DANNE NORDLING: För och emot löntagarfonder Debatten om de sk löntagarfonderna handlar ofta om kritik mot LO-SAP:s motiveringar får att löntagarfonder bör inforas. För att motståndarnas synpunkter skall vinnaforstå- e/se hos den breda allmänheten borde också offensiva motargument foras fram, menar Danne Nordting som här redovisar en argumentationsanalys av fonddebatten. Argumentationsanalys är en teknik strukturera debatten i en fråga för att bättre skall kunna utröna om är relevanta och om de är hållbara ohållbara. Först gäller det att formul huvudtes som på ett ofta tillspetsat anger vad debatten handlar om. Ja~ mulerar huvudtesen på följande sätt: Det bör infriras fackligt eller politiskt fonder som skall äga en väsentlig del av de ka företagen. Därefter gäller det att hitta argu i debatten för respektive mot denna vudtes. Nästa steg är att finna fOr och emot de nyss nämnda grann kan man konstatera lå:nga a tationskedjor fOr vart och ett av gumenten för och emot huvudtesen. skall kortfatta:'t beröra sex argument och sex argument mot huvudtesen. Argument för: l Ger förmögenhetsutjämning 2 Fördelningspolitiskt bra 3 Bryter privat makt 4 Ger kapitalbildning 5 stabilisering 6 Socialism Argument mot: l Förvärrar krisen 2 Sänkt standard 3 Ej marknadsekonomi 4 Maktkoncentration 5 Byråkrati 6 Risk fOr börskrasch av anledningarna till att löntagarhar uppfattats som snårig obegriplig är att den handlat detaljer i fondernas konstrukegentligen inte alls om huvudar- . Ibland har man nästan fått inbör vara kollektiva" viiatt man hoppat över frågan fonder egentligen skulle vara LO och SAP så småningom fårde motiveringar för fonderna, kaskritikerna över dessa argument allehanda motargument i stället för trera sig på de direkta huvudarInte att undra på att den breda som ej hade följt fonddebatf<irstod särskilt mycket av fondlitaridarmts resonemang. I denna demåste motståndarna ju först fårklara LO/SAP ville och sedan förklara att hade fel. Denna defensiva debatt redovisa efter genomgången av de huvudargumenten mot löntagarförvärrar den ekokrisen. Här följer några av arsom stöder denna tes: kostnader. En höjning av arbetsgivarmed l procent samtidigt som pålagor införs (t ex proms) försämUIUretllt~erJs internationella konkurrensi ett läge då avgifterna egentligen 87 borde sänkas för att öka konkurrenskraften. Hämmar investeringarna. En kapning av vinsterna med 20 procent av avkastningen över 15 eller 20 procent på det egna kapitalet hämmar de bästa företagens möjligheter att expandera och investera. Dessa arbetar ofta på exportmarknaderna varav följer att underskottet i utrikeshandeln blir större än vad det annars hade blivit. Ökad löneglidning. Vinstkapningen är en sorts straffskatt som tillsammans med bolagsskatten på 58 procent i en del fall, där företagen utnyttjat sina avskrivningsmöjligheter, leder till att två tredjedelar av vinsten skall betalas i skatt eller levereras till en fond i Stockholm. Detta kan upplevas som så meningslöst att företaget hellre ökar lönerna. Förloradframtidstro. Det finns en risk för att företag flyttar utomlands tillsammans med' många duktiga företagare om fonder införs. Andra företag upphör kanske att investera eftersom de tappar tron på framtiden. Redan debatten om fonderna har fått vissa sådana effekter. Subventioner till dåliga företag . Inrättandet av 24 länsfonder riskerar att leda till att vi får 24 subventionskassor av typ "Åslings akutmottagning". Den fondstyrelse som hellre satsar pengarna på ett profitabelt projekt utanför länet i stället för att "rädda sysselsättningen" inom länet kommer knappast att bli omvald av väljarna i länet. 2 Sänkt levnadsstandard. Oberoende av hur fonderna tekniskt konstrueras kan 88 man hävda att ett fondsystem som får ett dominerande inflytande över företagen riskerar att leda till att den ekonomiska kvaliten på de beslut som fattas i näringslivet försämras. Och ofta sägs detta vara avsikten med löntagarfonderna. Effektiviteten i produktionen är inte längre så viktig. Det nya uppdraget är ju enligt Anna Hedborg och PO Edin på LO att förbättra arbetsmiljön och andra arbetsförhållanden i stället för att sträva efter vinst. Sänkt standard är egentligen en helt naturlig konsekvens. Vad vore det för vits med löntagarfonder och "ekonomisk demokrati" om inte de nya ägarna fattade annorlunda beslut i näringslivet än dagens ägare och företagare? Oavsett om fonderna kommer att styras av landstingsmän eller fackföreningsfolk kommer knappast de fondägda företagen att tillåtas konkurrera ut varandra. Inte heller kommer fonderna att stillatigande finna sig i att ny import allvarligt skulle få hota dessa företags existens. De praktiska erfarenheterna som finns av sådan politisk styrning av företag visar att rationaliseringar och nyföretagandc hämmas. Dc expansiva investeringar som ett politiskt styrt näringsliv tenderar att satsa på har karaktären av "skrytprojekt" av typ Concorde eller Stålverk 80, vilka drivs fram oberoende av om de är företagsekonomiskt lönsamma. 3 Risk för att marknadsekonomin går under. Det ursprungliga syftet med löntagarfonder var att införa någon sorts socia- !ism. Detta erkände RudolfMeidner 1975. Gunnar Nilsson talade om en ' gul socialism". Det nu aktuella innebär att börsföretagens akticm kan övertas på 6-7 år. Därefter kan stort antal mindre och medelstora lag köpas upp. Eftersom fondsys nya pengar varje år kommer på lång sikt alla privata aktiebolag att köpas upp. Även om många nu säger att med fonderna inte är att avskaffa nadsekonomin finns det inte något i gets konstruktion som motverkar att den fria företagsamheten går Förslagsställarna har inte på något kunnat visa att riskerna för detta är mala. När det t ex gäller kärnkraften ras det däremot en utförlig bevisn· hur små riskerna är och ändå är m_...,,n,., inte nöjda. Vem vill ha ett socialistiskt system ringsliv utan konkurrens? nas inflytande skulle försämras. Dc bara få köpa sådant som politikc stämde att man skulle producera. ""'IIIIJ•IlOIJ• mentintresset skulle tillvaratas av centerna och löntagarintresset av varna! Det skulle uppstå behov a\' fackföreningsrÖrf'!se som solidaritet len. 4 Risk för verklig m<tktkonc1ent111 Avsikten är att först ta över alla tag och aktiebolag med mer än ställda. När detta skett, riskerar de och medelstora företagen att till de storföretagen. För att få leveeller köpa från dessa företag kan bli, att de mindre fåretagen skall aktier till fondsystemet. Vi vet att LO-kongressen 1976 tyckte, att med färre än 50 anställda övertas av fondsystemet. tidningar och bokfårlag skulle köpas upp denna väg. Redan dessskulle misshagliga tidningar och kunna råka ut får störningar i leveav trycksvärta, papper och teking från den fondägda delen skulle våga kritisera någonting i som samtidigt var den nästan ? Fondsocialism skulle pluralismens undergång och en maktkoncentration som är oförenett fritt samhällsskick. för byråkrati. "Ekonomisk demoinnebär att näringslivet skall styras majoritetsbeslut i politiska fårsamoch inte av marknadskrafterna (dvs och efterfrågan). För att samordna och åstadkomma det som SAP "planmässig hushållning" måste en administration byggas upp. Ett IIUIJ~S01eparteme:nt med underställda det allvarligaste är ändå att bei denna byråkrati blir mycoch ineffektivare än i ett fritt Om det blir nödvändigt att priserna kommer detta att leda till 89 brist på vissa varor och köbildning. Administrativt reglerad produktion kan också leda till stora överskott på varor som konsumenterna inte vill köpa. Detta är välkända fenomen i öststatsekonomierna. 6 Risk för börskrasch. Löntagarfonderna kommer att köpa aktier på börsen vilket i och får sig tenderar att höja kurserna. Det finns dock två skäl till att aktieutdelningen på de nuvarande ägarnas kvarvarande aktier så småningom kommer att minska. När löntagarfonderna fått ett dominerande inflytande över ett företag är det oekonomiskt att lämna utdelning till sig själv om detta samtidigt skulle leda till att bolagsskatt skall betalas och de gamla ägarna skulle få pengar. Visserligen skall fonderna lämna en genomsnittlig utdelning till ATP-systemet, men om många företag inställer sin utdelning betyder detta inte så mycket. Även om man skulle vilja ge utdelning till de gamla ägarna kan detta bli omöjligt om fåretagen sköts så dåligt att de inte går med vinst. Se hur fackföreningsrörelsen har skött BPA! Minskad eller utebliven utdelning utgör en stor risk får en börskrasch. Då skulle de som satsat sitt sparande i produktionen förlora mycket pengar medan de som satsat på fastigheter, guld, diamanter och mattor m m skulle kunna registrera en värdeökning på sitt improduktiva kapital. Är detta rättvist? 90 Argument för I det följande redovisas mycket kort sex argument får huvudtesen och vissa motargument mot dessa. l Löntagarfonder utjämnar förmögenhetsfördelningen. Motargument: Löntagarfonder ger ej några förmögenheter till de anställda löntagarna. Det pågår redan en "naturlig" spridning av förmögenheterna i samhället. Löntagarfonder skulle tvärtom koncentrera förmögenheterna till de fackliga organisationerna. 2 Löntagarfonder behövs för att minska aktieägarnas vinster vid en vinstökning för företagen. Motargument: De större aktieägarna skulle inte få någon positiv real avkastning på sina aktier efter skatt ens vid en mycket kraftig vinstuppgång. Om inflationen är lO procent får en aktieägare med l miljon kronor en fårlust på 17 600 kronor (-l ,8%) även om avkastningen i form av värdestegring och utdelning blir 16 procent - dvs 6 procent realt. 3 Löntagarfonder behövs för att inte högst tre personer skall kunna bestämma på bolagsstämman i 90 procent av börsföretagen. Motargument: Detta argument är inte relevant. Även om det behövs 100 eller 10000 personer på bolagsstämmorna får att tillsätta styrelsen får fåretagen skulle LO och SAP inte vara nöjda. Det är inte den "privata maktkoncentrationen" som man egentligen vill avskaffa utan nomin med konkurrerande företag beroende av ägare som ställer hetskrav. Ägandespridning kan aldrig da jobben i olönsamma företag. 4 Löntagarfonderna behövs för au retagen skall få pengar till sin · ringsökning. Motargument: Det finns ingen ' brist". Kapitalbildningen hämmas i av bristen på lönsamma investPrmmjekt. Vinstnivån får produktiva ringar ligger på bara halva ban Om vinsterna får öka till normal investeringarna klaras om fåretagen emittera får 2 miljarder kronor nya per år enligt långtidsutredningen. kan klaras genom det nya skatteton~t• .A randet. 5 Löntagarfondernas hövs för att vinsterna skall och inte försvinna i löneökningar. Motargument: Löntagarfonder ~n•mrr•-• att bidra till en stabilisering av vecklingen av följande fyra skäl: a) LO kan aldrig garantera vilken löneökning som blir resultatet så har en fri arbetsmarknad. b) Det kan rimligtvis inte ligga i löntagarnas intresse att medvetet en återgång till en rimlig vinstnivå som det skulle innebära att man den gren man själv sitter på. c) Löntagarfondsutredningens pertstudier visar att lönegli CX· be· av fårändringar i lönsamriskerar att leda till Se huvudargumentet -'""'"..t.~r är ett bättre sätt att ...,.~.iiJll1jJ:u än en traditionell tosom väljarna aldrig att acceptera. :Detta argument är bara reledem som anser att socialism har Det är möjligt att argumenatt visa sig hållbart. Men detsist och slutligen på hur stort blir från dem som inte önskar genom löntagarfonder. det finns hållbara argument får -rllnn•~"' (vilket synes mindre san- 91 nolikt) betyder detta inte att löntagarfonder bör införas. Om det även finns hållbara argument mot fonderna måste en avvägning ske. Här skall ges ett exempel: Antag att löntagarfonder verkligen var ett effektivt sätt att hålla tillbaka löneökningarna i nästa avtalsrörelse. Skall vi då använda detta medel om det samtidigt riskerar att innebära att vi avskaffar marknadsekonomin? Kan man inte hitta andra medel att uppfylla detta mål? Även om vi inte skulle kunna finna andra vägar att gå får att uppfylla de mål som argumenten 1-5 får fonderna innebär, kan priset for dessa mål ändå anses vara for högt. Det finns en majoritet bland väljarna som inte vill ha socialism. Löntagarfonder skulle då innebära att vi kastade ut barnet med badvattnet.