THOMASGUR: AR DET EXCEPTIONELLA EXCEPTIONELLT? S verige är fantastiskt. För att inte säga enastående. Omdenna uppfattning om Sverige som unikt och exceptionellt handlar Per T Ohlsson senaste bok, Gudarnas ö. Om det extremt svenska. Med ett drivet språk och den professionella publicistens utmärkta handlag belyser Ohlsson det"exceptionalistiska" i den svenska uppfattningen omSverige. "Exceptionalism" bliri Ohlssons ordbok liktydigt med tron på ett fenomen, i detta fall landet, nationen eller folket, är enastående, unikt, ja, exceptionellt. Och exempel på denna tro hämtar PerT OhlssonfrånVäJgöbiskopenNicolaus Ragvaldis teorier från 1434 om Norden som nationernas sköte och goternas urhem över OlofRudbecks Atland Eller Manheim till HermanLundborgs Svenska folktyper och Per Gahrtons Vad vill de gröna? Sammanfårandet av mytologerna Ragvaldi och Rudbeck med docenten i Gudarnas ö. Om detextremt svenska. PerT Ohlsson. Brombergs 1993. rasbiologi Lundborg och fundamentalisten Gahrton samt en del andra ej fullt så udda figurer ur det svenska historiekabinettet kan fårefalla konstlat, men den minstagemensamma nämnaren finns likväl där. Samtliga som figurerar i Gudarnas öhar på ett eller annat sätt, mer eller mindre svulstigt, ofårblommerat eller med eufemismer fårtäckt, uttryckt den extrema åsikten om det unikt svenska. Ohlssons bok behandlar egentligen två samhörande men i grunden olika fenomen. De fårsta delarna av Gudarnas ö är en historisk rekapitulation från medeltiden till tiderna kring andra världskriget med rasbiologin som höjdpunkt i den svenska exceptionalismen. De senare kapitlen i boken behandlar snarare den svenska isolationismen. Viljan att stå utanfår, inte ingå i olika mellanstatliga samarbeten, må de sedan heta NF, FN, Europarådet, EEC, EG eller EU har många gånger hämtat sina argument från tanken om den svenska exceptionalismen. SåvälArvid Lindman som Birgitta Hambreus (hemska järn- 376 Sv EN sK TJOsKRI FT förelse) har baserat sma respektive diskurser om det nödvändiga utanförskapet just på att Sverige är unikt. För den som vill ha exempel på hur argumenten går igen under 70 år av politisk debatt, för den som vill se i vilken suspekt nationalistisk tradition somdebattörer påvänsterkanten arbetar, för den som vill studera de evinnerliga lamentationer som utslungats av de kraftersomisyfte att hålla Sverige utanför Europa inte dragit sig från att prata om "militärkupp", "förräderi" "anpasslighet" utgör de senare kapitlen i Gudarnas ö en ständig källa att ösa ur. Att många av nej-sägamas teser i den dagsaktuella debatten om Europasamarbete består av en hel del obskyrt tankegods från den svenska historiens skuggsidor hari och för sig inte varit mig främmande. Men Per T Ohlsson påvisar en tydlig kontinuitet i de svenska isolationisternas ansatser oberoende av politiska förtecken. Men det finns trots allt en avgörande skillnad mellan de två huvudavdelningarnai Gudarnas ö. VadPerT Ohlsson visari den andra avdelningen är att bland de isolationistiska argumenten har ideerna om den svenska exceptionalismen varit mycket framträdande. Men isolationismens historia är i akt och mening en annan än historien om exceptionalismen. Iden om den egna nationens unicitet kan lika gärna vara ett instrument i en linje som förespråkar expansionism, interventionism eller imperialism. NärOhissoni densenare avdelningen inte görskillnadmellan exceptionalismen som ide och som instrument förbigår han därmed en annan avgörande fråga. Är fortfarande uppfattningen om det exceptionellt svenska "mainstream" i svenskpolitik och samhällsliv? Att denna uppfattning fortfarande lever vidare, råder ingen tvekan om, men i vilken mån är den en huvudfara i den svenska självuppfattningen? Personligen har jag svårt att uppfatta den svenska exceptionalismen som vare sigdominerande i samhällsdebatten eller som något anmärkningsvärt. Kanske beror det på vilka referensramar man som läsare har. Från den korta tid jag hann gå i turkisk skola (totalt tre årskurser) harjag ett beständigt minne från i stort sett samtliga lektioner: Det genomgående budskap jag kan erinra mig som våra lärare försökte prånglainivåra mottagliga barnhjärnor var turkarnas förträfflighet. Det fanns ingen hejd på hur bra turkarna varit genom världshistorien och därmed var detinte heller någon hejd på historieförfalskningarna. Motgångarförklarades med att turkarna hängivit sig åt främmande influenser, haft dåliga föredömen och avvikit från det exceptionellt turkiska. SvENsK T !DSKRlrT 377 . \ Dåjag senare i tonåren läste Theodor Kallifatides' Bönder och herrarsamt Plogen och Svärdet insågjag att skrytet med den egna nationens förträfflighet och övervåldet på historiska fakticitetertrots allt inte var något forbehållet blott den turkiska skolan. Emellertid har jag i det närmaste ingaminnen från att de svenska skolorjagefteråtgickienskom i närheten av den turkiska exceptionalismjagkunde referera till. Inte hellerden modernistiskt präglade exceptionalismen, välfårdsstatsskrytet, lagom-forträflligheten, är något som kom att tränga sig på i någon nämnvärd grad. Alla länder har haft exceptionalistiska utsvävningar i sin historieskrivning och sin egenbild. Och i rekapitulation kan jag inte se att den svenska egenbilden varit särskilt mycket annorlunda. Men justdetta är märkligt nog PerT Ohlssons huvudpoäng. I inledningen av Gudarnas ö finns foljande passus: "Exceptionalism i någon form finns i allaländer, oavsett system ellerbakgrund. Vad som i detta avseende skiljer Sverige från andra länder är graden, djupet och varaktigheten samt den omständigheten att de nationella myterna är övertäckta med ett tjockt lager av välfärds- och solidaritetsretorik som ofta gördem svåra att identifiera och bearbeta." Ovanstående resonemang är i mitt tycke sannerligen forunderligt. Den svenska exceptionalismen ärsåledes unik. I en bok om den svenska exceptionalismen framhåller således forfattaren att Sverige trots alltärmycket exceptionellt. Ja, Sverige är så exceptionellt att till och med dess exceptionalismärexceptionell. Frågan är då vad forfattaren vinner med en sådan ansats? Om det som utmärker det extremt svenska är en uppfattning om Sveriges exceptionalitet i allt, vad blir då värdet av en insikt som har sin utgångspunkt i att i Sverige är till och med exceptionalismen exceptionell? Men kanske bevisas satsen omdensvenska exceptionalitetens exceptionalism just av detta att till och med Per T Ohlsson som skriver en kritisk betraktelse över den inte kan frigöra sig från densamme. Men i så fall är en sådan slutsats alltfor lik berättelsen om kung Oidipus och hans far och mor som just genom sina forsök att undkomma den ödesdigra profetian kom att lägga grunden for dess uppfyllelse. En intellektuellt tilltalande självmotsägelse, en epimenidisk paradox ("Allakretensareljuger"); meninte heller så mycket mer. Återstår alltså att söka det extremt svenska som en huvudströmning i den svenska samhällsdebatten. Hur det går med den saken tyckerjag bäst symboliseras av foljande. Begrunda nedanstående redaktionella ståndpunkt vars kärna är: "den svenska statens inre ochyttre styrka och statsarbetets effekti- 378 SVENSK TIDSKRIFT vitet, till stöd for landets gemensamma uppgifter, till vård om rikets internationella ställning och till statsintressets befrämjande gentemot alla enskilda partiers och klassers öfvergrepp eller oberättigade anspråk." Denmedsinhistoriafortrogne läsaren känner igen Svensk Tidskrifts programförklaring från 1911. (Återgiven i föregående nummers ledare.) Så sades det då. Och redaktionen av i dag skriver fortfarande under dessa ord. Och det är helt i sin ordning. HÅKAN A BENGTSSON: EN GLAD OCH Emellertid har jag mycket svårt att forestilla mig att en turkisk tidskrift med ovanstående programförklaring skulle be en invandrare med svensk bakgrund recensera en bok vars huvudtema skulle vara en kritisk betraktelse av det extremt turkiska. Och detgerenalldeles utmärktfingervisning om huruvida uppfattningen om densvenskaexceptionalitetenfortfarande är en huvudfara eller ej i den svenska självuppfattningen. FORBITTRAD LAX A tt recensera Sten Anderssons "I de lugnaste vatten..." (Tiden, 1993) i Svensk Tidskrift är en inte heltlättuppgift.Attskrivaomenpartivän (ett uttryck Andersson själv ofta använder) i en "motståndartidskrift" tillhör inte vanligheterna. Speciellt inte I de lugt1aste vattm ... Sten Andersson. Tiden 1993. attskrivaomenpersonsomdemomserats av anhängare och motståndare. För många inomborgerligheten är han- for att använda ett annat av forfattarens favoritord-inkarnationen av det"onda" inom socialdemokratin. Samtidigt är uppgiften stimulerande och en smula lockande. Nu är "I de lugnaste vatten..." ingen traditionell memoarbok, och harkanske inte heller några sådana pretentioner. SvEN sK TmsKRJFT 379