BO CAVEFORS: Den illusionsfrie sociologen S å sent som under det pseudorevolutionära sextiotalet publicerades den tyskjudiske sociologen Norbert Elias skrifter huvudsakligast som piratupplagor. Norbert Elias, A J Heerma van Voss, A van Stolk: Norbert Elias iiber sich selbst. Edition Suhrkamp, Frankfurt am Main 1990. Norbert Elias: Studien iiber die Deutschen. Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1989. Elias, född i ett välbeställt medelklassborgarhem i Breslau 1897, är om inte sociologins svarta får så dock en oförbätterlig ensamvarg, en oförtröttlig sanningssägare, helt illusionsfri och därför inte motståndare till varken mytologier eller religioner även om han själv inte har behov av dem. Det är förvirrande att läsa Norbert Elias essäistik och det stora livsverket Prozess der Zivilisation som han började skriva 1935 och fick publicerat några år senare med hjälp av faderns av nazisterna beslagtagna förmögenhet. Elias kamp för vetenskapligt erkännande har varit lång och smärtsam. Inte förrän under de senaste decennierna har han förlänats hedersbetygelser och erbjudits acceptabla publiceringsmöjligheter. De båda nya böckerna av och om Elias ger en täckande bild av hans vetenskap och liv. Essäerna i Studien iiber die Deutschen har tidigare varit publicerade, men i så annorlunda form att de även nu känns fräscha. Ambitionen i Elias sociologiskt inriktade hlstoriesyn är att analysera utvecklingen från renässansen till i dag i Tyskland respektive England och Frankrike. Elias menar att den tyska utvecklingen saknar kontinuitet och att den senkomna statsbildningen Tyskland skapat större våldsbenägenhet än England och Frankrike; i Tyskland har inte hovens och adelns kultur och civilisatoriska uppträdande influerat borgerskapet på samma sätt som i de båda andra staterna. Det är säkert riktigt att furstekulturen i Tyskland aldrig trängt igenom till borgerskapet eller till arbetarklassen men detta har å andra sidan skapat större variation och livlighet i det sociala livet. Att det, som Elias hävdar, också inneburit extrem våldsbenägenhet, är tveksamt; tyska borgerskapets händer är inte mer blodbesudlade än de polska, italienska, engelska och franska borgarnas. Elias menar att i England och Frankrike har utvecklingskontinuiteten stärkts därför att dynastierna agerat utifrån administrativa centra som London och Paris medan i det tyskromerska riket kejsarens makt över furstar, kungar och stadsborgerskap var mer flytande och odefinierad fram till dess hohenzollrarna fick fast mark under fötterna i Berlin. Norbert Elias historieskrivning är som hela hans författarskap egensinnigt och fyllt av luckor, som när han nästan helt bortser från att habsburgarnas mycket långvariga maktinnehav blev möjligt därför att man i det längsta avstod ifrån att hävda total makt över underlydande folk och etniska grupper. Elias djupa intresse för historien bottnar i att han söker orsakerna till nationalsocialismen, till de båda världskrigen, till koncentrationslägren och till varför Tyskland 1945 delades upp i två stater. Att Tyskland överlevt som nation, som ett folk med gemensamt språk och inom samma kulturram också efter andra världskriget menar Elias beror på att tyskarna är ett livsdugligt och arbetsmedvetet folk, dvs att Göring och Goebbels tog fel när de hävdade att om kriget förlorades så innebar det slutet för Tyskland. Att vara illusionslös innebär för Elias att han som historiker och sociolog måste ha förmågan att ställa sitt eget öde och sina privata ambitioner utanför skeendet för att kunna ge en trovärdig bild av det. Tiderna förändras och det är omöjligt att av nya generationer kräva att de skall ta på sig tidigare generationers problem och stå till svars för begångna dumheter; antingen människan vill det eller inte är hon "alltid en medlem av gruppen". Därför blir frågan om tyskarna tillräckligt analyserat och gjort upp med sitt förflutna och erfarenheterna av Hitlerriket ointressant, eftersom vi lever i nuet och har framtiden framför oss. Hitlerproblematiken är bunden till det gamla Europa, diktatorn försökte skapa tysk hegemoni i Europa under en period då Europas hegemoni gentemot den övriga världen var på upphällningen. I dag konkurrerar inte enskilda europeiska stater utan Europa som kontinent med andra regioner på jordklotet. Hade Hitler nått sitt mål, menar Elias, och besegrat omkringliggande nationer hade detta med säkerhet lett till våldsamma befrielseförsök vilka negativt påverkat Europas handlingskraft gentemot omvärlden. Elias analys stämmer väl överens med skeendet i Östeuropa efter 1945 som kulminerat det sista halvåret. På gott och ont är Elias texter befriade från årtal och personfixering. Det innebär att rekonstruktionerna ibland blir inkonsekventa. Aandra sidan ändrar Elias 149 6årna åsikt när han efter fördjupade studier finner att sanningen är en annan än vad han tidigare hävdat. Elias står fri från ideologier och religioner och han har beskyllts för att vara "reaktionär" eftersom han tror på en civilisatorisk framtid och menar att inte ens under Tredje Riket var civilisationen, kulturen och medmänskligheten i verklig fara. När van Voss och van Stolk intervjuar Elias i Norbert Elias iiber sich selbst och frågar honom om han under barn- och ungdomen såg sig som jude eller tysk svarar Elias att frågan är ohederlig eftersom de båda verkligheterna inte konkurrerade med varandra. Han var både/ och; han föraktade antisemiterna och såg dem som ociviliserade och obildade människor. Det fanns ingen anledning för judarna i kejsardömet att ha mindrevärdeskänslor, tvärtom såg judarna ned på människor som hävdade att "judarna var mindervärdiga". Elias levde i en trygg värld där föräldrar och vänner utgjorde centrum. Som ung jude hade han samma känsla av långtråkighet som Hermann Hesse och Ernst Jiinger skrivit om och önskade att något skulle hända som förändrade världen. Kriget kom och Elias formulerar det med orden att "Plötsligt var inte mina föräldrar där". Efter skolan ryckte han in i militärtjänsten. "Jag älskade Tyskland mycket, jag levde med och av den tyska kulturen", säger Elias och sätter fingret på en för många öm punkt, att det är möjligt att identifiera sig med tysk kulturtradition utan att vara patriot och utan att bli nationalist. I essän om Ernst Jiinger och den krigsbejakande litteraturen under Weimarrepubliken (i Studien iiber die Deutschen) återkommer Elias till det gamla tyska 150 patriotproblemet, men samtidigt som han polemiserar mot vad han menar vara Jungers förhärligande av kriget och att vansinnet med kulor, krut och kanoner fungerar som opium för utleda men handlingskraftiga människor, så beskriver han sin egen fascination (i Norbert Elias iiber sich selbst) inför kriget. De döda hästarna och soldaterna vid fronten chockade honom men det "fanns också något som man kanske inte bör tala om" säger Elias och beskriver den märkliga stämningen tillsammans med kamraterna på väg till fronten, i spänning inför vad som väntar, när horisonten lyses upp av frontelden och man sjunger Morgenrot, Morgenrotl leuchtet mirzum friihen Tod./Bald wird die Trompete blasen,ldann muss ich mein Leben lassen,/Morgenrot . . . En vetenskapsman måste alltid undersöka varför det förhåller sig på ett visst sätt, säger Elias till intervjuarna. Utan skygglappar och utan rädsla. Därför besökte han i Frankfurt am Main ett möte med Hitler som talare, vilket inte var ofarligt för Elias som verkligen ser ut som en jude. Men,fortsätter han, man får inte låta sig ryckas med av myterna och illusionerna, även kommunismen begeistrade en gång människor som offrade sina liv för den. Vad blev det av det? En gång såg man också liberalismen som frihetsideologi och i dag är det bara amerikanska presidenter och ekonomer som tror på den trots att den visat sig innehållslös och oduglig som hjälpmedel att lindra världens ekonomiska misär. Kommunister, nationalsocialister, amerikanska presidenter och ekonomer handlar som om de visste besked och utgår ifrån s k ideal men i verkligheten vet de ingenting, varken om ekonomi eller om hur stater fungerar. Norbert Elias kom under trettiotalet till England men besökte Tyskland regelbundet, sista gången 1938. På frågan om han fann hemlandet förändrat sedan nationalsocialisterna tagit makten svarar Elias "naturligtvis, men trots allt inte". Tyskland är ett stort land. Han såg fler hakkors på gatorna men "det var dock samma människor som tidigare. De flesta var inte nationalsocialister". Tyskland var fortfarande en rättsstat och man hade en känsla av att inget ont kunde hända den enskilda människan. Föräldrarna besökte sonen i London 1938 men ängslades inte för att återvända till Breslau. Det fanns en diktator man tyckte hjärtligt illa om, det var vedervärdigt att han regerade Tyskland, men det innebar inte, säger Elias, att han själv eller föräldrarna ansåg sig sväva i livsfara. Att hävda det, menar han, är en efterhandsprojektion; inte endast offren utan även bödlarna arbetade sig långsamt fram mot "Endlösung". Gaskamrarna var slutet på en mycket utdragen process. Elias mor försvann i Auschwitz, troligen 1941. Jag tycker att tyngdpunkten i Elias historieskrivning ligger i studierna om det wilhelminska kejsardömet. Elias menar att statsbildningen 1871 var ett historiskt misstag som i avgörande grad provocerades fram av de borgerliga studenternas kamratförbund. Därigenom kom de adliga officerarna och de borgerliga akademikerna att härska inom försvaret och förvaltning och gemensamt utgöra det "goda samhället". Resultatet av denna koalition blev ett adligt men inte aristokratiskt eller furstligt värdesystem, en krigaretik med borgerliga värderingar. Till detta kom, menar Elias, att den tyska nationalkaraktären präglas av rikets geografiska läge mitt i Europa och av det faktum att Tyskland under århundradens lopp hela tiden blivit mindre. Elias ser Friedrich Nietzsche som en av de främsta företrädarna för detta "goda samhälle" och inte som en av den wilhelminska statens opponenter. Elias resonerar sig fram efter två huvudlinjer vilka är förbundna med varandra. Dels ser han nationalismen förankrad i individens "vikänsla" för den nationella identiteten och dels finns medelklassens "jag-känsla" som kräver självförverkligande. Problemet uppstår när medelklassen uppfordras till att begripa och ingripa i storpolitik. Det tyska borgerskapet tvingades ta på sig en machiavellisk roll som var gångbar när furstarna formade strategin men i det demokratiska borgerskapets pluralistiska partisamhälle blir furstarnas machiavelCARL JOHAN LJUNGBERG: 151 !ism intet annat än cynisk realpolitik. Det är här man till slut finner nationalsocialismens förakt för realitetspolitik och civilisationsförnuft, skriver Elias i essän Der Zusammanbruch der Zivilisationoch drar paralleller mellan Weimartidens Freikorps och Förbundsrepublikens RAF. Norbert Elias uppfattningar om civilisationsprocessen i de feodala samhällena, inom hovkulturerna och i det moderna Tyskland kan ifrågasättas och diskuteras. Elias lägger fram ett brett material, han moraliserar aldrig och förfaller aldrig till kitschig etik och chronschougianskt Besser-wisserei. Som alla stora och illusionsfria upplysningsfilosofer tror Elias på förnuftet eftersom han efter ett långt liv kommit till insikten att goda samhällen kan skapas åt medborgarna först efter ingående analyser av det förgångna. Enhistorikers självbekännelser I nte ofta möter vi i dag historiker som mer utförligt reflekterar över historikerrollen. Historikern har blivit en 6Kpert bland andra, och därmed också tappat mycket av den aura som förr omgav hans syssla. Golo Mann: Wir alle sind, was wir gelesen. Aufsätze und Reden zur Literatur. S Fischer 1989 Som en påminnelse om en äldre historikerroll framstår den tyske professorn Golo Mann, Thomas Manns son, nu 80- årig och verksam i Schweiz. Mann har vänt sig mot den expertisanda och materialism som präglar så mycken nutida historieskrivning. Med sina skickliga och njutbara studier har han vunnit varm Iäsaruppskattning. Ett knippe essäer har samlats i Wir alle sind, was wir gelesen. Vad Mann främst gripit sig an med att skildra är de dramatiska för att inte säga traumatiska epokerna: 30-åriga kriget, Wienkongressen och det moderna Europas utveckling. Det är som om det mörka