STURE PALMGREN: Mandat för förnyelse - framtidens Stockholm "Mandat för förnyelse" är rubriken på en ny artikelserie i Svensk Tidskrift om kommunalpolitik. Alternativa lösningar som ger större valfrihet och höjd effektivitet är alltmera framträdande drag i en vitaliserad kommunalpolitik. Sture Palmgren, Stockholm, och Lennart Hedquist, Uppsala, inleder serien. Sture Palmgren är moderat finansborgarråd i Stockholm. M ånga tycker att politiken under senare år blivit tråkigare och mindre polariserad. Att de ideologiska debatterna mattats av och att intresset allt mer koncentreras till personfrågor och så kallade affärer. Men det finns också en annan bild som är värd att uppmärksammas någor mer än vad som har skett. Det är bilden av att de politiska vågorna har böljat ganska kraftigt i Sverige under de senaste 15 åren. Det är bilden av hur inriktningen av de politiska besluten faktiskt har förändrats. Vi har i dag en väsentligt öppnare och friare debatt om möjligheter att lösa problem och gemensamma uppgifter på olika sätt än vi hade för ett och ett halvt decennium sedan. Under 80-talet har alternativa verksamhetsformer och alternativ till offentligt huvudmannaskap inte bara debatterats utan också genomförts i en rad kommuner och landsting. Detta hade varit otänkbart vid mitten av 70-talet. Varför? Ser verkligheten så väldigt annorlunda ut? Jag tror för min del inte det. Under senare delen av 70-talet hade vi en personalomsättning inom den offentliga verksamheten, åtminstone i stockholmsregionen, som var betydligt högre än den nuvarande. Vi hade i stort sett lika svårt då som nu att rekrytera och behålla personal till bl a vård och omsorg. Institutionssamhällets kris fanns redan då. Men vi som då pläderade för alternativ och valfrihet - för medborgama och för personalen inom den offentliga sektorn - möttes av oförsonliga försvarsattityder och stor kyla från både politiska motståndare och massmedia. Nya infallsvinklar Men det hände något mycket betydelsefunt för Sveriges utveckling. Sverige fick borgerliga regeringar. Det som hände under de borgerliga regeringsåren var att vi fick ett mera öppet och förutsättningsfritt sätt att angripa problem och söka, möta behov och önskemål. Det blev tillåtet att ifrågasätta det etablerade på ett helt nytt sätt. Grunden lades för möjligheten att förändra och förnya. Under de borgerliga regeringsåren blev det tillåtet att ifrågasätta det etablerade på ett helt nytt sätt. Att genomföra förändringar av den potitiska inriktningen i samhället tar ofta lång tid. För att göra det krävs engagemang, envetenhet och s~r portion tålamod. Man måste tro på det man gör och ständigt förbättra det - genom att lyssna av hur uppdragsgivarna d v s väljarna tänker och känner. En sådan dialog har vi fört med stockholmarna under 80-talet. Det är den som är till grund för den förnyelse som vi moderater arbetar för i Stockholms stadshus. Sänkt kommunalskatt Vi moderater har i Stockholm - tillsammans med folkpartiet och stockholmspartiet-sedan valet 1985 sänkt skatten två gånger med totalt 50 öre. Det är en oerhört viktig kursändring i en stad där skatten alltid bara har höjts - aldrig sänkts. Det kan tyckas blygsamt kanske, men då skall man komma ihåg att en kommunalskattesänkning mer än någon annan skattesänkning ger utdelning för alla löntaga- 79 re. Det är i första hand genom skattesänkningar som löntagare kan få en ökad ekonomisk frihet. Och det är detta som är vårt syfte: Att genom att förändra verksamheter, verksamhetsformer och verksamhetsansvar skapa förutsättningar för både skattesänkningar och ökad frihet för medborgarna att välja mellan alternativa former av service. Alternativa serviceformer Nu får AB Pysslingen pröva att bedriva barnomsorg i Stockholm. Fotvården har återförts till enskild regi - och kommer att få en högre servicenivå än tidigare i kommunal regi. Föreningslivet tar över och driver på olika sätt i sarnarbete med staden sina anläggningar. Bidragen till de föräldradrivna daghemmen har fördubblats. Intresset för den här formen av alternativa enskilda daghem ökar alltmer. Inom äldreomsorgen söker vi nu möjlighet att låta äldre i större utsträckning välja den vårdare de vill ha i hemtjänsten. Under temat "välj Din egen hemhjälp" kommer vi att starta en sådan verksamhet under 1988. Servicehus i bostadsrättsform efterfrågas av många och vi har nu också fattat beslut om att komma igång med så- dana. Vissa verksamheter har lagts ut på entreprenad som t ex städning och renhållning. I två hela stadsdelar i norra delen av Stockholm har ett företag tagit över all yttre renhållning som t ex parkskötsel, snöröjning, gaturenhållning o s v. Försäljningar har skett av både fastigheter och kommunala bolag för att finansiera angelägna investeringar, särskilt upprustning av våra skolor. Inom paren- 80 tes kan det vara värt att notera att socialdemokraterna gärna använder sig av dessa pengar i sitt budgetalternativ men samtidigt starkt motsätter sig de försäljningar som ger pengarna. Tydligare kan inte beskrivas att en socialdemokratisk politik saknar möjligheter att få fram resurser för att lösa morgondagens problem. Kvalile inom offentliga sektorn Vårt förnyelsearbete bygger i hög grad på att människor både inom den offentliga verksamheten och utanför den tar initiativ, skapar möjligheter till alternativ och får möjligheter att förverkliga ideer som leder till förbättringar. Vi börjar få en spännande utveckling också inom den offentliga verksamheten, där personalen får och tar ett större ansvar för just sin verksamhet. En ökad konkurrens skapar inte bara intresse för att utveckla inom den offentliga verksamheten. Den ger också besked om att den offentliga verksamheten i många fall bedrivs professionellt. Detta ger det som vi alla behöver oavsett var vi arbetar; ett stärkt självförtroende och en ökad stolthet i det vi gör. I framtidens Stockholm skall vi satsa på kvalite och kompetens inom den offentliga sektorn samtidigt som vi söker olika vägar för att hitta alternativa huvudmän och öka antalet entreprenader. Om vi satsar på vår personal och släpper fram konkurrens kan vi skapa möjligheter att i framtidens Stockholm ha en bra skola, bra social~änst och i övrigt den trygghet som vi vill ha i vår stad. Framtidens Stockholm är en levande huvudstad. Det ställer krav på att politiken präglas av omtanke och hänsyn till både människor och miljö. Stadens tillväxt och utveckling är av betydelse inte bara för Stockholm utan för hela landet. För många företag som funderar på var de skall etablera sig är inte alternativet till Stockholm någon annanstans i Sverige utan ofta någon annanstans i Europa. Vi börjar få en spännande utveckling också inom den offentliga verksamheten. Stockholm måste låta utvecklingen och tillväxten ske i samklang med förbättringar av transportsystem och vägnät och med blickarna riktade ut mot Mälardalsregionen, som är en region som så små- ningom kommer att växa ihop. Jag kan tro på en god framtid för Stockholm därför att jag tror mycket på de enskilda människornas kraft, vilja och förmåga att ta ansvar, inte bara för sig själva utan också för det gemensamma. Det är vår uppgift som politiker att skapa förutsättningar för att utveckla möjligheterna för människor att få ett ansvar. Vi skall kräva både av oss själva och av andra att den utvecklingen präglas av omtanke och hänsyn.