HENRIC SIVEN: Grassman - en udda röst har under 70-talet allt mer attframstå som en akademisk ekodet övriga skrået avvikande skriver professorn i nationalekonomi · Siven. Grassman hävdar bl a llksl~an1ten presenterat grovt felaktiga om betalningsbalansen och utHan anser vidare att den ekopolitiken tillföljd av missvisande varit alltfår kontrakliv under större 70-talet. Siven bemöter här Grasspåståenden. Svensk debatt är ofta präglad av en uttalad ensidighet. Det gäller inte endast ämnesval utan också åsikter. Delvis är detta en återspegling av den värdegemenskap och den gemensamma referensram som i stor utsträckning fortfarande finns kvar. Men också andra, välkända och alls inte positiva forhållanden ligger bakom den konformism som utmärker så mycket av svensk samhälls- och kulturdebatt. Just därfor är de udda och avvikande rösterna välkomna. De behöver inte ha "rätt", men själva det faktum att de finns är av stor betydelse for vårt öppna samhälle. Sven Grassman har under 70-talet allt mer kommit att framstå som en akademisk ekonom med från det övriga skrået avvikande åsikter. Under det tidiga 70-talet kritiserade han den socialdemokratiska regeringens ekonomiska politik från helt andra utgångspunkter än de övriga fristå- ende fackekonomernas. Under 70-talets senare hälft kom i stället den borgerliga ekonomiska politiken i skjutfältet. Men framför allt var han kritisk mot den ekonomiska statistiken och därmed den verklighetsbeskrivning som politiken baserades på. Nu har Grassman sammanfattat sin kritik och sin syn på de händelser som denna kritik ledde fram till i boken Det tysta riket, Ordfronts förlag, Stockholm 1981. Boken består dels av en beskrivning på 60 sidor av hur Grassman upplevt sin situation, dels av omtryck av publicerade (och i något/några fall) opublicerade artiklar. 42 Riksbankens statistik Bokens budskap kan sammanfattas på följande sätt. Riksbanken har under hela 70- talet systematiskt presenterat grovt felaktiga uppgifter om betalningsbalans och utlandsskuld. Även nationalräkenskaperna har varit felaktiga, framfor allt vad avser näringslivets samlade driftsöverskott. Den missvisande ekonomiska statistiken har använts som argument for en åtstramningspolitik som- enligt Grassman- varit det viktigaste skälet till att den svenska ekonomins tillväxt under 70-talet blivit betydligt lägre än järnforbara industriländers. Grassman har dels angripit statistiken, dels den politik som denna har baserats på. Vad statistiken angår har han fått rätt. Riksbankens betalningsbalansstatistik har radikalt förbättrats. Även nationalräkenskaperna har reviderats i rätt riktning. Men detta har inte lett till något erkännande av Grassman. Statistiken har visserligen reviderats, men slutsatserna om den förda ekonomiska politikens berättigande har inte påverkats. I stället for att bli hyllad påstår sig Grassman ha blivit förföljd. Att Riksbanken och politikerna skulle ge honom rätt var kanske inte att vänta. Men inte ens de akademiska ekonomerna gav honom, menar Grassman, det erkännande han var berättigad till. Bakgrunden skulle ha varit att de i stor utsträckning till sin försörjning var beroende av anslag och stipendier från näringsliv och förvaltning. I stället kom då Grassman att utmanövreras från sitt arbete vid Institutet for internationell ekonomi och har forvisats till ett kyffe på Statens ve• 1 rinärmedicinska anstalt. Med ett dån slq g porten igen bakom den utestängde diSI f<' denten. g Detta är ett mycket kortfattat forsök i återge Grassmans version av ett komp n cerat händelseförlopp. Jag skall nu koD mentera Grassmans insatser vad gäll h den ekonomiska statistiken, hans syn d de samhälls~konomiska sambanden 01 h recept for den ekonomiska politiken sam 11 slutligen, de händelser av mer personl s natur som han skildrar i boken. s Det är ingen tvekan om att Grassnu d gjort en betydelsefull insats på betalnin~ :a balansstatistikens område. Han har '" detta område också fått ett faktiskt erk~ n nande på så sätt att statistiken lagts o n efter de principer som han och SCB fij fram. Vad gäller nationalräkenskapen tn är läget mer osäkert. Också i detta falitu lb Grassman varit starkt kritisk, och statist 1s: ken har börjat utarbetas efter nya pril b ciper. Framfor allt har uppgifterna a p sparandets utveckling under 70-talet m p derats. Men for nationalräkenskaperru II del var det inte lika klart som for RiksbaJ d kens betalningsbalansstatistik att de tid d gare principerna var felaktiga. o f< Den ekonomiska politiken h Vad gäller den ekonomiska politiken mt p nar Grassman att den under större dele d av 70-talet varit alltför kontraktiv, vilkl n motiverats med en missvisande statistd s Jag vill i motsats till Grassman hävda a s de reviderade siffrorna över betalningsbl t• ... irt rJa ar tinm 'l· lS 1- 1- n ~t rt lutlandsskuld inte utgör något avargument mot den politik som betalningsbalansen varit mer än man tidigare trott innebär """'4u,... att man borde ha fort en politik. ekonomiska problem i form av och arbetslöshet som drabbat sitt ursprung i utlandet. kom Bretton-Woodssamt fårändringarna i världshanoch den svenska ekonomins dåligt utvecklade anpassningsfåratt producera den ogynnsamma eko- -ka utveckling som vi kunnat bevittGrassman menar nu att en systematiskt • expansiv politik under 70-talet skulle alett tilllägre arbetslöshet och inflation, •tidigt som bytesbalansen skulle ha fårllittrats. Han bygger detta på tanken att Jlllduktiviteten är starkt beroende av ka- )IICltetsutnyttiande och sysselsättning. Dm låga efterfrågan får fåretagens prodlåter under stora delar av 70-talet ledde dirför till högre produktionskostnader eftasom kapacitetsutnyttjandet var dåligt och töretagen hade får många anställda i irbållande till sin produktionsvolym. En llögre efterfrågan och produktion skulle J1ft1Sa ner fåretagens styckkostnader och dirmed möjliggöra både högre sysselsätt- .-g och lägre priser. Även om efterfråge- 18Dluiansen kom från hemmamarknaden lblleden fårbättra betalningsbalansen eflellom fåretagens lägre produktionskost- 43 nader i samband med produktionsökningen skulle göra dem mer konkurrenskraftiga på utlandsmarknaderna och gentemot importen. Grassman underbygger resonemanget med en figur som visar att produktiviteten stiger i konjunkturuppgångar och faller i konjunkturnedgångar. Det är ett välkänt faktum att fåretagen inte omedelbart minskar arbetsstyrkan i samband med konjunkturnedgångar. Även om man inte har möjlighet att fullt utnyttja produktionskapaciteten behåller man så gott det går de anställda. Detta beror givetvis inte enbart på " ansvarskänsla" och andra motiv av mer oegennyttig karaktär. Det ligger ju också i fåretagens intresse att värna det långsiktigt uppbyggda kunskapskapital som de anställda representerar. När högkonjunkturen sedan kommer är det dessutom inte säkert att man snabbt kan rekrytera nytt duktigt folk som ersättning får dem som tidigare lämnat företaget. Det ligger därfår en kärna av sanning i Grassmans argument, men han tolkar det negativa sambandet mellan produktion och genomsnittiiga produktionskostnader på ett felaktigt sätt. Om efterfrågan får fåretagens produkter inte endast temporärt utan permanent ligger på en högre nivå kan man inte längre säkert räkna med den produktionsstegring som hör samman med själva övergången från lågkonjunktur till högkonjunktur. Den högre efterfrågan kan också väntas leda till en snabbare lö- nestegring och därmed högre inflationstakt. En viktig lucka i Grassmans stabilise- 44 ringspolitiska argumentering är att han ingenstans nämner problemet med inflationsförväntningarnas effekt på inflation och sysselsättning. En mer expansiv finans- och penningpolitik skulle ha medfört en högre pris- och lönestegringstakt och därmed också på sikt högre inflationsförväntningar vilket i sig leder till att phillipskurvan förskjuts utåt, med både högre inflation och arbetslöshet som följd. Nationalekonomernas kunskap om inflationens verkningar och de långsiktiga konsekvenserna (via inflationsförväntningarna) av en alltför expansiv ekonomisk politik är idag betydligt större än den var för säg tio år sedan. Vi har på detta område gjort betydande vetenskapliga landvinningar. Skulle man enbart döma utifrån den argumentering som Grassman för fram i sin bok har intet av denna nya kunskap nått honom. Han har fastnat i en vulgärversion av det tidiga 60-talets tanke om att inflationsimpulserna antingen kommer från efterfrågesidan eller från kostnadssidan. Den slutsats som Grassman drar (men som man inte ens skulle ha dragit på 60- talet) är, att eftersom 707 talets inflation främst hänger samman med kostnadsimpulser, så är det meningslöst att försöka motverka den genom att hålla tillbaka efterfrågan. Om Grassmans argumentering kring inflationsproblemen är svag så är hans tankar om en expansiv ekonomisk politiks exportfrämjande verkningar helt verklighetsfrämmande. Grassman menar, som jag påpekade ovan, att en ökning av den inhemska efterfrågan också stöder exporten eftersom fötetagen får möjlighet att prO( b cera längre serier. Han bortser emelle~ k från att den ökade efterfrågan på hemn i1 marknaden inte endast påverkar export k retagen utan också företag som huvudSI ligen levererar till hemmamarknaden. D ökade efterfrågan på arbetskraft leder { högre löneglidning och därmed hiij kostnader också för exportföretagen och J importkonkurrerande företagen, viU v tenderar att höja importen och minska porten. Den ökade efterfrågan inom lanl t gör det också mindre lönande för företa8 r att hårt engagera sig i ansträngningou att öka försäljningen på ofta motvilliga landsmarknader. Dessutom kommer d ' ökade efterfrågan inom landet att din l öka importen. ~ Ett av Grassmans huvudargument ~ att inhemsk expansion inte har någon~ " ciellt ogynnsam effekt på bytesbalan v jämfört med en exportledd expansion < att exporten har ett så stort importin s håll. Att exporten har ett stort importin l håll är riktigt. Men detta beror på att l inhemska underleverantörerna p ga stora kostnader jämfört med de utländ under 70-talet successivt har slagits < Den politik som syftar till jämvikt i be l ningarna med utlandet måste alltså, i r het med vården av penningvärdet, få långsiktig inriktning. l Den utformning av den ekonomiska l litiken som Grassman argumenterar 1 har naturligtvis stora möjligheter att vi1 1 en bred genklang. Vem skulle inte öru 1 att det på en gång var möjligt att sän inflation och arbetslöshet samtidigt S4 ( bJtesbalansen förbättrades? Med alla mållillaflikter bortblåsta skulle tillvaron vara idealisk får våra politiker. Vägen in i lycbasland skulle ligga rak och säker. raaman och Institutet lår illernationell ekonomi .fil kommer så till Grassmans bild av takligheten och de händelser som ledde Ii,och följde av, att han lämnade Institulliir internationell ekonomi. Efter att ha ltt Grassmans bok ·står det utom varje &live! klart att han uppfattar händelseutdngen på följande sätt. Besatt av en "protestantisk pliktmoral" har de borgerlp, men också i viss mån de socialdemobatiska, politikerna fort en politik som lkt ut på att vi skulle svälta oss ut ur Wien. Detta har också legat i näringsliintresse. Den förda politiken har haft litstarkt stöd av ekonomkåren (också de -.ialdemokratiska ekonomerna), som ge- - anslag och stipendier i praktiken vaJitköpt av näringslivet. Grassman målar alltså upp dem som il* har samma åsikter som han själv sqm ~!'~ingen drivna av en irrationell drift (polilier, representanter får riksbanken, "nä- Jjlplivet") eller som i hög grad cyniskt iiiriktade på egen vinning (nationalekonollla'lla). Det har uppenbarligen inte slagit IlaDom att den förda politiken kan fårklaIIUV att man utgått från en annan bild av de samhällsekonomiska sambanden än den han själv har. Det jag finner svårast att fårstå är hur Grusman har kunnat komma på tanken 45 att ekonomkåren skulle vara köpt. Grassman borde vara väl medveten om att forskningsanslag och stipendier endast utdelas på vetenskapliga grunder och att de som i praktiken bestämmer om utdelningen är fristående ekonomer (professorer). Men det finns en annan aspekt som gör Grassmans tanke än mer orimlig. De akademiska ekonomerna har ju inte valt sittarbete får att i främsta rum nå höga inkomster. Flertalet skulle antagligen få en betydande inkomstökning om de gick ut i näringslivet eller förvaltningen. Det är i stället den intellektuella friheten (som bl a innefattar fårmånen att utan bindningar kunna framfåra sin åsikt) som varit avgö- rande får yrkesvalet. I boken framställer Grassman sin situation som ett jagat villebråds. Jag har så gott det låtit sig göra undersökt saken och kommit fram till följande. Grassman har, om något, varit otillbörligt gynnad. Från 1979 uppbar han professors lön, som dessutom var indexuppräknad. Och detta utan att ens vara docentkompetent! I motsats till professorerna hade han heller ingen undervisnings- eller administrativ skyldighet. Hösten 1980 lämnade Grassman på eget bevåg Institutet får internationell ekonomi. Han ställde om sin post hem. På indirekt väg kom det så småningom fram att han hade flyttat sin arbetsplats till Utrikespolitiska institutet. I stället får att ställa Grassman inför valet att antingen återvända till sin arbetsplats eller lämna sin tänst - vilket hade varit det naturliga - gjordes nu stora ansträngningar från universitetets sida att tillmötesgå Grass- 46 mans önskemål. Han erbjöds bl a ett med sitt forra rum likvärdigt rum på annat plan i samma hus som han tidigare arbetat i, eller två rum på Statens veterinärmedicinska anstalt. Grassman valde det senare alternativet. Två frågor inställer sig. Varfor lämnade Grassman på detta sätt Institutet forinternationell ekonomi och varfor gjordes så utomordentligt långtgående forsök att tillmötesgå hans önskemål? Som utomstående kan jag givetvis inte ge något säkert svar på dessa frågor. Men fOljande tankar inställer sig. Att Grassman utan att meddela någon plötsligt bröt upp från sin arbetsplats kan ha att göra med att han utsattes for en forödmjukande behandling från chefens och de övriga anställdas sida. Jag kan emellertid inte finna några indicier for detta. En annan sak är naturligtvis hur Grassman har uppfattat de diskussioner om hans egna ideer som måste ha forekommit på Institutet. Kanske har Grassman inte kunnat bära att en majoritet haft en annan uppfattning om de samhällsekonomiska sambanden än han själv. Vad så angår ansträngningarna att tillmötesgå Grassmans önskemål kan fOljande tanke framställas. En person Grassman, som under lång tid fort en vis mycket framgångsrik kamp mot " blissemanget" har i själva verket en ket stark position. Minsta misstanke att han på grund av sin kritik blivit d' behandlad vore !orödande for "mak varna". Grassmans ställning är där själva verket mycket starkare än om aldrig hade framfort sin kritik mot b ningsbalansstatistiken och den ekono ka politiken. J ag vill inte tro att Grass har utnyttiat detta forhållande for vinning. Men jag vill inte heller tro Grassman är olycklig nog att faktiskt sig forfoljd. Sven Grassman har under många år rit en uppmärksammad och originell nomisk debattör. Vi behöver männ' som han, som med kraft for fram åsikter. Först i en öppen sakdiskussion argumenten prövas på allvar och mi rättas till. Debattörerna med udda ås' skall respekteras, deras inlägg be med ärlig sakargumentering. Men vore de glädjande om också Grass kunde respektera andra ekonomers · gritet. ] J I c n fc n n t s s u k n t a t k k r ä t t ( ö n a I r k c L ä g } (