Rätten till god sjukvård Inom sjukvården har det alltid varit naturligt alt visa hänsyn mot den sjuke. Misstag och avarter kan dock alltid förekomma, varför det är väl motiverat att politiker genom lagar vienar om den sjukes rätt att bli väl omhändertagen. Detta är naturligtvis särskilt angeIiget i det svenska sjukvårdssystemet som pllktiskt taget är av monopolkaraktär och där patienten har nästan obefintlig möjlighet liiJ fritt val. Därför bör lagstiftaren vara särskilt angelägen att utan reservationer bevaka den sjukes situation. Den lag som reglerar dessa ansvarsförhålnden är lagen om tillsyn över hälso- och Jukvårdspersonal mfl (SFS 1980: Il). Den agen har som syfte att skydda enskild patints vård. Däri sägs bl a att sjukvårdspersoal skalllägga sig vinn om att ge patient sakunnig och omsorgsfull vård och visa patienen omtanke och respekt. Brister personalen i etta avseende kan en av regeringen utsedd ämnd utdela disciplinpåföljd. Det borde vara naturligt att man i detta ammanhang ej tar hänsyn till exempelvis ackliga mål. De korporativistiska strömninga i samhället är dock så kraftiga att en atients vård och trygghet enligt denna lag ock kan få stå tillbaka i arbetsmarknadskonikt. Man blir nämligen överraskad när man ··ser vidare i lagen och finner att nämnda ård- och omsorgsregler i praktiken sätts ur pel om fackföreningen vidtagit stridsåtgärd. lagen står nämligen: " Disciplinpåföljd får te åläggas en arbetstagare därför att han eltagit i strejk eller någon därmed jämförlig tridsåtgärd". Med denna mening har riksdagen åsidosatt rincipen om den sjukes rätt att alltid få god jukvård. I stället blir det lagligt att patient ex skall kunna vanvårdas på kronikersjukus, operation skall utan sakligt skäl få uppkjutas eller osakkunnig vård ges om facklig tridsåtgärd pågår. Hur kan ett sådant lagförslag ha hamnat på ch passerat riksdagens bord? 373 Vid försök att utreda denna fråga framkommer att man vid förarbetena tilllagen inte beaktat konsekvensen och innebörden av det korporativistiska inslaget i lagen. Man har slentrianmässigt överfört den bestämmelse i lagen om offentlig anställning (SFS 1976:600), som fritar tjänsteman från ansvar vid deltagande i strejk. Att man reservationslöst överfört denna princip till sjukvården måste tolkas så att man inom departement och riksdag handlat rutinmässigt slarvigt i stället för att beakta tillsynslagens syfte. Det måste vara högst anmärkningsvärt att i denna lag tillåta fackföreningar att gripa in i och bryta ett ansvarsförhållande som regleras med personlig legitimation från Socialstyrelsen (läkare, sjuksköterska och sjukgymnast). Detta personliga ansvar inför den legitimerade myndigheten skall självklart ej få brytas av hänsyn till fackförenings mål eller åtgärd. Utöver ingreppet i relationer mellan myndighet och legitimerad person innebär tilllämpningen av lagen att man överfört ansvarsprincipen vid offentlig anställning till att även omfatta den lilla privat drivna sjukvård som finns. Det hade lagstiftaren om offentlig anställning ej tänkt sig! Politikernas iver att stifta nya lagar kan möjligen imponera när det gäller kvantitet, men ej alltid kvalitet. Det konstitutionella medlet att höja kvaliteten är att hänvisa förslag tilllagrådet för granskning. Av olika skäl förbigår man av och till denna instans - så även i fallet med denna tillsynslag. Den diskuterade lagen kan kanske anses vara av ringa vikt, men som ett exempel på hur korporativistiska strömningar breder ut sig är den värd uppmärksamhet. Det kan inte vara i överensstämmelse med allmän rättsuppfattning att våra riksdagsmän i en för medborgaren kritisk situation överlåter till intresseorganisationer att bestämma över vår vård när vi som patienter befinner oss i nöd och behov av mänsklig omvårdnad och hjälp. Bengt Johansson