THEDE PALM: Finland på egna vägar Ambassadören Max Jacobson har i en bok "Egna vägar" (1968) skrivit om finländsk politik efter andra Järldskriget. I höstas gav han ut "Den finländska paradoxen. Linjer i Finlands Mtrikespolitik 1953-1965" (Norstedts) i liversättning frånfinskan av Henrik von Bonsdorff. Där återkommer delvis samma problem som i "Egna vägar". Författaren har ovanligaförutsättningar att behandla dem. Han kom som tidningsman och pressattache in på diplomatbanan och slutade som ~mbassadör i Stockholm. Som chefför dtr. politiska avdelningen i Utrikesdepartementet i Helsingfors stod IUJn president Kekkonen nära. I den nya boken, somfil dr Thede Palm läst, lillalyserar Jacobson presidentens sätt att leda denfinländska utrikespolitiken dren efter Stalins död. Att en och annan bedömning är överraskande och inbjuder tillfrågor gör inte boken mindre läsvärd. Ordet paradox betyder något motsägelsefullt, något som är överraskande och inte stämmer med vad man har rätt att vänta. För att få veta vad som menas med den finländska paradoxen måste materialet sökas i ett tal av president Kekkonen i Washington i oktober 1961. Där förklarade han att det vanliga är, att om i ett gränsland mellan öst och väst det östliga inflytandet växer, minskar det västliga och vice versa. Finland är ett gränsland. Men, sade han, ju större förtroende Finland som god granne kunde vinna i Sovjetunionen, desto bättre kunde dess samarbete med länderna i väster bli. Skulle däremot något missförstånd uppstå i Finlands förhållande till Sovjetunionen, måste den finländska statsledningen dämpa ned sin verksamhet mot väst. Att leda finländsk utrikespolitik, en fascinerande uppgift, innebar att arbeta för att denna tingens oväntade och motsägelsefulla ordning skulle bestå. Max Jacobsons välskrivna och väldokumenterade bok behandlar president Kekkonens handläggning av utrikesfrå- gorna från sitt ämbetstillträde 1956 fram till 1963, då Jacobson lämnade Helsingfors och därmed sin direkta insyn i utrikesdepartementet och flyttade till New York som ambassadör vid FN. Hur Urho Kekkonen sett på sina skyldigheter som landets president har inte varit någon hemlighet. Om inte förr förklarade han det själv i boken "Ekudden" (1981, recenserad i Svensk Tidskrift 1981, sid 496 ff), den sista han givit ut i sin krafts dagar. Mycket kort kan sägas, att enligt honom skall presidenten, åt vilken författningen anförtror ansvaret för landets utrikespolitik, se till att den stora grannen i öster alltid skall l j / / l l l' 100 ha fullt förtroende för Finlands regering. Ingenting som företages av denna får skada det goda förhållandet länderna emellan. Förhållandet - det är vad som byggts upp efter krigsslutet och som stabiliserades genom 1948 års VSB-fördrag om vänskap, samarbete och bistånd mellan Sovjetunionen och Finland. Fördraget slöts på tio år men har sedan dess förlängts och gäller fortfarande. Erfarenheterna från en tid, då samförståndet mellan de två grannländerna höll på att utvecklas till vad det nu är, ansåg sig Kekkonen en gång kunna sammanfatta till en doktrin om den finländska paradoxen. Jacobson antyder på ett ställe i sin bok, att det inte går att i förväg fastställa en utrikespolitisk doktrin som ett handlingsschema för en regering. Tvärtom är sättet på vilket olika återkommande situationer handläggs, det som kan få bilda grund för en doktrin. Han har säkert rätt. Förmodligen vore det nyttigt för alla utrikesministrar att de vid sitt tillträde tänkte sig in i detta. Från Paasikivi till Kekkonen Urho Kekkonen var en erfaren politiker och kraftig statsminister då han tillträdde som president och ansvarig för Finland inför omvärlden. Men också han fick snart erfara hur det kändes att vara nylärling. President Paasikivis hållning gentemot Sovjetunionen hade av gammalt varit undfallande och hänsynstagande. Den förklarades av hans egen läggning men också av krigen och nederlagen och nödvändigheten för Finland att finna ett sätt att överleva. När Paasikivi avgick i böJjan av 1956 hade han lyckats. Han stod högt i kurs i Moskva, där man litade på honom. Men bedömningen av honom bara några år tidigare hade varit en helt annan. Hertta Kuusinen kallade honom sovjetfientlig. I ryska tidningar påstods att han gjort vad han kunnat för att försvåra relationerna till Sovjetunionen och att han försökt ''rädda krigsför· brytarna undan straff.'' Det var inte i Finland som orsakerna till dessa angrepp borde sökas. Uppenbarligen fanns krafter i den sovjetiska statsledningen som utnyttjade de stalintrogna kommunisterna i Helsingfors Stalin hade accepterat Finland och ingea hade vågat säga emot honom. Men hu dog 1953 och andra meningar började göra sig gällande offentligt. Sannolikt v• det ingen orimlig gissning att Molot~ inte var någon finlandsvän. Trolig~ hade han stöd av Malenkov. Mea Chrustjev stod dem emot och det v• han som vid den 20. partikongressen februari 1956 avslöjade Stalin, ett avgöl rande bevis på att han vunnit en makta kamp i Kreml. Denna maktkamp kundl avläsas i behandlingen av Finland. Paasi. kivis stjärna fördunklades inte längre och Kekkonens steg. Denne som hade Paasikivis stöd i presidentvalet 1956, mötte inget som helst motstånd f.. Moskva. Som bakgrund för vad som sedan hålt de är det viktigt att komma ihåg, att K konen var en omstridd presidentkan dat i sitt eget land och att han slutlige~~ valdes med obetydlig majoritet. Mot hade han socialdemokraterna, bl vilka Väinö Tanner - som aldrig fö Kekkonen att denne fungerat som gare i krigsansvarighetsprocessen snart skulle återfå ett sådant inflyt att han våren 1957 slog ut Fagerh som partiordförande. Detta ledde sedan till en splittring av partiet. Partisekreteraren Väinö Leskinen, som uppehöll goda förbindelser med de svenska socialdemokraterna, följde Tanner. När Jacobson beskriver Tanner gör han det genom att säga, att denne med sin resning inte hörde till dem "som gav sig av till Canossa." Uttrycket kommer litet oväntat om man inte vet, att det just var om Leskinen det brukade sägas att han begav sig till Canossa: längre fram, på 60- talet, skaffade han sig inbjudan till Moskva och blev där tagen till nåder. Nattfrostens tid Efter flera försök under sina första år att få fram arbetsdugliga regeringar upplöste presidenten riksdagen och nya val hölls i juli 1958. Kommunisterna gick framåt och vänsterpartierna fick en majoritet på 2röster. Detta resulterade i sin tur efter mycken vånda i Fagerholms tredje regering, i vilken socialdemokraterna och agrarerna, alltså Kekkonens gamla parti, tick vardera fem platser och samlingspartiet, högern, fick tre. Bland de socialdemokratiska ministrarna återfanns LeskiDen. Nu hade mitt under regeringsförhandlingama en artikel publicerats i Izvestija, ivilken det frågades om agrarerna - läs Kekkonen - gjort slut på sina krafter och inte kunde ge sitt land en demokratisk regering utan vände sig till Leskinenanhängarna, som beskyddades av den reaktionära pressen i väst. Samtidigt bjöd Sovjetunionens ambassadör i Helsingfors ett antal agrarpolitiker på lunch och sade dem, att om vissa namngivna personer, bland dem Tanner och Les- 101 kinen, utsågs till medlemmar i en regering, skulle detta i Moskva betraktas som en ovänlig handling. Trots allt bildade Fagerholm sin regering och Kekkonen - ännu i sin första presidentperiod och vald med några få rösters övervikt - kunde inte hindra att dess sammansättning blev som den blev. Den ryska reaktionen kom sakta men sä- kert. Ambassadören reste hem och ingen kom i hans ställe. Handelsförhandlingar, som skulle hållits, blev inte av, eftersom ryssarna inte ställde upp. Industrikontrakt till betydande värden blev liggande utan att undertecknas. Detta var den tid som brukar kallas nattfrosten. Ingenting sades, men från finländskt håll måste nå- got göras. Regeringen bröts upp inifrån av agrarerna. Formellt gick det till så att utrikesminister Johannes Virolainen, agrar, framtvingade regeringens avgång. Jacobson går inte in på frågan hur mycket presidenten stod bakom. Många trodde att han gjorde så. Men det rådde en hätsk stämning mot presidenten på flera håll, och detta gör att omdömen om honom bör fällas med försiktighet. Två år senare inför Kekkonens omval, vilket var önskvärt för att gå ryssarna till mötes, ställdes en opolitisk och stark kandidat upp emot honom. Då kom plötsligt, medan presidenten var på officiellt besök i USA, en rysk begäran att politiska, och underförstått militära, överläggningar enligt VSB-pakten skulle tagas upp på grund av det kritiska läget. Eftersom lä- get i själva verket var tämligen lugnt, kom denna begäran överraskande och hotande. Presidenten uppträdde kallblodigt och for ut till Sibirien, där Chrustjev befann / 102 sig, och avvärjde där alla vidare överläggningar. Vid en lunch, som han gav för Kekkonen , prisade Chrustjev denne och rådde alla rättsinnade medborgare i Finland att rösta på honom i det kommande valet. Kekkonens motkandidat drog sig tillbaka och Kekkonen valdes med stor majoritet. Det var ju han som avvärjt faran från öster. Samtidigt är det kanske inte att undra på att ett rykte kom i svang, att Kekkonen i Moskva låtit " beställa" den hotande vädjan till pakten. Jacobson förnekar bestämt att det gått till så, och Kekkonen själv lär ha reagerat hårt på insinuationen. Den är verkligen otrolig. Men likafullt kom det i sak onödiga kravet på överläggningar " som beställt". Vem eller vilka som tagit initiativet är okänt. Resultatet av påtryckningarna Både nattfrosten och notkrisen - som begäran om överläggningar kallades - kan egentligen ses som en enda kris, tillkommen för att få bort en ur sovjetisk synpunkt olämplig regering och för att säkra den sittande presidentens återval. Att denna framprovocerade kris innebar sovjetryska påtryckningar på Finland är ju uppenbart. Men det märkliga är - och det är därför historien återberättats här - att i presidentens kretsar fick ingen och får tydligen fortfarande ingen erkänna att det förekommit några påtryckningar. Detta kan man också kalla en paradox. Jacobson vidhåller den åsikt han då sökte lancera. Han skriver att den amerikanska ambassadören haft en "enkelspårigt dogmatisk uppfattning om Sovjetunionens politik": han menade att Fagerholros regering fallit på grund av sov· jetisk påtryckning. En annan ytterlighet återfanns enligt Jacobson i finländska kretsar: där gjordes gällande, att rege-l ringen Fagerholm föll sönder på grund av ett intrigspel under Kekkonens ledning och att utrikespolitiken använts som vapen i en inrikespolitisk makt· kamp. Jacobson själv beskrev då och återger nu sin syn på vad som hänt: "Regeringens sönderfall berodde på de inre meningsskiljaktigheter som Sovjetunionens uppenbara missnöje hade förorsakat och som gällde frågan, hur våra relationer till Sovjetunionen borde skötas." Max Jacobson erkänner själv att inte många gick på hans linje. Än så eleganll formuleringar kunde inte dölja verklight ten. Från Moskva hade sagts att vi personer inte var acceptabla i en fil. ländsk regering. Trots detta togs en eller två av dem med i Fagerholms regerin& från regeringsbildarens synpunkt for. modligen som en hederssak. Presidentea hade avrått sitt eget parti från att gå mal i en sådan regering, men man lyssnade inte på honom. Sovjetunionen fryste di ned de politiska och ekonomiska förbindelserna med Finland, med resultat all regeringen gav vika. Det är svårt att for. stå att detta kan kallas något annat ål påtryckningar i samband med regerinpbildning, alltså en inblandning i Finlands innersta förhållanden. Att Kekkonen själv förstod detta • höjt över varje tvivel. Han måste då • dragit den slutsatsen, att i fortsättnin&a skulle Finlands utrikespolitik ledas m så fast hand, att påtryckningar av detll slag aldrig mer skulle kunna förekomma. Detta blev den politik som uttrycks 1 " paradoxdoktrinen". Att han lyckades med denna politik bör snarast räknas honom till heder. Det är alldeles onödigt att minska denna genom att göra gällande, att han inte skulle ha begripit vad på- tryckningar från Moskva innebar och i fortsättningen skulle kunna innebära. Samma resonemang måste också ha legat bakom Kekkonens vid flera tillfällen gjorda uttalanden, att man i Finland borde så att säga förutse Sovjetunionens önskningar, vilka således aldrig borde behöva framställas i former som skulle kunna kallas påtryckningar. Kekkonens överraskande förslag om en kärnvapenfri zon i Norden, en zon ställd under stormakternas kontroll, bör förklaras som ett sådant förutseende av vad som skulle kunna komma. Men mest skymtar man Kekkonens resonemang i hans förklaringar av vad Finlands "speciella" neutralitetspolitik 103 innebär, en neutralitet som i vaije fall inte innebar alliansfrihet i fred , eftersom omfattningen av neutraliteten var och är beroende av VSB-pakten. Många politiker har haft svårt att förstå sig på denna neutralitet - senast NATOs överbefälhavare i Europa, general Bernard Rogers. Max Jacobson har lagt ner mycken omsorg om att i sin bok beskriva innehållet i den finländska neutralitetspolitiken. Också för den skull är boken väl värd att läsas. Kanske kvarstår ett och annat frå- getecken i detta sammanhang. Säkert är emellertid, att läsaren får en bild av hur Finlands utrikespolitik under president Kekkonens ledning envetet strävade efter att förklara och hävda de finländska kraven på frihet och självständighet i alla möjliga lägen. /