fRAMÅT ELLERBAKÅT LÄNGS DEN ENDAVÄGEN? LARS F. TOBISSON När Carl Bildtjör två år sedan presenterade denförsta regeringiförklaringen, betonade han att den tog sikte på mer än bara detjust påbörjade riksmötet. Dess räckvidd stannade inte ens vid denframföriiggande treåriga mandatperioden. Den nya borgerliga regeringen hade ett uppdrag, som sträckte sig längre än så. F öratttalamedregeringsförklaringens egna ord: "Vår politik utformas med siktet inställt på 1990-talet i dess helhet. Vi kan inte omedelbart genomföra allt som vi anser önskvärt och riktigt. Men vi lovar att sätta in all vår gemensamma kraft för att under 1990-talet genomföra den förnyelse av Sverige och svensk politik som krävs." Från första början framstod uppgiften således som mycket omfattande. Under de två år som sedan har förflutit har mycket hunnit uträttas. Åtskilligt annat håller på att genomföras. Men ändå återstår det mesta att göra. Denkaraktäristiken gällernaturligtvis i hög grad det ekonomiska saneringsarbetet. Redan före 1991 års val hade vi LARS F. TOBISSON är riksdagsledamot och or4forande i den moderata riksdagsgruppen moderater betonat att det skulle bli både mödosamt och tidskrävande att- för att åter tala med regeringsförklaringens ord - "återupprätta Sverige som tillväxtoch företagarnation med en stark och växande ekonomi". Epidemiska prisimpulser När nu aktiviteten i den svenska ekonomin äntligen ökar, framstår det som utomordentligt angeläget att hålla fast vid och genomföra det femåriga besparingsprogram för statsutgifterna som riksdagen antogivåras. Detkommer att uppfattas som mycket krävande av oss politiker- även av dem som verkar i kommuner och landsting- men det är likafullt ofrånkomligt, om de offentliga finanserna skall bringas under kontroll. Det är nu populärt att dödförklara inflationen som politiskt problem. Inget kan vara mera förhastat eller lättsinnigt. SVENSK TIDSKRIFT 323 Inflationen måste ständigt bekämpas - det duger inte att lägga ned vapnen, tills den åter hunnit växa sig stark. Den försvagade kronkursen ger upphov till prisimpulserfrån utlandet, somkornmer att göra sig påminda, när den inhemska efterfrågan ökar. Dessa måste hindras från att sprida sig med epidemisk kraft. skattepolitiken är strategisk i detta sammanhang. Sedan nu regeringen lagt fram sina forslag beträffande småforekommunalskatterna! Somrnarens meningsutbyte om gänstebeskattningenden s.k. pigdebatten - har understrukit skattekilarnas betydelse. Man kan naturligtvis åstadkornrna en del med nya avdrag och andra finjusteringar. Men problemen tenderar då att dyka upp någon annanstans. Grundläggande ärdet hårda skattetrycket, och det mest effektiva är då art angripa detta direkt. tagarbeskattningen och flyttskatten, har Reformera arbetsrätten de flesta av de rena tokerierna på detta Sänkta skatter betyder mycket for område åtgärdats. Men det gäller att - möjligheterna till nya jobb, där de for att fortsätta att tala militärspråk - verkligen behövs. Därtill är det viktigt forsvara tagenterräng. Krisuppgörelserna att öka flexibiliteten i arbetslivet. Det förra hösten har en bestående betydelse skall ske på huvudsakligen två vägar. idetattsocialdemokraterna kundefonnås Dels är det angeläget att ta till stånd en attmedverka tilllångtgående besparingar. decentraliseringavlönebildningen, vilket Men de medförde också besvärande medger en bättre avkänning mot fordröjningar i genomslaget av vissa marknadens krav. Detta är dock i allt skattelättnader, t ex på kapitalbe- väsentligt en uppgift för arbetsskattningens område. Och socialdemo- marknadens parter. På det politiska kraterna skulle naturligtvis inget hellre system.etvilardenandrahuvuduppgiften, önska än att helt stoppa dem, likaväl som nämligen att i grunden reformera de trängtar efter att ta riva upp de arbetsrätten. De förändringarforframför sänkningar som redan hunnit träda i allt småföretagsamhetens del som kraft. regeringen aviserat kan bara vara en Huvuduppgiften på skatteområdet första början, om möjligheterna for blir i fortsättningen att fullfölja sänk- friställda och nytillträdande på arbetsningenavskattetrycketnermotdenivåer marknaden att ta meningsfull sysselsom förekornmer i övriga Europa, och sättning skall kunna förbättras. det handlar då främst om bredbasiga skatter som den allmänna momsen och Framgångsrika privatiseringar löneskatterna, for att inte tala om En annan verksamhet, där förra höstens 324 SVENSK TIDSKRirT krisuppgörelser kom att verka försenande, är privatiseringen av offentliga kontrollerade företag. Försäljningarna av SSAB och Celsius har krönts med framgång, som understryks av att de lockat många medborgare att börja spara i aktier. Men mycket större uppgifter väntar. Vid sidan av Proeardia och kreditinstituten finns de fd affärsverk som nu behöver ra sin soliditet forstärkt for att klara sig på avreglerade och konkurrensutsatta marknader. Man kan säga att staten genom att for några år sedan kräva extra kapitalinbetalningar från t.ex. Vattenfall och Telia tog ut forsäljningslikviden i forskott-nu gäller det att hämta in riskkapitalet från den investerande allmänheten också! Hand i hand med det ekonorruska saneringsarbetet går ansträngningarna att lotsa in Sverige i det europeiska samarbetet. Förhoppningsvis skall EESavtalet vara i kraft och medlemskapsforhandlingarna avslutade långtföre nästa val, men därefter återstår att vinna en majoritet for vårt inträde i EG och, inte minst, attbygga upp den organisation som krävs for att på bästa sätt dra nytta av integrationens fördelar. Även om socialdemokraterna vill skjuta på sitt ställningstagande, konunerEuropafrågan utan rvivel att bli det viktigaste politiska avgörandet under 1990-talet. Mycket återstår att göra for att forverkliga valfrihetsrevolutionen i välfärdspolitiken. Vad beträffarskola och högre utbildning samt bostadspolitiken håller en bra grundstruktur på att läggas fast. Men'. det tar tid, innan de nya möjligheterna hunnit utnyttjas till fullo i praktiken. Påbostadsområdetforutsätter sålunda en spridning av ägandet i större skala genom försäljning av kommunalt ägda bostäder att landets ekonomi stabiliseras. Förbättrat folkhälsotillstånd Inomsocialförsäkringssektorn har tyvärr fordröjningar uppträtt, mycket till följd av den ekonomiska krisen. För barnfamiljerna är det inte vårdnadsbidraget som får den största betydelsen fdn valfrihetssynpunkt utan rätten till skatteavdrag for barntillsynskostnader. Det är önskvärt att den byggs ut till att omfatta åldrar över dem där vårdnadsbidrag utgår. Det är glädjande att notera den forbättringi svenska folkets hälsotillstånd - eller åtminstone i frånvarofrekvensen - som inträtt sedan reglerna for sjukpenningändrats. Likaledes ärdet positivt att vårdköerna avsevärt nedbringats som en följd av vårdgarantins införande. Men vad beträffar sjukvårdens organisation återstår den väsentliga uppgiften att etablera valfrihet for de vårdsökande genom övergång till en allmän sjukvårdsförsäkring, som också möjliggör landstingens avskaffande. SVENSK TIDSKRIFT 325 Omläggningen av arbetslöshetsforsäkringen har bara hunnit påbörjas. Den nuvarande indelningen i arbetslöshetskassor efter fackliga gränslinjer är starkt otidsenlig, så mycket mera som ersättningen praktiskt taget helt finansieras av staten. Här krävs det en allmän forsäkring som ger ett grundskydd, ovanpå vilket sedan kompletterande trygghetslösningar kan ordnas via kollektivavtal eller på annat sätt. Fördröjda pensioniförändringar Enligt den forsta regeringsförklaringen skulle ett forslag till pensionsreform föreläggas riksdagen' hösten 1992. Av det skälet tillsattes en arbetsgrupp under statsrådet Bo Könberg, som fick några månader på sig att bearbeta resultatet av pensionsberedningens arbete. Nu skriver vi hösten 1993, och ännu är forslaget inte klart. MenATP-systemetsbräcklighet gör att saken brådskar. Senast direkt efter nästa års val måste vi ta en omläggning mot ett större samband mellan avgifter och förmåner. Det forutsätter att avgift inte längre tas ut på inkomstdelar över pensionstaket, utan att detta utrymme skall kunna utnyt~as av den enskilde for att betala for kompletterande forsäkringslösningar. Även här rör vi oss således mot en klarare uppdelning i obligatorisk grundtrygghet och frivillig påbyggnad med varierande uppläggning. Över huvud taget finns det anledning att låta individen bygga upp egna tillgångar i form av skydd mot inkomstbortfall, som kan medforasvidskifteniyrkeskarriären. Inte minst en ökande frekvens av arbetsbyten över gränserna i framtiden gör nationella enhetslösningar otillräckliga. Räcker med en public-service-kanal I ytterligare andra avseenden måste ett pågående forbättringsarbete drivas vidare. Förmiljövårdensdelärdetviktigt att fa till stånd den ekonomiska tillväxt som medger fortsatta framsteg här hemma och inte minst i våra östra och södra grannländer. Kampen mot brottsligheten kan ytterligare intensifieras. Och efter de stora steg som redan tagits mot frihet i etern återstår det att dra ner på det statliga engagemanget. Varforskall det finnas två offentliga TVkanaler som tävlar med privata konkurrenter om att erbjuda ett allmänt utbud av underhållning, nyheter och sport? Det borde räcka med en public-servicekanal, som tillhandahåller de smala program som annars inte far något utrymme. På detta sätt kan man fortsätta att räkna upp reformer- stora som små - som väntar på att bli utförda. Ytterst handlar det om att hämta in den eftersläpning gentemot omvärlden som socialdemokratisk skattepolitik och 326 SvEN sK TJ os KRIFT regleringsiver medfört. Det handlar om att frigöra den arbetslust och foretagaranda som finns hos medborgarna. Vad som behövs är mindre, inte mer, politisk inblandning i människors liv. Vägen mot en framtid i frihet ligger utstakad. Valet gäller om vi skall rycka framåt mot ökad välfård i vid mening. Eller om vi skall fårdas bakåt på den enda vägen, med fortsatt stagnation och mer av politisk styrning och därmed ofrihet som följd. SVEN SK T IOS KRI FT 327