ENTELEOLOGISK HISTORIA ANDERS BJÖRNSSON Jag tycker mig ha läst Cecilia Stegös bokförut. Den påminner, på ett litet uppochned vänt sätt, om någon av ?O-tals-vänsterns pamfletter. Ställer intressantafrågor, mengerfyrkantiga svar. Man lär sig- integenom attgå in i texten utan genom att distansera sigfrån den. Då märker man att det som på nära håll verkade vara en totalförklaring endast är en aspektpå problemet. S tegö berättar, ibefogadpolemik mot mytmakarna bakom det stora traditionalistiska utställningsprojektet, historien om Sverige mellan de bådastormaktstiderna: 1720--1920. Någonstans i mitten av den periodeninträffaren avgörande händelse - vad vi skulle kunna kalla ett liberalkapitalistiskt genombrott. Hon menar att den skulle vara fortigen i svensk historieskrivning. (En mindre befogad anmärkning dock, for hur mycken forskarmöda harinte ägnats åt att tidsfästa Sveriges ekonomiska take-ofP.) Under några decennier fram till första världskriget infaller bourgeoisins stora ögonblick. Politiska nydanare och industriella entreprenörer bryter ner foråldrade samhällsstrukturer. Denna ANDERS BJÖRNSSON är vetetiSkaplig medarbetare i Sveriges Radio. klass, och endast den, är den drivande kraften i den moderna epokens historia - for att travestera ett gammalt Maocitat. Det är väljust på den punktenjagvill starkt ifrågasätta Stegös skildring och tolkning av forloppet. Marginalpopulation 1720, efter det stora nordiska kriget, var Sverige ett slaget och fattigt land. Men mycket litet talade for att Sverige hundrafemtio årsenare, närden industriella revolutionen sätter igång på allvar, fortfarande skulle vara Europas armaste nation, med undantagfor Irland. Sverige hade istället kunnat gå Englands väg - det effektiva statsmaskineri och det legalistiska rättssystem som grundlagts under den karolinska epoken var väl avpassade efterenkapitalistisk utveckling. Detaristokratiskajordägandethade starkt 356 Sv ENsK TJOsKRI FT forsvagats genom reduktionen. Men attinse moderniseringens nödvändighet, ännu svagare var den borgerliga klassen. konkurrenskapitalismens fortjänster? Den saknade tro på sig själv. Under hela seklet efter-denforsta-stormaktstidens Bönderna maktfaktor fall var den svenska bourgeoisin en Nu är det här emellertid två olika saker. marginalpopulation, ingen dynamisk Samhället kan moderniseras på olika faktor i samhällsutvecklingen. Innovationerna trillar in Det påståendet är i och for sig forenligt med Stegös tolkning. Det är ju först i mitten av 1800-talet som den moderna svenska borgerligheten kommer loss, anser hon. Det är då vi får en snabb och intensiv kraftutveckling av liberalt och kapitalistiskt slag. Feodala, medeltida atavismer-somskråtvångochståndsriksdag- sopas uTtdan. Med ettjättekliv tar vi oss in i den moderna epoken. Tullpolitiken angrips, infrastrukturen byggs ut, innovationerna trillar in som spelmarkerna vid roulettbordet. Ingen grundarkapitalism är snabbare än den svenska, från 1870 och framåt, utom möjligen den japanska. Stegö skulle ha kunnat hänvisatill den rysk-amerikanske ekonom-historikern Alexander Gerschercroons bekanta tes om fördelarna av att komma sent, "the advantages of backwardness". Vi behövde inte göra om andras misstag. Men det gör hon inte. Istället ojar hon sig över att det har tagit sån tid. Tematiken är "vi dumma svenskar"; varför dröjde vi så länge med sätt. Det finns flera vägar till "the wealth of nations". Långt före det liberalkapitalistiska genombrottet hade moderniseringen varit på väg. Men den ser inte riktigt så ut som Stegö förväntar sig. Hennes teleologiska utvecklingsschema hindrar henne, liksom på sin tid dogmatiska marxister hindrades från, att se parallella förlopp, ett antal samtidiga framkomstvägar. En sak är att den borgerliga klassen inte förrnådde ta striden med privilegiesamhället, förrän privilegierna i praktiken var obsoleta, ointressanta; snarare än drivkraft serjag den som fullföljare. Vad som istället hände var att de svenskabönderna under gott och väl hundra år, från det att det uppstår enjordmarknadibörjanav1700- talet via Gustav III:s jordreformer i samband med förenings- och säkerhetsakten 1789, etablerar sig som en ekonomisk ochpolitisk maktfaktor.Den självägande familjejordbrukaren blirden stora modernisatom i svensk ekonomi; han står för framstegen inom redskapsutveckling och odlingsteknik; han skaffar sig egna torpare och häver sig upp ur den rena subsistenstillvaron; han rationaliserar driften genom ägoskiften SvENsK TrosKRI FT 357 .l och bysprängningar. Med någon överdrift kan man säga att hela 1800- talet är den välbärgade allmogens århundrade. Alla övriga klasser far maka på sig;jordbrukets underklasser tillväxer i antal och elände. Ofrånkomliga misstag Det här skiljer ut Sverige från en forväntad normalekonomisk utvecklingsväg - från att bli England. Å andra sidan: vad är det som säger att alla länder ska gå Englands väg, "the first industrial nation"? Det ärju det stora felet hos en samhällstänkare som Marx. Hans analys avkapitalismenutgårfrån attdenengelska samhällsomvandlingen är både frånstötande ochförebildlig: allakapitalistiska samhällen utvecklas pålikartat sätt, måste göra omsammamisstag. Böndernamåste avhysas från sina jordar, barnen måste ner i gruvschakten. Många måste ta det riktigt urdjävligt, innan alla kan ta det betydligt bättre. Vi tänker oss stora fabriksstäder, medändlös slumbebyggelse och bolmande skorstenar - och ser vi ingenting av detta i det egna landet. "Den enda vägens" politik tillämpad på historien. Är vi fangna i en sådan föreställningsvärld ser inte heller att den svenska industrialiseringen väsentligen är en landsbygdsindustrialisering - stadsborgerskapet spelar enundanskymd roll i omvandlingen. Kapitalet och arbetskraften, naturresurser och kommunikationer, allt detta är inbäddat i den agrara miljön. Som forvisso inte var någon idyll. Men poängen är att på landsbygden gjordes produktiva investeringarmedan de större städerna levde på jordbrukets överskott, de var parasitära, kunde inte reproducera sig själva. Genom bondehandel och bondehantverk skedde en tidig kapitalackumulationi det tysta. Stegö ondgör sig över det undermåliga landsvägsnätet långt in på 1800-talet. Men i Sverige gick en stor del av transportema på vatten (vad har inte traderna på Mälam betytt for svensk ekonomi genom seklerna!), under den kalla årstiden på snö och is. England fick sin McAdam, vi hade Baltzar von Platen. Skillnaden är, om man så vill, paradigrnatisk. Vi ser alltså inte vad vi föreväntar oss att ta se, och frågan är om vi inte när vi studerar historiska skeenden måste göra oss av med alla sådana förväntningar. Vi väntar oss att ta se en liberal-kapitalistisk guldålder - och slås av hur kort denna guldålder är! Några decennier i mitten av 1800-talet: det är den rövarkapitalistiska epoken i svensk ekonomi. Lars Johan Hiertas och malmgårdskapitalismens tid. Ta en sådan gestalt som Almqvist, 200-års-jubilaren. Han slår igenom som fri forfattare just nu, åren kring 1840. Och han uppträder i sin egenskap av konstnär precis som en kapitalistisk entreprenör: kastar sig från 358 SV ENSK TlDSKR.lFT det ena projektet till det andra, sprider sitt intellektuella riskkapital pi många händer, skriver i minga blad samtidigt, hoppar fcln forläggare till forläggare, just när katastrofen inträffar, 1851, har hanseriösa planerpå attköpaMtonbladet av Hierta. Allt verkar möjligt och allt är mycket ruffiigt. En intensiv kraftutveckling på mycket kort tid. Och si plötsligt är det hela över. Exakt när framgångshistorien rullas upp, under seklets sista decennier, börjar stat och organiserade intressen att på nytt lägga sig i ekonomins funktionssätt. Vi flr protektionismochjämvägspolitik, parter på arbetsmarknaden, lagar om arbetarskydd osv. Denkonkurrenskapitalistiska fasen i den svenska ekonomins historia tar slut i samma ögonblick som den har inletts. Sveriges andra stormaktstid kommer efter 1920 att ta formen av ett organiserat samspel mellan rationella företagsledare och rationella arbetarledare med statsmakten som garant för samhällsfreden.Men denna "korporativa kapitalism" har en forhistoria. Modemitetens överideologi Svenska Dagbladets chefredaktör Mats Svegfors har påpekat (i Timbre-skriften Vi dumma svenskar, en sällsynt illa vald titel, eftersom där sägs många klokskaper), att den svenska politiskakulturen har utvecklats i tre olika ekonomiska sammanhang: godset, socknen och brukssamhället. De svarar i sin tur mot tre sociala kategorier: aristokratin, bondeståndet, borgarklassen. Nu vet vi att aristokratin här aldrig har haft samma ekonomiska maktbas och samma självklara politiska förstarangsställning som i England eller pi kontinenten. Det är ett tidigt särdrag i den svenska vägen eller "modellen". Ett annat är att böndernas rättsliga och ekonomiska situation i motsvarande mån har varit förmånligare än i andra europeiska länder. (Vi har haft fl bondeuppror i Sverige. Där de förekommit har de forlöpt på ett annat sätt än exempelvis i Frankrike. Franska bönder har avrättat adelsmän och bränt godsarkiv. Svenska bönder har stormat borgar och räddat arkiven. Där har de funnit skydd mot övergrepp och orättmätiga tungor.) Brukskulturen åter harfostrat en anda av patemalism, överhetsornsorg, omhändertagande, som-menarSvegfors- övertas av den socialdemokratiska välfärdsstaten och görs till den svenska modernitetens överideologi. Omnipotenta socialingenjörer lägger sig till med ett ansvar för människorna, helheten, som egentligen bara är gammal hederlig brukspatronsfilosofi. Si etableras konsensus och samforståndsanda, medan den individuella skaparkraften går under. SvENSK TI DsKRIFT 359 Formell jämlikhet Dock: inte hellerSvegfors hargett någon allmän förklaring utan blott en delaspekt på den socialdemokratiska politiska hegemonin. Paternalismen kunde fungera som en brygga mellan ett nytt och ett gammalt system for ledning och ansvar. Denblevenformel for att undvika öppna klasskonflikter i ett skede när både arbetarrörelsen och arbetsgivarsidan tycktes gå på ohjälplig kollisionskurs medvarandra.Men arbetarrörelsens och socialdemokratins egen självfcirståelse, iden om det goda samhället, bygger i allt väsentligt, vill jag mena, på traditionen från de starka bysamfålligheternas och sockensjälvstyrets dagar. Det är den som slår igenom i nykterhetslogerna, i det frivilliga bildningsarbetet, på fackklubbsmötet.Den formellajämlikheten. Särintressenas lokala organisering. Det är samma associationstanke som uppkommer när staten, i den förste bernadattens Lilleput-Sverige, försöker avsvära siggamla åtaganden pådet sociala området. Det är nu kommunerna, som ännu inte uppfattas som offentliga samhällen, blir ålagda uppgifter som skola, sjukvård, fattigförsörjning - ett "systemskifte" järnforhatt med vår egen tids. Staten ville inte ha så mycket på händerna, sa de Geijer. Och när staten, det offentliga, började avregleras, "dissocieras", då måste samhället, det privata, "associeras", reglera sig självt. Det är därfor Sverige under 1800-talet blir så foreningsrikt - om det nu gällde välgörenhet eller folkbeväpning eller badande vänner eller subversiva hantverkarklubbar-till skillnad från de flesta av våra grannländer där ingrepp och styrning från en "Obrigkeitsstaat" är det normala. Också här visar sig bondesamfundets, de små gemenskapernas, livskraft. Personligen tror jag att detta är en lärdom i diskussionen om pågående systemskiften. När staten träder tillbaka måste samhället trädafram.Särintressena har ännu inte sagt sista ordet. 360 SvE N sK Ti os KRI FT