rL BO E CARLSSON: Efter skatteomläggningen? De provisoriska skatteomläggningarna före regeringsskiftet 1976 ledde till ständiga höjningar av marginalskatterna för dem som tjänade mer än en genomsnittlig industriarbetarlön. Indexregleringen av inkomstskatteskalan 1978 satte stopp för de automatiska skatteskärpningarna och det borgerliga förslaget till marginalskattereform våren 1981 skulle bli en verklig reformering av skattesystemet. l denna artikeljämförs löftena om skattesänkningar och det verkliga resultatet av skattekompromissen mellan mittenpartierna och socialdemokraterna. Bo E Carlsson är civilekonom och var sakkunnig i ekonomidepartementet under trepartiregeringarna. År 1969 var marginalskatten på en genomsnittlig industriarbetarlön 49% för en ensamstående inkomsttagare oc~ 39% för en inkomsttagare med hemmamake. Marginalskatten steg under 1970. talets första år till drygt 60 % för båda kategorierna och kom sedan att ligga kvar på ungefär denna nivå. År 1980 var marginalskatten på en genomsnittlig iDo dustriarbetarlön 62%. Den skärpta marginalbeskattningea var dels resultatet av höjda kommunaJ. skatter och dels - speciellt under periodens förra hälft - en följd av automatisk! skärpt beskattning till följd av inflati nen. Därtill skärptes progressiviteten skattesystemet. Raden av s k provisori ka skatteomläggningar innan en inde reglerad skatteskala infördes från o med 1978 hade sin tyngdpunkt fört så, att marginalbeskattningen av en go, nomsnittlig indutriarbetarlön inte ytterJi. gare skärptes, men i inkomstskiktet ovanför tilläts inflationen och kommilo nalskattehöjningarna att leda till en fortlöpande marginalskatteskärpning. Ovanpå detta kom sedan marginal fekterna av inkomstberoende sociala r måner. Till följd härav har betydande i komsHagargrupper - speciellt barnf~ miljer - kommit att drabbas av tot marginaleffekter på inkomstökningar upp mot 80-100 %. För att få en bild av den verkliga maf ginalskattesituationen måste också af hetsgivaravgifter och indirekta skatt beaktas. Skulle arbetsgivaravgifte utgå med ett lägre belopp, är det rimlf att tänka sig, att större delen av mell skillnaden skulle tillfalla den enskilde i~~o komsttagaren i form av högre lön. Beräknat på detta sätt var den totala marginalbeskattningen av en genomsnittlig industriarbetarlön år 1969 ca SO% för en inkomsttagare med hemmamake och drygt 55 % för en ensamtående inkomsttagare. År 1980 hade mot varande siffra för båda kategorierna tigit till drygt 75 %. Och då har effekten av avtrappade sociala förmåner inte beaktats. Ödesdiger skatteutveckling Under senare år har allt fler kommit till insikt om, att denna utveckling på skattepolitikens område bidragit till att skapa de växande balansproblemen i den svenska ekonomin. För att kunna realisera sina reala krav på löneutvecklingen har de stigande marginalskatterna tvingat löntagarorganisationerna att begära mycket stora nominella löneökningar. Speciellt gällde detta innan beslut fattades om indexreglering av inkomstskatteskalan. Härigenom kom skattesystemet att medverka till stegringen av inflationstakten i Sverige under 1970-talet. Beskattningen var naturligtvis inte den enda faktorn - uppgången i inflationen har varit ett internationellt fenomen - men den bidrog till en snabbare inflationsutveckling än vad som i annat fall hade varit möjligt. skatteutvecklingen har också medverkat till en svagare ekonomisk tillväxt i Sverige än ijämförbara länder. Höga och stigande marginalskatter har undergrävt incitamentsstrukturen - "kastat grus i maskineriet" - och missgynnat arbete, initiativ, företagande, risktagande och sparande. 71 Indexregleringen 1978 Det beslut om indexreglering av inkomstskatteskalan från och med 1978 som tillkom på initiativ av den första trepartiregeringen var i detta perspektiv en betydelsefull åtgärd . Den satte stopp för fortsatta automatiska inkomstskatteskärpningar. Den innebar inte minst, att någon ytterligare skärpning av progressivititeten i skattesystemet inte skulle ske utan att man fattade beslut om det. Indexregleringen innebar i sig inte, att marginalbeskattningen blev mindre orimlig och mindre hämmande på den ekonomiska aktiviteten. Den betydde emellertid att de justeringar som senare vidtogs i skatteskalan skulle bli realt bestående - inte bara kosmetiska förändringar i valtider. När härtill den andra trepartiregeringen våren 1981 utarbetade förslag om en marginalskattereform, som skulle leda till att det dominerande flertalet av de heltidsarbetande inkomsttagarna skulle få marginalskatter som inte översteg 50 %, såg det för ett tag ut som om en utveckling hade inletts, som skulle kunna leda till en verklig reformering av skattesystemet. Mittens kompromiss med (s) Som bekant blev det emellertid inte så. l stället fick vi "den underbara natten" - en skattekompromiss mellan socialdemokraterna och mittpartierna. Den fick som omedelbart resultat att också den andra trepartiregeringen sprack. Kompromissen innebar att socialdemokraternas skatteförslag i väsentliga hänseenden tillgodosågs. Vi fick en begränsning av rätten till underskottsavdrag, som det l l 72 Inkomst Underskottsavdrag o 10 000 20 000 40 000 50 000 60 000 80 000 lO 000 -200 -250 20 000 - 460 -360 -490 30 000 -7 10 - 625 - 525 40 000 - 875 -875 -790 -990 50 000 - l 020 - l 040 -1 040 -860 60 000 - 730 - 1 175 - l 200 -1 120 - l 480 70 000 - 590 -860 -1 330 -l 360 -1 190 80 000 -3 10 - 710 - l 010 - 1 525 - 1 450 - l 975 100 000 820 - 75 -540 -1 320 - 1 850 - l 780 120 000 3 225 l 570 210 - 1 190 -2 040 - 2 590 150 000 5 890 3 890 2260 -925 - 3 225 - 4 130 175 000 7 440 5 440 3 440 - 400 - 3 575 - 6300 200 000 8 030 6 050 4 050 50 -3 930 -7 090 300 000 13 100 10 800 8 530 3 930 - 670 - 5 270 Tabell l : Nettoeffekt av skatteomläggningen år 1984 med hänsyn också till finansieringseffekterna. 1982 års priser. kan ifrågasättas om en socialdemokratisk regering skulle ha vågat genomföra själv. Indexregleringen urholkades. När sedan socialdemokraterna återvann regeringsmakten efter sin valseger 1982 - det är troligt att den borgerliga trepartiregeringens oförmåga att fullfölja en konsekvent skattepolitik medverkade till valutgången - kom skatteomläggningens innehåll att ytterligare urholkas. Inflationsjusteringen blev än mindre än man kommit överens med centern och folkpartiet om. I vissa lägen justerades marginalskattesatserna upp. Förväntningarna och resultatet Det kan ha sitt intresse attjämföra löften och utfall. När skatteomläggningen först presenterades utlovades skattesänkningar åt flertalet inkomsttagare. Redan detta var i och för sig en orimlighet. Samtidigt sades nämligen skatteomläggningen vara "totalfinansierad" , dvs man skulle ta io lika mycket genom höjningar av and11 skatter som skatteomläggningen "kostade'' i inkomstbortfall för statskassan. En totalfinansierad skatteomläggnifll kan naturligtvis aldrig ge skattesänkningar åt flertalet skattebetalare. Det går inte att exakt beräkna resultatet av en mer omfattande skatteomlägg. ning för varje enskild individ. Beräk ningstekniska förenklingar måste göras. l tabell l och 2 nedan jämförs resultatet av beslutade skatteomläggningar me4 1982 års skattesystem, sådant detta hi!ll fungerat med full indexreglering. Det ha för att förenkla beräkningarna antagi att omläggningen fullt ut har finansie med höjda arbetsgivaravgifter och dessa höjningar har avräknats på löneö ningarna. Vid fullt indexreglerade s teskaJor har antagits, att dessa skulle räknats upp med 8% för 1984 och 19 Tabellerna avser realt oförändrade iJt. 73 Underskottsavdrag o lO 000 20 000 40 000 50 000 60 000 80 000 10 000 - 2!W - 350 20 000 - 610 -5 10 - 710 30 000 - 940 -850 - 750 40000 - 1 180 - 1 180 - l 090 - l 420 50 000 - 1 310 - 1 410 - l 410 - 1 230 - l 780 60000 - l 060 - l 550 - l 650 - l 570 - l 470 - 2 130 70 000 - 870 - 1 260 - l 780 - l 880 - 1 800 - l 700 80000 - 450 - l 050 - l 450 - 2 110 - 2 110 - 2 040 - 2 840 100 000 l 570 65 - 800 - l 840 - 2 480 - 2 580 - 2 520 120 000 4 975 2 575 340 - 2 025 -2 625 - 3 100 - 3 920 150 000 8 790 5 790 3 110 - l 740 - 3 970 - 5 470 - 6 940 175 000 10 575 7 575 4 575 - 1 370 -3 770 - 6 200 - 10 530 200 000 Il 600 8 600 5 600 - 400 - 3 400 - 6 400 - Il 410 300 000 19 800 16 300 12 800 5 800 2 300 - l 200 - 8 200 Tabell 2: Nettoeffekt av skatteomläggningen år 1985 med hänsyn också till finansieringseffekterna. 1982 års priser. komster och underskottsavdrag till 1982 års priser minskat med de för finansieringen erforderliga arbetsgivaravgiftshöjningarna. Sänkt realinkomst för de flesta Den bild av skatteomläggningen, som dess upphovsmän har velat ge, har varit att i stort sett alla med undantag för nolltaxerare och andra med stora underskottsavdrag skulle få sin skatt sänkt. Tabellerna l och 2 ger en helt annan bild. Flertalet får en sänkt realinkomst efter skatt på grund av omläggningen och den begränsade indexregleringen. Sänkt skatt får endast personer med relativt höga inkomster och små underskottsavdrag. Och i verkligheten är naturligtvis detta föga överraskande. En totalfinansierad skatteomläggning betyder att ungefär lika många får höjd och sänkt skatt. Om därtill en extra skattehöjningseffekt åstadkommes genom att indexregleringen begränsas, blir slutresultatet, att flertalet får höjd skatt. Till den del som vårt lands ekonomiska problem sammanhänger med det totala skattetrycket, leder den skatteomläggning som nu är på väg att genomfö- ras inte till någon lättnad. Nu syftade emellertid skatteomläggningen till att åstadkomma en sänkning av marginalskatterna, inte till en sänkning av den totala skatten - även om skattesänkningar för flertalet utlovades. Utan tvekan kommer omläggningen i förstone att innebära avsevärda sänkningar av marginalskatteuttaget i inkomstbeskattningen. Tabell 3 utvisar utfallet år 1985 med samma förutsättningar som i det föregående. .............._________________________ 74 Inkomst Underskottsavdrag o lo000 ::w 000 40 000 50 000 60 000 xo 000 20 000 l 40 000 o 60 000 l 80 000 - 6 l 100 000 - 18 o l 120 000 -19 6 5 150 000 - 10 7 14 175 000 -5 4 l:! 200 000 - 5 - 5 l 300 000 - 5 - 5 - 5 - 5 - 5 Tabell 3: Marginalskatteförändring 198::!-85. 1982 ars priser. I inkomstlägen mellan 100000 och 150000 kronor blir som framgår av tabellen marginalskattesänkningarna betydande. Sänkningen av marginalskatten ink! arbetsgivaravgifter blir däremot mindre på grund av bl a de arbetsgivaravgiftshöjningar som genomförts för att finansiera omläggningen. Det kan illustreras som i tabell 4, som bygger på något andra antaganden än i det föregå- ende. Här har priser och löner antagits stiga med lO % per år under den aktuella perioden, kommunalskatten med 75 öre per år och arbetsgivaravgifterna med totalt 8 procentenheter. Beräkningen förutsätter genomsnittliga underskottsavdrag som förblir realt oförändrade under perioden. Inkomst 20000 40000 60000 80000 100000 120000 150000 180000 200000 300000 Tabell Marginalskatt 1982 1985 48.7 54.0 50.2 54,7 57.7 62.5 66,7 66.1 72.0 69,6 80,3 73.1 83,3 80,2 85,0 83,7 85.0 83,7 88,7 85,9 4: Totala marginalskatter 1982 och 1985 ink! arbetsgivaravgifter. Källa: Fakta om Sveriges skatter; SAF. i' Oroande utveckling Idet föregående har införandet av indexreglering i skattesystemet beskrivits som en skattepolitiskt och ekonomisk-politiskt betydelsefull åtgärd. Den urholkning av indexregleringen som skett efter 1982 är i motsvarande mån oroväckande. Om full indexuppräkning inte återinförs efter 1985, kommer detta snabbt att leda till en urholkning av skatteomläggningen - de marginalskattesänkningar som genomförs fram till 1985 kommer att på nytt ätas upp. Den skatteomläggning som den borgerliga trepartiregeringen skisserade 1981 representerade skattepolitiskt nytänkande och hade om den genomförts inneburit ett rejält kliv i riktning mot en rimligare beskattning. Också den skatteomläggning som nu håller på att genomforas rymmer betydande positiva element. Samtidigt kan man emellertid konstatera, att utan en medveten strävan att 75 slå vakt om detta positiva innehåll, kan det snabbt förbytas i sin motsats. Man har all anledning att fråga sig om den nuvarande regeringen har viljan och kraften att förhindra en sådan utveckling. En sak förefaller klar: Svensk ekonomi tål inte några ytterligare skattehöjningar. Försök att komma till (ätta med underskottsproblemen i vår ekonomi genom ytterligare höjningar av skattesatserna - direkt genom polit"ska beslut eller indirekt genom att låta inflationen höja skatten - kommer att vara kontraproduktiva. Deras skadeverkningar på ekonomin i dess helhet kommer att vara större än det positiva värdet av eventuella, temporära förstärkningar av den offentliga sektorns inkomster. En skattepolitik som inte bygger på medvetandet om att så är fallet , kommer att dra den svenska ekonomin allt djupare ner i stagnation och stagflation.