ALEKSANDER PECZENIK: Medborgaren och rättsstaten I Medborgaren och rättsstaten har PaulAnders Paulsonvaltut nÃ¥graav Gustaf Petrens artiklar frÃ¥n 1980 och framÃ¥t. Ämnena spänner över ett vitt omrÃ¥de. Uppsatserna har ordnats under följande rubriker: folkstyret, justitieombudsmannen, mordet pÃ¥ statsministern, skatter och taxering, domstolar och domare, lagstiftningen. Den "röda trÃ¥den" syns helt klart: Varje medborgare och enskild individ har en för ingrepp frÃ¥n den offentliga makten skyddad privatsfär. Medborgarnas kontroll över förvaltningen mÃ¥ste förstärkas. Maktdelningen mellan riksdagen, regeringen och domstolarna mÃ¥steÃ¥terinföras. Domstolarna mÃ¥ste vÃ¥ga tänka självständigt, i stället för att i minsta detalj förverkliga politikernas önskemÃ¥l och vilja. Paul-Anders Paulson (red): Medborgaren och rättsstaten. Timbro 1991 Petrens uppfattning om individens privatsfÃ¥rskiljersigheltfrÃ¥n densocialistiska. "Medborgarrätt betyder i Ingvar Carlssons tappning ... allt det som en majoritet av de valdaföreträdarna för medborgarna beslutar .. . Den klassiska definitionen av .medborgarrätt är den motsatta, nämligen att varje medborgare och enskild individ har en för ingrepp frÃ¥n den offentliga maktenskyddad privatsfÃ¥r" (s 32-33). För socialisten Carlsson är medborgaren framför allt en bestÃ¥ndsdel av ett kollektiv. Allt är väl om kollektivet är demokratiskt. För liberalen Petren är medborgaren först och främst en individ vars frihet mÃ¥ste skyddas. Minoritetsskydd bildar ett nära besläktat problemomrÃ¥de. Men ett konstitutionellt eller Ã¥tminstone ett legalt minoritetsskydd har "varit och alltjämt är tämligen svalt ivÃ¥rt land. Sverige är en av defÃ¥ stater i västerlandet som först i mycket sen tid erhÃ¥llit en rättighetskatalog ... Och även sedan en sÃ¥dan rättighetskatalog ... kommit till stÃ¥nd . . . , har den visat sig ha förvÃ¥nansvärt ringa betydelse bÃ¥de idet politiska livet och i rättsliga sammanhang. När det gäller sÃ¥väl etniska m fl minoriteter som de politiska har man valt att nöja sig med nÃ¥gra fÃ¥ bindande regler. I stället förlitar man sig pÃ¥ det politiska förnuftet" (s 68). PÃ¥ sÃ¥ sätt fÃ¥r myndigheterna ett kompakt övertag över den enskilde. "Lagen om allmänt polisregister m m . . . legaliserar ett s k förspaningsregister. Där fÃ¥r polisen införa upplysningar om 'nÃ¥gons personliga förhÃ¥llanden'." Lagen förutsätter visserligen att upplysningarna mÃ¥ste var nödvändiga för att polisen skall kunna förebygga och uppdaga brott samt fullgöra sin verksarnhet i övrigt. Men det överlämnas till polisen att bedöma vad den anser nödvändigt. "Mycket längre kan man inte komma i en polisstat" konkluderar författaren (s 20). "Det politiska förnuftet" kan dessutom svikta i vissa fall. De nya reglerna om taxeringsrevisionen innebär bl a att en tjänsteman som utför taxeringsrevisionen pÃ¥ begäran skall ges tillfÃ¥lle att själv använda den granskades datasystem. "Man har under ärendets behandling inte observerat vad detta stadgande leder till med hänsyn till reglerna om allmänna handlingars offentlighet ... I och med att skattemyndigheten genom den tjänsteman som utsetts att verkställa revisionen fÃ¥r möjlighet att ta del av det datoriserade materialet . . . blir allt detta . . . underkastat de offentlighetsregler som gäller för allmänna handlingar" (s 133). Vem som helst 454 borde begripa att svenska företags konkurrenskraft skulle försvinna om denna lagregel tillämpats sÃ¥ ofta som möjligt. Att sÃ¥ inte är fallet visar att revisorernas förnuft än sÃ¥ länge är överlägset politikernas. Privatsfärens uppluckring har fortskridit rätt lÃ¥ngt. Äganderättens ställning i vÃ¥rt land är ett bra exempel. Regeringsformen innehÃ¥ller en skyddsregel om överförande av ägande till fast egendom som sker genom expropriation och andra liknande förfogande. "I övrigt är det fritt fram för riksdagen att som lagstiftare i stort sett bestämma vad den vill ... Regeringen har just lagt fram förslag för riksdagen om en sÃ¥dan transferering av egendom . . . I samband med förändringar i arbetslöshetsförsäkringen skall de erkända arbetslöshetskassorna, vilka är självständiga juridiska personer, enligt regeringsförslaget i lag Ã¥läggas att ge bort sina fonder till defackliga organisationerna" (s 187). En juridisk persons förmögenhet ges sÃ¥ledes en annan. Kan lagstiftaren likaledes bestämma att "alla i Ã¥ldern över 70 Ã¥r skall överlämna 20 procent av sin egendom till dem som är i Ã¥ldern 20-25 Ã¥r"? Finns det nÃ¥got rättsligt skydd? Lika märklig är bostadsdepartementets promemoria om övernattningslägenheter. "I lagförslaget föreslÃ¥s att den kommunala hyresnämnden fÃ¥r rätt att vid vite förelägga hyresvärden att bringa hyresförhÃ¥llandet till upphörande. Principiellt sett är detta ett av de allvarligaste hot som pÃ¥ länge riktats mot Sverige som rättsstat" (s 189). Ett annat exempel ger upphov till vissa generella slutsatser. Enligt betänkandet om meddelarskydd skall i grundlagen intas regler som ger en anställd hos en enskild arbetsgivare eller medlem i en förening rätt att med bevarad anonymitet bl a gÃ¥ till utgivare av tryckt skrift, främst tidning, och lämna denna ett meddelande för offentliggörande i vilket ämne som helst. Men ur Petrens synvinkel är det "viktigt att ... slÃ¥ fast de tvÃ¥ huvudprinciperna: Offentlig verksamhet skall i princip bedrivas under full insyn frÃ¥n allmänhetens sida, enskild verksamhet är skyddad frÃ¥n insyn utom i fall dÃ¥ sÃ¥dan är föreskriven i lag för visst fall" (s 195).Det allmännas ingrepp i den enskildes privatsfÃ¥r fÃ¥r endast ske med stöd av fasta och väl motiverade rättsregler. Den politiska slutsatsen härav är att "växling vid makten behövs i demokratin" (s 28). "De fasta spelreglerna fÃ¥r större betydelse när innehavaren av regeringsmakten växlar dÃ¥ och dÃ¥. Oskick hinner inte rota sig och nonchalans hinner inte utveckla sig" (s 30). · Den statsrättsliga konsekvensen är bl a att regeringsformens rättighetskatalog mÃ¥ste byggas ut. Avtalsfrihet, näringsfrihet, äganderätten, familjelivets okränkbarhet m m mÃ¥ste klart och tydligt skyddas av grundlagen (s 80 t). Samtidigt mÃ¥ste "medborgarnas kontroll över förvaltningen ... grundlagsfÃ¥stas genom regler i RF om ~änsteanÂ- svar, genom regler om rätt att anföra rättsbesvär och om rätt att fÃ¥ skadestÃ¥nd vid olagliga myndighetsÃ¥tgärder samt genom en effektiviserad JO-institution" (s 76). FrÃ¥gan om folkomröstning väckte som bekant uppmärksamhet i samband med den bekanta striden kring flyktingmottagning i Sjöbo. Inom det politiska etablissemanget var alla "ense om att det är orimligt att frÃ¥ga människor som bor i kommunen om denna skall engagera sig i flyktingmottagning eller ej . . . Den uppenbara orsaken till uppstÃ¥ndelsen är att man . . . är rädd att de vanliga människorna i Sjöbo skall tycka fel och uttala sig mot ett kornmunalt engagemang i flyktingmottagandet" (s 15). Men "finessen med folkomröstningstanken är ju just att omröstningen framtvingar en omsorgsfull inventering av argumenten för och emot" (s 17). "De som lägger rassynpunkter pÃ¥ invandringen, kallas vanligen för rasister. I en demokrati mÃ¥ste, även om det är en liten grupp, de som tycker sÃ¥ ha rätt att föra fram denna mening, även om ett stort flertal ogillar den. Vi som tycker att man skall ha en liberalare och mera öppen invandrarpolitik, fÃ¥r tala för vÃ¥r mening. MeningsmotstÃ¥ndarna skall bekämpas med sakargument, inte med känsloladdade förkastelsedomar" (s 19). Den sakliga argumentationens roll i detta samband är en viktig poäng. Medborgarnas kontroll över förvaltningen bör förstärkas, förutsatt att kontrollen utövas förnuftigt. Medborgarna i gemen är mottagliga för sakargument, inte endast för känsloladdade förkastelsedomar.Det kan tilläggas att de sistnämnda slog helt fel i Sjöbo. Kornmunens invÃ¥nare röstade mot flyktingmottagningen. Kanske hade omröstningens utfall varit ett annat, om flyktingarnas vänner mer förlitat sig pÃ¥ förnuftig argumentation. Den förnuftiga argumentationens roll brukar emellertid undervärderas i olika sammanhang. Hastig lagstiftning är ett bra exempel. Den annars angelägna skattereformen har sÃ¥ledes genomdrivits i en rasande takt. "Man har ... inte skrivit en ny lag ... I stället genomförs skattereformen pÃ¥ det sättet att man ändrar pÃ¥ hundratals ställen i de .. .gamla lagarna" (s 144). Den politi- 455 ska komprornissen omvandlades pÃ¥ nÃ¥gon vecka till lagregler" (s 145). NÃ¥gon saklig granskning av det färdigskrivna lagförslaget behövdes uppenbarligen inte. Politikernas ringa förtroende för den sakliga argumentationen visar sig bl a genom lagrÃ¥dets svaga ställning. LagrÃ¥- dets ledamöter besitter en överlägsen sakkunskap, ändÃ¥ mÃ¥ste man "konstatera att det i stort sett är den text som den propositionsskrivande assessorn i samrÃ¥d med enhetschef och rättschef lägger fast som sedan stÃ¥r sig och blir lag" (s 154). "LagrÃ¥- det befinner sig ur ren maktsynpunkt alltid i ett underläge" (s 156). I detta samband är det viktigt att Ã¥terinföra maktdelningen mellan riksdagen, regeringen och domstolarna. Domstolarnas roll är viktig inte minst därför att domar mÃ¥ste motiveras. Domskäl bildar ett bra exempel pÃ¥ saklig argumentation som kontrasterar med vissa s k opinionsbildares benägenhet att fälla "känsloladdade förkastelsedomar". Därför har Petren pÃ¥ flera ställen (t ex s 169) beklagat att det i vÃ¥rt land "beträffande det mesta som tillhör den nya förvaltningen saknas möjlighet till domstolsprövning". En ännu värre företeelse bestÃ¥r av "bristen pÃ¥ en egentlig domaretik. Eller rättare innehÃ¥llet i den domaretik som nu anses gälla" och gÃ¥r "ut pÃ¥ att domstolarna är till för att ut i minsta detalj förverkliga politikernas önskemÃ¥l och vilja. Högsta domstolen har delvis gÃ¥tt i spetsen för att ge spridning Ã¥t denna grundläggande uppfattning" (s 175). HD hade t ex ingenting att invända mot att bli föreslagen som beslutsmyndighet i "administrativa anmälningsärenden" (s 183) rörande avvägningsfrÃ¥gan i vilka fall som "ett stat- 456 ligt intresse av sekretess ... skulle ta över den enskilda mÃ¥lsägandens rätt att fÃ¥ föra straffrättslig talan" (s 180). SÃ¥dana ärenden tillhör emellertid inte rättskipning, d v s befinner sig utanför det omrÃ¥de som HD enligt regeringsformen bör ägna sig Ã¥t. Det kan tilläggas, att domstolarnas styrka ligger i förmÃ¥gan att underbygga sina domar med en saklig juridisk argumentation inom processrättens ram. Administrativa avvägningsärenden kan inte motiveras lika noga. Om vÃ¥r högsta domstol är villig att överta sÃ¥dana ärenden DANNE NORDLING: uppstÃ¥r frÃ¥gan om HD "själv ... är beredd att värna om sin ställning som domstol" (s 184). Gustaf Petren var inte endast en framstÃ¥ende jurist. Han var tillika en god medborgare, djupt engagerad i de viktigaste rättspolitiska frÃ¥gorna. Han stod alltid pÃ¥ den enskildes sida i kampen mot maktmissbruk. Och framför allt: han litade pÃ¥ att förnuftet i lÃ¥nga loppet vinner över makten. Uppsatssamlingen mÃ¥ste läsas av alla som villlandets och medborgarnas bästa. Värdenihilismens svanesÃ¥ng? "Juridiken vill vara inte endast en lära om rätten utan även en lära i rätten". Denna travesti pÃ¥ värdenihilismens skapare Axel Hägerströms formulering att det bara finns en lära om moral och inte i moral anför Svante Nycander, politisk chefredaktör för Dagens Nyheter, för att visa att rätten saknar normala objektiva grunder. Nycander är starkt influerad av de värdenihilistiska lärorna redan frÃ¥n barnsben - fadern var hägerströrnian och författare till boken "Personlighet och moral" (1943) i polemik med biskop Torsten Bohlin och kyrkoherde Allan Svantesson. Själv karaktäriserar sig Nycander som rationalist och pragmatiker. Stig Strömholm och Svante Nycander: Makten över rätten. Norstedts 1991 Mot honom argumenterar Stig Strömholm, professor i juridik och rektor vid Uppsala universitet, i brevboken Makten över rätten. Strömholm har förstÃ¥else för det irrationella och ogillar starkt värdenihilismens och Uppsala-skolans praktiska konsekvenser. Ett exempel som han relaterar är den folkliga representantens yttrande att "juristerna bjäbbar om sina formfrÃ¥gor - men sÃ¥dant bryr man sig inte om" vilket skedde i en styrelse som skulle bevilja pengar till vetenskaplig forskning. Det som kunde ha blivit en brännande debatt om värdenihilismen contra värderealismen domineras i stället av artighetsbetygelser, reservationer och utvikningar pÃ¥ mindre relevanta omrÃ¥den. Boken saknar dock ej intresse eftersom den manifesterar tänkandet hos tvÃ¥ mycket bety-