpolitisktbeslut av en enig riksdag. Propositionen försvanninvandrarfrÃ¥gansomhelhetfrÃ¥n offentligheten. Följden av detta var att en annan och mycket viktigare frÃ¥ga aldrig formulerades offentligt, skriver Rojas. FrÃ¥gan gäller svenskamas nationella särart och identitet, övergÃ¥ngen frÃ¥n det kända, det etniskt homogena Sverige till det okända, det mÃ¥ngetniska samhället. Människornai Sverige vetvadde lämnar bakom sig men ingen vet hur det kommer att bli istället. Det finns ingen garanti ingenlogiskprincip ellerhistorisk erfarenhet som säger att det mÃ¥ngkulturella samhället är bättre än det enkulturella. Och kanske viktigare än allt annat: vill människorna i detta land verkligen leva i en mÃ¥ngkulturell miljö? Denna typ av frÃ¥gor har helt enkelt inte varit legitim, säger Rojas. Välfärdsstaten skulle självklart lyckas med den mÃ¥ngetniska integrationen. Hur det gÃ¥tt med integrationen av invandrama sedan dess visar Rojas med nÃ¥gra oroväckande skÃ¥deexempel. Med sina insikter som ekonomhistorisk SVENSK T IDSKRIFT 459 ·l·l l ,,l fackman ger han ocksÃ¥ i mitt tycke en av de bättre och uppslagsrikare förklaringarna till de nyanlända invandramas allt sämre närvaro pÃ¥ arbetsmarknaden. Rojas pekar pÃ¥ att till skillnad frÃ¥n arbetskraftsinvandringens rekordÃ¥r pÃ¥ 60-talet, är det inte längre okvalificerad tempoarbetskraftsomindustrinäribehov av; nÃ¥got somju märkts inte minst för de infödda själva. De näringsgrenar som stÃ¥tt för det svenska undret kom under 70- och 80-talen att förvandlas till mäktiga strukturhinder. Länge löstes, eller snarare uppsköts detta problem, genom en expansioninomden offentliga sysselsättningen. Den offentliga sektorn krymper idag och för lÃ¥gkvalificerad arbetskraft stängs arbetsmarknadenalltmer. De nyaarbeten som skapas i den privata sektorn ställer Ã¥ sin sida stora krav pÃ¥ samarbete, flexibilitet, snabbhet, för korta serier och kvalitet. För de nykomna invandrama, 80-taletsflyktinginvandring, gäller det att hävda sig pÃ¥ en arbetsmarknad med ett växande arbetskraftsöverskott och stora krav pÃ¥ kommunikations- och samarbetsförmÃ¥ga. SÃ¥ länge invandringen innebar att nykomlingarna fick enklare arbeten där dessa krav var starkt begränsade var det svenska samhällets traditionelltkulturella slutenhet inget större problem, menar Rojas. Men den kulturella slutenheten har utvecklats till ett allt överskuggande problem när det gäller att integrera invandrare med helt olika kulturbakgrund i den typ av samarbets- och kommunkationsintensiva miljöer som 80- och 90-talens arbetsmarknad innebär. "Problemet ligger inte sÃ¥ mycket i den teknisk- instrumentella aspekten av kommunikationen och inte heller i sprÃ¥ket i sig, utan i det som ofta inte behöver sägas - ett gemensamt förhÃ¥llningssätt, delade etiska och estetiska värderingar, med andra ord kulturarvet istörsta allmänhet. Dessaaspekterbygger pÃ¥ en typ av kunskap som inte kan formaliseras, köpas ellerlärasin pÃ¥ skolor eller universitet. Det är den typ av erfarenhetsbaserade kunskapersom iden internationella litteraturen har kallats, tacit, personal eller idiosyncratic knowledge. Dessa 'tysta' eller 'osynliga' kunskaper fÃ¥r man enbart genom lÃ¥ngvarigt personligt deltagande i ett visst organisatoriskt eller kulturellt sammanhang." Attbyggaupp verkligtmÃ¥ngkulturella arbetsmiljöer är en kostsammare och svÃ¥rare uppgift än vad mÃ¥nga verkar tro, skriverRojas. Omställningskostnaderna ärknappast motiveradeför arbetsgivaren och det avgörande i sammanhanget är inte att det handlar om etnisk diskriminering utan en rationell ekonomisk kalkyl. I andra sammanhang har Mauricio 460 SVENSK TIDSKRIFT Rojas lämnat en del forslag som han tror skulle kunna underlätta invandramas integration i arbetsmarknaden och det svenska samhället. Flera av hans forslag innebärdock mycket radikala brottmed den svenska socialstatens traditioner, sÃ¥ som avskaffanden eller omläggningar av arbetsmarknadslagar, undantag frÃ¥n ekonomiskt bistÃ¥nd enligt social~änsteÂ- lagens sjätte paragraf under fem Ã¥r for nyanlända invandrare, undandragande frÃ¥n andra ~änster som välfärdsstaten tillhandahÃ¥ller och avskaffande av lagen om rätt till ledighet for svenskundervisning osv. I ettpolitisktläge där till och med bevisligen skadliga aspekter av den sÃ¥ kallade turordningsprincipen vid permitteringar,varit omöjligaattavskaffa eller ändra, torde dessvärre Rojas olika forslag inte kunna fl nÃ¥got större stöd i landets lagstiftande församling, hur nödvändiga än de mÃ¥ te sig som Ã¥tminstone starten till en ny ansats invandrarpolitiken. Beträffande framtiden for det nya Sverige med alltfler invandrare utanfor arbetsmarknaden, med de utseendemässigt avvikande invandramas utanförskap och underklassposition, deras växandemarginalisering, tendensernatill gettobildning och moraliskt förfall, tilltagandevÃ¥ldiformavgatukriminalitet bland andra generationens invandrare, gängslagsmÃ¥l och rasistiska gruppers lömska attentat; beträffande denna framtid har Rojas svÃ¥rt att vara optimistisk. Att det svunna Sverige inte kan Ã¥tervinnas torde framgÃ¥ for de flesta. FörortersomBiskopsgÃ¥rden i Göteborg, Rinkeby och Fit~a i Stockholm eller RosengÃ¥rd i Malmö ligger alla i Sverige och oberoende av vad vi tycker om det är de människor som bor där svenskar i medborgerlig bemärkelse även om de etniskt skiljer sig frÃ¥n majoritetsbefolkningen. MankanvarkentvÃ¥ngsassimilera eller eliminera "den andra" om man vill bygga upp ett land att leva i, pÃ¥pekar Rojas. Men att bygga upp en integrerad nation som inte vilar pÃ¥ en stark etniskt och kulturell gemenskap är emellertid en ytterst svÃ¥r uppgift. Det är dessutom nÃ¥got nytt for Sverige. Trots sin pessimism är det denna väg som Rojas föreslÃ¥r for att komma ut ur problemen. VimÃ¥ste gÃ¥vidare ochbygga upp en nation som grundar sig pÃ¥ och bejakar mÃ¥ngfalden, en nation som inte hÃ¥lls ihop av ett gemensamt historiskt arv och en gemensam etnicitet utan av ett medborgerligt kontrakt och en gemensam framtid, skriver Rojas. Den etniska nationen mÃ¥ste ge plats Ã¥t den medborgerliga nationen. DetärSveriges storautmaningi den närmaste framtiden och den gäller inte bara invandramas integrationi Sverige utan ocksÃ¥ Sveriges integration i Europa. SVENSK TIDSKRIFT 461 Men en nationsombejakarolikheten ochsomintevillkränkaindividensbehov av egen identitet, en sÃ¥dan nation kan inte fora ansprÃ¥k pÃ¥ att detaljreglera det sociala livet, skapa ett likformigt skolsystem, definiera individens bästa ellerbyggaupp enavmäktigaämbetsverk övervakad trygghet. GUNNAR FRÖROTH: Och sÃ¥ faller det pÃ¥ plats. Den svenska invandrarpolitikenskapadessomettantal särskilda Ã¥tgärder for en mycket särskild grupp människor. Mauricio Rojas visar tydligt att det inte finns nÃ¥got invandrarproblem som stÃ¥r avskilt frÃ¥n samhällslivet i övrigt. EN BEGÃ…VAD SVENSKS FUNDERINGAR D et är sällanjag har riktigt roligt Ã¥t politiska artiklar. Men det har jag när jag läser Mats Svegfors korta artikel om gatukostnadsfallet i hans utmärkta lilla bok Vi dumma svenskar. Den korta historien frÃ¥n hans tid som statssekreterare i bostadsdepartementet ger en tragikomisk bild av hur ett forslag kanuppstÃ¥urintet, pÃ¥byrÃ¥kratersintiativ, antas av ett ovetande regeringskollektiv, Vi dumma svenskar. Mats Svegfors, Timbro 1993 klubbas igenom i en ointressrad riksdag och plötsligt pÃ¥verka medborgarnas vardag. Förslaget handlade om kommuners rätt att ta ut avgifter for att finansiera forbättringar av gator och vägar i tätorterna. Eftersom bostadsdepartementet under Fälldin II delats pÃ¥ ett moderat och ett folkpartistiskt statsrÃ¥d var tjänstemännen tvungna att gräva ganska djupt i lÃ¥dorna fÃ¥r att hÃ¥lla sina överordnade sysselsatta. Det gamla fÃ¥rslaget om ökade befogenheter fÃ¥r kommunerna i frÃ¥ga om finansiering av 462 SVENSK TJDSKRIFT