STAFFAN BURENSTAM LINDER: Välfärdssamhälle - inte välfärdsstat J Sverige har vi en välfärdsstat och inte ett välfärdssamhälle. Den är uppbyggd p(/ föreställningen att välfärd är liktydigt med vad stat och kommun gör för att bistÃ¥ människor, skriver riksdagsman Staffan Burenstam Linder. De alternativa skyddsnäten harfÃ¥tt förfalla. Men när de offentliga sociala utgifterna gÃ¥r över en viss gräns blir välfärdskostnaderna större än fördelarna och det blir svÃ¥rt att klara ambitionerna. Välfärdsstaten blir ivrigt sysselsatt med att försöka hantera sociala störningar som den själv givit upphov till. Burenstam Linder visar ett alternativ till den socialdemokratiska välfärdsstatens likgiltighet inför annat än statliga och kommunala insatser. Mitt i välfärdsstaten med dess enorma satsningar pÃ¥ offentliga utgifter och program för den sociala tryggheten rÃ¥der social misär. Detta kan tyckas förvÃ¥nande med tanke pÃ¥ förvissningen om socialpolitikens förtjänster och möjlighe· ter. I själva verket är en förklaring till missförhÃ¥llandena just denna politik och det enkelspÃ¥riga och överdrivna synsätt, som präglat den och som dominerat efterkrigstidens sociala strävanden. Avsikterna har varit goda, men medlen har varit dÃ¥liga. Insatserna har ensidigt inriktats pÃ¥ statliga och kommunala Ã¥tgärder, med en underskattning av andra skyddsnät. Det har varit en social ingenjörskonst som bortsett frÃ¥n de enskilda människorna, en övertro till vad "det starka samhället" kan Ã¥stadkomma med de svaga människorna. Ett nytt bidrag, en ny reglering, en ny lag, ett nytt förbud, en ny proklamation om "fördelningspolitik", nÃ¥gra nya offentliga tjänster är välfärdsstatens otillräckliga arsenal. Med indignation bör man betrakta den doktrinära socialistiska kallsinnighet som fÃ¥tt breda ut sig till människors skada. Välfärdsstaten har fördelar men den har ocksÃ¥ svagheter, och dessa har i alldeles för liten utsträckning blivit uppmärksammade i politikers självhävdelse av det offentligas möjligheter. Ju längre de offentliga sociala utgifterna drivs, desto mindre ursprungliga är de problem, som härnäst finns att tackla. Samtidigt ökar kostnaderna för de snedvridningar, som allt högre skatter och bidra& och allt vidlyftigare regleringar ger upphov till och därmed försvagas de faktiska möjligheterna att finna resurser för sociala satsningar. Vidare gör sig vissa icke förutsedda, negativa Ã¥terverkningar pÃ¥ den sociala standarden gällande, när välfärdsstaten allt mer expanderas. När välfärdsstaten utvidgas förbi en viss gräns, överstiger kostnaderna fördelarna. I ett sent stadium ägnar sig välfärdsstaten Ã¥t att utan framgÃ¥ng försöka rätta till sociala störningar, som den själv förorsakat. Men vad som än givit upphov till dem sÃ¥ är sociala problem sociala problem. Alternativet till att lÃ¥ta välfärdsstaten hamna i excesser är inte att handfallet eller kyligt konstatera att det saknas möjlighet att göra nÃ¥got Ã¥t dem. Det gäller att finna ett alternativ överlägset välfärdsstaten och dess ofärd. Välfärdssamhälle contra välfärdsstat Det alternativet är välfärdssamhället. Begreppen "stat" och "samhälle" sammanblandas ofta i debatten. Socialdemokraterna gör det medvetet för att fÃ¥ kollektivistiska, statliga lösningar mer gÃ¥ngbara. Men denna metod är dÃ¥lig. Det finns och mÃ¥ste finnas en skillnad mellan stat och samhälle. Som Svensk Uppslagsbok upplyser oss om är det endast utifrÃ¥n totalitära synsätt som staten "identifierar sig själv med ett begrepp, varav staten vanligen anses vara en underart, samhället". En följd av att blanda ihop "stat" och "samhälle" är att man inte ser den viktiga skillnaden mellan en välfärdsstat och ett välfärdssamhälle. I ett välfärdssamhälle finns mÃ¥nga olika skyddsnät för att bistÃ¥ dem som har ett ekonomiskt utsatt läge eller rÃ¥kat i nöd. Det nät som spänns upp av stat och kommun är betydelsefullt men är endast 181 ett bland flera. I ett välfärdssamhälle lägger man stor vikt vid att utveckla alternativen. Dessa kan byggas upp pÃ¥ mÃ¥nga olika nivÃ¥er: (l) Ett rimligt skattetryck lÃ¥ter individerna behÃ¥lla en större förmÃ¥- ga att klara egna utgifter. (2) Individens ekonomiska resurser att tillgripas inför pÃ¥frestningar kan förstärkas genom enskilt sparande. (3) Privata pensionsförsäkringar och andra enskilda försäkringar kan öka oberoende och trygghet. (4) Familjen har en oersättlig uppgift att skapa mänskliga band, kärlek och trygghet. (5) SammanhÃ¥llningen mellan flera generationer inom en släkt medför, liksom den gamla bygemenskapen, att personer som statistiskt kanske räknas som ensamstÃ¥ende inte är det mänskligt sett. (6) En hög kvalitet i utbildningen ger frihet och oberoende. (7) Människornas vana att ta ansvar liksom en själslig styrka utvecklad genom moral, normer och religion ger säkerhet i livets olika skeden och utvecklar hänsynen till andra människor. (8) Frivilligt socialt arbete och välgörenhet ger kontakt och mening. (9) Stabila företag och fackföreningar kan ha egna, viktiga sociala uppgifter. I en välfärdsstat rÃ¥der likgiltighet inför dessa alternativa skyddsnät. Där ersätter det offentliga andra skyddsnät snarare än kompletterar dem och utvecklar dem. I sin extrema form finns det i välfärdsstaten medvetna ansträngningar att demontera alternativa skyddsÃ¥tgärder. Staten ges allt vidare funktioner. Det enskilda ansvaret nedvärderas. Skatter och rundgÃ¥ng Välfärdsstatens problem yttrar sig pÃ¥ olika sätt. Man kan indela dem i tre huvudgrupper: 182 l) Individerna har sämre möjligheter att pÃ¥ egen hand klara pÃ¥frestningar efter att ha betalt välfärdsstatens skatter. 2) Ekonomiska snedvridningar minskar nationalinkomsten och därmed de totala resurserna tillgängliga bl a, och inte minst, för sociala ändamÃ¥l. 3) Sociala program har vissa negativa sociala Ã¥terverkningar. Det är en självklarhet, men ändÃ¥ pÃ¥ nÃ¥got sätt en förbisedd självklarhet, att de enskilda människorna, efter att ha betalt de stora skattepengar som välfärdsstaten kräver, har starkt begränsade möjligheter att kunna täcka egna kostnader. De höga skatterna minskar individernas egna möjligheter att hantera lö- pande utgifter och olika pÃ¥frestningar. De fÃ¥r ocksÃ¥ mindre utrymme att bygga upp ett sparande att ta till i kris. De behöver i större utsträckning offentlig hjälp. När skattetrycket är lÃ¥gt kan det utformas sÃ¥ att det väsentligen är frÃ¥ga om en omfördelning frÃ¥n rik till fattig. Men de rika är sÃ¥ fÃ¥ att den beskattningen, även om den nÃ¥r höga höjder, inte förslÃ¥r lÃ¥ngt. En utbyggnad av välfärdsstaten fordrar skärpningar i skattetrycket, som dÃ¥ oundvikligen gÃ¥r ut över vanliga medborgare. Det kan dock fortfarande vara frÃ¥ga om en omfördelning, men av ett annat slag. Det är nu en omfördelning, inte mellan olika individer utan mellan olika tidsperioder under vars och ens liv. Man betalar hög skatt när man är frisk och stÃ¥r pÃ¥ toppen av sin förtjänstförmÃ¥ga och fÃ¥r bidrag när man är studerande, arbetslös, gammal eller sjuk. Men välfärdsstaten har inte stannat här. skattetrycket har därmed drivits ytterligare ett steg och vi har dÃ¥ kommit in i en tredje skattehöjarfas. l denna drabbas inte bara vanliga inkomsttagare utan även lÃ¥ginkomsttagare av ansenliga skat· ter. Höjningar av skatter och välfärdsprogram i denna fas innebär inte nÃ¥gon överskÃ¥dlig inkomstfördelning mellan olika inkomstgrupper. Inte heller är det nu frÃ¥ga om en omfördelning mellan olika tidsperioder under vars och ens liv. Det är för varje individ frÃ¥ga om att betala högre skatter i nuet och fÃ¥ tillbaka högre bidrag i samma period. Dessa skatter och bidrag innebär uppenbarligen nÃ¥gon form av inkomstfördelning, men vad nettoresultatet egentligen är kan knappast kartläggas ens med omfattande utredningar. Vem matsubventioner och hyresstöd till sist gynnar när man ocksÃ¥ väger in finansieringen är ytterst oklart. Endast i den enklaste politiska retoriken framställs det som självklart att olika utsatta grupper netto tjänar pÃ¥ de olika programmen. Välfärdsstatens ingenjörer, medvetna om problematiken men likväl i nervös verksamhet för att inte stÃ¥ utan uppgift, talar i denna fas med än högre röst - men mer aggressivt än innerligt - om ''fördelningspolitik''. Likväl är det rundgÃ¥ng. RundgÃ¥ngen innebär inte att det offentliga betalar tillbaka lika mycket som de enskilda människorna betalat in. RundgÃ¥ngen gÃ¥r inte runt därför att administrationen av pengavandringen kostar. Det är ocksÃ¥ sannolikt att rundgÃ¥ngen, när välfärdssystemen och skatterna görs alltmer lÃ¥ngtgÃ¥ende och invecklade, resulterar i att pengarna hamnar i sämre fickor än om de i större utsträckning fÃ¥n vara där de var. Inkomstfördelningen blir allt sämre när allt mer skall fördelas efter byrÃ¥kratiska normer; när de skickliga, för att inte säga smarta, kan lättare hantera bestämmelserna än de svaga; och när alltmer underskottsfinansieras med inflationens makabra inkomstomfördelning. Egentligen är beteckningen "rundgÃ¥ng" en förskönande beskrivning, eftersom den antyder att det finns nÃ¥got systematiskt i systemet, när i själva verket processen innebär en "mÃ¥- fafördelning''. De enorma skatterna innebär ofrÃ¥nkomligen att allt fler inte kan klara sig pÃ¥ sin inkomst efter skatt och pÃ¥ sitt sparande. Det blir allt fler bidragsbehövande. Det kan, när rundgÃ¥ngens förluster blir för stora, stÃ¥ lÃ¥ngt fler bidragsbehövande kvar, även sedan de tillgängliga bidragen distribuerats. Den lÃ¥ngt drivna välfärdsstaten skapar bidragsbehov som den endast illa och otillräckligt kan hantera. Marknaderna har satts ur spel Utöver dessa problem kommer sÃ¥ förhÃ¥llandet att nationalprodukten inte ar opÃ¥- verkad av välfärdsstatens skatter, bidrag och regleringar. Inkomstomfördelningen eller rundgÃ¥ngen sker inte inom ramen av en given nationalprodukt. · Under en första fas , dÃ¥ olika sociala satsningar avhjälper grava missförhÃ¥llanden, som inte skapats av välfärdsstaten själv, överstiger fördelarna kostnaderna. Men när välfärdsstatens ingrepp blir allomfattande utvecklas ekonomin sämre. Höga skatter och bidrag innebär att det blir mindre lockande att arbeta, utbilda sig, ta risker, ägna sig Ã¥t företagande och spara. De kostnader som en felaktig 183 incitamentsstruktur ger upphov till är väl kända, ehuru inte tillräckligt ofta erkända. När nationalinkomsten utvecklas illa har individerna minskade förutsättningar att klara sin ekonomi och staterna mindre pengar för sociala ändamÃ¥l. Mycket av välfärdsstatens verksamheter har monopoliserats inom den offentliga sektorn. Här rÃ¥der en mycket begränsad konkurrens. Detta leder till ineffektivitet, dvs det blir dyrare än det skulle behöva vara. Vidare blir valfriheten begränsad, vilket ytterligare minskar utbytet av de skattefinansierade satsningarna för alla dem som skulle vilja ha tillgÃ¥ng till alternativ. Köer i stället för priser fÃ¥r utjämna utbud och efterfrÃ¥gan. ByrÃ¥kratiska regler mÃ¥ste till i mängd för att reglera vad som skall göras av vem för vem. I köerna och bland reglerna kommer fingerfärdighet och förbindelser att ge utbyte. Välfärdsstaten nÃ¥r inte in i hörnen där nöden kan vara som störst. Dessa är välbekanta nackdelar av att förstöra marknader. Verkliga eller inbillade fel i marknadernas sätt att fungera utbyts mot lÃ¥ngt allvarligare imperfektioner, som följer av det politiska systemets sätt att fungera eller inte fungera. Om och om igen demonstreras hur dessa "political failures" överstiger de "market failures", vilkas existens eller förmenta existens blivit föremÃ¥l för sÃ¥dan uppmärksamhet. Det fordras ideologisk förblindelse för att ej se de politiska styrningarnas dominerande avigsidor. Ineffektiviteten innebär att sociala problem dels skapas alldeles i onödan, dels ej avhjälps i den utsträckning som resursinsatsen i sig skulle kunna motivera. Välfärdsstaten pÃ¥verkar sparaodet och dÃ¥ inte bara genom de snedvridning- 184 ar som skatter och bidrag till äventyrs har pÃ¥ resursallokeringen. Individernas sparmotiv försvagas, när välfärdsstaten tar över ansvaret. Inför man ett stort, offentligt pensionssystem, minskar de enskilda individernas önskan att pÃ¥ egen hand bygga upp reserver för Ã¥lderdomen. Men om det totala sparandel minskar, försämras ocksÃ¥ tillväxten och därmed resurserna - privata och offentliga - för sociala ändamÃ¥l för framtiden. En ambition finns därför inom välfärdsstaten att ersätta privat sparande med offentligt sparande. Dessa strävanden har dock ofta misslyckats. Detta gäller alldeles särskilt när välfärdsstaten drivits mycket lÃ¥ngt och statsmakterna med de olika ekonomiska pÃ¥frestningar, som dÃ¥ gör sig gällande, inte klarar ens att vidmakthÃ¥lla balans i statens affärer och än mindre att ha nÃ¥gra överskott. Välfärdsstatens politiker delar ut politiska gÃ¥vor för att skaffa sig röster. De offentliga budgetarna underbalanseras. När samtidigt hushÃ¥llens sparbenägenhet minskat, blir det ett totalt sparandeunderskott. När kravmaskinerna snurrar vidare och tillväxttakten pÃ¥ grund av sviktande investeringar gÃ¥tt ned, uppstÃ¥r allvarliga rubbningar i den ekonomiska balansen. Det blir stagflation. Välfärdsstaten kan ocksÃ¥ ge upphov till stabiliseringspolitiska problem pÃ¥ andra vägar. För att skydda individerna försöker välfärdsstaten isolera dem frÃ¥n förändringar. Detta har sina fördelar, om statsmakterna verkligen har resurser att genomföra sina avsikter. Det typiska är att statsmakterna alltmer överskattat sina möjligheter härvidlag. I en dynamisk ekonomi fordras ofrÃ¥nkomligen anpassningar. Försöker vi eliminera behovet av dem genom olika socialt inspirerade strävanden ger vi oss pÃ¥ det omöjliga. I vissa fall vill ju faktiskt staten själv pÃ¥verka genom att driva stabiliseringspolitik för att motverka stora konjunkturrörelser. Men har man brutit sönder marknaderna är detta inte sÃ¥ lätt. Att driva stabiliseringspolitik är att med hjälp av olika ekonomiskt politiska medel sända ut olika signaler, t ex genom ränte- eller skatteändringar. Dessa olika signaler mÃ¥ste arbeta sig igenom ett otal marknader innan det kan bli nÃ¥gon makroekonomisk effekt. Fungerar inte marknaderna - genom att välfärdsstaten i sina välmenande syften satt dem ur spel - blir de stabiliseringspolitiska Ã¥tgärderna till intet. Olika prioriteringar, t ex pÃ¥ kreditmarknaderna eller indexeringar i bidragsfloran, leder till att staten i full välmening gör sina egna stabiliseringspolitiska ingrepp mindre verkningsfulla. I välfärdsstaten tränger mÃ¥nga signaler aldrig fram, eftersom staten förhindrar dem frÃ¥n att göra det. Därmed blir det mindre stabilitet till skada även för dem - och kanske mest för dem - som skulle skyddas. Industripolitiken - subventionspolitiken - ger goda exempel pÃ¥ hur välfärdsstaten till stor skada för välfärden försöker skydda mer än den kan skydda. Välfärdsstaten har försökt centralisera ansvaret för omställningsprocesserna i det i och för sig vällovliga syftet att försöka förhindra att individer rÃ¥kar i svÃ¥- righeter. Men syftet är en sak och de verkliga verkningarna en annan. Genom att bromsa omställningarna och utan au själv ha förmÃ¥tt skapa nÃ¥gra alternativ har staten gjort strukturkriserna mer djupgÃ¥ende. Till sist har de enskilda människorna drabbats av omställningskraven och dÃ¥ hÃ¥rdare, eftersom en välmenande välfärdsstat slösat resurser som kunnat sättas in i framtidens sysselättning. Välfärdsstaten har övertagit ansvaret för den fulla sysselsättningen. Den har ocksÃ¥ i tor utsträckning övertagit anvaret för arbetslöshetskassorna och för företagens överlevnad. Den har härigenom fritagit arbetsgivare och fackföreningar frÃ¥n en stor del av ansvaret att träffa överenskommelser pÃ¥ arbetsmarknaden, som är förenliga med ekonomisk balans. Avtal, som driver upp kostnadsnivÃ¥erna, driver ocksÃ¥ statsmakterna till Ã¥tgärder för att ackommodera de orealistiska avtalen. Penningmängden tillÃ¥ts öka. Försämrad internationell konkurrenskraft genom oansvariga löneavtal som tenderar att ge arbetslöshet devalveras bort. En sÃ¥dan politik underminerar emellertid den ekonomiska stabiliteten. Statens medel att driva ekonomisk politik är mindre än statens ambitioner att göra det. I längden drabbas sysselältning och välfärd. Välfärdsstatens svagheter Vi har sÃ¥ den tredje gruppen av välfärdsstatliga problem. Denna omfattar olika negativa sociala verkningar av de sociala programmen och avser alltsÃ¥ inte - som den andra gruppen - ekonomiska begränsningar i möjligheterna att vidmakthälla de ocialpolitiska ambitionerna. En svaghet i välfärdsstaten är att den vilseleder de enskilda människorna att fatta beslut genom att utlova mer än den i längden kan hÃ¥lla. Beslut pÃ¥ falska preIX5 misser försämrar individernas sociala standard. Välfärdsstatens arkitekter har inte varit särskilt intresserade av hÃ¥llfasthetslära. SÃ¥dana överväganden har betraktats som trÃ¥kiga och besvärliga teknikaliteter frambesvurna av politiska meningsmostÃ¥ndare och bakÃ¥tsträvare. PÃ¥pekanden om svÃ¥righeter att klara alla Ã¥taganden har välkomnats endast för det utrymme de givit till attack pÃ¥ de ovilliga. De negativa verkningarna pÃ¥ ekonomin som vi diskuterat gör sig gällande med en tidsmässig eftersläpning och välfärdsstatens politiker bortser därför gärna frÃ¥n dem. MÃ¥nga program i välfärdsstaten och framför allt pen ionssystemen är dessutom sÃ¥ utformade att förpliktelserna endast gradvis inträder och först pÃ¥ mycket lÃ¥ng sikt fÃ¥r full omfattning. Politikerna kan dÃ¥ i väljarkonkurrensen ta den politiska fördelen av programmet omedelbart men undvika belastningen av orealistiska löften till lÃ¥ngt senare. Till sist kommer dock den överdrivna välfärdsstaten i en situation där besparingar och nedskärningar blir nödvändiga. Ytterligare en anledning att välfärdsstatens ambitioner kan vara svÃ¥ra att klara pÃ¥ lÃ¥ng sikt är att dess verksamheter i sÃ¥ stor utsträckning bestÃ¥r av produktion av olika lags tjänster, t ex vÃ¥rd i olika former. SÃ¥dan service är mycket arbetskraftskrävande. Ã…tminstone om reallönerna stiger, blir tjänster relativt sett dyrare och dyrare. Att upprätthÃ¥lla en viss omfattning pÃ¥ servicen kommer att kosta växande belopp. I ett system med begränsad konkurrens och därav följande ineffektivitet blir de~sa ko~tÂ- nadsstegringar särskilt omfattande och utfästelserna svÃ¥ra att fullfölja. 186 Om nu människorna inte räknat med nÃ¥gra besparingar och nedskärningar kan de unde~: lÃ¥ng tid ha fattat beslut pÃ¥ en falsk grund. De, som i politiken allra oftast brukar tala om "planering", kan komma att ge de enskilda människorna ett dÃ¥ligt underlag för planering. Allra allvarligast blir detta om pensionssystemets förmÃ¥ner inte kan infrias. Att rätt fördela sin konsumtion över en livsÃ¥lder fordrar en livsÃ¥lders beslut. HÃ¥llfastheten i välfärdsÃ¥tagandena är därför en del av välfärden. När besparingar i välfärdsstaten skall göras, sker det ofta efter det att alternativa system och skyddsnät förstörts eller skadats och leder därför till extra stora pÃ¥frestningar. En helt annan svaghet i välfärdsstaten är att det till sist inte är lätt att köpa ihop medmänsklighet. Omsorgens professionalisering leder till ett samhälle, som saknar omistliga kvaliteter. Hur snäll vÃ¥rdpersonal än är och hur mÃ¥nga kuratorer som än anställs och hur generösa bidrag som än ges, gÃ¥r det inte att ersätta medmänniskor. Människor, besjälade av en önskan att obetalt och självuppoffrande och utan medbestämmandebyrÃ¥krati och arbetstidslagar vara till varandras stöd, har mer att ge. Det socialistiska förringaodet av familjen är farligt. LikasÃ¥ den nedvärderande inställningen tiJI välgörenhet. En välfärdsstat som tar ifrÃ¥n oss förmÃ¥gan till omsorg om varandra och ansvar inför varandra blir till ofärd i stället för välfärd. VälHirdsstatens hjälpande och förebyggande roll försvagas av att mÃ¥nga anpassar sig till skatte- och bidragsregler. l den försäkringsteoretiska litteraturen resonerar man om vad som kallas " moral hazard". Med det avses de icke önskade verkningar pÃ¥ beteenden som försäkringar är förenade med. Den, som har en bilförsäkring, kör nÃ¥got slarvigare, än han annars skulle göra. Den, som har en stöldförsäkring, är nÃ¥got ovarsammare, än han annars skulle vara osv. Försäkringarna har en tendens att framkalla försäkringsfall. Direkta bedrägerier ökar i sin tur denna tendens. Inom välfärdsstaten finns liknande symtom. Skatte- och bidragsvillkoren för gifta respektive ensamstÃ¥ende har - för att ta bara ett exempel - lett till en familjesplittring utöver vad som annars skulle rÃ¥da. Denna splittring och andra sÃ¥dana anpassningar och utnyttjaoden har i sin tur skadliga sociala verkningar. Skatter och bidrag inbjuder till fusk. SÃ¥dana förfaranden sänker kvaliteten i samhället och fÃ¥r vidsträckta bieffekter. När staten sedan skall beivra missbruk - t ex av bostadsbidrag eller sjukskrivningar - leder detta i sin tur till en minskad integritet för de enskilda människorna och en uttunning av rättssäkerheten. En känsla av att inte kunna göra rätt för sig och ofta inte kunna klara sig utan bidrag och ibland t o m behöva. anhÃ¥lla om bidrag, trots att man betalar höga skatter, försämrar ocksÃ¥ integritet och självkänsla. Poängen med denna förteckning pÃ¥ välfärdsstatens svagheter är inte att förneka att de offentliga socialpolitiska satsningarna kan bidraga till att lösa omfattande sociala problem. Syftet är all visa att dessa satsningar är förenade med vissa kostnader. Dessa kostnader mÃ¥ste observeras därför att de ökar, när välfärdsstaten expanderar samtidigt som denna dÃ¥ ägnar sig Ã¥t uppgifter av fallande angelägenhetsgrad. Kostnaderna överstiger fördelarna YäJfardsstatens inverkan pÃ¥ väJfärden kan illustreras i vidstÃ¥ende diagram. PÃ¥ den vÃ¥gräta axeln mäter vi de offentliga, sociala utgifterna som andel av nationalinkomsten. PÃ¥ lodaxeln mäter vi graden avsocial välfärd. Det finns här inte nÃ¥got enkelt mÃ¥tt att tillgÃ¥, men det gÃ¥r att konstruera ett sÃ¥dant. I detta index skulle dÃ¥ sammanvägas mÃ¥tt pÃ¥ olika komponenter sÃ¥som familjesplittring, brottslighet, alkoholism, narkotikamissbruk och lÃ¥ngvarig arbetslöshet. Ju färre sÃ¥dana tragedier, desto bättre är den sociala välfÃ¥rden och desto högre upp pÃ¥ lodaxeln befinner vi oss. Kurvan i diagrammet väljer jag att kalla "Linder-kurvan". Till att börja med stiger den. När de sociala utgifterna är smÃ¥, ökar den sociala välfÃ¥rden, om ytterligare satsningar sker pÃ¥ offentliga, sociala program. Men sÃ¥ smÃ¥ningom nÃ¥r vi ett maximum. Högre än sÃ¥ i välfÃ¥rd - och det behöver inte innebära sÃ¥ högt - kan man inte nÃ¥ i en välfärdsstat med dess ensidiga inriktning pÃ¥ offentliga sociala insatser. När de offentliga sociala utgifterna drivs förbi denna gräns blir välHirdskostnaderna större än fördelarna. Kurvan pekar nedÃ¥t. Under en lÃ¥ng föjd av decennier har man vidtagit Ã¥tgärder, som i detta diagram sett inneburit, att man rört sig utÃ¥t längs den horisontella axeln. VälfÃ¥rdsstaten har byggts ut. Det har hela tiden funnits stora sociala problem att försöka bemästra och den allmänt vedertagna VälfÃ¥rdsnivÃ¥ ·'Linder-kurvan'· 187 Sociala utgifter som andel av nationalinkomsten metoden att hantera sÃ¥dana utmaningar har varit att vidga de offentliga sociala programmen. Ytterligare en drivkraft, som fört oss utÃ¥t till höger i diagrammet, har varit den attraktionskraft, som olika sociala reformer haft sÃ¥som "politiska gÃ¥vor" när partierna konkurrerat om väljamas gunst. Men denna rörelse utÃ¥t, längs den vÃ¥gräta axeln, kan komma att - eller har redan kommit att - fortsätta längs Linder-kurvan förbi dess maximum. Socialpolitikens kostnadssida är inte tillräckligt observerad och det är därför lätt att förbise att det alls finns ett maximum. Eftersom det fortfarande, när man närmar sig detta maximum och även i detta maximum, finns stora sociala problem, tränger sig kraven pÃ¥ nya socialpolitiska satsningar pÃ¥ och leder till nya offentliga Ã¥tgärder. Det är de enda Ã¥tgärder man tycker finns till förfogande . Politiker i välfärdsstaten har tappat ur sikte, eller """""'--- -- 188 tycker sig inte ha anledning fundera pÃ¥ alternativa metoder att hantera sociala problem. Ytterligare insatser av sedvanligt offentligt slag innebär att kurvans maximum passeras. Utan att politikerna ser orsakssambanden ökar de sociala problemen nu och processen tenderar att föda sig själv. Välfärdsstaten blir ivrigt sysselsatt med att försöka hantera sociala störningar, som den själv givit upphov till. Vad jag alltsÃ¥ sammanfattningsvis vill framhÃ¥lla är tre saker: l) Linder-kurvan har ett maximum och 2) detta maximum finns det avsevärd risk att man passerar och 3) inom ett välfärdssamhälle kan man nÃ¥ utanför denna välfärdsstatens begränsningar vilka illustreras i Linderkurvan . Det moderata alternativet Välfärdsstatens brister och svÃ¥righeter kommer av dess ensidighet. För att ta oss till högre välfärdsnivÃ¥er än dem, som välfärdsstaten är förenliga med enligt Linder-kurvan, fordras andra medel än bara offentliga sociala utgifter och program. Vi kan i ett välfärdssamhälle ta oss till en högre nivÃ¥ t ex till punkten B i diagrammet. Denna punkt är projicerad i ett tredimensionellt diagram där pÃ¥ den tredje axeln är inlagda de olika alternativa trygghetsnät som hör välfärdssamhället till. För att andligen och materiellt hjälpa de svaga och nödlidande mÃ¥ste vi vÃ¥rda och utveckla de alternativa skyddsnät, som tillsammans skapar ett välfärdssamhälle. BÃ¥de ekonomiska och sociala skäl talar till förmÃ¥n för detta alternativ till välfärdsstaten. l besparingstider blir det särskilt betydelsefullt att där finns alternativ. Nedskärningar blir lätt till tragedier om det bara är nedskärningar utan alternativa lösningar att förlita sig pÃ¥. Välfärdssamhällets skyddsnät har ocksÃ¥ förebyggande krafter. De kan förhindra vad som annars mÃ¥ste förvärras innan det kommer under välfärdsstatens öga. Moderat socialpolitik är att lÃ¥ta stat och kommun ha omfattande uppgifter men att samtidigt förstärka de andra skyddsnäten. Detta betingar vÃ¥r syn pä familjen som samhällets grundsten; pÃ¥ behovet av valfrihet i barnomsorg; pÃ¥ skolans fostrande roll och dess uppgift att ge kvalitet i kunskap sÃ¥ att individen kan reda sig; pÃ¥ religionens och kyrkan och det frivilliga arbetets betydelse; pÃ¥ enskilt ägande, individuellt sparande och lönsamma företag som första försvarslinjer och pÃ¥ kravet att skatterna skall sänkas sÃ¥ att man inte blir till bidragstagare därför att man inte klarar sig efter skatt. Även om de ekonomiska motiven för en omorientering av socialpolitiken ofta framhävs och framtvingar omprövningar, är de rent sociala hänsynen ännu viktigare. Sinnets välbefinnande skapas genom välfärdssamhället med mänsklighet och ansvar och inte sÃ¥ lätt endast med välfärdsstatens kronor. Kontakterna mellan generationerna mÃ¥ste stärkas och inte som nu tunnas ut framför allt genom den systematiska kollektiviseringen av barnomsorgen. Förringandel av familjen är farligt. Fostran fordrar gemenskap och goda föredömen för att ej bli till gnat och tjat. De äldre kommer att bli ensammare när barnen lär sig att allt skall institutionaliseras. Vissa (socialistiska) ledare för handikapporganisationerna attackerar välgö- renhet. Tanken är att staten har ansvaret och att ingen skall behöva känna sig i skuld genom andras medömkan. Men välgörenhet, "att göra väl", är en vacker ide som inte kan fördömas. Vi är alla handikappade i den bemärkelsen att vi alla behöver varandras stöd. Men vi mÃ¥ste dÃ¥ ocksÃ¥ fÃ¥ ge. Den dag man känner att man inte bör hjälpa en blind över gatan därför att det skall staten göra. den dagen har vi utformat en inställning som ej har med civilisation att göra. Och den dagen kommer inte heller staten att fungera. Vi behöver ett samvete för att staten skall ha nÃ¥got samvete. Det finns anledning reflektera över vad olidaritet är och hur solidaritet befrämjas. Välfärdsstatens solidaritet gÃ¥r över skattsedeln. Dess innehÃ¥ll är pengar. FrÃ¥gan är vilken kvalitet och hÃ¥llbarhet denna den socialistiska solidariteten egentligen har. För att fungera mÃ¥ste solidariteten ha sitt ursprung i en önskan och en möjlighet i vars och ens egen gärning att hjälpa, vara hänsynsfull, ordna väl för sina egna och andra. Denna känsla utvecklas naturligen inom familjen och kan där växa sig sÃ¥ stark att den räcker även till generositet lÃ¥ngt utöver dessa gränser. Detta är den djupare innebörden i det engelska ordsprÃ¥ket "charity begins at home". Det gÃ¥r inte att älska vilt främmande människor, om inte själen först värmts av kärlek och ansvar inför anhöriga och vänner. Det är här den attityd grundas som humaniserar allt liv. Den solidaritet som kollektivisterna skriker ut är rank. Den söker inte sitt fäste i ansvaret för de närmaste. När socialister kallar familjen för en inÃ¥tvänd 189 och egoistisk institution blir detta till sist till ett likgiltighetens budskap i samhällslivet som helhet. solidaritetskänslor fÃ¥r ej den näring som behövs för att bära upp ett vidare kärleksarbete och praktiskt engagemang. Kyla och hänsynslöshet finns det därför alltför mycket av. Den socialistiska solidariteten blir en falskskyltning. Hur skall man med gott hjärta betala skatt, när man lärts att man inte behöver ett gott hjärta eftersom staten svarar för hjärtverksamheten? Välfärdssamhällets solidaritet är medmänsklighet. Välfärdsstatens solidaritet är budgetpolitik. Politik är lättare: ett anslag, ett beslut. Men solidaritet för att vara äkta är nog ofrÃ¥nkomligen svÃ¥'". Där finns inte nÃ¥gra genvägar utan att mÃ¥let försvinner. Den äkta solidariteten är nÃ¥- got gott som finns där endast därför att vi strävar efter den i det privata och inte därför att vi överlÃ¥ter den till det offentliga. solidaritetens teori behöver vi begrunda efter att länge ha gjort den till ett slagord. l Sverige har vi en välfärdsstat och inte ett välfärdssamhälle. Den är uppbyggd pÃ¥ föreställningen att välfärd är liktydigt med vad stat och kommun gör för att bistÃ¥ människor. l kollektivistiskt nit har man lÃ¥tit andra skyddsnät förfalla. När vi bedömer välfärdsnivÃ¥er i andra länder ser vi blott hur mycket det offentliga spenderar pÃ¥ sociala ändamÃ¥l. Japan t ex, som har lÃ¥ga utgiftsandelar pÃ¥ det sociala, uppfattas som ett hÃ¥rdhänt land. Men där finns lÃ¥ngt mera välutvecklade alternativa skyddsnät än vi har i Sverige. Under hösten 1981 annonserade staten livligt för att sprida information om den 190 nya s k socialtjänstlagen: "När sociala problem dyker upp .. . Socialtjänsten. Ett nytt begrepp, en ny lag som ser till hela din situation". Denna korta annonstext Ã¥terspeglar välfärdsstatens attityd att staten och en lag kan se till hela din situation. Välfärdsstatens nedvärdering av stöd, som härrör ur andra källor än staten, är farlig. Särskilt i sin extrema form, där de alternativa skyddsnäten medvetet försvagas blir välfärdsstaten själv till ett socialt problem. Den resulterar i ett hjälplöst för att inte säga hjärtlöst samhälle. Det är nu nödvändigt att formulera en socialpolitik överlägsen socialdemokraternas och dessutom förenlig med ekonomisk balans. Välfärdssamhället svarar mot de kraven. Moderata samlingspartiet har här ett gott utgÃ¥ngsläge. Byggstenarna i välfärdssamhället lÃ¥ter sig formas med moderata ideologiska verktyg.