DEBATT INGMAR KARLSSON: AHLMARK ENSKAMFOR SVENSK DEBATT? I en understreckare 1 Svenska Dagbladet den 19 maj i år om kriget i Bosnien-Herzegovina skrevjagattdettatroligenkornmer att sluta med att den muslimska befolkningen trängs samman i ett antal gazahknande remsor och att Europa därfor kornmer att tvingas leva med ett långvarigtflykting- och terroristproblem avsammaslagsomiMellanöstern. Denna situation skulle, hävdade jag, som historisk ironi uppstå samtidigt som konflikten mellan palestinier och judar fick sin fredliga upplösning. På båda dessa punkter har jag nu blivit sannspådd men Ahlmark tog artikeln till utgångspunkt for ett hätskt angrepp i Expressen där han påstod att mina resonemang var ett bevis for israelhat! För att leda detta i bevis ryckte Ahlmark loss bitar av meningar i mina böckeromMellanöstern ursittsammanhang, lade israeliskapolitikers uttalanden i min mun och drog sig heller inte for falska citat och rena lögner som t ex att jag skulle ha hyllat den syriska regimen. Trots att jag på punkt for punkt bemötte hans lögner har Ahlmark fräckheten att i Svensk Tidskrift 4/93 ogenerat upprepa dem. På nytt hävdar Ahlmark att jag skönmålat regimen Assad. IKorset och halvmånen C:Wahlström & Widstrand 1991) beskriverjag hur en minoritet tagit makten i Syrien och utövar den med järnhand. Min slutsats är att en demokratisk regim forblir en utopi. IInternationellastudier1191 redogör jag for baathpartiets nazistiska rötter. Jag skulle ha hävdat att Israel är en korsfararstat som lever på en krigaretik. I Gud med oss (1984) redogörjag for den oro som bl a tidningen Ha'aretz och Jerusalems borgmästare Benvenisti uttryckt for att Israels öde skall bli korsfararstatens omockupationspolitiken fortsätter liksom for farhågorna for en politik styrd av en krigaretik och jag återger Moshe Dayans och andras resonemang att en fred skulle ta negativa effekter for Israel. Det är inte jag som påstår att sionismen har ett egenintresse i antisernitiska strömningar. Jag citerar bl a den sionistiska rörelsens grundare Herzl - "Antiserniterna kornmer att bh SVENSK T IDSKRIFT 367 våra säkraste vänner" - och redogör for de starkt negativa reaktioner sådana resonemang väcker i dagens Israel EnligtAhlntark anklagarjagisraelerna for att "leva upp till Bibelns grymheter". Min slutsats är tvärtom att Begins politik skulle ha väckt Moses och profetemas vrede for sin mildhet. Jag varnar fOr att krav på "biblisk förståelse" for Israels politik kan utnyttjas av typersomAhmed Rami. Lika lögnaktigt är att jag hånat dem som gladde sig åt raiderna mot Entebbe och den irakiska atomreaktorn och attjag förlöjligat Israels existensrätt. Tvärtom. Se sid 195-196 i Gud med oss resp 100-103 i De oboifärdigas förhinder (1987). Ahlmark har också fräckheten att förneka att han låtit plantera en skog på en plats på ockuperat område där en palestinsk by en gång låg. Att så är fallet konstaterade Ola Ullsten i riksdagen som utrikesminister. Var och en som läser ovannämnda böcker kan konstatera att deras tema är att enlösningsomtillgodosersåväl Israels krav på att leva inom säkra och erkända gränser som palestiniernas nationella rättigheter är en möjlighet. Sedan Ahlmark skrev sin artikel har skaran av israelhatare enligt hans kriterier utökats med bl a Israels premiär- och utrikesministrar, president Clinton och Norges utrikesminister Holst. Jag kan bara finna en förklaring till Ahlmarks oresonliga utfall mot min person. Mina argumentfor en palestinsk stat har varit så starka att jag måste skrämmas till tystnad. Jag är långt ifrån den ende som Ahlmark genom åren forföljt ådetgrövsta ochmeddesimplaste metoder. Med sina medvetna lögner, historieforfalskningar, hatfyllda personangrepp och sitt torftiga lekskalespråk - "Karlsson hatar Israel och älskar Syrien" - har Ahlmark bara en like. Han och Ahmed Rami är två sidor av samma mynt. Båda är en skamfor svensk debatt. Ge Svensk Tidskrift som julklapp! 368 Presentkort rekvireras genom att prenumerationsavgiften 1994, kr 255:-, Insättes på Svensk Tidskrifts postgirokonto nummer 7 27 44-6. Ange på girotalongen namn och adress både på er själv och mottagaren. SVENSK TIDSKRIFT