HANS DAU: Borgerlig politik i Västerbotten De minskade eller helt uteblivna statsbidragen föranleder moderata politiker att föreslå överföring av verksamheter i privat regi. l Västerbotten driver centern under Börje Hörnlunds ledning motståndet mot förslagen att minska de offentliga kostnaderna hårdare än den socialdemokratiska majoriteten. Ingående diskussioner måste därför föras innan ett eventuellt borgerligt majoritetsstyre kan åstadkommas här. Moderaternas trovärdighet får inte sättas på spel för att ett sådant skall kunna förverkligas . Hans Dau är moderat landstingsråd i Västerbotten. Moderata Samlingspartiet driver på alla nivåer, i riksdag, landsting och kommuner, frågan om privatisering av delar av den offentliga sektorn. Inte minst ute i kommunala och Iandstingskommunala församlingar har den ekonomiska situationen, med bl a minskade eller helt ute· blivna statsbidrag, gjort att moderata politiker lagt omfattande förslag innebärande överföring eller nyetablering av verk· samheter i privat regi. Resultatet av dessa förslag har förmodligen varit mycket varierande men jag tror att de i regel avvisats av den socialistiska majoriteten där en sådan regerar eller rönt nästan samma öde i de kommuner där m sitter i majoritet till· sammans med c och fp . Centern fronderar Hos oss i Västerbotten är centern det dominerande borgerliga partiet även om vi moderater ryckt fram och i vissa kommuner gör dem rangen stridig. På riksnivå har både c och fp fört fram eller stött förslag om viss privatisering, även om centerns uppbackning av " Dagmar" inte bådar gott, men dessa partiledningarnas utspel har mycket svårt att ge ett motsvarande resultat ute i landsting och kommuner. Folkpartiets lokala representanter stö- der visserligen Bengt Westerberg i ord, men i handling när besluten skall tas har man svårt att ställa upp på någon minsk ning av den offentliga sektorn eller nå- gon neddragning av skattetrycket. Västerbottenscentern under ledni" av Börje Hörnlund förefaller helt opi. verkad av Thorbjörn Fälldins signaler och driver ofta motståndet mot de moderata förslag, som vi lägger i syfte att minska de offentliga kostnaderna och sänka skatten, hårdare än den socialdemokratiska majoriteten. Viktiga överväganden Att under sådana förhållanden gå in i ett majoritetssamarbete, vilket inte är så fjärran i bl a landsting och Umeå kommun, kan bli svårt. Jag tror att vi moderater, likaväl som vi allvarligt måste titta på det realistiska i och möjligheterna till ett eventuellt nytt borgerligt regeringssamarbete, även ute i landsting och kommuner bör föra förhandlingar om och diskutera vilken politik som skall föras 367 och vad ett majoritetssamarbete innebär innan vi ger oss in i det. Det är kanske inte lika självklart, efter sådana diskussioner och förhandlingar, att förbehållslöst kliva in i ett samarbete och dela ett majoritetsansvar. Vår trovärdighet, som vi är måna om och kanske även med visst fog stolta över, kan inte tåla vilka kompromisser som helst. Ett borgerligt samarbete måste på alla plan bygga på en politik, som är ett klart alternativ till den socialdemokratiska. Väljarna måste kunna se att de får en begränsning av det offentliga engagemanget, lägre skatter och en större valfrihet vid ett majoritetsstyre där Moderata Samlingspartiet är en av parterna.