- STIG-BJÖRN UUNGGREN: Anpassning eller förändring? Jan Hylen kommer i sin avhandling om högerns ideutveckling under 1900-talet fram till att partiet bytt ideologisk inriktning, förändrats från konservativt till liberalt. Det är riktigare att kalla partiet liberal-konservativt, hävdar Stig-Björn Ljunggren. Han efterlyser referenser till liberalkonservativa företrädare som Tocqueville och Hayek och påpekar att ägardemokratin som högern lanserade på 50- talet inte var någon renodlat liberal ide utan en konservativ kontrautopi till den socialdemokratiska statssocialismen. Den socialdemokratiske debattören och ledarskribenten $tigBjörn Ljunggren är doktorand i statsvetenskap vid Uppsala Universitet. M oderata samlingspartiet har, liksom alla andra partier, försökt utveckla sitt politiska program i takt med tiden. Samhällsutvecklingen ställer ständigt nya krav på dem som kämpar om den politiska makten. Ovilja eller oförmåga till anpassning gör att partier riskerar stagnation och undergång. Men har då moderaterna i sin strävan att "hänga med" främst anpassat sina ideer till samhällsutvecklingen - eller har partiet brutit med sitt idearv? Har högern omformat konservatismen till moderna tider? Eller har högern helt enkelt övergivit konservatismen till förmån för liberalismens ideer? För att besvara den frågan har statsvetaren vid Stockholms universitet. Jan Hylen, skrivit en avhandling: "Fosterlandetfrämst? Konservatism och liberalism inom högerpartiet 1904-1985" (Norstedts Juridikförlag 1991). Jan Hylen försöker visa att moderata samlingspartiet, under den period han studerat, faktiskt bytt ideologisk inriktning,förändrats från konservativt tillliberalt. Denna tes kan starkt ifrågasättas. Tvärtom är det rimligare att beskriva hö- gems ideutveckling som relativt kontinuerlig över tid. Dagens moderata samlingsparti är ett liberalkonservativt parti. Och denna liberalkonservatism är konsekvensen av den svenska högerns ideologiska anpassning till samhällsutvecklingen, snarare än en ideologisk förändring, för att nu använda två uttryck som Hylen diskuterar utifrån. Jan Hylens tes - en kritik Att partiet övergivit en konservativ hållning, såsom den artade sig i början av 1900-talet är förvisso rimligt. Få inom l ll \ l 62 dagens moderata samlingsparti skulle sympatisera med den gamla knökhöger som försvarade sina privilegier mot den nya tiden med konservativa resonemang. Tesen om högerns ideologiska förändring blir således lättare att driva, därför att författaren tar utgångspunkt i en tid, när moderata samlingspartiet ännu inte färdigformulerat sin partidoktrin. Det är först på trettiotalet, sedan Arvid Lindman och övriga i högern skaffat sig en rejäl politisk erfarenhet av det moderna demokratiska samhället, som man kan se att högern antar konturerna av ett modernt parti. Man kan säga att Jan Hylen genom sitt val av utgångspunkt, ungefär som statistiker brukar ta ett "basår" som passar syftet, underlättar för sin tes om högerns ideförändring. Detta är den första kritiska punkten i Jan Hylens tes. Dessutom avslutar han sin studie 1985, när nyliberalismen i Moderata samlingspartiet står på sin höjdpunkt. Hade han slutat 1990 blev resultatet annorlunda. Men det finns ocksä andra inslag i Jan Hylens framställning som gör tesen om högerns ideskifte enklare att driva. Eller ska man snarare säga att det saknas inslag, eftersom flera viktiga böcker aldrig tas upp i avhandlingen. Exempelvis saknas en intressant avhandling, nämligen Åke Sundeils "Den svenska högerns assimilering av ekonomisk liberalism" (Historiska institutionen, Lund 1989). Åke Sundeli studerar hur högern ibörjan av 1900-talet tillför sin konservatism liberalekonomiska tankegångar. Åke Sundeli försöker också visa att det inte finns några "rena" ideologier, utan att det i politiska partiers program alltid förekommer ett slags "brus" skapat av "främmande" idekretsar. Detta sätter fingret på ett av de stora problemen med Jan Hylens framställning. En av hans utgångspunkter är att motstridiga politiska ideer inte skulle kunna rymmas någon längre tid i samma parti. Det är nämligen "i längden svårt att förena tankeelement vars implikationer är uppenbart motstridiga", skriver Jan Hylen. Han är bekymrad över att hitta "fullt av dubbla budskap" i högerns programtexter. Ett parti skulle således inte klara att hysa Att blanda marknadsekonomins höga visa med krav på jordbrukssubventioner är inte något konstigt. Det har högerns företrädare gjort sedan urminnes tider. olikartade ideinriktningar under samma hatt. Den ena eller andra riktningen är dömd att på sikt försvinna. Detta torde dock vara att övertolka idekonflikternas betydelse. Många politiker har istället en pragmatisk syn på politiken. Att blanda marknadsekonomins höga visa med krav på jordbrukssubventioner är inte något konstigt. Det har hö- gerns företrädare gjort sedan urminnes tider. Tvärtom har en sådan linje underlättat partiets grepp över väljarkåren. Man får heller inte glömma att högern bildades för att dämma upp den sociala radikalismens krafter. Därför tvingas olikartade inriktningar in under en gemensam flagg. En dubbelhet i det politiska programmet ingår i alla partiers verklighet. Att socialdemokratin säger sig vara "socialistisk" och "demokratisk" är ett sådant exempel. Och det motsägelsefulla är ett större bekymmer för de statsvetenskapliga seminarierna än för de politiska aktö- rerna. - 63 Jan Hylen missförstår på femtiotalet och därmed hamnar 1956 Jan Hylens tes kan också ifrågasättas där- års principprogram i centrum. Under den för att han missförstått flera av de doku- perioden anser han sig kunna visa "att hö- ment han bemödat sig om att anskaffa. gerns ideologi genomgått avsevärda förDet socialpolitiska inslaget i högerns ändringar". Framförallt är det den allt program har länge funnits där. I 1934 års mer optimistiska människosynen som principprogram skrivs det definitivt in präglat högerns ståndpunkter under den som princip, för att sedan steg för steg hjalmarsonska epoken. Ett rationellt synvinna högerns sympati, framförallt i olika sätt på människan vinner hegemoni i hö- praktiska sammanhang. gern. Fruktan för "understödstagaranI detta principprogram tycker sig Hy- dan" försvinner, den socialpolitiska kollen spåra en omorientering från konser- lektivism som fanns till stöd för 1946 års vativ argumentation till liberal. Framför- handlingsprogram likaså. Staten, som tiallt är det argumenten för äganderätten digare betraktats som "nationen" började som får en mer liberalt betonad uppback- ses som överhet. Högerns uppgift blir att ning. Iakttagelsen är riktig, men för att be- låta människorna själva disponera sina indöma ett politiskt program måste man se komster. Hylen sammanfattar sin tolktill hela texten och inte bryta ut en en- ning: "Det liberala eller individualistiska skildhet och låta den färga bedömningen ekonomiska tänkandet har på 1950-talet av hela programmet. gjort rent hus med alla kvarvarande kolI själva verket innehåller 1934 års prin- lektivistiska tendenser inom det sociala cipprogram formuleringar som kan tolkas ekonomiska fältet". Uppenbarligen är det på flera olika sätt. Det finns de traditio- femtiotalet som vågskålen tippar över nella kulturkonservativa käpphästarna inom högern, om man får tro Jan Hylen. om en kristen fostran och fosterlandet För att få den ekvationen att gå ihop är främst, varvat med liberala argument och han tvungen att genomföra två olika opeståndpunkter. Dessutom innebär 1934 rationer i sitt avhandlingsarbete. års program att högern definitivt sällade För det första gör han det alternativ till sig till dem som satte socialpolitiken i den socialdemokratiska statssocialismen centrum. Högern deltog därför aktivt i som högern formulerade på 1950-talet, välfärdsstatens utbyggnad, i allmänhet ägardemokratin, till en renodlat liberal med brasklappar om de ekonomiska ide. Bakom parollen om att alla svenska konsekvenserna och med äskande om medborgare skulle förmås att skaffa sig försiktigare uppläggning och förskjutning egendom genom statlig uppmuntran, ser i genomförandet. Flera av punkterna i Hylen bara ett frihetsideal. Att högern 1934 års principprogram vittnade också försökte möta den socialdemokratiska viom att partiet vid sidan om sitt socialpoli- sionen om ett folkhem med en högervitiska intresse värnade om andra värden sion om en folkkapitalism blir ren och och institutioner. Men principiellt hade . ..skär liberalism. man ingenting emot välfärdsstaten som Tvärtom kan man dock se, att under sådan. högerns paroll om ägardemokrati rymdes Men den verkliga stöten sätter Hylen in säväl liberala som konservativa stånd- 64 punkter. Därför var ägardemokratin också högerns bästa alternativprojekt, en konservativ kontrautopi till den socialdemokratiska statssocialismen. Att medborgarna skulle förmås att skaffa sig ett hus, en bil, ett företag eller ett rejält bankbokskonto var naturligtvis inte mer liberalt än konservativt. I historisk tid har vi tvärtom sett hur"egnahemsrörelsen" hade djupa rötter i den konservativa idetraditionen. I modern tid har vi sett hur bostadsägandet har givits stora statliga subventioner. Hade Jan Hylen haft tillgång till Åke Sundelis avhandling hade han kunnat se hur den konservativa egnahemstanken länge funnits hos högern. Denna insikt hade kunnat vägas in i analysen och femtiotalet och ägardemokratin hade inte framstått som fullt så liberalt som det nu gör. Med då hade naturligtvis också tesen om högerns ideskifte blivit naggad i kanten. För det andra lägger inte Hylen ner många rader på högerns 1960-talsprogram, och framförallt inte 1969 års handlingsprogram. Dessa kombinerade i hög grad kritiken mot socialdemokratins välfärdsstat med högerns egna socialpolitiska projekt, i hög grad "socialkonservativa" och prov på högerns vilja till en samhällelig ingenjörskonst. Att 1969 års handlingsprogram av nå- gon outgrundlig anledning faller utanför Jan Hylens ramar är kanske tur, ty det lilla omdöme som Hylen trots allt avger om programmet är helt fel. Jan Hylen menar nämligen att programmet förstärker de liberala inslagen i högern. För att avge ett sådant omdöme om 1969 års handlingsprogram måste Jan Hylens läsning ha inskränkt sig till de första inledande punkterna, som hängdes på i sista stund för att balansera den socialkonservativa (socialdemokratiska?) hyllning till välfärdsstaten som de nästföljande femtio sidorna innebar. I övrigt är 1969 års handlingsprogram ett försök av moderaterna att visa hur välfärdsstaten kunde bli ännu bättre, om bara högern fick mer att säga till om. Något liberalt dokument är det definitivt inte. I 1934 års principprogram finns de traditionella kulturkonservativa käpphästarna om en kristen fostran och fosterlandet främst, varvat med liberala argument och ståndpunkter. Försvar av kontinuitetstesen Den tredje förklaringen till att Hylen hamnat snett i sin analys är att han definierat sina utgångspunkter alltför snävt. Man kan säga att Hylens tänkande är typiskt manligt, eftersom det ger föga möjlighet till nyanseringar och problematiseringar. Detta är uppenbart i Jan Hylens analysapparat som kan sägas bestå av några parametrar, eller termometrar, med vilka han besiktigar högerns programtexter. Men det är inte vanliga termometrar, vilka kan ange grader, utan de förkunnar bara om det är varmt eller kallt. Programuttalanden kan ge utslaget "pessimistisk" eller "individualistisk" i några olika tappningar. Därför blir också det resultat som Jan Hylen får av sin undersökning mycket grovhugget. Jan Hylen tycks vara medveten om att hans förenkling också utesluter en rättvis bedömning av högerns ideer. Hans skriver om sin ansats, att "fokuseringen på det som skiljer snarare än det som förenar dessa ideologier kan medföra att motsättningarna här kommer att se skarpare ut än vad som vanligen är fallet". Därmed har också författaren erkänt, att hans slutresultat i hög grad är en skapelse av hans egna grunddefinitioner. Därför var ägardemokratin också högerns bästa alternativprojekt, en konservativ kontrautopi till den socialdemokratiska statssocialismen. Enligt Jan Hylen finns det således i huvudsak två alternativ för högern- antingen är man liberal eller så är m:n konservativ. Att Jan Hylen valt des a två traditioner och inga andra, beror på att de "historiskt sett ofta kommit på kollisionskurs /sic!/ med varandra". Jan Hylen har därmed sett till att definiera sina utgångspunkter så, att resultatet är på förhand givet. Det är en långt gången förenkling av verkligheten. Det torde vara mer fruktbart att försöka nyansera analysinstrumentet en smula, och även ge en möjlighet att diskutera den sammansmältning av dessa två traditioner som högern själv menar sig stå för, nämligen "liberalkonservatism". Liberalkonservatismen Många har poängterat att liberalism och konservatism överlappar varandra, antingen genom att man delar vissa ideer --- . - - . --- 65 eller genom att man lever i ett symbiotiskt förhållande. Den intressanta frågan, om högern varit lite av varje, en slags ideologisk androgyn, blir definitionsmässigt omöjlig för Hylen att diskutera, eftersom han knappt nämner denna tankelinje, företrädd av idegivare som Alexis de Tocqueville, F A Hayek och islänningen Hannes G Gissurarsson. Det kan synas märkligt att en modern avhandling i statskunskap, som säger sig granska moderata samlingspartiets ideutveckling, saknar relevanta referenser till - och diskussioner om - dessa liberalkonservativa företrädare. Det främsta historiska namnet för liberalkonservativa är utan tvivel Alexis de Tocqueville. Tocquevilles stora fråga var hur friheten skulle kunna förlikas med jämlikheten. Under sin berömda resa till Amerika slås han nämligen av att jämlikheten, rörligheten, penningdyrkan, det andliga oberoendet och bristen på diskussionsfrihet existerar parallellt med en stor frihet. Därför varnade Tocqueville för att frihetens långsiktiga resultat kunde blir dess egen motsats. I debatten om frihetens problem har dagens moderata samlingsparti försökt formulera tanken på att "ansvar" är en nödvändig komplettering till "frihet". Men ansvarsledet faller ofta bort - eller ges inte en nöjaktig precisering till sin innebörd - när friheten hyllas. En undersökning av hållbarheten av denna högerns försök att lösa problemet frihetens gränser och förutsättningar hade definitivt varit på sin plats i en avhandling om moderata samlingspartiet. F A Hayek kan betraktas som en av de 66 stora inspiratörerna till den konservativa återfödelsen i slutet av 1900-talet. Men han betecknar inte sig själv som konservativ. I en berömd uppsats, "Varför jag inte är konservativ", listar han inte mindre än nio skäl till varför han väljer att snarare beteckna sig som liberal än konservativ. Enligt Hayek har de konservativa en rädsla för förändringar; en alltför stor tilltro till auktoriteters styrförmåga; äger bristande förståelse för de fria ekonomiska krafterna: har en elitistisk, antidemokratisk och antiintellektuell grundinställning; konservatismen är nationalistisk och kollektivistisk; slutligen är den imperialistisk. Hayek menar att konservatismen av principlöshet närmat sig socialismen. Det är främst släpankarskonservatismens principer, att fungera enbart som "broms", som Hayek angriper. Det har "alltid varit konservatismens öde att slä- pas med längs en väg som den inte själv har valt". Konservatismens tro på "den gyllne medelvägen" har gjort den till socialismens medlöpare. Det är inte demokratin som är det onda, som konservativa tenderar att tro, utan den oinskränkta statsmakten. Men liberalerna däremot försöker - i kontrast till konservatismen - disputera de mål som socialisterna ställer upp och finna en egen väg. Men, hävdar Hayek samtidigt, det finns vissa konservativa som, ehuru reaktionä- ra, visade "förståelse för betydelsen av spontant uppkomna institutioner som språk, lag, moral och vedertagna sedvänjor". Tyvärr har dessa konservativa endast tillämpat detta synsätt på det förgångnaman har inte sett att samma principer kan leda till ett bejakande av förändringar i samtiden. Att liberaler och konservativa gör gemensamt motstånd till kollektivismen - och försvarar friheten - får inte skymma det faktum att man har olika tidsperspektiv, att de konservativa längtar tillbaka till det förflutna, och att liberalerna har en framåtblickande inställning. Trots sin uttalade icke-konservativa ståndpunkt är det lätt att se varför Hayek vunnit popularitet även i konservativa kretsar. Teorierna om spontan ordning, kunskapsproblemet och det "utvidgade samhället" som marknadsekonomin skapar, ger ammunition åt dess ståndpunkter. Men Jan Hylen diskuterar inte F A Hayeks bidrag till den konservativa och liberala idedebatten - han tycks inte vara medveten om uppsatsens existens, eftersom den saknas i litteraturlistan och inte nämns i avhandlingen. Med utgångspunkt från F A Hayek och Alexis de Tocqueville har Hannes H Gissurarson menat att en släktlikhet finns mellan liberalism och konservatism. Både Tocqueville och Hayek erkänner att det individuella förnuftet har gränser, men hävdar också att den 'utvidgade ordning' som kapitalismen innebär,ger bättre möjlighet än något annat system för människorna att åtminstone till en del överskrida det individuella förnuftets gränser. Försvaret av detta samhälle kräver dock att vi lär oss att teoretiskt förstå det regelsystem som gör att den utvidgade ordningen består. Liberalkonservatismen är därför antipragmatisk och slår vakt om vissa konstitutionella garantier mot maktgodtycke. Vidare har traditionalismen betydelse, eftersom icke uttalade, och icke teoretiska kunskaper, liksom oreflekterade vanor, har stor betydelse för civilisationen och den utvidgade ordningens fortlevnad. Evolutionismen är en annan liberal- - konservativ utgångspunkt, således synen på samhällslivet som en process där individer konkurrerar och där traditionerna långsamt utkristalliseras, allteftersom de har framgång. slutligen hävdar de liberalkonservativa universalismens principer, 67 Avslutning Dagens moderata samlingsparti har försöktformulera tankenpå att "ansvar" är en nödvändig komplettering till ''frihet". Sammanfattningsvis kan man säga om Jan Hylens avhandling, att han på ett ingående och intresseväckande sätt, ehuru något ytligt och stundtals oinitierat, beskriver några av de viktiga punkterna i högerns ideutveckling. Hylens ståndpunkt, att hö- gerns ideer successivt förskjutits från en konservatism, såsom den formulerades i Sverige i början av 1900-talet, är riktig men onyanserad. Däremot misstar sig Jan Hylen, när han av högern gör ett liberalt parti. Det torde vara riktigare att benämna högern som ett liberal-konservativt parti. Att så verkligen är fallet, går dock inte att undersöka om man som Jan Hylen gör, utesluter den typen av ideströmning redan i sina definitioner. och tycker således att det liberala samhället mycket väl kan omfatta hela mänskligheten, eftersom den överenslämmer med "människans natur". Allt enligt Hannes G Gissurarson. Men tyvärr diskuterar inte Jan Hylen den moderna liberalkonservatismens teorier, trots att dessa har stor relevans för förståelsen av moderata samlingspartiets ideer. Att Jan Hylen inte kommer ända fram i sin avhandling ska dock vägas mot att han, till skillnad från en del andra, faktiskt lyckats få sin studie färdigskriven i någorlunda tid. En prestation som naturligtvis förtjänar respekt. Pärmarför inbindning av årgång 1991 kan rekvirerasfrån Svensk Tidskrifts expedition, tel 08-667 59 55, eller genom insättning av kronor 70:- på postgiro 72744-6