ANDERS ÅSLUND: Sovjetkommunismens legitimitetskris Sovjetkommunismen är inne i sin hittills värsta legitimitetskris. De försök som göres för att förbättra situationen är alltför begränsade och förefaller främst värna om bevarad politisk centralmakt, skriver Anders Åslund, doktorand i öststatsekonomi vid Oxforduniversitetet. Han analyserar utvecklingen alltsedan stalintiden med dess centralstyrda ekonomiska system. Såväl de ekonomiska som de ideologiska grundernaför legitimitet har försvagats och demokratisering är givetvis otänkbar. Den enda resterande grunden för legitimitet är terror, skriver författaren. Alltsedan 1976 har de dernas ekonomiska tillväxttal klart avtagande tendens och i ett (Polen och Ungern) rentav blivit tiva. Dessa trender förefaller långsiktig karaktär. Trots krisen i tycks inte ens ledarna i Öst längre kommuniststaterna skall kunna med liberala marknadsekonomier längre sikt. De minskar :.u•~'-""'" tämligen omfattande kontakter med som tidigare upprättats. Anledn· att isoleringen ökar så långsamt vara att regimerna hoppas uppnå möjliga ekonomiska fördelar från västliga partners. Deras främsta synes likväl vara att minska litiskt inflytande från Väst. Det samma kommunistiska agerande! Östeuropas framväxande och politiska problem antyder het. Vi tycks observera s nismens hittills värsta ("Legitimitet" betecknar här i märkelse det som får en ""''"'"'"• acceptera en regim.) Stalins system var väl uttänkt bevara regimen. En fascinerande gi predikades. Socialisering, sering och utbyggnad av utbil hälsovård gav ideologin Levnadsstandarden hölls stadigt massorna, trots snabb växt. Inga ekonomiska väcktes. Terror drabbade den gade tänka eller handla otillåtet. bärgad elit tilläts växa fram. vunnit allt genom systemet. Den uppkomlingens hänsynslöshet därför vällämpad att bedriva nuin ståndscirkulation rådde och lerades genom att hierarkins topp fysiskt emellanåt, varpå andra va karriärister kunde avancera. fullkomnades av ett minimerat . Den som så önskade bevara sina illusioner. Störande '""""'v""' var begränsade och kunde s som undantagsfall. Likväl inte detta system ha varit tillfyiDet förstärktes då med nationalism sökte radikalt ändra basen för legitimitet. Han inskränkte och var mer pragmatisk i idealafrågor. Legitimiteten kom allt mer på höjd levnadsstandard. stastora inkomstklyftor minskades den vanlige östeuropeiske medborkom i åtnjutande av stadigt stilevnadsstandard, vilken baserades ekonomisk tillväxt. ·ovs efterträdare har i dessa •seenden hållit sig till hans linje. De misslyckats med att säkra •IICKilgt stor ekonomisk tillväxt härDe har låtit ståndscirkulationen stagvarvid sociala spänningar tilltagit. snabba ekonomiska tillväxten unst~1'""·rt"" berodde på att det censystemet var väl ägnat att moarbetslösa och råvaror samt hålla investeringskvoten. I början av •-ruu"' föll tillväxttalen. Det räckte att utnyttja alla resurser längre, användas effektivare. En våg •lon,omtska reformer startade 1962 i •1Uro10a. De syftade till decentraliseoch mer marknadsstyrning. Vissa aekonomiska resultat åstadkoms, de politiska återverkningarna var 151 oacceptabla för de styrande. Reformerna beredde väg för ekonomer på partifunktionärers bekostnad. Prag-våren visade att ekonomiska reformer befrämjade politisk demokratisering, vilket var än farligare. Genom invasionen i Tjeckoslovakien sade de sovjetiska ledarna även nej till genomgripande ekonomiska reformer. Detta nej står alltjämt fast. Reformen i Ungern är emellertid en rar blomma som fått överleva. Utvecklingen på 70-talet På 1970-talet sökte öststatsledarna en ny väg till vidmakthållen tillväxttakt. De valde att inhandla västliga produktionsmedel för västliga krediter, men aktade sig för västliga arbetsrelationer. Inte minst tack vare dessa krediter lyckades sovjetblocket uppnå höga tillväxttal under 1970-talets första hälft. Blockets materiella nettoprodukt ökade i genomsnitt med 6,2 procent per år. (Källa: FN, Economic Survey of Europe in 1980, s 76. Tillväxttal uttryckta i materiell nettoprodukt är ej jämförbara med d:o uttryckta i bruttonationalprodukt. De förra är regelmässigt högre än de senare.) Öststatsledarnas självförtroende synes ha nått en höjdpunkt, då de 1975 accepterade Helsingforsdeklarationens tredje korg med internationellt informationsutbyte och mänskliga rättigheter. Sedan 1976 har de ekonomiska svagheterna blivit uppenbara och för varje år allt mer alarmerande. År 1980 hade blockets tillväxttal sjunkit till 3,O procent. (Källa som ovan, s 74). Här skall endast en viktig orsak fokuseras. Öststaterna äger mycket liten förmåga att absorbera västlig teknik. Ny produktion har förse- -- --- . 152 nats, varit mindre än avsett och särskilt kvaliteten har varit undermålig, ja i många fall försämrats. En väsentlig anledning är att modern, västlig teknologi kräver decentraliserat, expertmässigt beslutsfattande. Misslyckade reformer Öststatsregimerna söker nu fantasilöst "fullända" 1970-talets strategier vilka redan visat sig otillräckliga. Samtidigt växer skuldbördan. De ansatser till ekonomiska reformer som nu görs runt om i Östeuropa förefaller främst värna om bevarad politisk centralmakt. De är alltför begränsade för att kunna medföra påtagliga ekonomiska förbättringar. Regeringarna har vidtagit en rad avväljande manövrer för att hålla uppe befolkningens realinkomster. De har urholkat kvaliteten i hälsovård och utbildning. Industriell rovdrift har befordrats, varvid miljövård helt negligerats. Västliga konsumtionsvaror har importerats och högre inkomster har särskilt tilldelats politiskt viktiga samhällsgrupper, såsom poliser. Diverse avsteg från ideologin som inte hotar centralmakten har gjorts. Dessa åtgärder avslöjar en cynisk diktatur och förintar ideologins trovärdighet när de exponera så som skett i Polen. Terror enda utvägen? Såväl ekonomiska som ideologiska grunder för legitimitet synes därför allvarligt försvagade. Demokratisering är givetvis otänkbar för regimerna. Vilka grunder för legitimitet kan då återstå? Nationalism blir farlig, om den tillåts utvecklas för långt, ty för alla ickeryssar, utom bulgarerna, är ju rys de naturligaste motståndarna. Föga vånande appellerar den bulgariska ningen till synes framgångsrikt till nalism. Rumänien försöker, men r ler likväl instabilt pg a enastående styre. Den polska regimen bedriver judisk agitation, men det folkliga g ret tycks utebli sedan nästan alla utvandrat. - Utanför egentliga Ry är nationalism ett tveeggat svärd. Sorgligt nog är den resterande g för legitimitet terror. Lyckligtvis är ingalunda klart att denna väg kan framgångsrik. Det finns ingen fö rande förklaring till terrorvälde. amerikanska militärdiktatorer försvara sig, att de vill åstadkom och ordning. Lugn på gatorna emellertid redan i Östeuropa. Te enda syfte blir då att avhända niogen politisk demokrati och en rande ekonomi. Kan regimerna fin räckligt många förtryckare då id bortfallit? Hur många gånger kan merna använda samma trick? De erfarenheterna illustrerar hur folk från varje drabbning och finner del. Ju sämre ekonomierna utv desto hårdare förtryck krävs för an folken nere. Förtrycket återverkar tivt på ekonomin, och allt fler mindre att förlora på att kasta oket ända. Blockets militära slagk minskas. - Länder som DDR och koslovakien befinner sig ännu platå. Folk har det tämligen bra teriellt sett, de finner regimens m för överväldigande och saknar o dan information att de klart ser dj de nationella problemen. En el8omisk nedgång även där kunde då rycka undan grunden för den nuvaIlide apatin. Qn inte den nuvarande ekonomiska 8attningen i Östeuropa mirakulöst llbyts i uppgång, förefaller sovjetkom- .Usmens legitimitetsproblem ytterligt 153 svårlösta. Detta kan motivera regimerna till desperata åtgärder, såväl inom som utom östblocket. Det militära maktövertagandet i Polen har väl illustrerat att beväpnade maktapparater ogärna ger sig utan strid. Pärmar för årgång 1981 kan rekvireras från Svensk Tidskrifts expedition, te! 08-67 59 55, eller genom insättning av kronor 30:- på postgiro 727 44-6. \