okratin och krisrecepten problemen har inte skapats av utan snarare i den politiska .,mnrm11PTJ Recept mot den ekonomiska då knappast attfinna i att göra mera oberoende av Den radikala omprövning som är forutsätter att krafter som hittills nu ges utrymme. Detta snarare ökad öppenhet än den som allt oftare krävs. Detta kraven på samlingsregering som inforande av löntagaifonder. Mats Svegfors, redaktörfår Tidskrift, i denna artikel. På våren 1980 presenterade regeringen - Fälldin 2 - den reviderade finansplanen och kompletteringspropositionen. Samtidigt förelades också riksdagen den s k långtidsbudgeten. I denna angavs att statens budgetunderskott för budgetåret 1981/82 förväntades uppgå till 64,8 miljarder kronor. Ett drygt halvår senare - vid årsskiftet 80/81 - angavs att underskottet för 81/82 budgererats till 67,6 miljarder kronor - dvs 2,9 miljarder kronor mer än i långtidsbudgeten. I den kompletteringsproposition som framlades några månader senare hade underskottet räknats upp till 74,9 miljarder kronor - denna gång en ökning med 7,3 miljarder kronor. I den budgetproposition som nyligen förelagts riksdagen beräknas budgetunderskottet för innevarande budgetår uppgå till 78,2 miljm·der kronor - en ökning som denna gång uppgår till 3,3 miljarder kronor. Budgetunderskottet för innevarande budgetår har på mindre än två år räknats upp från 64,8 miljarder kronor till 78,2 miljarder kronor- dvs med 13,4 miljarder kronor. Fortfarande återstår två "uppräkningstillfållen". Först skall regeringen göra en ny beräkning i den kompletteringsproposition som läggs fram i vår. Därefter skall "bokslut" göras när budgetåret vällöpt till ända. En inte alltför djärv gissning är att budgetunderskottet vid dessa båda tillfållen kommer att räknas upp ytterligare. Såväl de ny'>S redovisade siffrornas absoluta storlek som den förändring som bedömningarna genomgått visar på en samhällsekonomi som inte fungerar såsom po- 96 litikcrna fårväntar sig och som tycks vara mycket svår att styra. Denna vilsenhet i tillvaron gäller - om än kanske i olika utsträckning - samtliga de politiska partierna. Måhända ligger det i det politiska spelets natur att den vilsenhet som borde vara omöjlig att fårneka likväl förnekas. Dc olika particrna framträder alltjämt med betydande säkerhet och ger sken av att det ekonomiska skeendet är under kontroll - eller åtminstone skulle vara under kontroll om bara rätt parti kom till makten respektive !Inge stöd i riksdagen får sin politik. För stort politikerförtroende Till fåljd av det stora politikerfårtroende (!) som finns i landet godtar väljarna politikernas underförstådda budskap och väntar att allt skall rätta till sig. Dc flesta väljare föreställer sig att det ändå måste finnas såväl kunskap om den ekonomiska krisen som recept mot den hos politikerna. Möjligtvis tror väljarna att politiker och partier av politiska skäl inte vill klämma fram med vare sig analys eller recept. Det fårutsätts ju vara politiskt obekvämt eller rent av politiskt " omöjligt" att vidta dc nödvändiga åtgärder som situationen krä- ver. Men bakom allt måste väl politikerna ändå ha kunskapen och recepten. Det är bara det att man inte fort fram dem ännu. Men så är det inte. Politikerna är precis lika vilsna som deras praktiska politik och politiska förkunnelse utvisar. Det recept som inte forts fram till väljarna finns inte. Väljarna kan lugnt utgå från att ju säkrare en politiker ger intryck av att vara ju · re grund har han får sin säkerhet. Sn ekonomiska situation är så komplic och svårbedömbar att säkerhet en utvisar okunskap eller också direkt u att missleda. I en situation av vilsenhet tion där vedertagen analys och veder recept inte längre räcker till - är en kal omprövning på sin plats. Skall r dan omprövning ge ett lyckosamt res kräver den att intellektuella resurser biliscras i en ärlig ansträngning att ifi sätta får att finna nya svar. Redan gångspunkten ligger att dc nya rcc inte kan se likadana ut som dc gamla. Varfår är nu dessa fårhållandc1iJ männa påpekanden angelägna att Jo, under senare tid har allt oftare d. sioncn om hur den ekonomiska krisen lösas tagit sin utgångspunkt i ett motsättning mellan å ena sidan den tiska beslutsapparaten och å andra det svenska folket. I olika samma och från olika håll har hävdats att opinionen i olika avseenden skulle liggöra en nödvändig politik. Det alltså fårdigga en motsättning mcll mokratin och dc recept som kräv tii återvinna ekonomisk balans. En politisk kartell Mest uttalat har denna tes utvcck den folkpartistiske statsvetaren och dagsmannen Daniel Tarschys i en a Dagens Nyheter i början av året. T beskriver olika "systemegenskapcr" medger och medfår regimskifDessa systemegenskaper sätter får gränser får regeringens politik. Därkulle enligt Tarschys krävas att fårskapades får "en regering brett underlag och rejä! livslängd". utgår implicit ifrån att orsalandets ekonomiska problem ligger - inte hos den politiska ten. Tarschys fårordar ett en kartellöverenskommelse melpolitiska partierna. Oberoende av ..nnen lägger sin röst i riksdagsskall regeringen sitta kvar. Förslaget utgångspunkt - får att ge det en tolkning - i den idealistiska fårcatt demokratin fungerar rent ässigt. Majoritetsbesluten i riksforutsätts direkt återspegla majorii folkopinionen. Därmed fårutsätter riksdagsbeslut - som är nödvänfor att den ekonomiska krisen skall - att man endera byter folk eller folkets möjligheter att byta regeDct är med fårlov sagt en blåögd Det är sannerligen inte på tvingande krav från folkapisom den offentliga sektorn har över alla breddar. I själva verket är att den politiska maktapparaten i - partiapparater, organimyndigheter m fl - har generckrav på utbyggnad av den sektorn. Väljarna har aldrig denna utbyggnad. De har i bästa fall tolererat den. Om inte politiker kulörer likt efterhängsna damm- 97 sugarfårsäljare sålt sin politik - som enbart angivits ha plussidor - hade vi inte haft de~ offentliga sektor och det budgetunderskott som vi har idag. När Tarschys föreslår en samlingsregering mellan de fyra stora particrna innebär det att den politiska beslutsapparat som har genererat våra problem ges ett än starkare skydd mot påverkan utifrån. Det borde säga sig självt att detta inte är ägnat att ändra på den inriktning av besluten som just denna politiska beslutsapparat har givit. Denna insikt vinner man emellertid forst när man inser att dc politiska partierna och den offentliga reformapparaten i stort inte sitter inne med några "hemliga" recept får hur krisen skall lösas. Breda lösningar om skatten Vad som nu har sagts om fårslagen till en samlingsregering har också relevans får den nyligen ingångna skattekompromissen mellan socialdemokraterna och mittenpartierna. Det viktiga har sagts vara j ust att det finns ett brett stöd i riksdagen får uppgörelsen. Men tänk tanken att denna "Haga-uppgörelse" i skattefrågan lider av motsvarande brister som tidigare politiska beslut med bred fårankring i mitten. Tänk tanken att skatteöverenskommelsen är i sak dålig och snarare medverkar till att ytterligare förvärra de ekonomiska problemen än att avhjälpa dem. Ligger det då något värde i att stödet får skatteöverenskommelsen är så brett att det krävs mycket omvälvande fårändringar i väljarmönstret får att den skall ändras. Breda 98 lösningar i enskilda sakfrågor lider av samma svaghet som den mer generellt breda lösning som en samlingsregering utgör. Det blir i praktiken mycket svårt att ändra på fattade beslut. Under forutsättning att de brister som finns i redan fattade beslut mera är avhängiga av brister i det politiska etablissemanget än av brister hos det svenska folket så bidrar inte olika typer av breda lösningar till den radikala omprövning som de ekonomiska problemen uppenbart kräver. De breda lösningarna blir då i stället ett sätt att neutralisera den enda faktor som faktiskt skulle kunna tvinga fram en radikal omprövning - nämligen väljarnas demokratiska möjlighet att ändra riksdagsmajoritet och därmed byta ut regeringen. Nödvändiga löntagarfonder I ytterligare ett sammanhang vädras den foregivna konflikten mellan en nödvändig politik och folkopinionen. I diskussionen kring löntagarfonder hävdas från LO och socialdemokratiskt håll att löntagarfonderna utgör den erforderliga syntesen mellan å ena sidan kravet på en höjd vinstnivå och å andra sidan vad som är fordelningspolitiskt acceptabelt for löntagarna. Landets löntagare forutsätts inte godta de fordelningspolitiska resultat som uppstår om vinsterna ökar på det sätt som är nödvändigt. Följaktligen skall löntagarfonder inforas som tar bort den vinstökning som är nödvändig. Först därigenom kan det göras möjligt for denna vinstökning att uppstå!?! Det är med mycket stor sannolikhet Iikadant med hänsynen till fördelnings tiska opinioner som med hänsynen andra opinioner. Problemet är inte nioncrna utan de opinionsbildare som der hänvisning till opinionerna hä\·d något visst är nödvändigt. Löntaga dcrna behövs inte därfor att människ säger nej till vinstökningen och de ro ningspolitiska resultat denna ger. · garfonderna "behövs" i stället därfi' LO och SAP ställer ett ultimativt kra att dessa genomfors. Däri ligger n" digheten. När den organiserade ar rörelsen därfor säger att landet inte mer att tillåtas att återhäm.ta sig e miskt utan löntagarfonder, så är det sen - inte mänpiskorna - som ställe tet. U nder hänvisning till de ekono problemen kommer allehanda poli krav att framställas som nödvändiga der dc närmaste åren om den ekona krisen skall avvärjas. Det finns all ning att se med stor misstänksamhet politiker som genom sådana "nödY. hetsrccept" uppträder med säkra S\' komplicerade frågor. I nte minst lin anledning att hysa denna misstänks när dc recept som ställs ut inneb" forslagsställaren eller den del av det s ka etablissemanget som han represen skall forstärka sin maktställning i ett annat avseende. Påståenden om att maktforstärkning är ett uttryck for ul tiva krav från folkopinionen eller \' hetcn kan tas med en betydande nypa Här i Sverige - som i alla andra län kommer krav på mindre demokra marknadsekonomi anges vara oefom landets problem skall kunna kring löntagarfonder skall fårena de tunga kraven från i svensk politik som framställs får att lösa landets proskulle den samlade bilden se ut enligt En bred samling i mitten skall att bilda regering som sedan sitter 99 kvar tämligen oberoende av valutslagen i de närmaste valen. Denna breda samling genomfår tillsammans "någon form av löntagarfonder" - får att citera en fp-proposition får några år sedan. Får man förmoda att detta varken är ett ultimativt krav från verkligheten eller väljarna. Personligen tror jag att väljarnas krav ser annorlunda ut. Jag tror att väljarna ligger bra mycket närmare verkligheten än det politiska etablissemang som format svensk politik från slutet av sextiotalet.