---·· ~- - ··--- ÅKE T:SON LOVEN: l Om "Tyskland i mitten" J ag läste Christian Braws artikel "Tyskland i mitten" i nr 8-9 1990 med häpnad. Låt mig med några exempel visa varför. Braw lanserar teorin att om inte Darwin "upphävt gränsen mellan människa och djur" så hade inte Hitler kunnat lämna sitt ideologiska "bidrag". Frånsett denna i sig bisarra koppling så kan man ju tycka att om Darwins teori om "the survival of the fittest" skulle överföras på mänskliga varelser så borde väl judarna om några vara ett extremt bra exempel på förmåga till survival"! Braw jämställer sedan koloniala försyndelser, fransmännens hämndlystnad efter första världskriget, baltutlämningen och vår järnmalmsexport med koncentrationslägren. "Alla Europas folk har sådana skuggor i sin historia men Tyskland skiljer sig från andra folk därigenom att det har gjort upp med sitt mörka förflutna." Han säger också att "folkmord" begåtts under vårt århundrade av Turkiet, Sovjetunionen, Japan och Storbritannien. Fruktansvärda illdåd har begåtts sedan historiens gryning. Dessa kan givetvis aldrig försvaras men de kan begripas. Orsakerna har varit erövrarlust, krig, hämnd, hunger, rädsla, (perverterad) religiositet, eller trängtan efter guld, ära och kvinnor. Judeutrotningen skiljer sig iprincip från dessa genom att den representerar den "obegripliga onskan". Såhär skriver Lance Morrow i amerikanska Time Magazine i juni 1988: "The Third Reich was the greatest failure of civilization on the planet ... Germany repres~nted one of the furthest advances of the culture, yet the Third Reich profoundly perverted the entire heritage of Western achievement. It was as if Goethe had taken to eating human flesh." Av de "folkmord" som Braw nämner är endast Turkiets slaktande av 1-2 miljoner armenier under första världskriget ett folkmord dock med starka inslag av en nationell uppgörelse. Japan begick sina skändligheter som en del av krigföringen och Stalins storskaliga mördande var ett vanvett som riktade sig urskillningslöst mot alla som hans paranoida personlighet uppfattade som ett hot mot hans makt. I historiens ödesstunder tvingas man ibland att välja emellan pest och kolera. Så gjorde Churchill när Tyskland anföll Sovjetunionen. Han sa: "If Hitler invaded Hell I would say a few nice words about the Devil in the House of Commons." Beträffande Storbritanniens "folkmord" så förmodar jag att Braw syftar på de "koncentrationsläger" som engelsmännen upprättade i samband med Boerkriget. Förvisso en skändlighet- som säkert väckte avsky även i hemlandet. Ca 20 000 kvinnor och barn omkom. situationen på- minner i viss mån om vad som hände i Finland efter frihetskriget. Vidare säger Braw: "När Tredje riket en gång bröt igenom tog många tyskar, också övertygade kristna, detta som ett Guds under, ja som en Guds uppenbarelse, något som är ofattbart efter 1945." Behövde man verkligen vänta till1945 innan det stod klart att Adolf Hitler inte var sänd av Gud? Till sist: "Allt som sker är inte Guds uppenbarelse, inte ens om det sker i stor skala . . ." Vad menas?