DEN MODERATA EUROPAVÄGEN GÖRAN LENNMARKER Moderata Samlingspartiet (då Högerpartiet) hade sin första kampanj under temat "Ja till Europa"förett tredjedels århundrade sedan. Engagemangetför Europa harvarit en central del, ja kanske en livsnerv, i det moderata engagemanget sedan 1950-talet. I nte något annat svenskt politiskt parti har så länge och så ingående diskuterat europasamarbeteti dess olika faser och möjligheter. Moderata Samlingspartiets interna europadiskussion är också väl så vital som den som förekommer inom EGs olika medlemsländer. Jag vågar påstå att moderater bidrar till den gemensamma europeiska debatten om hur Europa skall gestaltas. Jag känner därför inte igen mig i den beskrivning Hans Wallmark gör över den moderata Europadebatten. Det är viktigt att det föreligger stor enighet, men det är ingen påtvingad enhet utan ett uttryck för den äkta och starka europakänslan som de flesta moderater har. GÖRAN LENNMARKER är riksdagsledamot for moderatema och orrlfora>~de i de" moderata europagruppe11. Den alldeles avgörande frågan är nu om Sverige skall vara medlem i den europeiskagemenskapen ellerståutanför. När förhandlingsresultatet är klart skall svenska folket ta ställning till just detta. På denna punkt har vi en kristallklar inställning. Man kan ha många olika synpunkter på EGs utveckling. Men det enda sättet att påverka denna är faktiskt att vara medlem. Efter kommunismens fall och socialismens avveckling finns en unik chans att säkra hela Europas frihet, fred och välstånd. Endast den Europeiska Gemenskapen har den allsidighet och styrka som krävs för att ena Europas fria folk. Det finns inget alternativ till en bred europeisk samverkan vid sidan av EG. Länderna i Central- och Östeuropa vill absolut inte bygga upp någon egen SvENsK TIDsKRIFT 341 samarbetsorganisation utan vill bli medlemmar i EG. Moderat politik i Europa En särskild arbetsgrupp, därjag själv haft formånen att vara ordforande, publicerade ivåras rapporten "Moderatpolitik iEuropa". Den handlaromvilken politik moderata samlingspartiet vill fora inom EG fram till "ett antal år in på 2000- talet". Den bygger bl a på remissvar fcln foreningar och forhund hösten 1992. Utgångspunkten är naturligtvis att moderater inte byter åsikt därfor att man agerar på ett europeiskt plan. De värderingar och grundläggande åsikter vi har på hemmaplan skall naturligtvis också reflekteras i vår europapolitik. Synen på individen contra staten, vaktslåendet om det civila samhället, motståndet mot byråkrati och strävan efter ett måttligt offentlig skattetryck och en begränsad sektor är några av de självklara utgångspunktema foragerandet i en vidare europeisk ram. Tillsammans med likasinnade krafter i andra länder har vi anledning att tro att vi far ett betydande inflytande. Hans Wallmark anger fyra problemområden som en konservativ bör diskutera. När det gäller frågan om hur långt det europeiska samarbetet skall gå - om Europa skall bli ett nytt USA - besvarar vi den på foljande sätt: "Strävan skall vara att ta bort de hinder som gränserutgör, inte att göra de europeiska folken och regionerna lika. Europas mångfald av folk, språk, religioner och kultur kan därmed vara en styrka och inte en källa till konflikter. Gränshinder suddas ut, men nationerna består." Det är också en uppfattning som har ett överväldigande stöd inom EG. Ministmådet beslutsfattare Beträffande EGs beslutsformer for vi en lång diskussion om den framtida utvecklingen. Ministerrådets centrala beslutsfattande ställning bör bibehållas eftersom EG:s beslut måste ha en forankring i de nationella parlamenten och i de nationella regeringarna. I ministerrådet deltar personer somharde nationella parlamentens fortroende och somi varje ögonblick kan avsättasjustav dessa. Framväxten av det europeiska rådet, regeringschefernas konferenseren atvå gånger per halvår, understryker ju medlemsstaternas centrala roll i utformningen av EGs strategi. Kommissionen behövssompådrivare. Men inte i form av någon slags regering utan som hittills, som ett gentemot medlemsländerna oberoende ämbetsmannakollegium som initierar och forbereder samtverkställer och kontrollerar besluten, men utan någon självständig beslutsmakt. Europaparlamentet bör stärkas vad gäller dess kontrollerande funktion. 342 SvENsK TIDsKRIFT - Europaparlamentetväxerocksåfram som Europas "politiska torg". Här debatteras och formeras opinion med återverkningar in mot medlemsländerna och naturligtvis även EGs övriga institutioner. I ett fritt och öppet Europa blir detta allt viktigare, inte minst for de nya demokratierna i Östeuropa som gradvis knyts närmare gemenskapen med sikte på medlemskap. EG är världens mest framgångsrika internationella organisation. Genom sin karaktärav rättsgemenskap harden också klarat sarnarbete i bistra tider och under motgång. Den skiljer sig fordelaktigt från annat internationellt sarnarbete som ofta mest består av välvilliga deklarationer. Förhindra protektionism EG skall inte syssla med sådant som det civila samhället gör bättre. EG skall inte heller ta beslut i offentliga frågor som bäst hanteras lokalt, regionalt eller nationellt. Det är en enkel och självklar princip for moderat agerande. Varfor skulle vi vara mer fortjusta i offentliga ingrepp bara for att de utfors på en europanivå? Det finns dock åtskilliga områden där det behövs en europeisk beslutsnivå. Skall den inre marknaden säkras behövs reglersomforhindrarprotektionism och andra mörka krafter att urholka denna. Konkurrensregler och regler som inskränker den inre marknaden måste naturligtvis i allt väsentligt vara gemensarnma. Vem har då tolkningsforeträde när det gäller EGs uppgifter, undrar Hans Wallmark. Svaret är att det ankommer på medlemsländerna att tydligt ange vilken kompetensEG skall ha. Romfordraget, enhetsakten och Maastrichtavtalet är viktiga grundstenar. Dessa beslutas inte av EGs institutioner utan i regeringskonferenser mellan medlemsländerna. De skall sedan godkännas av medlemsländernas parlament, ibland efter folkomröstning, vilket den tyska forfattningsdomstolen betonar i sin tillstyrkan av Maastrichtavtalet. Fördraget omdeneuropeiska unionen (Maastricht) innebärattytterligareviktiga områden läggs till EGs kompetens. Ur moderat synpunkt välkomnar vi det. Ambitionen att skapa en gemensam europeiskvaluta ärettviktigtfullfoljande av den inre marknadens princip. Idag har Västeuropa 17 olika valutaområden. I Östeuropa finns ytterligare lika många. Gränserna mellan valutaområdena fungerar i hög grad som "tullar". Transaktionskostnaderna mellan olika valutor är inte obetydliga. Flytande valutakurser leder till betydande kostnader fOr att parera valutafluktuationer (terminsaffärer o d), vilket forsvårar små foretags exportmöjligheter. För ett litet valutaområde SVENSK TI OSKR IFT 343 .\ som den svenska kronan tillkommer också en stor riskpremie i form av en högre räntenivåjärnfortmed omvärlden. Tillsammantaget hämmar dettafrihandel och ekonomisk utveckling. Ävenfastaväxelkursergerbekymmer. De leder forr eller senare till den typ av valutauppbrott som vi sett det senaste året. Sättet att lösa problemen med både flytande valutor och fasta växelkurser är att skapa en gemensam valuta. Men en stabil europeisk valuta med en låg inflation fungerar enbart om de deltagande ländernas regeringar inte . bedriver underskottspolitik. Vägen dit kan diskuteras. Den gradvisa konvergensens väg har visat sig svår. Möjligtvis kommer en gemensam valuta att skapas tidigare snarare än senare. Maastricht är bra En gemensam utrikes- och säkerhetspolitik är också ett av Maastrichtfordragets stora fordelar. Ett samfillt agerande kan ge ett stort tillskott till stabiliteten och säkerheten iEuropa och dess nära omvärld. Erfarenheten från upptakten tillJugoslavienkrigen pekar i den riktningen. Hade EG haft en gemensam utrikes- och säkerhetspolitik hade möjligheterna till en fredlig utveckling formodligen varit större. EG har en viktig stabiliserande och säkerhetspolitisk roll i Central- och Östeuropa. Den gemensamma utrikesoch säkerhetspolitiken öppnar möjligheten till betydelsefullt samarbete med de nya demokratierna. "Europol" Att genomfora brottsbekämpning på europeisk nivå blir alltmer nödvändigt. Den gränsöverskridande brottsligheten i from av narkotikasyndikat, terrorism och annan organiserad brottslighet blir alltmer besvärande. Framväxten av en europeisk brottsbekämpning och en "europol" är också en av Maastrichtavtalets storaforgänster. Förtydlighetens skull bör tilläggas att detta inte ställer krav på gemensam lagstiftning. En gemensameuropeiskflykting- och immigrationspolitik vore också högst välkonm1et. FörSverige och andra länder som bär en oproportionerligt stor del av bördan av flyktingar från t ex de jugoslaviska krigen har allt att vinna på ensådan samordning. Detta är ytterligare en av Maastrichtfordragets viktiga fordelar. Många lever i foreställningen att EG disponerar mycket stora resurser. Det stämmer naturligtvis om man järnfor med foretag och enskilda hushåll. EGs totala budget omfattar knappt 1,2 procent av medlemsländernas samlade BNP. Denna ökar gradvis till 1,3 procent i slutet av 1990-talet. Den svenska statsmakten omsluter ungefär 45 procent av BNP och 344 SVENSK TI DS KR in kommunsektorn cirka 25 procent. Den svenska nivå som ligger närmast EG är snarast den svenska kyrkans. Genon1 EG försvinner mycket byråkrati. Många nationella regelverk ersätts med ett enda. Det leder till stora besparingarfor både foretag och hushåll. Men drygt hälften av EGs budget går åt tilljordbruksstödav olika slag. Har det inte varit kostnadsdrivande? N ej knappast. När den gemensamma jordbrukspolitikenskapades undanröjdes hindren mellan medlemsländerna och de starkt protektionistiska nationella regleringarna mildrades. EFTA-länderna, som har nationella jordbruksregleringar, har oftast betydligt högre stödnivåer än vad EG har. Dock är det viktigt att EGs gemensamma jordbrukspolitik främjar ökad konkurrens så att den inte leder till överskottsproduktion eller dumping i tredje land EGs regionalpolitik tar i anspråk ungefår en fjärdedel av budgeten. En fordel med denna är dess betoning av konkurrensneutralitet. Det har bidragit till att undanröja många nackdelar som annars hade blivit foljden av omfattande nationell regionalpolitik. Vi menar att regionalstödet främst skall inriktas på infrastruktur och utbildning. Det skall ses som en övergångsformsomavtrappas när svagare regioner far en snabbare tillväxt. Mindre korruption EGs konkurrensregler har en enorm betydelse när det gäller att undanröja protektionism i olika former. Enbart reglerna om offentlig upphandling kommeratttvingaframlångt rationellare beslut och mindre korruption i de olika nationellabeslutsinstanserna. Dethandlar alltså inte alls om någon övertro på stimulanspaket ochsubventionsrniljoner. Det voreju for övrigt någotmärkligt om EG skulle kunna göra någon stor insats på detta område när detnationella regeringarna normalt disponerar resurser som är 30--40 gånger större. Sverige skall gå med i EG därfor att såvälSverige somEuropa tjänarpå detta. Enbart som medlemmar kan vi i Sverige också fa möjlighet att påverka det gemensamt europeiska. Endast som medlemmar kan vi ha högburet huvud. EES-avtalet är en bra övergångslösning men absolut inte tillräckligt på sikt. Om Sverige skulle välja att stå utanfor EG skulle det verkligen handla om en isolering. Vi skulle avsäga oss möjligheten såväl for en god nationell utveckling som att delta i Europas enande. Det är därfor det är så viktigt att säga ett klart och tydligt ja till ett svenskt medlemskap. SvENsK TtDSKRtFT 345