PM Konfidentiellt till den blivande statsministern Från den gemensamma planeringsgruppen Såväl de offentliga opinionsundersökningarna som interna värderings- och profilanalyser pekar på en borgerlig valseger. Konkreta förberedelser för regeringspolitiken måste initieras med inriktning på en bestämd kursändring under hösten. Den begynnande lågkonjunkturen understryker behovet av snabba förändringar inom vitala samhällsområden. Annars riskerar en nytillträdd regering att fångas av krisproblemen. Skiftet av regeringsmakten måste till skillnad från 1976 präglas av goda förberedelser, konsistenta uttalanden och allmänt förmedla ett intryck av kompetens hos den nya regeringen. Vi föreslår att konkreta förberedelser vidtas, inom ramen för partiledningar och tilltänkta departementsledningar, i syfte att omedelbart efter en borgerlig valseger genomföra nedanstående åtgärder: A vskaffa löntagarfonderna genom att i oktober byta ut styrelserna och säga upp personalen, frysa tilldelningen av medel och igångsätta avvecklingsgruppens process. En expertgrupp bör redan under sommaren fördjupa avvecklingsgruppens analys beträffande hur företag Svensk Tidskrift kommer inför valet att presentera ett antal PM till en nytiiiträdd regering. Innehållet i dessa PM uttrycker inte nödvändigtvis Svensk Tidskrifts uppfattning. I stället skall de fylla syftet att peka på de beslut som en borgerlig regering måste fatta . som drabbats orimligt av vinstdelningsskatten skall behandlas, liksom den juridiska hanteringen av avvecklingen. Avskaffandet av löntagarfonderna·återfinns som en del av ett paket. Detta paket utgör regeringens första proposition till riksdagen. l paketet, som går under arbetsnamnet "Mandat för förändring", återfinns även detaljerna för en sänkning av marginalskatterna till40%fram till1988. Marginalskattesänkningar inleds omedelbart efter regeringens tillträde. Den inträdande lågkonjunkturen understryker behovet av förändringar som märks och som har en klart stimulerande effekt. Mycket talar därför för att skattesänkningarna måste göras större än planerat i ett tidigt skede av den nya regeringens maktutövning. l argumenteringen inför valet måste skattesänkningarnas dynamiska effekt belysas; marginalskattesänkningarna får ej uppfattas som en del i ett nollsummespel, utan som en åtgärd som ökar utbudet av arbetsinsatser. Som exempel kan nämnas den blygsamma ökning av arbetsutbudet som krävs för att kompensera statsinkomsterna vid ett totalt marginalskattetak på bara 50 %. Kostnaden för ett sådant tak - 5360 miljoner - kommer vid en skattekvot på ungefär 50 procent att bli självfinansierande vid en ökning av BNP med 10720 miljoner. Denna ökning av BNP motsvarar ungefär l ,3% av BNP till marknadspris 1985 (ca 820 miljarder), en teoretisk ökning av arbetstiden med 34 minuter eller 7 minuter per dag. Om alla arbetar 7 minuter mer, eller är motsvarande mer produktiva, behöver denna första marginalskattesänkning inte finansieras genom nedskärningar. Landets skattechefer samlas hos finansministern för att erhålla direktiv om de nya skattetabellerna dagen efter ett riksdagsbeslut. De nya skattetabellerna för 1986 skall finnas arbetsgivare och löntagare tillhanda l december 1985. Vidare innehåller detta paket förslag om att undanta arbetande kapital från förmö- genhetsskatt från och med 1986 års taxering. En speciell task-force med uppgift att föreslå förbättringar för småföretagen inrättas som rapporterar direkt till statsministern l december 1985. Samtliga nytillträdande statsråd skall inom 100 dagar motivera de myndigheters framtida existens, som framgår i särskild PM·, och inom 12 månader skall regler och förordningar som inte uttryckligen konfirmerats av regeringen upphö- ra. Betyg återinförs för årskurserna 3, 6 och 7 från och med läsåret 1986. För årskurs 7 ges vårterminsbetyg 1986. Generaldirektören för skolöverstyrelsen amlar tillsammans med Utbildningsmi- 179 nistern landets rektorer veckan efter riksdagsbeslutet för att informera om genomförandet. En task-force upprättas för att under våren till statsministern föreslå nya antagningsregler till högskolan i syfte att underlätta direktintagningen och förenkla systemet. Ett barnavdrag på 15 000 kronor per barn aviseras från och med inkomståret 1986. Regeringen nedsätter de sociala avgifterna för inkomsttagare mellan 16 och 24 år - arbetsgivaravgifterna - med 10 procentenheter; den nedsättning som i dag gäller i Norrbotten. Priselasticiteten på yngre arbetskraft torde vara så hög, att en sänkning av kostnaden för sådan arbetskraft i icke oväsentlig grad höjer arbetsgivarnas efterfrågan på yngre arbetskraft. Sammantaget skall regeringens insatser de första månaderna visa på en definitiv kursomläggning inom ett antal symbolområden.