CLAES SKOGLUND: Grundlagens kapitel 13 Den nya regering5:formen utgtlr ji-/111 att Sverige kan bli ockuperat och i dess /3 kapitelanges hur regering och riksdag skall agera om ett slidant fall intriij(ar. Detta överensstämmer ej med mälen Fir vår säkerhets- och jbnil'llrspolitik. Norges snarare iin Danmarks e1jarenheter bör liiggas till grund fiir en omarbetning al' dessa paragrafer i regeringsformen då det .finns anledning förutsätta att statschefoch regering lämnarlandet och fortsätter att leda den fortsatta striden utiji-å11. (Artikeln iir avslutad den 8 mars /984). General Claes Skoglund har varit rektor för Försvarshögskolan i fyra år och därefter militärbefälhavare för Västra Militärområdet. Han har varit ledamot i Beredskapsnämnden för psykologiskt försvar och är aktiv skribent i totalförsvarsfrågor. Sveriges tillspetsade säkerhetspolitiska läge har bland mycket annat lett till att en nyttig debatt kring begreppet "ocku· pation" blossade upp i SvD kring årsskiftet. Tyvärr fullföljdes den inte. Landshövdingen och civilbefälhavaren Bengt Gustavssons nyligen offentliggjor· da Motståndsutredning tillika med den sedan länge väntade Folkrättsutredningen kan förhoppningsvis få igång en debatt igen. En sådan behövs. Enligt folkrätten anses ett område vara ockuperat när det faktiskt betinner sig under en fientlig armes herravälde. Det inskränkande ordet "faktiskt" kan vara en formell anledning bland alla praktiska och e1i'arenhetsmässiga beve· kelsegrunder till att exempelvis Jugoslavien inte accepterar begreppet "ockupation" . Där talar man i stället om "tillfäJ. ligt besatt område". I föli'attningeu anges att ingen jugoslavisk myndighet eJ. ler medborgare har rätt att acceptera eJ. ler erkänna ockupation av Jugoslaviea eller någon del av landet. Denna redan1 fölfattningen uttryckta motståndsvilja 1 förening med vetskapen om de jugoslaviska folkens framgångsrika kamp mi inkräktarna under andra världskriget på. verkade säkerligen Stalin. Han avstod . från att i samband med Titos och dd jugoslaviska kommunistpartiets "avVIkelser från marxism-leninismen" 1941 tillgripa ockupation av Jugoslavien. El av hans efterträdare, Bresjnev, gjorde det däremot tjugo år senare hänsyns!~ gentemot det mindre motståndskraft. Tjeckoslovakien och under åberop~1 av den efter honom benämnda doklit nen. "Krig och krigsfara" l motsats till denna i författningen uttalade motståndsvilja måste tyvärr sättas den nya svenska regeringsformen och dess 13 kapitel med rubriken "Krig och krigsfara''. Denna grundlag utgår från att Sverige kan bli ockuperat. Även om så ett. skall det inom landet finnas en re- ~ng, som utövar svensk offentlig makt. Denna regering har dessutom enligt grundlagen tilldelats en vidsträckt fullmakt. Men en sådan kan givetvis utnyttjas endast om ockupationsmakten medger det. Dessutom torde möjligheten att delge folket av regeringen fattade beslut vara helt beroende av ockupationsmaktens godtycke. En sådan regering kan till och med bli ett verktyg i dennas hand. Detta kan innebära en hjälp åt ockupanten t ex vad gäller personalankaffning eller överbryggande av språkvårigheter. när ockupationsadministrationen skall organiseras. Det råder en brist i det logiska sambandet mellan den svenska regeringsformens 13 kapitel och våra deklarerade säkerhets- och försvarspolitiska mål. Till yttermera visso möjliggör 13 kapitlet att riksdagen kan sammanträda inom ockuperat område, förutsatt att 3/4 av dess ledamöter deltar (däremot inte 50- mannadelegationen). Att antalet ledamöter är relativt stort torde likväl inte innebära något hinder för en hänsynslös ockupationsmakt att med olika metoder 185 utöva lämpliga påtryckningar. Man måste också räkna med vissa kollaboratörer. Mönstret för författarna till 13 kapitlet har uppenbarligen varit det ockuperade Danmark under andra världskriget. Där gick regering och riksdag med sin " samarbetspolitik" frivilligt tyskarnas ärenden under drygt tre år. Till slut blev situationen ohållbar och regeringen avgick. Men det danska beteendet var den logiska följden av den tidigare försvarspolitiken, "vad kan det nylle". Svensk försvarsdoktrin I Sverige var och är alltjämt målet för hela säkerhetspolitiken, kort uttryckt, att vi själva skall bestämma hur vårt samhälle skall utvecklas. Därför skall vårt totalförsvar vara så förberett för krig att det verkar fredsbevarande. Så har riksdagen beslutat. En angripare skall alltid tvingas räkna med ett aktivt motstånd i olika former och i alla delar av landet. Detta kan vara av avgörande betydelse redan i angriparens övervä- ganden om fördelar och egna uppoffringar inför ett beslut om eventuellt anfall mot Sverige. Men vi kan inte bluffa. Totalförsvarets fredsbevarande förmåga, motständsviljan inbegripen, är detsamma som dess effektivitet och dess inre halt vid försvarets genomförande under verkligt krig. Detta förbises understundom - och inte blott av politiker. Vår regeringsforms 13 kapitel kan hos en förmodad angripare skapa intrycket att det hos statsmakterna innerst inne inte är så mycket bevänt med vår omskrutna försvarsdoktrin och med motståndsviljan, såsom den kommer till uttryck i Beredskapsnämndens opinions- 186 undersökningar. Dessa statsmakter förutsätter ju tydligen att Sverige kan bli ockuperat. De har till och med i god tid och i grundlag fastställt regler, som underlättar verksamheten för en ockupationsmakt! Erfarenheter från andra länder Vilka ödesdigra följder en angripares felbedömning av motståndsviljan kan få för avvägningen fred/krig framgår, utan alla jämförelser i övrigt, av finländaren Max Jakobsons bok "Vinterkrigets diplomati" 1939- 40. " Kremls misstag", som han benämner det. Stödda av legationens , Tass' och medlöpares inställsamma rapporter från Helsingfors förleddes Stalin och Molotov att tro att de finländska "massorna" var redo att hlilsa Kuusinens folkregering och Röda armen med blommor. På tre dagar skulle det hela vara över och Finland bolsjevistiskt. För sent insåg man sitt misstag. Ett onödigt och för Sovjetunionen föga främjande krig blev följden . Det lämnade visserligen Finland besegrat men inte erövrat eller underkuvat, såsom avsikten i starten var. Det är i detta sammanhang intressant att konstatera att de två randstaterna på Europas nord- och sydtlyglar, Finland och Jugoslavien, alltjämt och utifrån sina erfarenheter är fria . De mellanliggande randstaterna är det inte. De finländska och jugoslaviska exemplen visar på Stalins resp Hitlers felbedömning av folkens motståndsvilja under andra världskriget. En annan gång kan det vara fråga om bedömningen av fastheten hos den demokratiska statens högsta ledning. Det råder en brist i det logiska sambandet mellan den svenska regeringsformens 13 kapitel och våra deklarerade säkerhets- och försvarspoli· tiska mål. 13 kapitel måste omarbetas. Det får inte finnas någon tvetydighet e~ ler anpasslighet eller ens dubbla budskap i statsledningens verksamhet vare sig det gäller grundlagens regler eller det prak· tiska handlandet från fall till fall och det· ta både i dag och i morgon. Inte minst den store grannen i öster är särskilt Jy. hörd för sådant. Skall ockupationsalternativet finna! kvar i 13 kapitlet bör Norges erfarenheter snarare än Danmarks läggas tiO grund. Den tyska avsikten var att även l Norge bemäktiga sig statschef och regering som lämpliga redskap för ockupationens genomförande. Det misslyckades. Norge fick en exilregering som fria vänskapligt land ledde kampen för landets frigörelse . Marsbrevet Vårt totalförsvar kan misslyckas med den fredsbevarande uppgiften. Kriget kan komma och trots segt djupförsvar: understött av hela folkets motståmit vilja, kan landet tills vidare komma u. der en fientlig armes herravälde. l mct sats till vad vår grundlag synes räkll med finns det anledning förutsätta al statschef och regering i detta läge lämrw landet och från fredat territorium ledet den fortsatta striden. Med nuvaraid grundlagsregler finns i sådant fall risk två regeringar, en fri och en i ocku" lionsmaktens ledband. Så får inte ens i teorin. 13 kapitlet måste omarbetas och detta i politisk enighet. Men det finns också en regional ochfl lokal ledning i samhället. Hur skall det 1 förhålla sig i motsvarande läge? Under andra världskriget utfärdades långt om länge bestämmelser härför. Man hade bia från Norge dragit den erfarenheten att ämbets- och tjänstemän. som stannade kvar för att vara förmedlande organ mellan fiendens trupper och befolkningen. mest var till nytta för de förra . Med de tvångsmedel. som användes av ockupationsstyrkorna och särskilt av dc poliIi ka organ som ställdes vid sidan av dem. blev möjligheten för buffertverksamhet ytterligt liten eller ingen. Det venska beslutet. det s k marsbrevet av 1943. blev att myndigheter med exekutiva befogenheter skulle gå under jorden vid ockupationshot i en landsdel. Andra myndigheter skulle bli kvar för att biträ- da befolkningen gentemot ockupationsmakten men med hårda restriktioner mot att gå dennas ärenden. Marsbrevet upphävdes efter kriget. Nytt måste till . Det innebär en svår avvägningsfråga. Å ena sidan skall inte fienden biträdas. å andra ~åste befolkningen skyddas . Den inledningsvis nämnda Folkrättsutredningen med hovrättspresidenten Carl-Ivar Skarstedt som ordförande har även till uppgift att tolka folkrättsreglerna om myndigheters ansvar och befogenheter om någon del av vårt territorium skulle ockuperas. Med stort intresse avvaktas resultatet av denna del av utredningen . Den skall förhoppningsvis kunna ligga till grund för nya bestämmelser i det gamla marsbrevet motståndsanda. inte den nya regeringsformens uppgivenhet. "Om kriget kommer" Kritik har också riktats mot den nya upplagan av "Om kriget kommer". Den- 187 na kritik skjuter dock enligt författarens uppfattning delvis över målet. I broschyren har till att börja med i eldskrift återinförts "Varje meddelande om att motståndet skall avbrytas är falskt" . Det togs bort i samband med de politiska strömningarna kring 1968. då för övrigt broschyren ersattes med en kort information i telefonkatalogen. Det finns i detta sammanhang anledning erinra om att uppropet inte innebär att vi skall fortsätta att slåss till siste man, såsom illvilliga vedersakare vill få det till. Det tillkom mot bakgrund av erfarenheterna från de brutala överfallen på en rad europeiska småstater i andra världskrigets inledningsskede.! det förvirrade läge som man inledningsvis kallt måste räkna med gäller det att ha en klar handlingslinje för folket. Tids nog får regeringen kontroll över det hela och handlar sedan efter omständigheterna, t ex småningom för vapenstillestånd syftande till förhandlingar för fred med bibehållen frihet. Även annat står i eldskrift i broschyren, t ex "Kampen skall fortsätta till dess vårt land är befriat" . Bra! Man skönjer inflytande från den nye ordfö- randen för beredskapsnämnden, Sven O Andersson, som inte brukar huka i totalförs varssammanhang. Å andra sidan frågar man sig varför inte statsministern undertecknat denna bokstavligen livsviktiga publikation. Han är ju numera "Högste befälhavare ", inte kungen. 1943 års upplaga var kontrasignerad av Per Albin Hansson, 1961 års av Tage Erlander. Låt vara att utgåvan i första hand är avsedd för information inom totalförsvaret. Men den är enligt första uppslaget riktad till "Sveriges folk". Totalförsvaret är det svenska 188 folket och det svenska samhället omställt för försvarskrig. Det är vidare inte riktigt rättvist att kritisera "Om kriget kommer" för att i . tjugo punkter redovisa huvuddragen av de regler för krig som gäller enligt folkrätten, låt vara att de ofta överträds. Det är nämligen enligt internationell överenskommelse statens skyldighet att medverka vid informationen om de nya reglerna. De trädde i kraft 1978/79 som tillläggsprotokoll till 1949 års Geneve-konventioner. En tolkning behövs Men det är också ytterst betydelsefullt att dessa regler får sin tolkning. Där skall utan hymlande klargöras för både myndigheter och folk hur i princip skall förfaras om angriparen i ett eller flera avseenden inte följer krigets lagar. Sedan får det handlas efter omständigheterna i varje särskilt fall. Att i något.slags vördnad för dessa lagar förtiga att brott mot dem är sannolika får inte förekomma. Redan ett inledande anfall är för övrigt ett brott mot folkrätten. Ett exempel på behovet av tolkning må anföras. Kinesen Mao sa att gerillakrigaren är som fisken i havet. Med "havet" menade han folket, som understödjer med föda, husrum och sjukvård. l "Om kriget kommer" står: " . .. Övriga civila kan aktivt hjälpa motståndsröre~ sen. En sådan hjälp är till stor nytta, men den som lämnar hjälp har inte folkrättens skydd." Vad innebär detta? Tolkningen är som sagt i första hand ålagd Folkrättskommitten, som nu sitter på sitt sjätte år. Resultatet bör efter sl lång tid bli både inträngande och klargö- rande. Kanske kan även den inlednings. vis nämnda Motståndsutredningen. Il svar på sin fråga, vilket skydd de "- som ägnar sig åt civilmotstånd eller med utredningens vokabulär "icke-militärt motstånd". Sammanfattningsvis kan konstate1111 att det inte råder praktisk överenssta melse mellan å ena sidan regeringsfOF mens 13 kapitels näst intill defaitistiska ockupationsparagrafer, å andra sidall målen för vår säkerhets- och försvarsJ» litik, förtjänstfullt beskrivna i "Om k& get kommer". 13 kapitlet måste omarbotas, "Om kriget kommer" kräver ca kompletterande tolkning.