Ett starkt försvar När upphetsningen kring öppnandet av säkerhetskonferensen vid Sergels torg lagt sig tränger den grå vardagen på. Och vardagen är grå när det gäller det svenska säkerhetspolitiska läget. Inga diplomatiskt välsvarvade formuleringar kan dölja detta faktum - inte heller kan några förtröstansfulla uttalanden från statsledningen förbättra läget. Vad som krävs är ett långt och tålmodigt arbete som ökar trovärdigheten i vår alliansfria självständighet. Detta arbete måste framför allt inriktas på att öka vårt försvars styrka. Diplomati i all ära men när diplomatiska noter inte räcker så är det Sveriges folkrättsliga förpliktelse att med andra medel hävda vårt territoriums integritet. Vad Sverige nu behöver är en nationell samling kring en förstärkning av det svenska försvaret. Beredskapen finns ute bland allmänheten. Försvarsviljan tar sig mångahanda uttryck. Det är den politiska ledningen som saknas. Det är en olycka för Sverige att Olof Palme har satsat så mycket av sig själv och sin politiska prestige på att vara internationell estradör. För den internationelle Olof Palme, med sina kommissioner och sina medlaruppdrag, med sina korridorer och slagord om gemensam säkerhet, passar lilla Sveriges säkerhetsproblem, i dag med nödvändighet centrerade på den oroande grannen i öst, förfärligt illa. Det måste vara irriterande när de sovjetiska ubåtskränkningarna hela tiden stör den hemmaplattform som Olof Palme behöver för sina utspel i världspolitiken. Begreppet gemensam säkerhet får en något mindre trovärdig klang när det härrör från en statsminister som inte kan freda sina hemmavatten. Socialdemokratin har efter vietnanr rörelsen valt att omfamna fredsrörelse• som den engagemangsrörelse som under 80-talet kan föra nya proselyter till soc~ aldemokratins led. Denna strategi hil satt direkta spår i socialdemokratisk kerhets- och försvarspolitik . De traditionella försvarsvännerna har fått stryka Ji foten, medan en ökad uppmärksamhel har visats nedrustningsfalangen. Så slöt också partikongressen 1981 att utg· terna för totalförsvaret måste minska u der kommande beslutsperiod. Inom de sa minskade försvarsramar skulle des utom den militära andelen av utgifte pressas tillbaka. Valsegern 1982 har gett socialde kralerna möjlighet att börja omsätta politik i praktisk handling. I riksdag har också framlagts en rad nedskärnin förslag . riktade mot försvaret. Dessa sursindragningar, parade med effekte av den stora devalveringen och kursu gången på dollarn, har lett försvaret in den besvärligaste ekonomiska krisen dan andra världskriget. Sedan slutet av 60-talet har försvars rnarna successivt pressats ner i realt · nehåll. Sverige har mer än många an länder litat till en internationell avsp· ning som inte längre finns. Även om Sv rige också i dag har en respektabel f svarskraft, har vårt försvar urholkat förhållande till en kapprustande o värld. Det finns besvärande brister iv värnkraft, inte bara på ubåtsjaktom det. Än värre blir situationen för förs ret, om de akuta ekonomiska svåri terna måste lösas genom betydande n skärningar i redan uppgjorda planer v gäller materielanskaffning och re tionsutbildning. Den programplan som ÖB redovisat den l december 1983 belyser de långsiktiga operativa konsekvenserna av den nuvarande försvarsekonomiska situationen. ÖB:s sammanfattande slutsats förtjänar att citeras: ''De av regeringen nu anvisade ekonomiska resurserna kommer för försvarsmaktens del sammantaget att innebära att den inledningsvis beskrivna urholkningsprocessen ges ett kraftigt accelererande förlopp. Detta medför att försvarsmaktens krigsavhållande förmåga avtar, inte minst beroende på reduceringarna inom luftförsvaret. statsmakternas reella säkerhetspolitiska handlingsfrihet kommer att minska. Försvarets operativa effekt kommer snabbt att försvagas i så hög grad att det kan få allvarliga konsekvenser för försvarets trovärdighet så- väl inom som utom landet. Den föränd- 59 rade inriktningen torde tidigt uppmärksammas. Detta kan därför snabbt leda till att det svenska bidraget till den nordiska stabiliteten ifrågasätts." ÖB:s allvarsord måste tas ad notam. statsmakterna skulle föra en gentemot landet oansvarig politik om dc:: i rådande säkerhetspolitiska läge tillät en fortsatt urholkning av de svenska försvarsresurserna. Sveriges utsatta position kräver en förstärkning av försvarets resurser, inte en fortsatt nedrustning. Försvaret måste tillföras medel som gör det möjligt för militärledningen att förverkliga minst de försvarspolitiska ambitioner som försvarsbeslutet 1982 innebar. En kraftfull markering till förmån för ett starkt försvar är det bästa svaret på de säkerhetspolitiska utmaningar som Sverige i dag ställs inför.