MARGARETHA AF UGGLAS: Till sist lip ord om 1978 års forsvarskommitte ws arbete, i sin betydelse och brist på lletydelse, så väl illustrerar styrka och wagheter i den svenska demokratiska mo- 4dkn med sitt utredningsväsende; sitt poililka, kommunala och fackliga etablisse- .ang. Försvarskommitten, FK 78, som har arktat i tre år, har haft inte mindre än 130 protokollförda sammanträden, alla studielalir oräknade. Den har bestått av 12 ledamöter, samtliga riksdagsmän, biträtts en mängd experter, haft ett sekretariat plsex personer, tillsatt och arbetat genom stort antal arbetsgrupper och delutred- .agar. Ut ur denna stora arbetsvolym har bunit ett betänkande som lämnar ånga viktiga frågor öppna, och som bellilfande andra föreslår nya utredningar. FK 78 bör dock inte järnforas med andra den att vara ett starkt spanings- och jaktflyg. Hälso- och sjukvården tar en välbehövlig resursförstärkning, främst for försörjningen med läkemedel och förbrukningsmaterial. Även det ekonomiska forsvaret tar en viss ramforstärkning. Det är positivt att de fyra demokratiska partierna kunnat i stort sett enas om inriktningen av och ramarna for dessa delar av det svenska totalförsvaret. Därmed fårlorar också en del av våra främsta nedrustningsdebattörer sitt kära argument - att de borgerliga enbart intresserar sig fcir de militära delarna av vårt försvar. Den beslutsvånda, som alltfår ofta tycks prägla svensk politik i dessa dagar, har framfår allt gjort sig märkbar i överläggningarna om inriktningen och omfattningen av det militära försvaret. Socialdemokraterna har, under trycket av den interna r.v 70-talets mastodontutredningar, vars splittringen i partiet, inte kunnat samla sig Inlag varit förlegade redan när de pre- · till beslut i de två stora kontroversiella aterades. I forsvarskommittens betänkande görs mlång rad viktiga ställningstaganden av stor betydelse inte minst fcir totalfårsvarets åvila delar. Kommittens fårslag om att åvilf<irsvarets verksamhet skall göras mmmunanknuten ger äntligen hopp om morganisation av civilfårsvaret som blir Mlistisk och fungerande. Bristen på skyddsmarker föreslås täckt under en tiolrsperiod. skyddsrumsbyggandet fortsätter. Den stora bristen på befolkningsskydd !befintlig bebyggelse i centrala Stockholm avhjälps dock inte därmed. stockholmarnas främsta skydd kommer även i framtifrågorna: fredsorganisationens omdaning och flygstridskrafternas framtid . Beslutsoförmågan hos socialdemokraterna är desto mer klandervärd som den också är ett utslag av det övertaktiska agerande som numera präglar (s). Det gäller att knipa poäng och vinna röster på varje ort och i alla sammanhang. Att konsekvensen och trovärdigheten i politiken därmed också offras tycks inte bekymra (s)-ledningen. Socialdemokraternas beslut att inte fatta beslut i försvarskommitten utan fcirst - om ens då - i samband med riksdagsbehandlingen i vår, skapar en osäkerhet runt 56 utformningen av vår framtida försvarspolitik, som inte gagnar vårt land i nuvarande säkerhetspolitiska läge. Tilltron till fastheten i den svenska neutralitetspolitiken ökas inte heller av att såväl socialdemokraterna som mitten ger det militära forsvaret lägre reala resurser än i 1977 års kriti~erade forsvarsbeslut. Omvärlden Sl tyvärr snabbt ihåligheten i de vackra tJ den i kommittebetänkandet, om dessa in följs upp av en tillräcklig real medelstil delning till det militära försvaret. Är m deraterna det enda parti som är berett a honorera detta samband? F R R B L Ko Ar1 Med detta häfte följer ett inbetalningskort avseende prenumerationsavgiften 70:- kronor för år 1982. (Prenumerationspris för pensionärer: 60:-:-) !titt